MF 165 vaihtovirtalaturi vika
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:50 am
- Viesti:
MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Mikä vikana Massikan laturissa, kun latauksen merkkivalo ei syty, kun laittaa virrat päälle. Polttimo testattu ja lataa kuitenkin, tyhjäkäynnillä jännite 14,4 V. Seistessä purkaa akun tyhjäksi, jos päävirtakytkin unohtuu kiinni. Laturi on joku 15 v vanha IKH:n halpis.
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Kuulosta diodi vialta?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4383
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Piuha on varmistettu, että se on ehjä? Toisaalta tuossa varmaankin polttimo toimii herätevirtana?
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Tarkista latausvalon toiminta yhdistämällä laturiin menevällä pienellä johdolla raapaisemalla runkoon, valon pitäs syttyä jos avaimesta on virta päällä. Jos ei syty, silloin diodi- tai säädinvika.
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:50 am
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Joo, sillä lailla tsekkasinkin polttimon maadoittamalla laturilta merkkivalolle menevän piuhan virta päällä.
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:50 am
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Kiitokset vastanneille! Kyseessä lienee siis diodivika. Onko helpointa (ja halvinta) vaihtaa tilalle samanlainen satasen halpislaturi, kun tuo entinenkin kesti 15 vuotta?
-
- Viestit: 6512
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
uutta vaan kehiin. laita samanlainen niin helppo laittaa. kyllä ne ikh kestää kun johdot vaan tarpeeks isot eikä ahistele. yhtään ei oo hajonnu ja vanhimmat alkaa sen 15v olee. ainakin.
-
- Viestit: 7336
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Minä laitoin omaan Ferkuun Mersusta irrotetun Boschin 70 Ampeerin laturin. Se kestää ja niitä löytyy "joka paikasta" eikä virta lopu.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 28113
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Sellainen laturi joka ilman isompia kikkailuja käy kiinnikkeisiin niin että hihna sattuu kohdalleen, sähkö kytkentä on helppo tehdä, tietysti sisäisellä säätimellä oleva laturi.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:50 am
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Jatketaanpa tähän tarinaan. Vaihdoin laturin tällä palstalla kerrottuun Farmilaitteen laturiin ja alkoi pelaamaan. Mutta tyhjäkäynnillä latauksen merkkivalo hehkuu himmeästi. Sammuu jos laittaa jotain kuormaa, vaikka parkit päälle. Mistähän vois johtua?
-
- Viestit: 4383
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Sammuuko valo jos antaa hiukan kierroksia? Luultavasti tyhjäkäynnillä ei saavuta minimikierroksia eli ei käynnisty tuotto.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 6679
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Lataako se tyhjäkäynnillä? Siis kirkastuuko valot tai nouseeko akun jännite kun polkaisee moottoriin vähän kierroksia. Jännitteen kuuluisi olla (vaihtovirtalaturilla) jo tyhjäkäyntikierroksilla noin 14 V, ellei sitten ole kovasti kuormaa päällä.
Tuo hehkuminen voisi johtua siitä että laturin antama jännite tyhjäkäynnillä on pienempi kuin akun. Kun kytketään kuormaa akun napajännite alenee ja silloin merkkivalon (joka saa virta-avaimen kautta akun plussaa ja toiseen napaansa laturin magnetointiin kehittämää jännitettä D+ navasta) saama jännite pienenee.
Tuo hehkuminen voisi johtua siitä että laturin antama jännite tyhjäkäynnillä on pienempi kuin akun. Kun kytketään kuormaa akun napajännite alenee ja silloin merkkivalon (joka saa virta-avaimen kautta akun plussaa ja toiseen napaansa laturin magnetointiin kehittämää jännitettä D+ navasta) saama jännite pienenee.
-
- Viestit: 41
- Liittynyt: Ke Loka 13, 2021 8:50 am
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Laturi antaa jo tyhjäkäynnillä (700 rpm) 14,8 V jännitteen. Himmeä hehku sammuu, kun laittaa pari sataa kierrosta lisää. Valot on ledipolttimoilla, kytketty releen kautta laturin plusnavasta. Ne ei kirkastu eikä himmene. Voiko merkkivalon polttimon wattimäärä vaikuttaa tuohon hehkumiseen?
-
- Viestit: 2789
- Liittynyt: To Elo 02, 2007 3:38 pm
- Paikkakunta: keskisuomi
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
näin voisi olla
-
- Viestit: 1919
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Ledivalojen kirkkauden perusteella ei monestikaan voi jännitettä arvioida kun niiden "ajureille" käy hyvin laajalla alueella jännite monesti esim. 9 - 30 V ja pitävät tehon vakiona.
-
- Viestit: 2242
- Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Tuota mietin hieman että valojen käyttövirta otetaan laturin plusnavasta. Ei kai siinä mitään ongelmaa olekaan, mikäli akun ja laturin plussan yhdistävä kaapeli on riittävän paksu. Itse ottaisin valoreleille menevän valojen käyttövirran suoraan akun plusnavalta. Kun tein omaan Massey Fergusoniini uudet sähköt, niin laitoin siihen tuollaisen IKH:n Lucaksen kopio laturin, kytkin sen siten että laitoin toiseen laturilta lähtevän plussaan 6 neliön johdon, jonka vedin suoraan akun plusnapaan ja toiseen laturin pluslähtöön 6 neliöisen johdon, jonka vedin startin plussaan, tuolla tekemälläni kytkennällä ei ainakaan tule ahdistusta liian ohkaisesta kytkentäjohdosta laturin ja akun välillä.ferford kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 10:41 am Laturi antaa jo tyhjäkäynnillä (700 rpm) 14,8 V jännitteen. Himmeä hehku sammuu, kun laittaa pari sataa kierrosta lisää. Valot on ledipolttimoilla, kytketty releen kautta laturin plusnavasta. Ne ei kirkastu eikä himmene. Voiko merkkivalon polttimon wattimäärä vaikuttaa tuohon hehkumiseen?
-
- Viestit: 4373
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Ei ole valojen virran otolla mitään merkitystä.
Latausvaloksi kannattaa kokeilla pari wattia tehokkaampaa.
Latausvaloksi kannattaa kokeilla pari wattia tehokkaampaa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 1919
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Laturiltahan se sähkö tulee koneen käydessä eikä akusta eli jos oikein optimoida haluaa niin juuri laturille suoraan kuormat pitääkin kytkeä -toki koneen sammuksissa ollessa toisinpäinSPS1975 kirjoitti: ↑Ke Marras 30, 2022 11:17 pm [
Tuota mietin hieman että valojen käyttövirta otetaan laturin plusnavasta. Ei kai siinä mitään ongelmaa olekaan, mikäli akun ja laturin plussan yhdistävä kaapeli on riittävän paksu. Itse ottaisin valoreleille menevän valojen käyttövirran suoraan akun plusnavalta.
-
- Viestit: 6679
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Onhan latauksen merkkivalo hehkulankapolttimo? Pitäisi olla 3 W (tai 5 W) hehkulankapolttimo. Latausjännite on ehkä hivenen korkeahko (jos mittari näyttää oikein) mikäli lämpötila on "normaali", pakkaskelillä saa ollakin tuota luokkaa. Jos akku ei kuluta vettä niin haitanneeko.
Joka tapauksessa polttimon hehkuminen johtuu siitä että sen napojen välillä on pieni jännite-ero. Laturin käydessä se saa plussaa laturin D+ navasta, siis siitä mihin laturin magnetointiin kehittämä +sähkö tulee (ja josta jännitteensäädin annostelee sopivan määrän magnetointiin). Polttimon toiseen napaan tulee plussaa virtalukon kautta joko käynnistysmoottorin navasta johon tulee akun +navalta paksu johdin, tai sitten akun plusnavalta. Jännitteen D+ navassa tulisi olla normaalitilanteessa (lähes) sama kuin laturin tuottama jännite B+ navassa. Mikäli virtapiirissä B+ navalta akun plusnapaan ja siitä eteenpäin virtalukolle ja virtalukon sisällä on jännitehäviöitä niin lamppu saa pienen jännitteen.
Muutama tarkentava kysymys:
- onko valojen sähkö otettu laturin B+ navasta
- mihin laturin B+ navasta lähtevä latausjohdin on kytketty, akun +napaan vai käynnistysmoottorin napaan johon akun +navalta tulee paksu johdin
- mihin virtalukolle tuleva johto on kytketty, akun +napaan vai käynnistysmoottorille
- ovatko kaikki edellä mainitut johtimet ehjiä ja hyväkuntoisia
- ovatko kaikki liitokset kunnollisia, ei hapettumia eikä löysiä liitoksia
- onko virtalukon liitokset ja sisäiset kontaktit kunnossa (ei hapettumia)
- onko liitokset ja johdin akun miinusnavan ja laitteen rungon välillä kunnolliset
- onko laturin runko kunnolla maadoitettu
Joka tapauksessa polttimon hehkuminen johtuu siitä että sen napojen välillä on pieni jännite-ero. Laturin käydessä se saa plussaa laturin D+ navasta, siis siitä mihin laturin magnetointiin kehittämä +sähkö tulee (ja josta jännitteensäädin annostelee sopivan määrän magnetointiin). Polttimon toiseen napaan tulee plussaa virtalukon kautta joko käynnistysmoottorin navasta johon tulee akun +navalta paksu johdin, tai sitten akun plusnavalta. Jännitteen D+ navassa tulisi olla normaalitilanteessa (lähes) sama kuin laturin tuottama jännite B+ navassa. Mikäli virtapiirissä B+ navalta akun plusnapaan ja siitä eteenpäin virtalukolle ja virtalukon sisällä on jännitehäviöitä niin lamppu saa pienen jännitteen.
Muutama tarkentava kysymys:
- onko valojen sähkö otettu laturin B+ navasta
- mihin laturin B+ navasta lähtevä latausjohdin on kytketty, akun +napaan vai käynnistysmoottorin napaan johon akun +navalta tulee paksu johdin
- mihin virtalukolle tuleva johto on kytketty, akun +napaan vai käynnistysmoottorille
- ovatko kaikki edellä mainitut johtimet ehjiä ja hyväkuntoisia
- ovatko kaikki liitokset kunnollisia, ei hapettumia eikä löysiä liitoksia
- onko virtalukon liitokset ja sisäiset kontaktit kunnossa (ei hapettumia)
- onko liitokset ja johdin akun miinusnavan ja laitteen rungon välillä kunnolliset
- onko laturin runko kunnolla maadoitettu
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: MF 165 vaihtovirtalaturi vika
Monien uusien tarvikelaturien laadun kanssa on hiukan niin ja näin.
Tuotemerkiltään pitkään ikään viittaava laturi kesti aluksi muutaman tunnin, takuuna saatu parikymmentä ja se korjattuna toisen laitteen jännitteensäätimellä nyt jo tuhannen tuntia.
Tuotemerkiltään pitkään ikään viittaava laturi kesti aluksi muutaman tunnin, takuuna saatu parikymmentä ja se korjattuna toisen laitteen jännitteensäätimellä nyt jo tuhannen tuntia.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Bing [Bot] ja 44 vierailijaa