Mulle kyllä annettiin parin minuutin pikakoulutus, kun olin ensikertalaisena safarillajussi77 kirjoitti: ↑Ma Joulu 27, 2021 9:16 pm https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6314 ... 517a76b9ef
Näitä taitaa sattua useampi joka talvi. Kerran olen kelkkaa ajanu nuorena ja on se omanlaisensa. Jännä että täysin kokemattomat pääsee safareille.
Ei oo hääviä ulkomaalaisen emännän menettää puolisi ulkomailla. Tai no ei kai se ole sen mukavampaa missään.
Jälleen ikävä tapaturma
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Ikävä juttu. Olisiko kelkkakortti erikseen otettava käyttöön ja siihen ajokoe. Tuollaisia "tykkejä" joita nuo nykyiset kelkat ovat, ajetaan ilman minkäänlaista kokemusta, kapeita metsäpolkuja, niin se on jo vahingon kerjäämistä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2010
- Liittynyt: Ma Loka 11, 2021 9:28 pm
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Kiinalaisille kelkkakortti . Mutta asiaan. Suurin osa noista safarikelkoista on niin uusia että safareilla on käytössä sininen avain, eli "Lastenavain" joka rajoittaa kiihtyvyyden ja huippunopeuden 50 mk/h. Mutta aina kun ihminen tormää puuhun tai muuhun kiinteeään esteeseen lujempaa kuin juoksuvauhtia niin voi luut rikkoutua tai henki kirvota ruumiista. Toimeentulon turvaamiseksi kaikki halukkaaat saavat ostaa safarin. Noi yksityiset vuokraajat ilman ajotaitoa ovat surkeampi juttu täystehoilla. Ajaminen on nautinto jos tehoa riittää ja ajotaitoa
https://youtu.be/_vnZ58zMXKo
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Joskus penskana tuli ensimmäisellä ajokerralla ajettua kelkalla mutkasta penkkaan, kun ei yhtään juolahtanut mieleen noiden jarrutustarve muuten, kuin kaasua höllentämällä. No suoraanhan ne jatkaa matkaa siitä huolimatta jopa umpisessa saati paljon ajetulla ja kovapohjaisella reittiuralla. Veikkaan, että yksi suurimmista syistä onnettomuuksiin noilla on juurikin se, ettei osata tai muutenkaan tajuta käyttää käsikahvajarrua ollenkaan. Tai reitillä lukkojarruttamisen yhteydessä palauttaakseen ohjauskyvyn uudelleen takaisin höllätä jarrusta, että saisi väistettyä esteen ennen törmäystä siihen. Yleensähän varsinkin se kuski on kuollut noissa, niin vaikea tehdä haastattelua asiasta jälkikäteen..
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Kyllä onhan se kivaa ajaa kovaa, oli alla sitten minkälainen pärisiä tahansa, mutta jonkinlaista harjoittelua tarvitaan, varsinkin moottorikelkalla ajeluun, samoin kuin moottoripyörillekin. Ei ne ole ihan helppoja käsiteltäviä kokemattoman käsissä. Se vaan on nykyään tuo bisneksen tekeminen kaikin mahdollisin keinoin aina tärkeämpää kuin turvallisuusasiat. Eikä siinä mitään estettä luulisi olevan sitä kelkkakorttia vaatia, oli sitten peri härmän sälli tai joku kaukoaasialainen. Eikä lentokoneellakaan pääse lentämään vaikka kuinka haluttaisi, luvan sekin vaatii!Pataässä kirjoitti: ↑Ma Joulu 27, 2021 11:34 pmKiinalaisille kelkkakortti . Mutta asiaan. Suurin osa noista safarikelkoista on niin uusia että safareilla on käytössä sininen avain, eli "Lastenavain" joka rajoittaa kiihtyvyyden ja huippunopeuden 50 mk/h. Mutta aina kun ihminen tormää puuhun tai muuhun kiinteeään esteeseen lujempaa kuin juoksuvauhtia niin voi luut rikkoutua tai henki kirvota ruumiista. Toimeentulon turvaamiseksi kaikki halukkaaat saavat ostaa safarin. Noi yksityiset vuokraajat ilman ajotaitoa ovat surkeampi juttu täystehoilla. Ajaminen on nautinto jos tehoa riittää ja ajotaitoa
https://youtu.be/_vnZ58zMXKo
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Harjottelu tietysti hyväksi, mut ei auton korttia ajaessa harjotella kovaa ajoa, vai jäinkö jostain paitsi?!Kyllä onhan se kivaa ajaa kovaa, oli alla sitten minkälainen pärisiä tahansa, mutta jonkinlaista harjoittelua tarvitaan, varsinkin moottorikelkalla ajeluun, samoin kuin moottoripyörillekin. Ei ne ole ihan helppoja käsiteltäviä kokemattoman käsissä. Se vaan on nykyään tuo bisneksen tekeminen kaikin mahdollisin keinoin aina tärkeämpää kuin turvallisuusasiat. Eikä siinä mitään estettä luulisi olevan sitä kelkkakorttia vaatia, oli sitten peri härmän sälli tai joku kaukoaasialainen. Eikä lentokoneellakaan pääse lentämään vaikka kuinka haluttaisi, luvan sekin vaatii!
M.kelkalla ajo on hiukan erilaista ihan jo hallintalaitteitten osalta, kun lentokoneen lentäminen, ettei ole ihan samalla lähtöviivalla kenen käsiin laite voidaan antaa!? Onhan matkustajalentokoneilla törmäilty korkeisiin taloihin, ettei se koulutus mitään takaa!?
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
No voisi olla enemmän niitä epäonnistuneita lentoja jos kuka vaan sinne ohjaimiin pääsisi! Mutta oli se laite mikä tahansa jossa vaaditaan jonkin laista osaamista, niin ei niitä osaamattomien käsiin pidä antaa! Vielä kun siinä vaarantuu oma ja muiden turvallisuus. Ei nämä mitään jokamiehenoikeuksia pidä olla!Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Joulu 28, 2021 10:54 pmHarjottelu tietysti hyväksi, mut ei auton korttia ajaessa harjotella kovaa ajoa, vai jäinkö jostain paitsi?!Kyllä onhan se kivaa ajaa kovaa, oli alla sitten minkälainen pärisiä tahansa, mutta jonkinlaista harjoittelua tarvitaan, varsinkin moottorikelkalla ajeluun, samoin kuin moottoripyörillekin. Ei ne ole ihan helppoja käsiteltäviä kokemattoman käsissä. Se vaan on nykyään tuo bisneksen tekeminen kaikin mahdollisin keinoin aina tärkeämpää kuin turvallisuusasiat. Eikä siinä mitään estettä luulisi olevan sitä kelkkakorttia vaatia, oli sitten peri härmän sälli tai joku kaukoaasialainen. Eikä lentokoneellakaan pääse lentämään vaikka kuinka haluttaisi, luvan sekin vaatii!
M.kelkalla ajo on hiukan erilaista ihan jo hallintalaitteitten osalta, kun lentokoneen lentäminen, ettei ole ihan samalla lähtöviivalla kenen käsiin laite voidaan antaa!? Onhan matkustajalentokoneilla törmäilty korkeisiin taloihin, ettei se koulutus mitään takaa!?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Ei ne olekkaan, kun isompien mopojen ja kelkkojen ajoon yleisillä kulkupaikoilla vaaditaan ajokortti! Kait noilla safareilla on sama sääntö, ettei pelkällä pyhäkolutodistuksella kelkkailemaa pääse!?Ei nämä mitään jokamiehenoikeuksia pidä olla!
Haskiajeluun myöskin ajokortti, ja kuukauden koulu, ja hevoselle, kun pelkästää sen selästä tippuminen voi käydä jo hengen päälle.
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Juu jos autokortilla saa kelkkaa ajella ......? Tai vaikka traktorikortilla, mutta ei sillä kuitenkaan kelkailuun "eväitä" saa. En tiedä näiden haskiajeluiden tapaturma-alttiutta, mutta hevosien kanssa liikenteessä ihan suotavaa, ettei siellä pienet lapset niiden kanssa seikkailisi!Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Joulu 28, 2021 11:37 pmEi ne olekkaan, kun isompien mopojen ja kelkkojen ajoon yleisillä kulkupaikoilla vaaditaan ajokortti! Kait noilla safareilla on sama sääntö, ettei pelkällä pyhäkolutodistuksella kelkkailemaa pääse!?Ei nämä mitään jokamiehenoikeuksia pidä olla!
Haskiajeluun myöskin ajokortti, ja kuukauden koulu, ja hevoselle, kun pelkästää sen selästä tippuminen voi käydä jo hengen päälle.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Ajeelehan ne Arri vataset autoillakin puuhun niin miksei kelkallakin. Jos ei mitään tee niin ei mitään tapahdu.
-
- Viestit: 736
- Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 3:55 pm
- Paikkakunta: Lappi
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Kelkkasafareilla pitäisi ehdottomasti luopua kaksipäällä ajamisesta,se heikentää kelkan hallittavuutta niin pahasti ja toisaalta lisää massan kasvamisen myötä liike-energiaa.
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Juuri näin.
Onko tuo kumma kun vauhtikoneiden kanssa värkkää tuhansia ihmisiä jos joskus jotain sattuu ja vaikka kuoleekin.
Niin sen pitääkin mennä.
Varsinkin nollatoleranssista vouhottamista pidän älyllisenä vajaavaisuutena ja yleensäkin kokonaisuuden ymmärtämättömyytenä.
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Kyllä onnettomuuksia sattuu ja ihmisiä kuolee, mutta se jos niitä onnettomuuksia "kerjätään" ehdoin tahdoin, antamalla ajettavaksi laitteita joita ei hallitse. Se että kukin tekee ja ottaa riskin on oma valinta, mutta jos jotain järjestetään ja siitä vielä rahastetaan, tulee ne puitteet olla sellaiset, ettei näitä ainakaan sen johdosta tapahdu, ettei ole laitteeseen sen vaatimaa osaamista!
Ja minä pidän välinpitämättömyytenä ja piittaamattomuutena sitä että nämä onnettomuudet ovat sellaisia jotka kuuluukin tapahtua!
Ja minä pidän välinpitämättömyytenä ja piittaamattomuutena sitä että nämä onnettomuudet ovat sellaisia jotka kuuluukin tapahtua!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Ja aina mies edessä ja nainen takana, joten testosteronin hämärtämää harkintakykyä heti ajotavassa. Jättäydytään tahallaan letkassa taemmas ja kiihdytellään muita kiinni ja kohta mutkasta suoraan petäjään pahki.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Miten voisi nuo elämykset muuten kokea? Moottorikelkkailu, mönkijä- ja vesikootteriajelut 95% täyttä turhuutta. Kuskien ja kyytiläisten vahinkojen lisäksi aiheuttaa turhaa vaivaa pelastustoimelle ja sivullisille.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Samaan sarjaan nuo heikoille jäille menemiset ja sulalla moottorikelkalla ajo. Ei tarpeellista, mutta pitää tehdä kun minä niin haluan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
No se sulalla ajaminen ei ole kyllä sen vaarallisempaa kun kaahata jollain avomersulla hiekkatiellä puuhun. Pitää vaan tietää rajansa, itse en uskalla kaahata autolla mutta ei tee yhtään tiukka ajella kelkalla jonkin sulan paikan yli.
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
Mutta onko se tarpeellista, vai joutavaa huvittelua, kuten useimmiten on?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
No ei varmasti ole. Onko täälläkään viestittely mitenkään välttämätöntä? Tuonkin ajan jos tekisi töitä niin aika paljon ois enemmän rahaa, vaan mihin sitä tarvitaan kun ostetaan vain ihan pakollista, leivällekkään ei osteta voita vaan laitetaan ylähuulta.
-
- Viestit: 315
- Liittynyt: Su Helmi 04, 2018 5:44 pm
- Paikkakunta: kainuu
- Viesti:
Re: Jälleen ikävä tapaturma
tuommonen nykyaikanen kelkkahan menee n 100m sulasta ettei ees ajotaitoa tarvita muuta ku elä löysää kaasua.
ja vähätehokkaammallahan voi sitte jo kikkailla mutta nuo uuet umpisen vehkeet jollain lähes 100mm harjalla olevalla matolla ei sitte meekkää ku lapa syytää liikaa vettä tunneliin niin tukehtuu meno
se vesi pitää saaha lentääntaakse päin
ja vähätehokkaammallahan voi sitte jo kikkailla mutta nuo uuet umpisen vehkeet jollain lähes 100mm harjalla olevalla matolla ei sitte meekkää ku lapa syytää liikaa vettä tunneliin niin tukehtuu meno
se vesi pitää saaha lentääntaakse päin
6400 Valtra, mettäkärry ja pakolliset lumityövarusteet. puutarhakuokkana Hitachi UX75, kuljetuskalustona Volvo FH13 koukkulaitteella
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa