Majurin vahvistettu murikka
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Majurin vahvistettu murikka
Tuolla aikaisemmin asiasta juttua.
Oli kuvia särkyneestä murikasta, tuliko muita vaurioita? Onko vahvistetulle murikalle oma varaosanumero tms.? Onko kellään kuvia sellaisesta? Mitä eroa esim. laakereissa yms.?
Oli kuvia särkyneestä murikasta, tuliko muita vaurioita? Onko vahvistetulle murikalle oma varaosanumero tms.? Onko kellään kuvia sellaisesta? Mitä eroa esim. laakereissa yms.?
-
- Viestit: 15656
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Yksi keino vähentää sen rataskannakkeen vauriota voisi olla käyttää "nostettua" voimanottoa, jossa on alentava välitys, siis vanhoissa Fordson Majoreissa tuolla lisäosalla saa 1600 kierroksella 540. Vanhoissa taisi olla jotakin 1200 kierrosta minuutissa, vakiona. Lisäetuna on se, että voimanottoakselin tumpin saa pysähtymään nostolaitetta käytettäessä, erillisellä vaihdekepillä, jonka vipu menee sinne nostolaitevivun suuntaan.
Kuva. Fordson Major Raised P.T.O
-SS-
Kuva. Fordson Major Raised P.T.O
-SS-
-
- Viestit: 497
- Liittynyt: Ti Maalis 17, 2015 9:30 pm
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Noita ei taida enää saada kuin konepajalla teettämällä? (ellei ole tee-se-itse tapaus)
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Muuten sama, mutta tuo korva on vahvistettu. Laakerit ja rattaat käy päikseen.Åkerman H9 kirjoitti: ↑Su Tammi 09, 2022 11:18 pm Tuolla aikaisemmin asiasta juttua.
Oli kuvia särkyneestä murikasta, tuliko muita vaurioita? Onko vahvistetulle murikalle oma varaosanumero tms.? Onko kellään kuvia sellaisesta? Mitä eroa esim. laakereissa yms.?
Koitin internetistä hakea kuvaa, mutta ei vielä tärpännyt.
Korotettuja voimanottoja on harvakseltaan myynnissä. Ei ole lie aikonaan ymmärretty moisen päälle. Tai ei ole oikein ollut mahdollisuuksia valita.
Itselle tuli tuommonen hankittua juuri, asennusta odottaa vielä.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Miten tuo vaikuttaa vetokoukkuun ja sen lukitussysteemeihin...
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Sehän riippuu millanen vetokoukku on, kun niitä on satoja eri seppien tekemiä.
Vakio koukkuun tuo ei vaikuta mitenkää.
Onkos tuossa nostetussa murikassa aina sama välitys, vai onko viimosen superin eri välityksellä, kun sen varsinaisen voa murikan välitys on eri(eri kuoretkin), eli koneessa parisataa kierrosta enemmän kun vanhemmissa jotta 540 tulee akselille?
Vakio koukkuun tuo ei vaikuta mitenkää.
Onkos tuossa nostetussa murikassa aina sama välitys, vai onko viimosen superin eri välityksellä, kun sen varsinaisen voa murikan välitys on eri(eri kuoretkin), eli koneessa parisataa kierrosta enemmän kun vanhemmissa jotta 540 tulee akselille?
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Asiasta vetokoukkuun. Miten tuota alkuperästä vetorautaa on ajateltu käytettävän? Paalaajan reikärauta nostovarsiin ja sillä kärryn aisa oikeaan korkoon vai joka kärrylle oikeankorkuinen pölkky aisan alle?
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 458
- Liittynyt: To Maalis 30, 2017 12:30 pm
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Tuollainen majorin vetolaite-koukku löytyy nurkista. Ei täysin ehjä. Onko nuilla tarvitsijoita/arvoa sen enemmälti, että raskiiko sen laittaa muuhun hyötykäyttöön..?
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Arvelisin että New Performance osat ei sovi vanhempiin. Se perään tuleva välitys on ainakin kuoriltaan eri. Ei ole sellainen "tähti" ulosoton tapin ympärillä.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ma Tammi 10, 2022 11:08 am Sehän riippuu millanen vetokoukku on, kun niitä on satoja eri seppien tekemiä.
Vakio koukkuun tuo ei vaikuta mitenkää.
Onkos tuossa nostetussa murikassa aina sama välitys, vai onko viimosen superin eri välityksellä, kun sen varsinaisen voa murikan välitys on eri(eri kuoretkin), eli koneessa parisataa kierrosta enemmän kun vanhemmissa jotta 540 tulee akselille?
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 15656
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Amerikassa monessa koneessa on veivillä varustettu jalka. Raskaammissa koneissa hydraulinen seisontajalka. Keveämmissä koneissa se vetoaisa sovitetaan käsin sinne vetoraudan haarukan väliin.
Eihän se rauta kovin isoa aisapainoa kanna, samoin kääntyminen on hankalampaa pehmeikössä. Kärryn peruutus herkempi menemään linkkuun.
Nostolaitekäyttöiset koneet painonsiirtoineen ovat enemmän eurooppalainen tapa.
-SS-
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Olisiko mittatietoja vaikka sen heikomman murikan korvakkeista, niin pääsisi jyvälle mikä murikka tällä hetkellä koneessa on. Tuliko se vahvistettu murikka jossain vaiheessa valmiiksi tehtaalla asennettuna vai lisävarusteena tms......
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Voin niitä korvia mittaillakkin. Ne korvat ovat kyllä huomattavasti leveämmät tuosta suoralta pinnalta. Eron huomaa kyllä, jos vertaa kuvaan ehjästä murikasta.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 57
- Liittynyt: Ti Helmi 04, 2020 1:42 pm
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Eli välirattaan akseli on pidempi....
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Ei ole akseli pidempi vaan korvat on pidemmät.
Siinä on ollut melkoinen ongelma kun tilaa ei ole oikein mihinkään suuntaan niitä korvia kasvattaa. Jos tuo vanhemman mallin korva on U-mallinen niin se vahvempi on ennemminkin Ω-mallinen
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Nyt on kuvia kansalle.
Ensin romusta.
https://drive.google.com/file/d/1lVziGO ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1lds8q2 ... p=drivesdk
Ja sitten vahvistettu malli.
https://drive.google.com/file/d/1lhFg0x ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1lcjH9O ... p=drivesdk
Ensin romusta.
https://drive.google.com/file/d/1lVziGO ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1lds8q2 ... p=drivesdk
Ja sitten vahvistettu malli.
https://drive.google.com/file/d/1lhFg0x ... p=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1lcjH9O ... p=drivesdk
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
On vähän insinörtti ollu torkuksissa tuota suunnitellessa, eikä ole tajunnu mihin suuntaan voima kohdistuu tuossa välirattaan korvakkessa!?
Tuo heikkous onjelma lienee vaan alkupään majoreitten asia, vai onko?
Erikoista että jokin tehorajotus ollu tuolle, jota ei kuitenkaa käytännössä pysty mitenkää hallitsemaa.
Tuo heikkous onjelma lienee vaan alkupään majoreitten asia, vai onko?
Erikoista että jokin tehorajotus ollu tuolle, jota ei kuitenkaa käytännössä pysty mitenkää hallitsemaa.
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Sen verran alkupään, että tämä on -61 Superi mistä paukahti.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Tammi 25, 2022 10:18 am On vähän insinörtti ollu torkuksissa tuota suunnitellessa, eikä ole tajunnu mihin suuntaan voima kohdistuu tuossa välirattaan korvakkessa!?
Tuo heikkous onjelma lienee vaan alkupään majoreitten asia, vai onko?
Erikoista että jokin tehorajotus ollu tuolle, jota ei kuitenkaa käytännössä pysty mitenkää hallitsemaa.
Tehoahan ei pysty millään hallitsemaan, siksi kaikki levy ja pulttikytkimet on ihan turhia. Kovalla akselilla vaan, antaa sirujen lennellä ja rattaiden rallattaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1513
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
MIkä tuon korvakkeen on tappanut; kasvanut vääntävä voima, mutta onko kyse ollut äkkipysähdyksestä vai ulosoton hitaasti kasvaneesta vastuksesta...
Omalla Majorilla suurin rasitus ulosotolle tullut varmaan ruuvihalkojaa pyörittäessä, joskus on voima loppunut kesken ja traktori sammunut kun ei ole jaksanut pyörittää, Sitten kierroksia nostaen ja varovasti kytkintä luistattaen ollaan laitettu uudestaan pyörimään.
Vielä ei ole kyseinen osa ainakaan hajonnut.. kop, kop.
Omalla Majorilla suurin rasitus ulosotolle tullut varmaan ruuvihalkojaa pyörittäessä, joskus on voima loppunut kesken ja traktori sammunut kun ei ole jaksanut pyörittää, Sitten kierroksia nostaen ja varovasti kytkintä luistattaen ollaan laitettu uudestaan pyörimään.
Vielä ei ole kyseinen osa ainakaan hajonnut.. kop, kop.
-
- Viestit: 8207
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Jännittävää! Ei voi yhtää tietää missä koneessa tuo kehno murikka on, jos vielä supereissakin on tuota samaa sutta ja sekundaa!?
Ilmeisesti tässä lähi seudulla ei yhtää, kun ei ole hajonneita näkyny eikä kuulunu, ellei sitten joskus 60 vuotta sitten sattumu olemaa, ja ei sieltä asti ole muistissa tuota asiaa. Kutoskoneinenkin ollu, ja sillä ei kyllä lumilinkoa eikä muutakaan työlaitetta pelkästään tyhjäkäynnillä pyöritetty.
Missä mainitaa tuo tehorajotus? Ilmeisesti käsillä olevasta ohjekirjasta tuo tärkeä sivu puuttuu, kun ei mitää rajotuksia mainita voan käytölle, tai sitten ohjekirja on vahvan murikan traktoriin!?
Oliko kuuskytluvulla levy ja pulttikytkimet kuinka yleisiä?! Levykytkinkään ei tarjoa ihan vakio kuormitusta, esim lumilingossa!?
Ilmeisesti tässä lähi seudulla ei yhtää, kun ei ole hajonneita näkyny eikä kuulunu, ellei sitten joskus 60 vuotta sitten sattumu olemaa, ja ei sieltä asti ole muistissa tuota asiaa. Kutoskoneinenkin ollu, ja sillä ei kyllä lumilinkoa eikä muutakaan työlaitetta pelkästään tyhjäkäynnillä pyöritetty.
Missä mainitaa tuo tehorajotus? Ilmeisesti käsillä olevasta ohjekirjasta tuo tärkeä sivu puuttuu, kun ei mitää rajotuksia mainita voan käytölle, tai sitten ohjekirja on vahvan murikan traktoriin!?
Oliko kuuskytluvulla levy ja pulttikytkimet kuinka yleisiä?! Levykytkinkään ei tarjoa ihan vakio kuormitusta, esim lumilingossa!?
-
- Viestit: 5780
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Majurin vahvistettu murikka
Tämä tuli ajettua muutaman kerran ruuvimurskalla sammuksiin saakka. Ei ollut oikein käsitystä missä raja menee.Joordis kirjoitti: ↑Ti Tammi 25, 2022 8:44 pm MIkä tuon korvakkeen on tappanut; kasvanut vääntävä voima, mutta onko kyse ollut äkkipysähdyksestä vai ulosoton hitaasti kasvaneesta vastuksesta...
Omalla Majorilla suurin rasitus ulosotolle tullut varmaan ruuvihalkojaa pyörittäessä, joskus on voima loppunut kesken ja traktori sammunut kun ei ole jaksanut pyörittää, Sitten kierroksia nostaen ja varovasti kytkintä luistattaen ollaan laitettu uudestaan pyörimään.
Vielä ei ole kyseinen osa ainakaan hajonnut.. kop, kop.
Sitten halkes korva.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, Google [Bot], Mpaseppä, rölli ja 94 vierailijaa