Valmet - virtalukko ongelma?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja karnie »

Valmetti lähtee välillä kuin palmun alta, kun avaimesta kääntää, mutta välillä ei tapahdu mitään.

Epäilen virtalukkoa, mutta onko parempaa tietoa asiasta?

Kyseessä siis allekirjoituksen valmet
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Kannattaa myös tarkistaa hytin etuseinässä ulkopuolella oleva rele joka kytkee virran solenoidille virtalukon ohjaamana. Se meni mulla 1203:sta ja vaihdoin uuteen yleisreleeseen.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Onko vaihdekepin vapaa-asento katkaisija vielä paikallaan ja toiminnassa,eli katkaisija joka estää starttaamisen jos vaihde ei ole vapaalla?Mulla 702:ssa pitää toisinaan vetää vapaalla olevaa vaihdekeppiä vähän itseen päin,niin sitten starttaa,johtunee lienee katkaisijasta,kun kepin keskitysjousi on kuitenkin ehjä,en ole tutkinut sitä sen enempiä kun se toimii noinkin.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja karnie »

Eipä ole kepin asentotunnistin käytössä....

Pitääpä tutkasta tuota relejuttua, että miten se menee. Ei ole vielä jaksanut kiinnostua tutkimaan asiaa syvällisemmin, mutta pitänee keskittyä asiaan kun alkaa nyt sen verran takkuaan. Tympeetä aina käydä ruuvarilla antamassa hyppyvirtaa solenoidille....
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Kun yrität startata, naksahtaako starttirele?

Jos ei niin todennäköisesti virtalukko, jos rele naksahtaa, relevika.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja karnie »

Ihan mykkä on, jos ei starttaa.

Hehku toimii kyllä, mutta starttauksen kanssa ihan lottoa, että miten käy. Ja kokoajan huononee.
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
at6
Viestit: 71
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 2:17 pm
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja at6 »

Minulla hajosi valmetissa ja sisussa molemmissa startin solenoidi.
Startatessa naksahti, mutta ei lähetyt pyörimään.
Aikansa kun naksutteli, niin lähti pyörimään.

Sisussa (valmetinkone) startti oli helpossa paikassa ja purin ja puhdistin solenoidin jolloin alkoi toimimaan. Vikana oli hapettunut/syöpynyt kontakorin pinnat.
Valmettiin uusin koko startin, kun oli vähän hankalasti etukuormaajan takana ja piti saada kerralla kuntoon. IKH:ssa pari sataa.

Solenoidin vian voi ohittaa starttaamalla pultilla starttimoottorin päästä. HUOM!!! ei kannata summassa kokeilla, jos ei ole aiheesta aiempaa kokemusta. --vaarana mm. oikosulku ja litistyminen (elokuvassa häjyt taisi olla varoittava esimerkki)
at6
-Suzuki 1100gsxr
-Lokomo 325T (osake)
-Sisu A45
-Valmet 502
-Peugeot 206RG
-Peugeot 307SW
-Lynx 520
SPS1975
Viestit: 2210
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

Vilkaise nyt vielä sieltä vaihdekepin tyven läheisyydestä,jos siellä on sen katkaisijan ohitus tehty puoli huolimattomasti tökkäämällä johdot yhteen ja nyt ne ovat hapettuneet eivätkä saa kontaktia.Voi tietenkin olla että ohitus on tehty vetämällä suora johto virtalukolta releelle,mutta kannattaa kuitenkin tämäkin vaihtoehto tutkia.
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja karnie »

Joo ei siellä mitään johtoja ole.... Oli koko aski levällään keväällä eikä sielä paljoa johtoja näkynyt.

Olisin kyllä laittanut johdot kiinni, jos ne olisi olleet tyrkyllä, mutta ei näkynyt niin en jaksanut alkaa säätämään kun siinä nyt tuntui olevan sitä askaretta muutenkin ihan kivasti
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
SSe
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja SSe »

Vaihtaisin eka virtalukon testiksi, ainakaan tarvikelukot ei ole kovin kestäviä saati kalliita. Toki voi ensin testata tuleeko sinne starttireleelle hytin etuseinään jännite kun yrittää startata.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mää mittaisin/käyttäisin virtakynää vianhakuun. Tai vaikka H7 polttimoa piuhojen päässä.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jussi77
Viestit: 4417
Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Solenoidilta voi myös mitata miten suuri jännite sinne tulee startatessa.
Justiinsa oli tapaus IhmeenHyvä, jossa solenoidi sai 8V ja vika paikallistui kytkinpolkimessa olevaan katkaisijaan. Koplimalla katkaisijaa jännite vaihteli ja ohittamalla tuo vika poistui. Olin tyytyväinen kun ei tarvinnut alkaa virtalukkoa irrottamaan.

Onko muuten yleistä, että solenoidille on rele? Omaan sellaisen laitoin ajatuksena säästää virtalukon kärkiä. Mietin vain onko suurikin vaara kärkien jumimiselle ja startin päälle jäämiselle. Solenoidin virta ei mahdottoman suuri ole ja releen virrankesto paljon suurempi.
jussij
Viestit: 103
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2010 10:53 am
Paikkakunta: keski-suomi
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja jussij »

Pari viikkoa sitten 702 ei lähtenyt avaimesta käyntiin.
Oli sirkkelin edessä ollut jo viikkoja. Meisselillä käyntiin.

Sitten aloitin vian paikallistamisen.
Vika löytyi apureleen maadoituksesta/tai sen puutteesta. Hieman hiekkapaperia, ja ruuvi kiinni. Toimii!
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja karnie »

Hyviä vinkkejä. Kiitokset. Pitää vähän paneutua asiaan jahka pääsee poikkeen hallilla
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
karnie
Viestit: 229
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja karnie »

niin ja 18€ näytti olevan uusi virtalukko valmettiin Farmilaitteella. Ei maailmanlopun hinnassa....
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

jussi77 kirjoitti: Pe Loka 29, 2021 11:11 am Onko muuten yleistä, että solenoidille on rele? Omaan sellaisen laitoin ajatuksena säästää virtalukon kärkiä.
Auton virtalukon pohja alkoi oireilemaan ihan huolella, eli alkoi olla aika arpapeliä startin käyttö. Startti on 2.5 litran dieselkoneessa. Uusi pohja oli sen verran kallis, että laitoin ohjauksen erillisellä kytkimellä. Mittasin siinä samalla solenoidin ottamaa virtaa, joka oli 9-10 ampeeria, siis paljon traktorin starttia pienemmässä. Aika paljon menee virtaa ja siksi kai niitä starttireleitä on koneisiin laitettu.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
seppo1
Viestit: 221
Liittynyt: Ma Helmi 19, 2018 6:29 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja seppo1 »

Oliko se 9-10 amppeeria käynnistysmoottorin pyöriessä vai starttauksen alkuvaiheessa? Solenoidissahan on kaksi käämiä joista se vahvempi toimii vajaan sekunnin käynnistyksen alkuvaiheessa.
SSe
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja SSe »

jussi77 kirjoitti: Pe Loka 29, 2021 11:11 am Onko muuten yleistä, että solenoidille on rele? Omaan sellaisen laitoin ajatuksena säästää virtalukon kärkiä. Mietin vain onko suurikin vaara kärkien jumimiselle ja startin päälle jäämiselle. Solenoidin virta ei mahdottoman suuri ole ja releen virrankesto paljon suurempi.
Ainakin 02-04 sarjoissa on rele hytin etuseinässä. Jostain syystä ei ole vakiorele vaan vähän erikoisemman mallinen. Sisuskaluissa ei kuitenkaan ole mitään ihmeellistä.
jiipee
Viestit: 10655
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja jiipee »

seppo1 kirjoitti: Pe Loka 29, 2021 9:40 pm Oliko se 9-10 amppeeria käynnistysmoottorin pyöriessä vai starttauksen alkuvaiheessa? Solenoidissahan on kaksi käämiä joista se vahvempi toimii vajaan sekunnin käynnistyksen alkuvaiheessa.
Pihtimittarin näyttämä arvo asettui vakaaksi (luettavaksi) noin sekunnissa, minkä jälkeen jatkoin startin pyörittämistä muutaman sekunnin ajan, jolloin luin virta-arvon. En saanut sitä aloituksen piikkiarvoa talteen.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valmet - virtalukko ongelma?

Viesti Kirjoittaja SamiT »

SSe kirjoitti: La Loka 30, 2021 2:44 pm
jussi77 kirjoitti: Pe Loka 29, 2021 11:11 am Onko muuten yleistä, että solenoidille on rele? Omaan sellaisen laitoin ajatuksena säästää virtalukon kärkiä. Mietin vain onko suurikin vaara kärkien jumimiselle ja startin päälle jäämiselle. Solenoidin virta ei mahdottoman suuri ole ja releen virrankesto paljon suurempi.
Ainakin 02-04 sarjoissa on rele hytin etuseinässä. Jostain syystä ei ole vakiorele vaan vähän erikoisemman mallinen. Sisuskaluissa ei kuitenkaan ole mitään ihmeellistä.
Laitoin omaan koneeseen särkyneen alkuperäisreleen tilalle perusmallin 40A yleisreleen ja on pelannut monta vuotta hienosti.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, rokkimatti ja 40 vierailijaa