Mulla on nykyään sellainen Quickjack matalanostin. Siihen ostin heti tuollaiset uritetut helmasta nostopalikat (hemmetin kalliitkin vielä...) Ensimmäisellä kokeilukerralla totesin uran olevan liian syvä ainakin meidän Skodille. Nostaisi pokkauksen kahta puolen, en sitten uskaltanut edes kokeilla, vaan normaaleilla kumisilla nostopalikoilla olen nostellut.
Autojen nostelu peltiosista
-
- Viestit: 2973
- Liittynyt: To Huhti 04, 2013 9:28 pm
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Tuskin kovin suurta vaaraa kotelon sisuksille, kun ei ole pienintäkään painumaa.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 7:04 pmJuu, mutta se vaurio tulee myös sinne helman sisäpuolelle!Aakku kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 6:08 pmNäinhän se tekee. Nostan silti, mutta kesällä on tapana sutaista maalia ja massaa, jos näyttää nihraantuneen.Tumppi 865 kirjoitti: ↑Ti Marras 23, 2021 5:42 pm Hinnat alkaen mallisilla pikku hallitunkeilla on monet helmat tuhottu, kun pehmeällä alustalla sillä nostaa niin tunkki vääntää helman alasaumaa ulospäin, jolloin maalit ja massat halkeilee pellistä, ja mätäneminen alkaa kiihtyvällä tahdilla!?
En kyllä Transporterin retkiautoa nosta koskaan helmasta, koska varusteineen painoa on lähes 2,8 tonnia. Muut pakut tyhjinä kyllä helmasaumoista.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 519
- Liittynyt: Ma Joulu 14, 2015 9:47 pm
- Paikkakunta: Kanta-häme
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Mä en ole koskaan nostanu helmasta. Aina lykänny sen hallitunkin sinne alle ja nostanu siitä missä tukivarsi kiinnittyy koriin. kumipala vaan tunkin kuppiin niin ei massat lähde. Itte siitä tukivarresta olis tietysti nopea nostaa mutta on yleensä vinossa alaviistoon joten on luiskahtamisvaara. Takapäätä joskus nostanu vetokoukusta kuormaajalla ja nostoliinalla. varsinkin pakoputki yms töissä saa vähän korkeammallekin. Täytyy vaan laittaa jotain tolppaa alle ettei putoa niskaan, vaikka 2-3 renkaan pino pyörän alle.
-
- Viestit: 1130
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Joskus vuosia sitten ostin ehkä Biltemasta nostotyynyn, joka on ilmeisesti polyuretaanista valmistettu. Se on väriltään vaaleanruskea ja pehmeä. Ruuvasin sen tunkin päähän ja on se ollut hyvä. Oli kyllä kalliimpi kuin nämä mustasta kovasta kumista valmistetut. Ihmeellistä ainetta on tuo polyuretaani, tosi sitkeää. Luulisi niin pehmeän leikkautuvan poikki kun helman pystysaumasta nostaa, mutta ei minkäänlaista vauriota ole vuosikausiin tullut. Ostaisin toiseen tunkkiin samanlaisen, mutta en ole mistään löytänyt. Jos näette jossain sellaisen niin voin suositella.
-
- Viestit: 623
- Liittynyt: La Touko 09, 2009 1:51 am
- Viesti:
-
- Viestit: 251
- Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:20 am
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Yhtään autoa mitä ollut, ni ei ole helmoista tullut nostettua, sen verran ennestään jo lähes joka autosta niitä helmoja tuhottu jollain tapaan mitä on ollut, niin kuin nykyisestäkin pystysaumat vaikka alle 10cm päässä kantista on nostopaikatkin tehty.
Audistakin oli helmat painuneet edestä sisään, ruostetta tuskin ollut, v8 koneen paino varmaan osasyyllinen ja väärä nosto kohta.
Eikös nuo autojen omat helmapokkaukseen tulevat tunkit oo tilapäiseen vararenkaan vaihtoon..ainakin näissä omissa romuissa on muut nostopaikat ollut hallitunkille ja 2 pilarinostimellekkin tukevammat kohdat löytyny.
Audistakin oli helmat painuneet edestä sisään, ruostetta tuskin ollut, v8 koneen paino varmaan osasyyllinen ja väärä nosto kohta.
Eikös nuo autojen omat helmapokkaukseen tulevat tunkit oo tilapäiseen vararenkaan vaihtoon..ainakin näissä omissa romuissa on muut nostopaikat ollut hallitunkille ja 2 pilarinostimellekkin tukevammat kohdat löytyny.
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Ihmeellisen lahoja tuntuu sitten jotkut uudetkin autot olevan.
Minä ole koko ikäni nostanut helmasaumoista ja mitään painumia ei ole tullut. Autot on loppuneet muuten vanhuuteen noin 20 vuoden iässä, mutta helmat sinänsä ovat kestäneet. Toki autojen koreista on pidetty hyvää huolta kotelomassauksilla, pesuilla, vahauksilla.
Minä ole koko ikäni nostanut helmasaumoista ja mitään painumia ei ole tullut. Autot on loppuneet muuten vanhuuteen noin 20 vuoden iässä, mutta helmat sinänsä ovat kestäneet. Toki autojen koreista on pidetty hyvää huolta kotelomassauksilla, pesuilla, vahauksilla.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 6384
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Onneksi masinistit tietää paremmin kuin autonvalmistajat....
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Tässähän koko aloituksen pointti piileekin. Herää epäillys, että ovatko autonvalmistajien itse suosittelemat nostokohdat suurimmalla osalla markkinoita tarkoitettu vain satunnaiseen yksittäisen renkaan vaihtoon ehkä kerran viidessä tai jopa kymmenessä vuodessa eikä pitkäaikaiseen toistuvaan kaksi kertaa vuodessa nosteluun? Korjaamoilla autonostureilla nostetaan useammasta pisteestä koko auto tasaisesti ja renkaan vaihdossa yhdestä pisteestä auto kallelleen. Vanhemmat kotterot ovat järjestään aina hapertuneita nostokohtien tienoilta, vaikka on käytetty asianmukaisia välineitä ja huolellisuutta. Silti paikat joutuvat pisterasitukseen, joka säteilee lähikori- ja peltirakenteeseen ja pidemmän ajan kuluessa kohdat ovat selvästi pehmeämmät, vaikka eivät olisi ruosteessakaan mutta erityisesti ruostumninen alkaa sitten maalipinnan murtumista ja metallin rispaantumisesta jatkuvan sämppääntymisen seurauksena.l.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Kaikesta voi tehdä itselle vaikeaa, vaikkapa auton tunkkaamisesta alkuperäistunkilla käyttäen osoitettua nostokohtaa.
-
- Viestit: 5877
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 5:14 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Huomaa kyllä, että aika moni tähän mielipiteitä kertova ei ole töikseen nykyautojen kanssa tekemisissä, eikä tietenkään pidäkään olla. Ja omaa autoahan saa nostaa vaikka trukkipiikeillä jos siltä tuntuu.
Autoahan kannattaa nostaa ensisijaisesti niistä valmistajan ilmoittamista nostopisteistä ja ne ovat hyvin monesti helmoissa. Nostopisteen kohdalla on todennäköisesti suora yhteys helmapellin sisällä olevaan tukevampaan palkkiin ja ylipäätään monesti koko helma voi olla verhoilumuovin sisällä jossa on sitten aukko nostopisteen kohdalla.
Kaksipilarinostinta käyttäessä on myös selkeä turvallisuusriski jos nostotallat joudutaan esim. maasturissa viemään runkopalkkien alle ja jotka tietenkin lähtevät nousemaan taka-akselin yli juuri nostotallan kohdalla so. kalteva ja luistava nostopinta.. ei hyvä. Näitä paikkoja löytyy paljon myös tavallisten henkiöautojen alta jos jostain syystä ei virallisia paikkoja voi käyttää.
Korjaukset ja huollot ovat myös monesti sellaisia(apurungon irroitus hyvin yleinen, akselisto ja tukivarsikorjaukset, pohjamuovien irroitukset, jarru-ja polttoaineputkien vaihdot) , että nostoa ei muualta kuin helmoista voi tehdä.
Autoahan kannattaa nostaa ensisijaisesti niistä valmistajan ilmoittamista nostopisteistä ja ne ovat hyvin monesti helmoissa. Nostopisteen kohdalla on todennäköisesti suora yhteys helmapellin sisällä olevaan tukevampaan palkkiin ja ylipäätään monesti koko helma voi olla verhoilumuovin sisällä jossa on sitten aukko nostopisteen kohdalla.
Kaksipilarinostinta käyttäessä on myös selkeä turvallisuusriski jos nostotallat joudutaan esim. maasturissa viemään runkopalkkien alle ja jotka tietenkin lähtevät nousemaan taka-akselin yli juuri nostotallan kohdalla so. kalteva ja luistava nostopinta.. ei hyvä. Näitä paikkoja löytyy paljon myös tavallisten henkiöautojen alta jos jostain syystä ei virallisia paikkoja voi käyttää.
Korjaukset ja huollot ovat myös monesti sellaisia(apurungon irroitus hyvin yleinen, akselisto ja tukivarsikorjaukset, pohjamuovien irroitukset, jarru-ja polttoaineputkien vaihdot) , että nostoa ei muualta kuin helmoista voi tehdä.
-
- Viestit: 251
- Liittynyt: La Maalis 19, 2016 1:20 am
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Onneksi masinistit tietää paremmin kuin autonvalmistajat....
[/quote]
Auton valmistajat ei tiedä mitään..eräästä autosta piti nosto kohta vahvistaa, kun heiden laskelmien mukaan z rauta oisi pitänyt kestää..ei kestänyt. Helma auki ja vahvempaa lootua tilalle hitsata. Alle 10v oli autolla ikää siihen aikaan.
Omat romut on uusin 11v ja vanhin 53v ja molemmissa on nosta paikat muualle tehty kuin helman pystysaumassa.
[/quote]
Auton valmistajat ei tiedä mitään..eräästä autosta piti nosto kohta vahvistaa, kun heiden laskelmien mukaan z rauta oisi pitänyt kestää..ei kestänyt. Helma auki ja vahvempaa lootua tilalle hitsata. Alle 10v oli autolla ikää siihen aikaan.
Omat romut on uusin 11v ja vanhin 53v ja molemmissa on nosta paikat muualle tehty kuin helman pystysaumassa.
-
- Viestit: 8209
- Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
- Paikkakunta: E-karjala
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Juu, ei missään tapauksessa pellistä, vaan siitä merkitystä nostokohdasta. Se on siihen tarkotukseen tehty, ja mahollinen pelti on siinä päällä vaan koristeena.ei pelti ole nostamista varten!
Pilarinostin tietenkin paras, kun nostaa tasan, mut ehjä auto kestää millä tahansa tunkilla oikeasta nostokohasta nostamisen, kunhan tukki on asennettu oikein, että nostaa mahollisimman suoraa. Tietysti muun kun auton oman tunkin kanssa pitää käyttää jotain pehmiketallaa.
- toyopet
- Viestit: 3258
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Tämmöinen kommentti tulee aina vastaan, kun autojen "parantelusta" puhutaan.
No varmasti autonvalmistajat ovat asioita tutkineet ja ovat myös perillä mutta aina se tieto ei siirry siihen valmiiseen lopputuotteeseen.
Siihen taas on yleensä syynä se kustannusrakenne ja vaikka tiedettäisiin, ettei se ole pitkällä jänteellä toimiva mutta kuitenkin satunnaisesti vastaantuleva asia, niin saattaa olla halvempi vaan jättää asia sikseen kuin tehdä siltä kohti kestävä ja ongelma kuitenkin kohtaa vain prosenttia valmistuneista.
Autoissa voi siis olla paljonkin semmoista, mikä ei ole parhaalla mahdollisella tavalla tehty.
Yleensä näitä väitöksiä tulee, kun aletaan puhumaan ecujen ohjelmoinnista, että eikö se autotehdas ole tutkinut asiaa. Ja onhan se tutkinut ja autotehdas on omasta tuotteestaan vastuussa lainsäädännön vaatimuksiin vastaamisesta sekä jossain määrin tuotteen laadusta/kestävyydestä. Nekin on aina kompromisseja esimerkiksi parhaan toiminnan ja päästönormien välillä.
Peltiosien suhteen voi siis masinistipalstalla olla myös se parempi tieto, tehtaallakin kyllä mutta sitä ei ole valmistus- ja/tai kustannusteknisistä syistä tehty parhaalla mahdollisella tavalla
Mutta jos autoon on merkitty nostopaikat, niin ehkä niistä silti ensin nostaisin.
It has three speed: here, there and gone...
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Ehkä autonvalmistajatkin olettaa että suurinta osaa autoista nostellaan vain nostureilla eikä sillä omalla tunkilla. Suurin osa autoista kun taitaa olla alueilla, joissa ei tätä kausivaihtoa ole kaksi kertaa vuodessa. Liekö heille yllätys, että jossain kaukaisessa pohjolassa nostellaan autoa kaksi kertaa vuodessa auton omalla tunkilla.
Hallitunkki on hyvä, mutta sen pitäs myös liikkua hyvin silla alustallaan, jottei väännä sitä helmaa.
Ralliautoissa taiaa olla jonkinlaiset poikittaiset putke, joihin pujottavat pukit. Samanlaiset oli C-kadetissa vain takaosassa ja siinä nousi molemmat pyörät kerralla.
Hallitunkki on hyvä, mutta sen pitäs myös liikkua hyvin silla alustallaan, jottei väännä sitä helmaa.
Ralliautoissa taiaa olla jonkinlaiset poikittaiset putke, joihin pujottavat pukit. Samanlaiset oli C-kadetissa vain takaosassa ja siinä nousi molemmat pyörät kerralla.
-
- Viestit: 2067
- Liittynyt: Pe Maalis 31, 2006 7:41 pm
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Enemmän olen nähnyt vääntyneitä nostokohtia, kuin ehjiä.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Mä tunkkaan aina tukivarresta. Ei tarvi nostaa niin paljoakaan
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
näin on mutta auto nostetaan muualta ilmaan esim keulasta pohjapansarista ja takaa esim takaakseli palkista tai apurungosta.
omassakin ralliautossa on nuo putket helmakoteloissa
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Mahtoikohan tämä olla sellainen tyypillinen Mersu, joka on lahonnut?Ajomies kirjoitti: ↑Ma Marras 22, 2021 3:12 pm Yksi auto jäi kyllä aikoinaan nostamatta, kun yhtä mersua öljynvaihdon takia yritin saada korkeuksiin, niin takapyörät oli jo 20 cm korkealla ja etupyörät vielä lattiassa, niin oli vaan lopetettava nostaminen. eikä ollut helmat jotka petti, vaan koko kori nitkahti lokasuojan ja oven väli kun levisi lähes viisisenttiseksi. Varovasti sitten koitin valistaa tätä auton tuonutta suorahousuista, niin kehui vaan ettei tuo haittaa, kun on menossa sillä vain Ruotsiin.
https://www.ita-savo.fi/paikalliset/4384946
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Autojen nostelu peltiosista
Turvallinen auto tuo mersu, Purkautuu pehmeästi ympäriltä ja matkustajat ei joudu liian suurien G-voimien armoille. Tuossa tapauksessa kyllä ollut kaikki suojelusenkelit matkassa, ettei jäänyt kenellekään viimeiseksi matkaksi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa