Laiska startti. Mitä ensiksi?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
hammashihna
Viestit: 554
Liittynyt: La Tammi 13, 2007 7:21 am
Viesti:

Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja hammashihna »

575 massikassa on laiska startti. Mitä kylmempi ilma sen laiskempi. Ostin puolitoista vuotta sitten ja hieman laiskasti pyöräytti, mutta en liikoja ihmetellyt. Viime talvena oireili enemmän ja vaihdoin uuden akun (vanha meni avotraktoriin kesäkäyttöön, ei ongelmia) luulin että parani, mutta taisi vain ilmat lämmetä. Syksyllä alkoi oireilla ja tänään ajattelin ettei lähde ollenkaan käyntiin. Eka yrityksellä hitaasti vähän pyöräytti, ei kierrostakaan, ja siinä se. Toisella yrityksellä samanlainen hidas vajaa kierros , pysähtyi, pyörähti taas hitaasti vähän ja käynnistyi.
Startissa on siis jotain. Liittimet on putsattu ja kiristetty. Mitä saattaisi aiheuttaa eli jos puran niin mitä etsin. Vai vienkö korjaamoon vai pääsenkö vähemmällä ostamalla uuden startin.
Jos ei jaksa hypätä ojan yli, niin onhan kumpparit.
SPS1975
Viestit: 2246
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Jos on alkuperäinen startti,niin kannattaisi ehkä viedä korjaamolle tutkittavaksi ja mahdollisesti myös korjattavaksi,saattaa olla jopa halvin vaihtoehto ja alkuperäinen korjattuna on mielestäni kestävämpi vaihtoehto kuin tarvike startti uutena.Jos on jo vaihdettu joku tarvike startti,niin silloin voi olla kannattavaa ostaa suoraan uusi samanmoinen ja asentaa se paikalleen.Jos on jonkinlaista remonttitaitoa,niin voihan startin purkaa itsekin,puhdistaa,tutkia hiilien kunto,tarvittaessa vaihtaa hiilet ja laakeritkin,putsata/hioa kytkentäpinnat ym.,kyllä se saattaa niinkin kuntoon tulla,mutta jos ei yhtään tiedä mitä on tekemässä,niin hommassa voi tulla enemmän vahinkoa kuin hyötyä ja silloin korjaamo on viisaampi vaihtoehto.
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Tarkistaisin ensin maajohdon akusta runkoon. Kokeeksi vaikka maajohto suoraan startille asti.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
tikman
Viestit: 250
Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja tikman »

Kaapeli varmasti riittävän paksua akun ja startin välillä eikä ole kuparit kaapelissa nitkuneet poikki? Akunkengät ja startin pään liitos? Myös maakaapelin runkoliitos kannattaa avata ja puhdistaa. Ehkä voisi lisätä kunnon kuparin myös akun miinukselta startin runkoon.
masina
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 9:42 pm
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja masina »

Jos hiilien johdot on ruuveilla kiinni, kokeilisin kiristää ne. Tai huolehtia että on kunnon kontakti.
Yksi laiska startti korjaantui noin.
Tumppi 865
Viestit: 8207
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Onko lataus kunnossa, ettei ole sen takia laiska?!
jiba

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja jiba »

mites toi akku puoli .
hammashihna
Viestit: 554
Liittynyt: La Tammi 13, 2007 7:21 am
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja hammashihna »

Akku kunnossa. Lataus toimii. Liitokset on kunnossa. Hiileen johdot tarkistamatta. Osaan kyllä purkaa ja kasata startin . Sähköpuolesta ymmärrän juuri sen verran että jos liitin on löysä tai likainen, niin voi olla ettei johda sähköä.
Jos ei jaksa hypätä ojan yli, niin onhan kumpparit.
solihull
Viestit: 623
Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja solihull »

Onko startti yhtä laiska jos a) lataat akun ja b) annat lisävirtaa suoraa akun napoihin.

Meillä Mezzossa ihan samaa vaivaa. Luulin akkua huonoksi ja uusin sen, mukamas vähän parani mutta ei nykyäänkään lähde ilman lämmitystä käyntiin jos on pakkasta kun vaan pyörii niin laiskasti. Uusin akkukaapelitkin eikä se auttanut. Lisävirralla menee vähän vinkeämmin mutta ei niin kovaa kuin ajattelisi menevän. Ei vain malttaisi heittää alkuperäistä starttia romukoppaan ja hakea tarvikestarttia tilalle. Joku siellä mättää.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16230
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Jos yhdistää solenoidin päästä isoot piuhat yhtehen, eli suoraan akkukaapelilta moottorille. Jos solenoidin kärjet yhdistää huonosti ja virtakatoaa sinne.
Minä tarttasin 399:n starttia yli vuoden yhdistämällä kiintoavaimella startin isoot liittimet yhtehen.
Kyllä oli Luxusta sitten kun ostin uuren startin ja sai konehen kopista käyntihin :D :D
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
jiba

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja jiba »

mut jos kaapelit ja akku ok ,niin rikkihänse on jostain käämin eriste päästää läpi?
nokipumppu
Viestit: 146
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja nokipumppu »

Missä kunnossa ja minkä viskositeetin öljyt? Vaikuttaako roikassa pehmitys pyöritykseen?
hammashihna
Viestit: 554
Liittynyt: La Tammi 13, 2007 7:21 am
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja hammashihna »

Tavallinen tapaus kun on puhe vanhoista vehkeistä. Liekö huono vai hyvä asia.
Purin, pesin, putsasin, hinkkasin, hioin, rasvasin, öljysin, kiristin jne. Paskanenhan se oli ja muuta sellaista. Mitään varsinaista vikaa en löytänyt, mutta toimii nyt paljon paremmin. Tällaista tämä joskus on: vikaa ei löytynyt, mutta kunnostus onnistui tyydyttävästi.
Jos ei jaksa hypätä ojan yli, niin onhan kumpparit.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Hiilet oli jumissa pidikkeissään?
Microsoft- vapaa vyöhyke
freku
Viestit: 108
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 9:33 pm
Paikkakunta: Sipoo
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja freku »

Saattaa myös olla että ankkuri osuu staattoriin. Jos laakeripuslat väljät.
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Yksi omalle kohdalle sattunut tapaus mitä tässä ketjussa ei ole velä mainittu. Kenttäkäämien rungon päät oli niin paksussa maalissa, että maadoitus kulki hiilipäädystä koneen runkoon startin sidepulttien kautta, kaksi pitkää M6 pulttia. Siinä startissa ne on moottorin ulkopuolella, ja huonoa pyöritystä ihmetellessä kokeilin lämpiääkö se startti paljon, niin paloi näpit niissä pulteissa. Hiilipäädystä kunnon maakaapeli koneen runkoon, ja johan pyöri. Paksu ruoste voisi tehdä saman.
Microsoft- vapaa vyöhyke
fineline
Viestit: 188
Liittynyt: To Helmi 08, 2007 10:25 pm
Paikkakunta: Tarvasjoki
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja fineline »

Tehtaalaisissa ja itetehdyissä liitoksissa usein vikoja. Starttauksen yhteydessä tai heti sen jälkeen, liitinten lämpö kertoo mahdolliset jännitehäviöt.
Dieselistä tulee voimaa
DEUTZ D40S
DEUTZ D6005


Porukkakoneina Pikkunalle ja Zetor 6045
kirjat
Viestit: 245
Liittynyt: To Tammi 26, 2006 5:23 pm
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja kirjat »

Löytyykö satakunnasta starttiremonttia tekeviä pajoja?
maxi
Avatar
Aakku
Viestit: 8292
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

kirjat kirjoitti: Su Tammi 02, 2022 9:33 am Löytyykö satakunnasta starttiremonttia tekeviä pajoja?
Satakunnasta en tiedä, mutta sain vihiä Salon Autosähkö nimisestä firmasta. Siellä jo eläkkeellä oleva asentaja huolsi mun 6 voltin starttini. Nuoremmat asentajat eivät oikein sielläkään ymmärtäneet vanhan startin korjaamisen päälle.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
sekatyömies
Viestit: 95
Liittynyt: Ke Maalis 21, 2018 3:09 pm
Viesti:

Re: Laiska startti. Mitä ensiksi?

Viesti Kirjoittaja sekatyömies »

Samanlaisten oireiden takia purin 700 Valmetin startin ja huomasin, että kenttäkäämin eriste oli rispaantunut. Käämin irrottamisen jälkeen näkyi, että se oli vuotanut runkoon niin että rautaan oli tullut ihan kuoppia. Purin sitä metrilakun muotoista kääminauhaa sen verran harvemmaksi, että sain joka kierroksen väliin tavallista sähköteippiä. Paketista tli vähän entistä paksumpi, mutta sopi se kentän ja rungon väliin kuitenkin. Startista tuli oikein räyhäkäs. Pitää vain muistaa, ettei starttaa liian kauan, kun eristysnauha ei kestä lämpöä kuten alkuperäinen hauras kangas.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], MF 135 vm-67 ja 68 vierailijaa