Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
-
- Viestit: 1277
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Tuli tuollainen projekti vastaan. Eli 3x40mm särö valuteräksisessä öljypohjassa. Ja pohja on isosta Valtrasta, eli kantava osa rakennetta.
Vaihtoehtona joko viedä pajalle jossa työaika 21 tuntia purkamisesta kasaukseen. Tai yrittää hitsata puikolla paikoillaan. Paikka on todella ahdas, eli ns. taskun etupäässä. Kardaanin etulaipan takana. Seevaus ja puhdistus on todella hankala ajatella tehtäväksi.
Ajatus oli seuraavanlainen: Öljyt pois. Kardaani pois.Etulaippa pois. Öljypohjan liuotus löpöllä ja sen jälkeen brackleenilla paineilmalla ja hitsauksen ajaksi syötetään suojakaasua sisään.
Puikko olisi 68.82 2,5mm ja lakiasento selällään ainoa mahdollinen. Ratsupaikka ei onnistu mitenkään eli ainoa vaihtoehto yrittää yhdellä palolla kiinni.
Jos joku joka tämän oikeasti osaa antaisi pari neuvoa. Kaksi ammattihitsaria on käynyt katsomassa ja molemmat empineet asiaa. No toinen on luvannut yrittää periaatteella joko onnistuu taikka ei.
Se mitä itselle tulee mieleen on paineen nousu öljypohjan sisällä hitsauksen aikana tai sitten säröily jäähtyessään. Esilämmittää ei uskalla kun pikkutoholla öljynjämät pois eikä oikein mitään muutakaan.
Miten tuo puikko? Onko hankala lakiasennossa? Onnistuuko sauman avartaminen koneviilalla jos alkaa huokoistaa?
Vaihtoehtona joko viedä pajalle jossa työaika 21 tuntia purkamisesta kasaukseen. Tai yrittää hitsata puikolla paikoillaan. Paikka on todella ahdas, eli ns. taskun etupäässä. Kardaanin etulaipan takana. Seevaus ja puhdistus on todella hankala ajatella tehtäväksi.
Ajatus oli seuraavanlainen: Öljyt pois. Kardaani pois.Etulaippa pois. Öljypohjan liuotus löpöllä ja sen jälkeen brackleenilla paineilmalla ja hitsauksen ajaksi syötetään suojakaasua sisään.
Puikko olisi 68.82 2,5mm ja lakiasento selällään ainoa mahdollinen. Ratsupaikka ei onnistu mitenkään eli ainoa vaihtoehto yrittää yhdellä palolla kiinni.
Jos joku joka tämän oikeasti osaa antaisi pari neuvoa. Kaksi ammattihitsaria on käynyt katsomassa ja molemmat empineet asiaa. No toinen on luvannut yrittää periaatteella joko onnistuu taikka ei.
Se mitä itselle tulee mieleen on paineen nousu öljypohjan sisällä hitsauksen aikana tai sitten säröily jäähtyessään. Esilämmittää ei uskalla kun pikkutoholla öljynjämät pois eikä oikein mitään muutakaan.
Miten tuo puikko? Onko hankala lakiasennossa? Onnistuuko sauman avartaminen koneviilalla jos alkaa huokoistaa?
-
- Viestit: 553
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Vingulla avartaa vähän ja putsaa, kaasupillillä kuumentaa että palaa mahdollisimman vähäksi.
Tuskin se huonommaksi menee vaikka kokeileekin.
Ei kokemusta tuosta puikosta, mutta kokeilee niin sittenhän se selviää.
itse kokeilisin certanium 705 tai 707.
Tuskin se huonommaksi menee vaikka kokeileekin.
Ei kokemusta tuosta puikosta, mutta kokeilee niin sittenhän se selviää.
itse kokeilisin certanium 705 tai 707.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Itse hitsaisin 1.6 OK48.00.
Mikäli oikein ymmärsin niin ei ole tarkoitus irroittaa. Mirkelillä voisi siihen ajaa vähän seeviä. Ensimmäinen palko sinne ja tartalla piukkaan. Seuraavia palkoja vain päälle.
Läpihitsaamatta ei voi juuri toivoa antaa, että pitkään kestäisi.
Paikkaamalla pärjää taas vähän aikaa.
Irtonaisena ei olisi homma eikä mikään.
Paras olisi kun saisi pakkasessa hitsata niin ei keitä niin kovin.
Mikäli oikein ymmärsin niin ei ole tarkoitus irroittaa. Mirkelillä voisi siihen ajaa vähän seeviä. Ensimmäinen palko sinne ja tartalla piukkaan. Seuraavia palkoja vain päälle.
Läpihitsaamatta ei voi juuri toivoa antaa, että pitkään kestäisi.
Paikkaamalla pärjää taas vähän aikaa.
Irtonaisena ei olisi homma eikä mikään.
Paras olisi kun saisi pakkasessa hitsata niin ei keitä niin kovin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 62
- Liittynyt: To Tammi 27, 2011 11:18 am
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Melkein voisin sanoa että ei kannata yrittää paikallaan hitsausta noin kokemuksen perusteella… joskus onnistuu useimmiten ei.
-
- Viestit: 1277
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Niin. Paikoillaan on liki pakko. 21 tuntia työaika pohjan vaihdolle ammattipajalla. Olisi hyvä jos olisi samanlainen irtopohja jolla harjoitella..Mutta noita ei puissa kasva ja purkaamolta käytetty maksaa 1800 euroa. Uusi 3252 euroa.
-
- Viestit: 553
- Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Kannattaakait se kokeilla, irroittaa sitten jos ei onnistu.
On sitä muitakin öljysäiliöitä ja sylintereitä hitsattu onnistuneesti paikallaan.
On sitä muitakin öljysäiliöitä ja sylintereitä hitsattu onnistuneesti paikallaan.
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Tuohon hintaan kannattaa koittaa parikin kertaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1277
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Lähinnä eniten mietityttää tuo paineen nousu pohjan sisällä. Vaikka tyhjennysproppu, tikku ja täyttökorkki pois niin voiko käydä niin että esim. stefat ampuisi pois tms.?
-
- Viestit: 136
- Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 9:51 am
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
pölynimuri imemään niin ei pullauta huokosta
-
- Viestit: 6788
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Onko riskiä että jää jotakin ylimääräistä imeytymään öljynkiertoon hitsauskohdilta? Hitsasin keväällä Valtran teräksisen polttoainetankin halkeaman välirungosta kun oli alusterän kiinnikkeet kuormaajan sovitteen avustamana siihen pienen paon tehneet mutta se nyt oli ihan helppoa kun kerran on rakenteeltaan teräslevyä ja oli tankki täynnä korkkiin asti niin kelpasi siinä saumaa vetää.
Mitä muuten on tapahtunut kun tuollainen repeämä on syntynyt? En ole koskaan moisesta kuullutkaan ilman isompaa törmäysvahinkoa.
Mitä muuten on tapahtunut kun tuollainen repeämä on syntynyt? En ole koskaan moisesta kuullutkaan ilman isompaa törmäysvahinkoa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 460
- Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 6:44 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Öljystä likaiselle valuraudalle on ihan oma korjaushitsaus puikko,voin katsoa paketista mikä se oli,on hitsattu paikoillaan ollessa vaihteistoja.
-
- Viestit: 981
- Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Tuolta voisi ladata .pdf muodossa opastusta
https://www.impomet.com/teollisuuden-ku ... -kasikirja
Voi löytyä jotain erikoisempiakin puikkoja.
https://www.impomet.com/teollisuuden-ku ... -kasikirja
Voi löytyä jotain erikoisempiakin puikkoja.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
-
- Viestit: 1536
- Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
- Paikkakunta: Siilinjärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 9772
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Mikä valtra? Keväällä otettiin 8400 öljypohja pois, purkaa pitää paljon mutta kyllä sen vähän nopeammin teki. Mutta uudemmissa on jo valtavasti enemmän tavaraa purettavaksi, megoissa ei ole yhtäkään ylimääräistä osaa.
-
- Viestit: 460
- Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 6:44 pm
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Certaniun 889sp,tai 707 korjauspuikko.
Koneviilalla puhdistus,sauman lämmitys että öljy hikoilee pois ja hitsaus.
Koneviilalla puhdistus,sauman lämmitys että öljy hikoilee pois ja hitsaus.
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
veät lämpöihin ja mikilläpistät kiinni. toki muistat olla varovainen sen jarru cleanerin kanssa .
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Se jarrucleaner on se vaarallisin tuossa. Pitää antaa haihtua.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1736
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
ohan moottorissa huohotinki mistä kampikammion paineet poistuu ja yleensä ilman imuputkeen tai ilmanputsariin. vanhemmmissa koneissa ulkoilmaanJalmari Kolu kirjoitti: ↑Ti Loka 26, 2021 9:27 pm Lähinnä eniten mietityttää tuo paineen nousu pohjan sisällä. Vaikka tyhjennysproppu, tikku ja täyttökorkki pois niin voiko käydä niin että esim. stefat ampuisi pois tms.?
-
- Viestit: 4325
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Jarrukliineri vie kyllä hyvin rasvat pois mutta posahtaa todella mahtavasti kun antaa sille hitsauskipinää. Se kun vielä höyrystyy sinne öljypohjan sisälle hyvin, niin saa mahtavan paukun aikaiseksi. Huohotinjärjestelmä ei läpäise niin paljon painetta mitä siitä posahduksesta syntyy.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan
Jarrukliinerikaasu jää hienosti kammioihin joista ei tule pois kuin paineilmalla. Kokeiltu on.
Yhestä autosta katkes kannenpultin torx kanta avatessa, putsailin öljyt pois kliinerilla ja ilmanpaineellakin kuivailin aikansa. En ottanut huomioon kliineritippojen valumista öljypohjaan. Pari täpäytystä migillä ja kommee poksahdus. Onneks oli venttiilikoppa pois(luonnollisesti) niin stefat säästy
Yhestä autosta katkes kannenpultin torx kanta avatessa, putsailin öljyt pois kliinerilla ja ilmanpaineellakin kuivailin aikansa. En ottanut huomioon kliineritippojen valumista öljypohjaan. Pari täpäytystä migillä ja kommee poksahdus. Onneks oli venttiilikoppa pois(luonnollisesti) niin stefat säästy
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 60 vierailijaa