Masinistin auto

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin

Masinistin auto

Tojota
39
17%
Muu japanilainen
19
8%
Saksalainen
85
38%
Joku muu
82
36%
 
Ääniä yhteensä: 225

Avatar
toyopet
Viestit: 3260
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Tulipa tuossa pojan kanssa puhetta, että mikä on uusin auto, mikä minulla on ollut. Hetki piti miettiä, että oliko se vuoden 1990 jeeppi vai 1990 carina II mutta sitten palasi mieleen, että minun toinen auto, eka oli siis ford fiesta vm 1976, oli vuoden 1991 lada 2105. Ja siis 5v vanha auto silloin.

Nykyisellään ei resurssit riitä vuoden 2016 autoon.
It has three speed: here, there and gone...
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja jiipee »

toyopet kirjoitti: La Loka 16, 2021 6:27 pm Tulipa tuossa pojan kanssa puhetta, että mikä on uusin auto, mikä minulla on ollut.
Uusin on ollut ainoa uutena ostamani, -99 tehty Ford Ranger, mutta virallisesti kai 2000 vuosimallia, joka on edelleen käytössä.

Toiseksi uusin oli ostaessa kaksi vuotta vanha DOHC Sierra farmari, muistaakseni vm. oli -92. Sillä oli joku huonekalumyyjä ensin tuupannut 100 tuhatta km ja käyttänyt huoltoukkojen mukaan jo kahdesti kytkinremontissa. Käytin riesaa jonkin syyn vuoksi paikallisessa merkkihuollossa ja olin ihan H. Moilasena, kun huoltoukot kysyivät, että "onko kytkin kestänyt". No olihan se, eikä kytkin koskaan tarvinnut huomiota osakseen, kunnes vähän alle 300 tkm vaihdoin sen tuohon Rangeriin.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
jarikos
Viestit: 4381
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Alkuun oli mm. Kupla, Morris Marina, sitten Toyota Corolla 1973, sitten Opel Kadett 1981 ja 1985, pari autotonta vuotta ja taas Opel Kadett kesäautona mutta se jäikin useammaksi vuodeksi. Opeleiden jälkeen Nissan Bluebird oli 8 vuotta. Näiden kaikkien jälkeen koeajoin Peugeot 405:n ja se sopi kuin hanska käteen, jäin hyvällä tavalla koukkuun. Sen jälkeen onkin ollut vain Peugeoteja liekö 19kpl. Tällä hetkellä meillä 4 Peugeotia ja yksi vahingossa tullut Toyota Corolla.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Pitääkö ne nyt tähän luetella? no, ensimmäinen oli austin a60 gambridge seuraavat (vuosilukuja en muista) morris mini, fiat 128, vw passat, (sitten siirryttiinkin dieseleihin) audi 80,(vanha taksi) volvo s40, toinen volvo s40, nykyinen mb c180 w204korinen ja emännällä opel astran 3 pyttynen pensa-auto, noitten volvojen aikana oli työautona peugeotin expert, vähävikaisimmat on ollu expertin paku ja mb, ooppeliin tullu niin vähä kilometrej'ä ettei siinäkään mitään
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jostakin syystä Saksalaiset merkit on olleet omaan peppuun sopivimpia. Mersua, Volskeja, Opelia.. Eniten on ollut Volkkareita, nytkin Golf III 1,9 Diesel farkkupakuna. Vero 80e vuodessa kulutus ehkä noin 6 litraa sataselle. Bensa Golf III automaattilaatikolla on jo kolmas käytössä. Eri maista amerikoita myöten on nytkin yksi ja jopa Ranskalisiakin ja Tsekkiläisiä ollut sekä Italiaanoja eli parit Skodat, Renut, Fiiatit. Kun kerran Suomessa ei oikein voi satasta kovempaa ajella jatkuvasti juuri missään, niin ihan sama ajella vähän vanhemmilla ja halvemmilla kotteroilla eikä ajo-ominaisuuksista silti tarvitse tinkiä juurikaan. Samanlaisia ajettavia uudetkin on näissä korkeintaan satasen vauhdeissa.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16219
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meillä on ollu 2 Ooppelia. Oikein Ooppelin hajulla varustettuna.
-82 mallinen Ascona 1,6 D. Ostin kohtuupaljoajettuna siskoonmiäheltä. Kylymä, laiska ja raskas ohjaus. Ostin sen kun piti käyrä Tampereella koulus kerran kuukaures. Kun koulu loppui, Ascona jäi pihalle nököttämään kun aina halus lähtiä matkahan 240 Volvolla.
Kun vanhin likka sai kortin, se tarvitti auton. Ostettihin sitte Kadetti 1,6 bensa. Aika lahopohojainen auto, oli aikansa. Menihän se siinä muttei ikävä oo sitä tullu.

3. saksalainen auto oli Bemari, hyh-hyh….voivoi.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
verkuson 165
Viestit: 333
Liittynyt: Su Marras 04, 2012 12:32 pm
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja verkuson 165 »

Ajo ura alkoi -90 luvulla Datsun 100aalla ja nykyinen kulkine on slovakiasta eli Kia ceed 1,6crdi -07
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Japseja ei ole ollut koskaan omana. Monia olen kyllä joutunut ajamaan neliveto Hiacesta 2,2 litraiseen kaksioviseen Mazda 626:een. HJ ja Pajero 80 luvun lopulta ollut joskus ostokiikareissa ja kävin monia koeajamassakin. Yhtä 2000 luvun alun Landcruiseriakin jouduin ajamaan useinkin pitkiäkin matkoja. Ihan yllättävän jyhkeää menoa mutta aina on japsiautosta ja niiden iästä riippumatta jokaisesta jäänyt sellainen olo, että ei kaikkia käsin kosketeltavia ja siihen nimenomaan tarkoitettuja paikkoja uskalla kunnolla käsitellä, kun pitänyt pelätä jonkun ohut muovisen materiaalin särkymistä ja jopa jäämistä pikkupaloina käteen. Pellitkin kaljatölkkilaatua ja paksuutta että jokaista raekuuroa pitänyt pelätä, vaikka runko kuinka jäykkää tavaraa esim. Hieceissa ja HJ nelivedoissa ja Landcruiserissa. Viimeksi koetin etsiä nelivedoksi RAV nelosia ja ihan sama juttu. Hentosille ratsastajatyttärille ja perhoskoiran kasvattajille korkeintaan sopivia mukamas autoja. Ainoastaan Saksalaisissa merkeissä penkit olleet sen oloisa, että on oikeasti tehty istumista varten eikä vain näyttämään siltä. Japseissa etenkin ulkonäöllä hämätään hirmuisesti etenkin istuimissa mielestäni.
Tekemällä virheistä oppii.
Avatar
toyopet
Viestit: 3260
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja toyopet »

:lol:
It has three speed: here, there and gone...
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja jagr »

Off topic:

Tuo penkkiasia on tullut minullakin vastaan, selkävammainen kun olen.

Honda CRV ja Subaru Forester on ollut ajossa ja molemmissa penkki on ollut jotenkin onnettoman lerppu, ei sovi selkävammaiselle. Normaali viikonloppureissu 250 km suuntaansa vaati molemmilla pari pysäystä selkäkivun takia.

Nykyisen Ford Kugan penkki muuten hyvä mutta ristiseläntuki on tehty jollekkin koripalloilijalle, meikäläiselle se tukee melkein lapaluita. Kun ei liikaa sitä nosta niin kohtuullinen istua. Viikonloppureissun ajaa yhdeltä istumalta.

Volvossa on ollut henkilöautoista paras penkki, muissa vehkeissä Isringhausenin jakkara on ollut kyllä paras. Isriä näyttää sekä Volvo että Scania suosivan.
--JaGr
Ford 4610
Ajomies
Viestit: 28109
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mukavia auton istuimia ei ole kohdalle monia osunut. Ford Mondeossa on minulle ollut mieleisimmät. Saabin jakkaran istutin matkamersuun, kun se oma jakkara tuntui enemmän puupenkiltä. Muutenkin nuo henkilö mersujen jakkarat tuntuu aluksi hyviltä mutta vähänkään pidempään istuttua tuntuvat pehmeiltä eikä tue riittävästi. Volvoissa taas on kovahkot eikä oikein istu selkäruotooni. Mutta suurin vaiva monissa istuimissa on liian lyhyet istuinosat, jolloin jää reisi osittain tyhjän päälle ja vakinopeussäätimen puute, tekee sen että joutuu pysähtelemään kun muuten jalka jäykistyy tai kramppaa. Mitsussa oli penkissä säätövaraa niin ettei tarvinnut viimeiseen loveen sitä työntää, muissa ajamissani japskeissa penkin saa aina siirtää taaimpaan asentoonsa. Ja en ole mikään hongankolistaja, armeijassa 180 cm, ja siitä muutaman sentin littaantunut vuosien myötä. Recaron penkit oli Astrassa ja hyvät istua, mutta se päällyskangas oli onnetonta, kahteen kertaan piti verhoilijalla korjuuttaa. Mutta kyllä sitä joutui noiden "työkalujen" kanssa istumaan sellaisissa kiikuissa, että kaikki muut jakkarat tuntuu jo ylellisiltä istuimilta. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
A-P
Viestit: 618
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2014 10:45 pm
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja A-P »

Vakionopeussäädin on erinomainen laite matkantekoon. Tuskaa on maakuntienvälisiä taipaleita taittaa, jos joutuu kaasujalkaa polkimella koko ajan pitämään. Ei se jalka jätä persausta myöten puutumatta vaikka olis mikä penkki.
Volvo BM 230, Volvo BM 2204 + Pikavik 3030; Bernard Loisirs + B&S 22 hv V2; 2 kpl Honda F800 lingolla ja auroilla; Suzuki SJ413&Samurai; Bolinder 1052-maamoottoriprojekti
Kaikki ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Superdextaaja
Viestit: 12974
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

A-P kirjoitti: Ma Loka 18, 2021 1:55 pm Vakionopeussäädin on erinomainen laite matkantekoon. Tuskaa on maakuntienvälisiä taipaleita taittaa, jos joutuu kaasujalkaa polkimella koko ajan pitämään. Ei se jalka jätä persausta myöten puutumatta vaikka olis mikä penkki.
On ihan totta, juu. Tuli tuo kolmas bensa automaatti Golf III hommattua nimenomaan siksi, että oli hyvän ja siistin kunnon lisäksi vielä tuo vakkari Volkkarin omana alkuperäislisävarusteena autossa ja jopa toimivana. On muuten näissä Suomen yksilöissä yleensä hyvin harvinainen varsinkin karvalakki- eli CL varusteisissa, niin kuin nyt tämä oma. Ei edes keskuslukitusta saati ilmastointia tai sähkölaseja mutta onpas pistetty joskus rasti tuon lisävarusteen kohdalle autoa tilatessa Suomeen automaattilootan lisäksi. GL ja VR6 ja GTI malleissa ehkä ennemmin vakkari löytyy. Jos nyt yleensä kohta löytyy koko kolmoskoppaista Golfia ollenkaan etenkään hyväkuntoisena. Ihan viimeisissä taisi vasta olla ABS-jarrutkin valittavissa.
Tekemällä virheistä oppii.
mauri
Viestit: 6675
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja mauri »

Superdextaaja kirjoitti: Ma Loka 18, 2021 9:45 pm Tuli tuo kolmas bensa automaatti Golf III hommattua nimenomaan siksi, että oli hyvän ja siistin kunnon lisäksi vielä tuo vakkari Volkkarin omana alkuperäislisävarusteena autossa ja jopa toimivana. On muuten näissä Suomen yksilöissä yleensä hyvin harvinainen varsinkin karvalakki- eli CL varusteisissa, niin kuin nyt tämä oma. Ei edes keskuslukitusta saati ilmastointia tai sähkölaseja
Vuosimallin -96 CL Variantissa oli jo keskuslukko (ei kauko-ohjattu).
Juice
Viestit: 2047
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 7:08 pm
Paikkakunta: Vindala
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja Juice »

Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 17, 2021 1:08 pm Ainoastaan Saksalaisissa merkeissä penkit olleet sen oloisa, että on oikeasti tehty istumista varten eikä vain näyttämään siltä.
Nimenomaan istumista. Autoon menemistä ja sieltä pois tulemista eivät sitten enää kestäkään. Japsin 400tkm ajettu kuskinpenkki voi olla verhoilultaan edelleen kuin tehtaalta tullut, penkin sisällä olevaan materiaaliin en ota kantaa.
zukka
Viestit: 7799
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja zukka »

Juice kirjoitti: Ti Loka 19, 2021 10:08 am
Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 17, 2021 1:08 pm Ainoastaan Saksalaisissa merkeissä penkit olleet sen oloisa, että on oikeasti tehty istumista varten eikä vain näyttämään siltä.
Nimenomaan istumista. Autoon menemistä ja sieltä pois tulemista eivät sitten enää kestäkään. Japsin 400tkm ajettu kuskinpenkki voi olla verhoilultaan edelleen kuin tehtaalta tullut, penkin sisällä olevaan materiaaliin en ota kantaa.
Tuo c on reilu 600tkm ajettu vanha taksi ehjillä penkeillä.
Katsotaan kerkeääkö hajoamaan ennen muuta autoa.
Luulisi taksikäytössä apparin jakkaran kuluvan reilusti, miksei myös kuskinpenkkikin jos kuljettaja kyytien välissä nousee jaloittelemaan tai tupakoimaan.
MF165SMP
Viestit: 653
Liittynyt: To Maalis 04, 2021 5:53 pm
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja MF165SMP »

jagr kirjoitti: Ma Loka 18, 2021 1:14 pm Off topic:

Volvossa on ollut henkilöautoista paras penkki, muissa vehkeissä Isringhausenin jakkara on ollut kyllä paras. Isriä näyttää sekä Volvo että Scania suosivan.
Sitikassa (C5) on hyvä penkki, mutta kun niissä resorit pettää niin et 300 tkm ajettuna persie lysähtää lähelle lattiaa. Sama koskee tuossa kehuttua Volvoa, tai mistä mie tiiän muita, mutta ainakin meikäläisen 960 hieano vaalealla nahalla verhoiltu kuskin penkki on veltto takamuksen alla eikä mittarissa ole vasta kuin reilu 340 tkm.
Liitytään tässä saksalaisia kehuvaan kuoroon: rouvalla ny kolmas Astra, kaksi ekaa ostettu uutena ja luovuttu kun 8-9 vuotta / 300 tkm lähestyi. Penkkien rungot ja kankaat eivät tuosta ole olleet moksiskaan. Vähän kovan oloinen on Astran penkki, erityisesti sitikasta siihen istuttaessa, mutta lopulta pitemmällä matkalla kroppa tykkää. Tiesittehän selkävaivaiset, että selkänoja pystyyn ja istuin vaakaan tai jopa hieman etuviistoon - ei missään tapauksessa takaviistoon tai välilevyt paukkuu :cry: Nuoriso voi ajella makuuasennossa vunterpaumit heiluen ennen selkävaivojen alkua.
jagr
Viestit: 1393
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:40 pm
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja jagr »

Ei ole kokemusta paljon ajetuista Volvoista, sen mitä muutamalla uudemmalla olen ajanut enkä koskaan ole henkilö Volvoa omistanut.

Joo, C5:ssa oli kanssa hyvä penkki (siinä uusimmassa korimallissa), ykköskoppaisessa oli kuin pehmeä nojatuoli, joka suuntaan löysä.
--JaGr
Ford 4610
jiipee
Viestit: 10726
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
Paikkakunta: Kanta-Häme
Viesti:

Re: Masinistin auto

Viesti Kirjoittaja jiipee »

jagr kirjoitti: Ma Loka 18, 2021 1:14 pm Off topic:

Tuo penkkiasia on tullut minullakin vastaan, selkävammainen kun olen.
Tämä tärkeä asia pääsi muuten unohtumaan. Siihen aikaan, kun riesa oli -90 luvun alussa alla ja tuli Suomea kierrettyä elannon perässä ristiin rastiin, niin olipa selälle kyllä helpotus istua Datsun Sunnyn jälkeen riesan vakiona olleissa Recaron valmistamissa penkeissä; iS -versio oli. Ei ole sen jälkeen yhtä hyviä jakkaroita meidän autoissa ollut.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 39 vierailijaa