Majurin vahvistettu murikka

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Åkerman H9
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 »

Tuolla aikaisemmin asiasta juttua.
Oli kuvia särkyneestä murikasta, tuliko muita vaurioita? Onko vahvistetulle murikalle oma varaosanumero tms.? Onko kellään kuvia sellaisesta? Mitä eroa esim. laakereissa yms.?
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Yksi keino vähentää sen rataskannakkeen vauriota voisi olla käyttää "nostettua" voimanottoa, jossa on alentava välitys, siis vanhoissa Fordson Majoreissa tuolla lisäosalla saa 1600 kierroksella 540. Vanhoissa taisi olla jotakin 1200 kierrosta minuutissa, vakiona. Lisäetuna on se, että voimanottoakselin tumpin saa pysähtymään nostolaitetta käytettäessä, erillisellä vaihdekepillä, jonka vipu menee sinne nostolaitevivun suuntaan.

Kuva
Kuva. Fordson Major Raised P.T.O

-SS-
jokuvaan
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja jokuvaan »

Noita ei taida enää saada kuin konepajalla teettämällä? (ellei ole tee-se-itse tapaus)
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Åkerman H9 kirjoitti: Su Tammi 09, 2022 11:18 pm Tuolla aikaisemmin asiasta juttua.
Oli kuvia särkyneestä murikasta, tuliko muita vaurioita? Onko vahvistetulle murikalle oma varaosanumero tms.? Onko kellään kuvia sellaisesta? Mitä eroa esim. laakereissa yms.?
Muuten sama, mutta tuo korva on vahvistettu. Laakerit ja rattaat käy päikseen.

Koitin internetistä hakea kuvaa, mutta ei vielä tärpännyt.
jokuvaan kirjoitti: Ma Tammi 10, 2022 12:01 am Noita ei taida enää saada kuin konepajalla teettämällä? (ellei ole tee-se-itse tapaus)
Korotettuja voimanottoja on harvakseltaan myynnissä. Ei ole lie aikonaan ymmärretty moisen päälle. Tai ei ole oikein ollut mahdollisuuksia valita.
Itselle tuli tuommonen hankittua juuri, asennusta odottaa vielä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Åkerman H9
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 »

Miten tuo vaikuttaa vetokoukkuun ja sen lukitussysteemeihin...
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Sehän riippuu millanen vetokoukku on, kun niitä on satoja eri seppien tekemiä. :roll:
Vakio koukkuun tuo ei vaikuta mitenkää.

Onkos tuossa nostetussa murikassa aina sama välitys, vai onko viimosen superin eri välityksellä, kun sen varsinaisen voa murikan välitys on eri(eri kuoretkin), eli koneessa parisataa kierrosta enemmän kun vanhemmissa jotta 540 tulee akselille?
Juho M-P
Viestit: 4367
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Asiasta vetokoukkuun. Miten tuota alkuperästä vetorautaa on ajateltu käytettävän? Paalaajan reikärauta nostovarsiin ja sillä kärryn aisa oikeaan korkoon vai joka kärrylle oikeankorkuinen pölkky aisan alle?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Tuppisuu
Viestit: 458
Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Tuppisuu »

Tuollainen majorin vetolaite-koukku löytyy nurkista. Ei täysin ehjä. Onko nuilla tarvitsijoita/arvoa sen enemmälti, että raskiiko sen laittaa muuhun hyötykäyttöön..?
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tumppi 865 kirjoitti: Ma Tammi 10, 2022 11:08 am Sehän riippuu millanen vetokoukku on, kun niitä on satoja eri seppien tekemiä. :roll:
Vakio koukkuun tuo ei vaikuta mitenkää.

Onkos tuossa nostetussa murikassa aina sama välitys, vai onko viimosen superin eri välityksellä, kun sen varsinaisen voa murikan välitys on eri(eri kuoretkin), eli koneessa parisataa kierrosta enemmän kun vanhemmissa jotta 540 tulee akselille?
Arvelisin että New Performance osat ei sovi vanhempiin. Se perään tuleva välitys on ainakin kuoriltaan eri. Ei ole sellainen "tähti" ulosoton tapin ympärillä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-SS-
Viestit: 15638
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Juho M-P kirjoitti: Ma Tammi 10, 2022 11:13 am Asiasta vetokoukkuun. Miten tuota alkuperästä vetorautaa on ajateltu käytettävän? Paalaajan reikärauta nostovarsiin ja sillä kärryn aisa oikeaan korkoon vai joka kärrylle oikeankorkuinen pölkky aisan alle?
Amerikassa monessa koneessa on veivillä varustettu jalka. Raskaammissa koneissa hydraulinen seisontajalka. Keveämmissä koneissa se vetoaisa sovitetaan käsin sinne vetoraudan haarukan väliin.

Eihän se rauta kovin isoa aisapainoa kanna, samoin kääntyminen on hankalampaa pehmeikössä. Kärryn peruutus herkempi menemään linkkuun.

Nostolaitekäyttöiset koneet painonsiirtoineen ovat enemmän eurooppalainen tapa.

-SS-
Åkerman H9
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 »

Olisiko mittatietoja vaikka sen heikomman murikan korvakkeista, niin pääsisi jyvälle mikä murikka tällä hetkellä koneessa on. Tuliko se vahvistettu murikka jossain vaiheessa valmiiksi tehtaalla asennettuna vai lisävarusteena tms......
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Voin niitä korvia mittaillakkin. Ne korvat ovat kyllä huomattavasti leveämmät tuosta suoralta pinnalta. Eron huomaa kyllä, jos vertaa kuvaan ehjästä murikasta.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Åkerman H9
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
Paikkakunta: Etelä-Karjala
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Åkerman H9 »

Eli välirattaan akseli on pidempi....
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Åkerman H9 kirjoitti: Ke Tammi 12, 2022 6:14 pm Eli välirattaan akseli on pidempi....
Ei ole akseli pidempi vaan korvat on pidemmät.
Siinä on ollut melkoinen ongelma kun tilaa ei ole oikein mihinkään suuntaan niitä korvia kasvattaa. Jos tuo vanhemman mallin korva on U-mallinen niin se vahvempi on ennemminkin Ω-mallinen
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

On vähän insinörtti ollu torkuksissa tuota suunnitellessa, eikä ole tajunnu mihin suuntaan voima kohdistuu tuossa välirattaan korvakkessa!?
Tuo heikkous onjelma lienee vaan alkupään majoreitten asia, vai onko?
Erikoista että jokin tehorajotus ollu tuolle, jota ei kuitenkaa käytännössä pysty mitenkää hallitsemaa. :shock:
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Tumppi 865 kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 10:18 am On vähän insinörtti ollu torkuksissa tuota suunnitellessa, eikä ole tajunnu mihin suuntaan voima kohdistuu tuossa välirattaan korvakkessa!?
Tuo heikkous onjelma lienee vaan alkupään majoreitten asia, vai onko?
Erikoista että jokin tehorajotus ollu tuolle, jota ei kuitenkaa käytännössä pysty mitenkää hallitsemaa. :shock:
Sen verran alkupään, että tämä on -61 Superi mistä paukahti.

Tehoahan ei pysty millään hallitsemaan, siksi kaikki levy ja pulttikytkimet on ihan turhia. Kovalla akselilla vaan, antaa sirujen lennellä ja rattaiden rallattaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Joordis
Viestit: 1511
Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Joordis »

MIkä tuon korvakkeen on tappanut; kasvanut vääntävä voima, mutta onko kyse ollut äkkipysähdyksestä vai ulosoton hitaasti kasvaneesta vastuksesta...

Omalla Majorilla suurin rasitus ulosotolle tullut varmaan ruuvihalkojaa pyörittäessä, joskus on voima loppunut kesken ja traktori sammunut kun ei ole jaksanut pyörittää, Sitten kierroksia nostaen ja varovasti kytkintä luistattaen ollaan laitettu uudestaan pyörimään.
Vielä ei ole kyseinen osa ainakaan hajonnut.. kop, kop.
Tumppi 865
Viestit: 8190
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Jännittävää! :) Ei voi yhtää tietää missä koneessa tuo kehno murikka on, jos vielä supereissakin on tuota samaa sutta ja sekundaa!?
Ilmeisesti tässä lähi seudulla ei yhtää, kun ei ole hajonneita näkyny eikä kuulunu, ellei sitten joskus 60 vuotta sitten sattumu olemaa, ja ei sieltä asti ole muistissa tuota asiaa. Kutoskoneinenkin ollu, ja sillä ei kyllä lumilinkoa eikä muutakaan työlaitetta pelkästään tyhjäkäynnillä pyöritetty. 8)

Missä mainitaa tuo tehorajotus? Ilmeisesti käsillä olevasta ohjekirjasta tuo tärkeä sivu puuttuu, kun ei mitää rajotuksia mainita voan käytölle, tai sitten ohjekirja on vahvan murikan traktoriin!? :roll:

Oliko kuuskytluvulla levy ja pulttikytkimet kuinka yleisiä?! Levykytkinkään ei tarjoa ihan vakio kuormitusta, esim lumilingossa!?
TunturiPappa
Viestit: 5778
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Majurin vahvistettu murikka

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Joordis kirjoitti: Ti Tammi 25, 2022 8:44 pm MIkä tuon korvakkeen on tappanut; kasvanut vääntävä voima, mutta onko kyse ollut äkkipysähdyksestä vai ulosoton hitaasti kasvaneesta vastuksesta...

Omalla Majorilla suurin rasitus ulosotolle tullut varmaan ruuvihalkojaa pyörittäessä, joskus on voima loppunut kesken ja traktori sammunut kun ei ole jaksanut pyörittää, Sitten kierroksia nostaen ja varovasti kytkintä luistattaen ollaan laitettu uudestaan pyörimään.
Vielä ei ole kyseinen osa ainakaan hajonnut.. kop, kop.
Tämä tuli ajettua muutaman kerran ruuvimurskalla sammuksiin saakka. Ei ollut oikein käsitystä missä raja menee.
Sitten halkes korva.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa