Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Tuli tuollainen projekti vastaan. Eli 3x40mm särö valuteräksisessä öljypohjassa. Ja pohja on isosta Valtrasta, eli kantava osa rakennetta.
Vaihtoehtona joko viedä pajalle jossa työaika 21 tuntia purkamisesta kasaukseen. Tai yrittää hitsata puikolla paikoillaan. Paikka on todella ahdas, eli ns. taskun etupäässä. Kardaanin etulaipan takana. Seevaus ja puhdistus on todella hankala ajatella tehtäväksi.

Ajatus oli seuraavanlainen: Öljyt pois. Kardaani pois.Etulaippa pois. Öljypohjan liuotus löpöllä ja sen jälkeen brackleenilla paineilmalla ja hitsauksen ajaksi syötetään suojakaasua sisään.

Puikko olisi 68.82 2,5mm ja lakiasento selällään ainoa mahdollinen. Ratsupaikka ei onnistu mitenkään eli ainoa vaihtoehto yrittää yhdellä palolla kiinni.

Jos joku joka tämän oikeasti osaa antaisi pari neuvoa. Kaksi ammattihitsaria on käynyt katsomassa ja molemmat empineet asiaa. No toinen on luvannut yrittää periaatteella joko onnistuu taikka ei.

Se mitä itselle tulee mieleen on paineen nousu öljypohjan sisällä hitsauksen aikana tai sitten säröily jäähtyessään. Esilämmittää ei uskalla kun pikkutoholla öljynjämät pois eikä oikein mitään muutakaan.

Miten tuo puikko? Onko hankala lakiasennossa? Onnistuuko sauman avartaminen koneviilalla jos alkaa huokoistaa?
Heka
Viestit: 553
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Heka »

Vingulla avartaa vähän ja putsaa, kaasupillillä kuumentaa että palaa mahdollisimman vähäksi.
Tuskin se huonommaksi menee vaikka kokeileekin.
Ei kokemusta tuosta puikosta, mutta kokeilee niin sittenhän se selviää.
itse kokeilisin certanium 705 tai 707.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Itse hitsaisin 1.6 OK48.00.

Mikäli oikein ymmärsin niin ei ole tarkoitus irroittaa. Mirkelillä voisi siihen ajaa vähän seeviä. Ensimmäinen palko sinne ja tartalla piukkaan. Seuraavia palkoja vain päälle.

Läpihitsaamatta ei voi juuri toivoa antaa, että pitkään kestäisi.

Paikkaamalla pärjää taas vähän aikaa.

Irtonaisena ei olisi homma eikä mikään.

Paras olisi kun saisi pakkasessa hitsata niin ei keitä niin kovin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
markor
Viestit: 62
Liittynyt: To Tammi 27, 2011 11:18 am
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja markor »

Melkein voisin sanoa että ei kannata yrittää paikallaan hitsausta noin kokemuksen perusteella… joskus onnistuu useimmiten ei.
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Niin. Paikoillaan on liki pakko. 21 tuntia työaika pohjan vaihdolle ammattipajalla. Olisi hyvä jos olisi samanlainen irtopohja jolla harjoitella..Mutta noita ei puissa kasva ja purkaamolta käytetty maksaa 1800 euroa. Uusi 3252 euroa.
Heka
Viestit: 553
Liittynyt: Ma Elo 07, 2017 12:03 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Heka »

Kannattaakait se kokeilla, irroittaa sitten jos ei onnistu.
On sitä muitakin öljysäiliöitä ja sylintereitä hitsattu onnistuneesti paikallaan.
TunturiPappa
Viestit: 5767
Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
Paikkakunta: Perniö As.
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja TunturiPappa »

Heka kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 9:23 pm Kannattaakait se kokeilla, irroittaa sitten jos ei onnistu.
On sitä muitakin öljysäiliöitä ja sylintereitä hitsattu onnistuneesti paikallaan.
Tuohon hintaan kannattaa koittaa parikin kertaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Jalmari Kolu
Viestit: 1277
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 4:11 pm
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Jalmari Kolu »

Lähinnä eniten mietityttää tuo paineen nousu pohjan sisällä. Vaikka tyhjennysproppu, tikku ja täyttökorkki pois niin voiko käydä niin että esim. stefat ampuisi pois tms.?
bushnell
Viestit: 136
Liittynyt: Ti Loka 11, 2011 9:51 am
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja bushnell »

pölynimuri imemään niin ei pullauta huokosta
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Onko riskiä että jää jotakin ylimääräistä imeytymään öljynkiertoon hitsauskohdilta? Hitsasin keväällä Valtran teräksisen polttoainetankin halkeaman välirungosta kun oli alusterän kiinnikkeet kuormaajan sovitteen avustamana siihen pienen paon tehneet mutta se nyt oli ihan helppoa kun kerran on rakenteeltaan teräslevyä ja oli tankki täynnä korkkiin asti niin kelpasi siinä saumaa vetää.

Mitä muuten on tapahtunut kun tuollainen repeämä on syntynyt? En ole koskaan moisesta kuullutkaan ilman isompaa törmäysvahinkoa.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
timberi
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 6:44 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja timberi »

Öljystä likaiselle valuraudalle on ihan oma korjaushitsaus puikko,voin katsoa paketista mikä se oli,on hitsattu paikoillaan ollessa vaihteistoja.
Hannu08
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Hannu08 »

Tuolta voisi ladata .pdf muodossa opastusta
https://www.impomet.com/teollisuuden-ku ... -kasikirja

Voi löytyä jotain erikoisempiakin puikkoja.
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
valtsu864
Viestit: 1536
Liittynyt: Ke Marras 22, 2006 11:28 am
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja valtsu864 »

bushnell kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 10:00 pm pölynimuri imemään niin ei pullauta huokosta
Esabin korjaushitsauskäsikirjan mukaan valuteräsksen ominaisuudet vastaavat tavallisen teräksen ominaisuuksia. Esilämmitys ennen hitsausta. Itse tekisin samoin, eli pölyimirilla alipaine öljypohjan sisälle.
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Mikä valtra? Keväällä otettiin 8400 öljypohja pois, purkaa pitää paljon mutta kyllä sen vähän nopeammin teki. Mutta uudemmissa on jo valtavasti enemmän tavaraa purettavaksi, megoissa ei ole yhtäkään ylimääräistä osaa.
timberi
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Huhti 29, 2009 6:44 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja timberi »

Certaniun 889sp,tai 707 korjauspuikko.
Koneviilalla puhdistus,sauman lämmitys että öljy hikoilee pois ja hitsaus.
jiba

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja jiba »

veät lämpöihin ja mikilläpistät kiinni. toki muistat olla varovainen sen jarru cleanerin kanssa .
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Se jarrucleaner on se vaarallisin tuossa. Pitää antaa haihtua.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
jake74
Viestit: 1736
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja jake74 »

Jalmari Kolu kirjoitti: Ti Loka 26, 2021 9:27 pm Lähinnä eniten mietityttää tuo paineen nousu pohjan sisällä. Vaikka tyhjennysproppu, tikku ja täyttökorkki pois niin voiko käydä niin että esim. stefat ampuisi pois tms.?
ohan moottorissa huohotinki mistä kampikammion paineet poistuu ja yleensä ilman imuputkeen tai ilmanputsariin. vanhemmmissa koneissa ulkoilmaan
jarikos
Viestit: 4325
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Jarrukliineri vie kyllä hyvin rasvat pois mutta posahtaa todella mahtavasti kun antaa sille hitsauskipinää. Se kun vielä höyrystyy sinne öljypohjan sisälle hyvin, niin saa mahtavan paukun aikaiseksi. Huohotinjärjestelmä ei läpäise niin paljon painetta mitä siitä posahduksesta syntyy.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: Valuteräksinen öljypohja hitsaus paikoillaan

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Jarrukliinerikaasu jää hienosti kammioihin joista ei tule pois kuin paineilmalla. Kokeiltu on. :lol:

Yhestä autosta katkes kannenpultin torx kanta avatessa, putsailin öljyt pois kliinerilla ja ilmanpaineellakin kuivailin aikansa. En ottanut huomioon kliineritippojen valumista öljypohjaan. Pari täpäytystä migillä ja kommee poksahdus. Onneks oli venttiilikoppa pois(luonnollisesti) niin stefat säästy
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 60 vierailijaa