Lisää ketjuista

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Aloittelija
Viestit: 1640
Liittynyt: Ti Heinä 04, 2017 7:33 pm
Paikkakunta: Marttila
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Tuon kaltaiset ne minunki ketjut ovat. Täytyy keväällä katsoa, jos laittais vaikka keväisten juonto, lanaus ja raivaushommien ajaksi kiinni. Silloin näkee, että onko molemmat tallella, ja millaset ovat.
Ferguson fe 35 diesel 1957
Massey-Ferguson 165 MP 1971
Volvo 740 GL B230K 1988 projekti
Saab 900i 1989
Saab 9-5 2.0t 2003
Ford Transit 100 CL 1992
MOP
Viestit: 7529
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja MOP »

Major 58:n kuvissa on Fiskars-neliselkäketjut. Just tuollaiset ne meillä on. Tuosta näkyy se kantikkaan rauda kierretty rakenne.
asfalttiviljelijä
Viestit: 4420
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

Minkäslaiset oli ns. telakitkaketjut? Oliko niissä sivuketjujen välissä kova ripa, oliko se nyt kouru tai kulmamallinen.
En huomannut että em. viesteissä olisi sellaisia kuvattu.
MOP
Viestit: 7529
Liittynyt: Ke Maalis 22, 2006 1:09 pm
Paikkakunta: Kalsopohja/41660 TOIVAKKA
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja MOP »

Terästakomo niminen firma teki tuolla nimellä. Niitä oli muitakin. Puhuttiin myös kitkaketjuista. Ne olivat eräänlaiset rautapyörien korvikkeet. Aika jälyt vehkeet. En löytänyt tietoja Googlella enkä kuvia. Ne taisivat tulla markkinoilla alkupuolella viiskyt-lukua ja kuuskytluvun alussa ne oli "muotia" ja taisivat hävitä merkkinoilta seitkytluvulle tultaessa. Traktorien koko kasvoi ja näiden tarve väheni. Jos tuo ku kuva aukeaa sellaisena, kun se on minun koneella, niin nuo lavojen päällä olevat on yhdenlaiset telakitkaketjut:

https://www.google.fi/search?q=kitkaket ... ahZ0h9p8CM: Merkkiä en tunnista.

Jos tuo linkki aukeaa, niin sitä kun rullaa ylemmäksi, niin siellä on kuva Pikku-Valmetista, jossa on takapyörissä telakitkaketjut
Viimeksi muokannut MOP, Ti Tammi 02, 2018 7:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Masa-
Viestit: 1367
Liittynyt: Su Maalis 13, 2016 8:48 pm
Paikkakunta: Ulvila
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja -Masa- »

asfalttiviljelijä kirjoitti:Minkäslaiset oli ns. telakitkaketjut? Oliko niissä sivuketjujen välissä kova ripa, oliko se nyt kouru tai kulmamallinen.
Onko sama kuin kyntökitkat? Tai sellaisiksi meillä niitä kutsuttiin.
https://www.nettikone.com/muu-merkki/ky ... at/1658439
MF 4245 -98
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja lukke »

Naapurin mies ajoi Belarus mtz 52 sella metsäajoa kitkat takasissa suht iso reki ja joutsalainen,ajokki muutui vuosien saatossa etulinjassa oleen näkököseksi vaan kuormat kulki sinne minne pitikin :D
asfalttiviljelijä
Viestit: 4420
Liittynyt: Su Touko 14, 2006 10:13 pm
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja asfalttiviljelijä »

-Masa- kirjoitti:
asfalttiviljelijä kirjoitti:Minkäslaiset oli ns. telakitkaketjut? Oliko niissä sivuketjujen välissä kova ripa, oliko se nyt kouru tai kulmamallinen.
Onko sama kuin kyntökitkat? Tai sellaisiksi meillä niitä kutsuttiin.
https://www.nettikone.com/muu-merkki/ky ... at/1658439
Näissä näyttää olevan kaksi ripaa yhdessä. Nuo MOPin linkin kitkat ovat lähinnä sellaiset kuin apen Fiatissa on ollut.
Kyntämisessä muistelen niitä käytettävän. 35 Fergu tahtoi lipsua 2-siipisen auran kanssa märällä savikolla.
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Nyt kyllästyi poka ajelemaan ilman ketjuja tuolla fergulla, ja kaivoi 10 vuotta säilytyksessä olleet ketjut ja laittoi vielä paikoilleenkin. Eihän nuo nyt hääppöset ole mutta jospa edes hivenen auttaa. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
MF265
Viestit: 2071
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Onko jollain kokemusta niistä Kaubamajan myymistä edullisista lumiketjuista, joissa on poikkiketjut ja sivuketjut? Täristääkö ja kestääkö hyvin renkaalla tiajossa lumihommissa ym? Koko ois itellä 18,4-38.
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Nuo Kauppamajan ketjut eivät sisällä jääpiikkejä. Muuten ne ehkä käyttäytyvät kuin ns. Ruutu-Sokke - ketjut, joissa joka toisessa välissä oli kaksi pitkittäisketjua. Aina silloin tällöin poikkiketju jäi jumiin pykälän taakse, jolloin ajo muodostui töyssyttäväksi. Sivuketjujen kuormitus on vedossa suuri.

-SS-
matti-x
Viestit: 366
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2013 1:53 am
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja matti-x »

Kaubamajan halvoista ketjuista on kokemusta pikkutraktoreissa eli 35 fergussa ja 444 intikassa. Ovat tyhjää paremmat, lumipolanteella pitää sen mitä noissa pikkukoneissa tehoja riittää, jäätiköllä liukkaat. Tielle en noilla lähtis, pompottaa melkosesti jo reippaassa linkovauhdissa.
Huonosti hitsatut lenkit noissa on, kannattaa tarkistaa jo uutena ja lisätä saumaa oikeaan kohtaan, kaikissa ketjuissa ollu lenkki tai pari auki. Ihmeen hyvin on pysyneet päällä molemmissa koneissa. Sulla on rengaskoosta päätellen sen verran iso kone että vähän epäilen noiden kestävyyttä.
Arpe
Viestit: 1539
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Pääsääntöisesti kalliiden taikka halpojen ketjujen pidossa ei ole eroja, jos ketjun rakenne on muuten samanlainen.
Materiaalin lujuudessa se ero tulee ilmi.
Pölliauton vetopyörään kun laittaa halvimmat hinnat alkaen mallin ketjut ja kerran ruopasee ylämäessä kuorma päällä, yltää ketju seuraavan kerran puoltoista kertaa renkaan ympäri, eli halvalla saa tavallaan kuitenkin enemmän ketjua. :mrgreen:

Kevyessä linkokäytössä pärjää traktorilla varsin hyvin halvoilla ketjuilla. Paljon jos tulee siirtymiä ja tieajoa, alkaa lenkkien pehmeys tulla esiin, eli tarvii aika ajoin kiristellä.
Mettäajoa jos on, ni sinne ei toinna tinaketjuilla mennä. Menee lenkkejä poikki tämän tästä, jos ei oo kunnon rautaa.
JURO
Viestit: 3444
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:30 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja JURO »

Tuommoiset Quatrot on osoittautunut Majorissa parhaiksi. Pääasiassa aurausta mutta kyllä niillä metsässäkin hyvin pärjää. Tienpäällä hyvät ajaa tuntuu niinkuin ei ketjuja olisikaan, tuo pieni ketju puree jäähän kevyessä traktorissa hyvin. Ei kyllä ole halvat mutta hintansa väärti hyvinkin.
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Lisää ketjuista

Viesti Kirjoittaja -SS- »

JURO kirjoitti: La Loka 23, 2021 11:45 am Tuommoiset Quatrot on osoittautunut Majorissa parhaiksi. Pääasiassa aurausta mutta kyllä niillä metsässäkin hyvin pärjää. Tienpäällä hyvät ajaa tuntuu niinkuin ei ketjuja olisikaan, tuo pieni ketju puree jäähän kevyessä traktorissa hyvin. Ei kyllä ole halvat mutta hintansa väärti hyvinkin.
Juu jos on hiukan jäykkärunkoiset renkaat ja niissä perinteiset 11 mm ketjut, niin kyllä se asfaltilla melkoista tutinaa on se liikkuminen.

-SS-
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 43 vierailijaa