Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
jussi77 kirjoitti: ↑La Tammi 08, 2022 7:49 pm
Hankin pienen alasimen ja sille aloin jalustaa tekemään. Naapurissa oli betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja siihen päähän hitsasin 15 mm levystä alustaa alasimelle. Jalat on vielä mietinnässä. Pihalla olis raskas puolisksi sahatun katuvesikaivon kansi, kevyttä ratakiskoa (reilu 50mm korkeata) ja muuta sekalaista. Kolmijalka olis hyvä kun ei keiku.
Muistaakseni hyllyssä on heti sodan jälkeen kirjoitettu Ammattienedistämislaitoksen toimittama Sepän Kirja. Se on kirjoiteltu senkaikaisiin tarpeisiin.
Alasimesta siinä taidettiin mainita, että alasimen ja pölkyn yhteispaino määritellään sen mukaan, mitä noin yleisesti aiotaan ruveta takomaan. Mallia siinä annettiin kahta, puupölkky ja betonista valettu.
Mutta kun en seppäkään ole, enempää ei minulta tule.
Tähän tuli pystyyn puolisen metriä betonilla täytettyä 150 mm RHS-palkkia ja päähän 15 mm levystä alasimen alusta. Kolme jalkaa lähtee ton levyn alta ja alapäästä on yhdyskiskot siihen RHSn kylkeen. Kelpaa mulle kun on alasin mikä ei keiku ja karkaa.
Eikös se alasin sen isoimman pajavasaran mukaan valittu. x kertaa vasaran paino.
AIemmin oli 150 mm akselinpätkä pölkyn nokassa, paino 30 kiloo. Pitänee sillekin tehdä jalat.
Vaikutat perusteelliselta alasimenasentajalta. Toivottavasti saamme kuulla tuloksia takomuksista.Ahjo kai jo on?
Kunhan koitan saada alasimen kiinni johonkin ja hukata romuja pihalta. Kovin ohuet on kokemukset takomisesta, mutta ajatus oli kerätä kokemusta. Kauhiasti tekis mieli muotoilla kuumaa rautaa.
Ahjona oli joku kokeilu, kaksikin, mutta pitäs tehdä fiksumpi. Joku sopiva sobusti puhallin ja kunnon pesä.
Kymmenkunta vuotta verstaan pihan reunalla, eli Pohjolan liikenteen varastossa mäntykankaalla sammalien päällä maanneet pari kankea 60x60x4 RHS:ää tuli kaivettua puiden välistä esiin ja sulateltua sisällä, jotta sai enimmät sammaleet harjattua pois. Sahasin niistä aineksia vapaasti lattialla seisovaan oksahyllyyn, mihin saisi lattialta erilaiset putket, profiilit, latat yms. pitkän tavaran pois jaloista. Jalkahyllyt ja tolpat tulee noista 60-millisistä, oksat pienemmästä.
shaisse hit the fan. P@skaputsarin valo oli sammunut eli häly päällä, kompuran huoltovälistä hälytteli ja kompura osottautui mykäksi. Lietekin näytti mustalta, liekö kuollut kun ei oo saanu ilmaa.
Tavallisella paineilmakompuralla pistin ilmastumaan ja kompuraa avaamaan. Toinen kalvo rikki ja muistelin, että pitäs olla varakalvot olemassa. Löysinkin vaikka . Huh, jo pelästyin että on tilattava uusi kompura vajalla kolmella sadalla.
Käyttäjän nolo virhe tämäkin kun muistaakseni 1000 tuntia sitten tuli myös häly kompuran huollosta eli 15000 tunnin kohdalla.
Viimeinen akkupaketti tuli tänään koekäyttövalmiiksi.
Tää on kookkain 16s12p akusto johon laittelin about kaikki loput käyttökelpoisista 18650 kennoista ja 35A BMS.
On nyt syöttänyt kohta 6,5 tuntia sähköä plasmatelevisiolle siniaaltoinvertterin kautta.
Yli 1kWh paketti ja siten ihan ok. lopputulos lähtökohdat huomioiden.
Höyläsin tavaraa parven rappuihin kaverin mökille. Ihmeen hyvin lähti koneet pelaamaan kun ulkoina pressun alla talvehtivat. Liimailut pitää tehdä jossakin lämpimämmässä.
Askartelin uuden työkalulaatikon tuohon 05 sarjalaiseen, kun tuntui se hytin nurkassa oleva muovipakki olevan aina jaloissa. Joten penkin alla oleva tyhjä tila hyötykäyttöön.
Hieman mittailua ja suunnittelua, sitten sopivat 450mm teleskooppikiskot tilaukseen ja vanhan jalustan purkaminen. https://aijaa.com/chOIpN
Työkalulaatikko on 450mm pitkä ja hieman alle 300mm leveä. tehty 9mm fimivanerista ja vahvistettu alumiini kulmilla. sitten vielä maalaus. Ja sopiva pieni telki pitämään laatikon suljettuna https://aijaa.com/Cij7E5
Tuo on hyvä, harmi kun tuossa 4610:ssä ei moista tilaa ole. Toki siinä on DeLuxe työkalulaatikko ikkunalla mutta se on ulkonäköään pienempi kun lokasuojan kaarevuus vie suuren osan tilasta. Q-cab on kyseessä.
Teen verstaalle sahan lähelle pienen oksahyllyn, mihin saa hieman lähivarastoon kuivaan sisätilaan profiilit, putket, latat yms. Tänään hitsasin tolpat.
jiipee kirjoitti: ↑La Tammi 22, 2022 7:52 pm
Teen verstaalle sahan lähelle pienen oksahyllyn, mihin saa hieman lähivarastoon kuivaan sisätilaan profiilit, putket, latat yms. Tänään hitsasin tolpat.
(klik)
Kelpo hylly näkyy tulevan. Itsellä vastaavassa vähän ennakkoa niin pysyy pyöreätki hyllyssä. Toki, on siinä topparit myös.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91 Ruiskutuspumppuhuolto
Hallin suojissa tuli näprättyä tuota vanhempaa volvoa lähemmäs museokuntoa,enää siitä ei oikeastaan puutu muutakuin kuskin penkin vaihto että alkaisi olla museotarkastusta vaille valmis
En ole kummoinen sorvari, mutta edes tuollaisen sain aikaiseksi.
Tein ja omaani silloin ensimmäisinä hommina, kun vintta oli hukassa.
Äkkiä vaan pellistä joku laippa, siihen sopiva hylsy keskelle ja pitkä pultti kahvaksi. Vaan vuosia on ollut jo niin, eikä tunnu löytyvän väliä sitä muuttaakkaan. Toisaalta, en itse pidä niistä perinteisenmallisista veiveistä, vaan ennemminkin laippa mistä veivata.
Minulla myös tuo huippukelkan veivikara siinä vieressä, käy molempiin sama.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91 Ruiskutuspumppuhuolto
Hitsasin pikapikaa aamupäivällä oksahyllyn välipalkit. Hieman jännitti, että vetääkö hitsi päätylaipan kieroksi, mutta kyllä 10x60 latta aika hyvin suorana pysyi. Putki on 60x40x4.
Kaasukin loppui kesken hommien. Olen käyttänyt koneessa vuosikaudet CO2-pulloa. Nyt oli varastossa Puolasta ostettu 18% seoskaasupullo, jossa on sikäläiseen tapaan täkäläisen hiilaripullon kierre. Pullo sopi siis mittareihin sellaisenaan, mutta onhan kahdeksan litran puteli fyysisesti vähän pienikokoinen tuohon koneeseen:
Vaihdoin tuon vanhemman volvon kuskin penkkiin uudet toppaukset ja verhoilut ja yllättävän helppo ja nopea homma oli Ei puutu enää museotarkastusta varten kuin että pitää vielä etuovien kotelot vaihtaa ehjiin ja putsata auto kunnolla sisältä ja konetilasta
Oli joku omaan painepesuriin sopimaton clenin letku jemmassa ja siitä askartelin aukaisuletkun höyrypyttyyn. olisko 1/4" letkua ja pituutta 8m. Toimi todella hyvin, mutta jäi metrin pari lyhyeksi ja jäi edelleen avaamatta yksi tierumpu. Pitää kai oikein investoida kun näkyy 1/4" kuumavesipesurin letku olevan 3,50/metri.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91 Ruiskutuspumppuhuolto