Pienkonebensa ja wanhat koneet

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja NH »

Olen ollut pienkonebensan vankkumaton käyttäjä jostain 90-luvun loppupuolelta saakka. Käryttää vähemmän, ei haise ja voi huoletta jättää tankkiin, vaikka tiedossa olisi pitkäkin käyttötauko.

Viime keväänä päätin siirtyä käyttämään pienkonebensaa myös 80-lukuisessa Hondassa. Käyttöä harvoin ja vähän, joten ajattelin pääseväni pienkonebensalla tankin tyhjentämisen vaivasta ennen käyttötaukoa.
Keväällä tankkiin jäi reilu litra polttoainetta ja nyt käyttötarpeen tullessa päätin päräyttää laitteen käyntiin, mutta käynnistysyritykset jäivät yrityksiksi, eikä edes luvannut, vaikka aina on ollut erittäin nöyrä käyntiinlähtijä.

Kurkkaus tulppaan ja huomio ettei bensa haise. Korkki auki ja tankki oli typötyhjä, ei pisaraakaan vaikka reilu puoli vuotta sitten tavaraa jäi litra pari.
Muutama litra uutta pienkonebensaa tankkiin ja mitä, niin polttoainehana kuin kaasarikin vuotivat vuolaasti.

Hana onneksi ei vuotanut kiinniasennossa ja jätin bensan muhimaan noin vuorokaudeksi, josko mahdollisesti tiivisteet alkaisivat pitää.

Surffailin ongelmaa ja samanlaista kokemusta tai samaan ilmiöön viittaavaa oli käynyt yhdelle sun toiselle lähinnä vuosikymmeniä vanhoilla laitteilla.
Muilla ongelmasta kärsineillä oli yleensä lopputulema ollut, että tiivisteille oli ikä tullut täyteen ja lisäksi löysin "puolivirallisen" myyjätahon luonnehdinnan pienkonebensiinin vaikutuksesta tiivisteille.
Luonnehdinnan mukaan pienkonebensiini ei kutista tiivisteitä, mutta PALAUTTAA jotkin tiivistetyypit etanolipitoisen moottoribensiinin turvottamasta tilasta alkuperäiseen mittaansa. Eli mahdollinen vuoto on moottoribensiin aiheuttaman tiivisteturpoaman palautumisesta aiheutuva. :D

Vuorokausi liottelua ei auttanut mitään ja bensahanan avaaminen aiheutti välittömästi niin hanan kuin kaasarin kahden tasotiivisteen vuotamisen.

Tilasin varmuuden vuoksi korjaussarjat kun vielä oli saatavilla ja ajattelin kokeilla vielä tilausta odotellessa tavallista moottoribensaa, joka lyijyllisenä, lyijyttömänä ja sittemmin E5-versiona ei koskaan ole aiheuttanut mitään tiivistepulmia.

Kuuden tunnin jälkeen tankin ja polttoainejärjestelmän tyhjennyksestä sekä täyttämisellä tavallisella 98E5:lla hanan vuoto loppui ja yö yli seuraavan kerran kokeillessani myös kaasari on täysin tiivis.

Oppia ikävä kaikki. En enää laita pienkonebensaa mihinkään 90-lukuisia vanhempiin.
Deippa
Viestit: 2136
Liittynyt: Ti Maalis 11, 2008 7:24 am
Paikkakunta: Oulun laitamilla
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Ohhoh! Mutta uskottava tarina kuitenkin
Ei (muiden) riemulla rajaa kun Deerellä ajaa :D
JD 6200 -97
Jammu
Viestit: 22648
Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
Paikkakunta: Juupajoki
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja Jammu »

Aika erikoista.

Itse tänne kirjoitin joskun bensaletkun laihtumisesta eli RS52 jonssi raivurin bensaletku oheni niin että vuoti reippaasti tankin läpiviennistä. Syypää pienkonebensa. Sahoissa ollut noita säilytyksessä tulleita vuotoja mulla senkin jälkeen. 42 vuotaa nytkin, letkun uusin joskus 2010. Käyntihäiriöitä ei eikä muuta vikaa. Käynnistyvyys parempi ollut vs 98E. Poltan sahoissa n 10l reilut vuodessa Aspenia
Suomi kuuluu länsimaihin
MOP
Viestit: 7483
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja MOP »

Meillä on 90-luvun 242 ja 246 ja niissä on meillä käytetty vain tuota pienkonebensaa ja ei mitään oireita. Ostan sen irtotavarana Tourulan Nesteeltä ja Konesahasta kakstahtiöljyn.
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Tätä samaa ihmettelin pariviikkoa takaperin kun vaihdoin -89 malliseen kawasakin mp tankiin alkylatti pensaa, parin päivän päästä pensahana alkoikin vuotaa, tiputti reilusti ulospäin, akasemmin normaali 98. Myös vanhan entisöidyn pappatunturin olen tankannu samalla pienkonepensalla eikä siinä ole ollu ongelmia, hana ja kaasutin on uudet.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Onneksi -73 Tunturi pelaa. En ongelmia.

Alkylaattibensaa ollu tankissa jo vuosia kun ei tule joka kesä edes ajettua.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Fordsonmajor-55
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2021 9:43 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja Fordsonmajor-55 »

-62,-64,-76,-87 Tunturit, moottorisaha, raivuri, ruohonleikkuri ja puutarhajyrsin. Kaikki pienkonebensalla, ei ongelmia.
-Mikäs talo se sellaanen, johna ei kissiä ja rattoria ole-
Jumunen
Viestit: 4338
Liittynyt: Ma Joulu 21, 2009 5:41 pm
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja Jumunen »

Alkaa haiskahtamaan, jotta valmistajasta saattaa olla kyse. Kenen tekemiä on toimivat ja kenen kelvottomat bensat?
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Jumunen kirjoitti: Ma Tammi 24, 2022 10:06 pm Alkaa haiskahtamaan, jotta valmistajasta saattaa olla kyse. Kenen tekemiä on toimivat ja kenen kelvottomat bensat?
Aspen ja Neste, ei ongelmia.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
JKH
Viestit: 820
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 11:38 pm
Paikkakunta: Kalvola
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja JKH »

Kyllä alkylaatissa ja perusbensassa on eroa, meillä kävi päinvastainen joku vuosi sitten. On ajettu Husqvarnan puutarhatraktorilla (vm2010?) Nesteen alkylaatilla jo vuosia, kiva kun ei kärytä ja aine säilyy hyvin. Ja mittarista kun saa niin ei ole tolkuttoman kallista. Mutta yhtenä syksynä oli alkylaatti loppu ja vanha herra haki tilalle vähän Shellin v-poweria,neste kun 25km päässä. Siskonpoika kärräsi lehtiä jonkun aikaa kunnes kone sammui ja alkoi kuulemma bensa haista. Sitähän tuli kai aika lailla maahan ennenkuin saivat astian alle. No homma jäi ja aloin tutkia konetta jonain päivänä. Kohokammion tiiviste oli turvonnut muodottomaksi, siihen hain o-renkaan tilalle ja alkoi pitää. Mutta tankkiin kun laittoi ainetta niin sitä tuli edelleen lattialle. Bensapumppu oli myös haljennut, sellainen muovipumppu jossa kalvot ja tiivisteet välissä oli saumasta revennyt.
Eli ilmeisesti toisinkin päin, jos on ollut pitkään alkylaattia, niin mittaribensa voi tietyt tiivisteet turvottaa pilalle.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja NH »

Jumunen kirjoitti: Ma Tammi 24, 2022 10:06 pm Alkaa haiskahtamaan, jotta valmistajasta saattaa olla kyse. Kenen tekemiä on toimivat ja kenen kelvottomat bensat?
Valmistaja/markkinoija Neste omalla tuotemerkillä, ko konsernin pumpusta ostettu ja samaa erää käytetty ilman ongelmia kahdessa 2000-luvun Hussessa, yhdessä 90-luvun Partnerissa ja kahdessa 2000-luvun Hondassa.

80-lukuinen Honda alkoi vuotaa kuin seula saman erän alkylaattibensalla, mutta onneksi korjaantui täysin perus 98E5:lla.

Keissejä löytyy netistä muitakin. Yleensä kyseessä vanha laite.
Fordsonmajor-55
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2021 9:43 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja Fordsonmajor-55 »

SEO:n pumpusta suoraan, kyllä toimii!
-Mikäs talo se sellaanen, johna ei kissiä ja rattoria ole-
A-P
Viestit: 605
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja A-P »

Fordsonmajor-55 kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 12:09 pmSEO:n pumpusta suoraan, kyllä toimii!
Saako SEOltakin mittarista? Nesteeltä olen käynyt hakemassa.
SEOn nettisivuilta ei selviä mistä asemilta saisi. Höh!
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Kuuskakkone
Viestit: 739
Liittynyt: To Helmi 12, 2015 11:48 pm
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja Kuuskakkone »

A-P kirjoitti: To Tammi 27, 2022 9:21 am
Fordsonmajor-55 kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 12:09 pmSEO:n pumpusta suoraan, kyllä toimii!
Saako SEOltakin mittarista? Nesteeltä olen käynyt hakemassa.
SEOn nettisivuilta ei selviä mistä asemilta saisi. Höh!
Askolan Monninkylässä on mittarissa. Ei tosin taidan Major-55:a auttaa tämä.
MF 4355 -02
MF 399 -96
MF 165S -78
Ford 655C -89
Deutz-Fahr M1080 -83
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja Hollo »

A-P kirjoitti: To Tammi 27, 2022 9:21 am
Fordsonmajor-55 kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 12:09 pmSEO:n pumpusta suoraan, kyllä toimii!
Saako SEOltakin mittarista? Nesteeltä olen käynyt hakemassa.
SEOn nettisivuilta ei selviä mistä asemilta saisi. Höh!
Ja Kouvolan Keltistä (Kymen Paviljonki) sai ainakin viime kesänä, jos tämäkään auttaa :?:
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
pela
Viestit: 731
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
Paikkakunta: Lappi
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja pela »

Mulla on vastaava kokemus Hondan GX200 aggregaatin kanssa joka on vuodelta 98. 95E:llä ajeltu vuosia ja sitten vaihdoin alkylaattibensaan koska käyttö oli vähäistä. Muutamassa kuukaudessa alkoivat tiivistevuodot ensin polttoainehanan yhteydessä olevasta sakkakupin o-renkaasta ja sitten kaasarista. Jostain syystä kumitiivisteet eivät tästä vaihdoksesta pitäneet. Mulle ei ikinä selvinnyt miksi näin kävi. Toisaalta tiivisteiden vaihdon jälkeen mitään ongelmaa ei ole uudelleen ilmaantunut.
NH
Viestit: 10594
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
Paikkakunta: Uusimaa
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja NH »

Tiivistesarja pätkähti juuri kynnykselle, mutta ei maksa vaivaa vaihtaa, kun 98e5:lla kaikki on taas kuivaa.
Fordsonmajor-55
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2021 9:43 pm
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Pienkonebensa ja wanhat koneet

Viesti Kirjoittaja Fordsonmajor-55 »

Hollo kirjoitti: To Tammi 27, 2022 12:22 pm
A-P kirjoitti: To Tammi 27, 2022 9:21 am
Fordsonmajor-55 kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 12:09 pmSEO:n pumpusta suoraan, kyllä toimii!
Saako SEOltakin mittarista? Nesteeltä olen käynyt hakemassa.
SEOn nettisivuilta ei selviä mistä asemilta saisi. Höh!
Ja Kouvolan Keltistä (Kymen Paviljonki) sai ainakin viime kesänä, jos tämäkään auttaa :?:
Nimenomaan, sieltä sitä hajetaan! 👍
https://www.seokohtaniemi.fi/?page_id=168
-Mikäs talo se sellaanen, johna ei kissiä ja rattoria ole-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: DexMasZet, Google [Bot], riikkinen ja 45 vierailijaa