Stanko 1M63
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti Tammi 07, 2020 8:43 pm
- Viesti:
Stanko 1M63
Moi! Kyselisin vähän neuvoja pariin ongelmaan.
Eli kara pyörii, vaikka laittaa vapaalle. Tämä siis melko varmasti kytkinongelma, mutta miten iso homma tuo kytkin on kaivaa pois ja mitä siinä pitää ottaa huomioon?
Ja toinen ongelma on, että huippukelkan syöttö on hävinnyt. Mitähän vaihtoehtoja tähän on tarjolla?
Eli kara pyörii, vaikka laittaa vapaalle. Tämä siis melko varmasti kytkinongelma, mutta miten iso homma tuo kytkin on kaivaa pois ja mitä siinä pitää ottaa huomioon?
Ja toinen ongelma on, että huippukelkan syöttö on hävinnyt. Mitähän vaihtoehtoja tähän on tarjolla?
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
- Paikkakunta: Oripää
- Viesti:
Re: Stanko 1M63
Mulla on sama sorvi, sähkökaapin takana on pieni luukku josta pääsee säätää kytkintä, mutta toimiikos sulla se sähköjarru siinä?
Toimiiko muut syötöt kelkoissa?
Toimiiko muut syötöt kelkoissa?
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ti Tammi 07, 2020 8:43 pm
- Viesti:
Re: Stanko 1M63
Eipä toimi tuo jarrukaan tai toimii todella heikosti. Muut syötöt toimii moitteettomasti.
Varaosia kyllä tuntuu olevan tarjolla, kun vaan tietäisi mitä pitää hommata. Pitää huomenna tutkia tuota kytkimen säätöä.
Varaosia kyllä tuntuu olevan tarjolla, kun vaan tietäisi mitä pitää hommata. Pitää huomenna tutkia tuota kytkimen säätöä.
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
- Paikkakunta: Oripää
- Viesti:
Re: Stanko 1M63
Se kyllä helpolla vierittää pakkaa jos ei se magneettinen jarru pelaa, mutta kytkimen säätö on helppo siellä on sellainen lukitusnappi jota painetaan sisään niin saa kiristysmutteria kierrettyä, yksikin Napsu voi vaikuttaa tosi paljon
-
- Viestit: 69
- Liittynyt: Ti Marras 04, 2014 5:25 pm
- Viesti:
Re: Stanko 1M63
Minkä ikäinen sorvi sulla on,mulla on samanlainen jostain seitkytluvulta ja jarrun sähköjen kans ongelmia
-
- Viestit: 715
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 4:02 pm
- Paikkakunta: Oripää
- Viesti:
Re: Stanko 1M63
Mun sorvi on vm. 1980
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Kesä 14, 2021 9:28 am
- Viesti:
Re: Stanko 1M63
Hei!. Kyselisin kyseisen mallin kytkimen säädöstä,ongelmana on pakan kuumeneminen,ilmeisesti kytkin luistaa,mitataanko pakasta jotain välystä että oikea kireys on vai mikä oikea säätö kytkimelle on?.
Voi olla että säädöt ei enää riitä että mistä kytkinlevyjä voisi ostaa jos sellainen tilanne eteen tulee?
Voi olla että säädöt ei enää riitä että mistä kytkinlevyjä voisi ostaa jos sellainen tilanne eteen tulee?
Re: Stanko 1M63
Meillä oli aikoinaan tuo malli. Ja oli myös ko. ongelma.Eeti kirjoitti: ↑Ma Marras 29, 2021 1:03 pm Hei!. Kyselisin kyseisen mallin kytkimen säädöstä,ongelmana on pakan kuumeneminen,ilmeisesti kytkin luistaa,mitataanko pakasta jotain välystä että oikea kireys on vai mikä oikea säätö kytkimelle on?.
Voi olla että säädöt ei enää riitä että mistä kytkinlevyjä voisi ostaa jos sellainen tilanne eteen tulee?
Purin kytkimen ja hioin levyt tasohiomakoneessa magneettipöydässä kiinni. Kun kasasin kytkimen sorvasin täytelevyt jatkeeksi sinne levypakoille,jotta säätö riittää.
Ne levyt nimittäin käpristyy kun ne kuumenee luistaessaan.
Myös se pitää huomioida että kytkimen käyttövivun kulissi on oikeassa asennossa levyjen asentoon nähden. En tarkalleen muista enää rakennetta. Se sorvi lähti meiltä jo parikymmentä vuotta sitten.
Mutta kulissin muodostaa kolme lovea joihin jousikuormitettu kuula loksahtaa . Keskimmäiseen kun kytkin on vapaalla ja ne kaksi sitten ,toinen sorvaussuuntaan ja toinen peruutukseen. Sitä kulissia voi kääntää tarvittaessa.Ne kuulat siellä lovissaan pitää kytkimen päällä.
Joillakin sorvareilla se ryssäläinen pyörii väärin päin! Niissähän on tyypillistä että käyttöpaakaa pitää nostaa kun kara pannaan pyörimään sorvaussuuntaan. Yleensähän se on toisin päin, eli paakaa survastaan alaspäin.Ja moni vanhastansa on kytkenyt moottorin pyörimään näin päin. Ei se niin vaarallista ole,mutta nyt pakin kytkinlevyt ovat vastuussa sorvaustilanteessa! Ja niitä on vähemmän kuin köyttösuunnan levyjä.
1M63:ssa on myös sähkömagneettinen jarru karalle. Eli kun käyttöpaaka siirretään keski(vapaa)asentoon kytkeytyy jarru päälle. Jos kytkimen ollessa vapaa-asennossa kara "vaeltaa" eli pyörii niin vika voi olla siinä ettei magneettijarru toimi.
Ja jos kytkinlevyt eivät irroita kunnolla ja magneettijarru toimii ,niin levyt kuumenee moottorin pyöriessä , karan olleessa seis!
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Kesä 14, 2021 9:28 am
- Viesti:
Re: Stanko 1M63
Kiitos. Näyttää että joutuisi alkamaan purkaa ja tekemään noin niinkuin mainitsit,ei tosiaan säätö enää riitä.
Tuo sorvi ei montaa vuotta ole ollut ja se pyöri tosiaan väärin päin silloin alkuun,veto oli sillä pienemmällä pakalla ja aloin ihmettelemään kun öljyä ei tule siltä pumpulta reikälautasille ollenkaan
Tuo sorvi ei montaa vuotta ole ollut ja se pyöri tosiaan väärin päin silloin alkuun,veto oli sillä pienemmällä pakalla ja aloin ihmettelemään kun öljyä ei tule siltä pumpulta reikälautasille ollenkaan
-
- Viestit: 2796
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
Re: Stanko 1M63
pojat kiristi aikoinaan sorvarin konetta ja sit hetken päästä alkoi savuamaan kun tuli liian tiukalle... se oli tosin 95 mallin kone
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Ratty, Sirkkeli ja 8 sormea, tono ja 87 vierailijaa