Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
-
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Tokihan varaosapalvelun on oltava kohdallaan, kun 200 000e kone seisoo telakalla. Ei siinä vaiheessa ole väliä maksaako osa 10 vai 1000e, kunhan se tulee seuraavaksi päiväksi. Harrastevehkeillä tilanne sitten eri. Hyvä, että vaihtoehtoisia reittejäkin löytyy.
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
- Paikkakunta: saarijärvi
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Hyvä esimerkki on tuosta Catin osien hinnoittelusta viime kesänä kun mopo pojat kävivät hajottamassa 1995 Cat D6 H XL puskukoneesta oven ikkunan eli se on käytännössä siinä koko oven kokoinen ruutu niin ruutua ei saanut siihen mistään tarvikkeena niin kyllä pomo muisti kirota sen lasin hintaa kun maksoi reilun tonnin se ruutu
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Mb ML280CDI -07
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Eräs tälläkin foorumilla aikaa viettänyt hydraulisylinterien korjaaja sanoi kun kubotan sylinteristä ja mahdollisesta hinnasta oli puhetta,että vähän isompaan kattiin maksoi tiivisteet 800€ alkuperäisenä. Myöhemmin täytyi selvitellä sekin että uusi sylinteri oli noin 8000€ kun koneen omistajalta oli turpamutteri jäänyt löysälle ja romut lentäneet kaivessa ulos
En muista tekivätkö jostain muusta halvemmasta sitten tilalle.
En muista tekivätkö jostain muusta halvemmasta sitten tilalle.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Alkuperäiset sylinterintiivisteet tuntuu olevan merkki ku merkki 400-800€/sylkky. Toki joissain on turvan hela mukana.
Hyundaihin taitaa olla halvin. Olikoha parisataa/tuubi.
Hyundaihin taitaa olla halvin. Olikoha parisataa/tuubi.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 831
- Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Tiivistekeskukselta löytyi omaan O&K koneeseen sylinterin tiivisteet. Hinnat hyvinkin edullisia verrattuna OE hintoihin. Hydroline ym myös kannattaa kysellä, korjaavat paljon sylintereitä.
-
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Taas päivityksiä...
Jarrupääsylinteri ei lopulta pitänytkään. Vuoti pikkuhiljaa sylinterien välitilaan. Tarkemmin tarkasteltuna varrentiiviste oli ihan halkeimilla. Aiemmin esillä ollut korjaussarja ei osoittautunut tälle sylinterille sopivaksi vaan oli pienemmälle halkaisijalle. Vastaava 1 1/2" sylinterin korjaussarja löytyi Lockheedilta KL71414. Tätä siis virallisesti käytetty mm. 50-luvun Volvon kuorma-autoissa. Jotain tekemistä tuolla Lockheedilla on Aten kanssa ollut, joten sieltä kautta jotenkin periytynyt. Sopivuus oli täydellistä.
Renkaitten asennuksessa ongelmia tahtoi aiheuttaa vanhojen irrotus. Mm. Stihl:iä kokeiltiin. Ei hyvä
Lopulta vanhat lähtivät parhaiten puskulevyllä useasta kohdasta pehmittämällä ja lopuksi kahta puolta painamalla. Hyvin olivat kiinni kasvaneet.
Vannenauhat menivät kivasti paikalleen, kun sisärenkaaseen lisäsi ensin painetta, jolloin välin sai sopivasti suuremmaksi.
Uusi rengas menikin helposti venttiili edellä paikalleen. Sitten vielä lukkorengas ja täyttö pitkällä letkulla sivusta. Lukkorengas tässä sellaista mallia, että se ei kyllä millään voi paikaltaan muljahtaa, kun rengas sen päälle heti täytön alussa nousee. Mutta niin kai ne kaikki
Ja vielä ilmat pois, välirenkaan kanssa paikalleen ja liinalla nippuun.
Pitihän se lopuksi vielä maalatakin. Maalina Normadur 65 ja sävynä CAT 390 FL. Aikaisemmin tuota maalia en ollutkaan käyttänyt. Oli jokseenkin ikävää ruiskulla maalattavaksi. Valui väkisellä ennen kuin tasottui. Musta maali oli IKH:n xyleenipohjaista tavaraa. Tämä lähinnä sormiväriä Normadurin rinnalla. Maalaus kivaa, mutta muuten ominaisuudet onnettomat.
Puomin maalaus pitää suosiolla jättää ensi kesään, kun ei sitä tuolla sisällä saa edes suoraksi.
Tuulilasin yläosalle tuli hintaa n. 85e. Lasiliikkeestä 6 mm:n laminaattilasin metritavaraa.
Jarrupääsylinteri ei lopulta pitänytkään. Vuoti pikkuhiljaa sylinterien välitilaan. Tarkemmin tarkasteltuna varrentiiviste oli ihan halkeimilla. Aiemmin esillä ollut korjaussarja ei osoittautunut tälle sylinterille sopivaksi vaan oli pienemmälle halkaisijalle. Vastaava 1 1/2" sylinterin korjaussarja löytyi Lockheedilta KL71414. Tätä siis virallisesti käytetty mm. 50-luvun Volvon kuorma-autoissa. Jotain tekemistä tuolla Lockheedilla on Aten kanssa ollut, joten sieltä kautta jotenkin periytynyt. Sopivuus oli täydellistä.
Renkaitten asennuksessa ongelmia tahtoi aiheuttaa vanhojen irrotus. Mm. Stihl:iä kokeiltiin. Ei hyvä
Lopulta vanhat lähtivät parhaiten puskulevyllä useasta kohdasta pehmittämällä ja lopuksi kahta puolta painamalla. Hyvin olivat kiinni kasvaneet.
Vannenauhat menivät kivasti paikalleen, kun sisärenkaaseen lisäsi ensin painetta, jolloin välin sai sopivasti suuremmaksi.
Uusi rengas menikin helposti venttiili edellä paikalleen. Sitten vielä lukkorengas ja täyttö pitkällä letkulla sivusta. Lukkorengas tässä sellaista mallia, että se ei kyllä millään voi paikaltaan muljahtaa, kun rengas sen päälle heti täytön alussa nousee. Mutta niin kai ne kaikki
Ja vielä ilmat pois, välirenkaan kanssa paikalleen ja liinalla nippuun.
Pitihän se lopuksi vielä maalatakin. Maalina Normadur 65 ja sävynä CAT 390 FL. Aikaisemmin tuota maalia en ollutkaan käyttänyt. Oli jokseenkin ikävää ruiskulla maalattavaksi. Valui väkisellä ennen kuin tasottui. Musta maali oli IKH:n xyleenipohjaista tavaraa. Tämä lähinnä sormiväriä Normadurin rinnalla. Maalaus kivaa, mutta muuten ominaisuudet onnettomat.
Puomin maalaus pitää suosiolla jättää ensi kesään, kun ei sitä tuolla sisällä saa edes suoraksi.
Tuulilasin yläosalle tuli hintaa n. 85e. Lasiliikkeestä 6 mm:n laminaattilasin metritavaraa.
Viimeksi muokannut tikman, Pe Marras 05, 2021 8:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4378
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Hienoa!
Joo nuo kaksiosaiset lukkovanteet on turvallisia kunhan itse lukkorengas on yhdessä osassa ja/tai vielä ”jänteessä”. Itse täytän maassa 2-3bar ja sitten kun koneessa/autossa paikallaan niin lopputäyttö
Joo nuo kaksiosaiset lukkovanteet on turvallisia kunhan itse lukkorengas on yhdessä osassa ja/tai vielä ”jänteessä”. Itse täytän maassa 2-3bar ja sitten kun koneessa/autossa paikallaan niin lopputäyttö
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Tällä kertaa vuorossa oli kaivuusylinterin tiivisteitten vaihto. Vielä ei paljoa vuotoa ollut, mutta lätäkkö tuosta tahtoi kuitenkin lattialle tulla ja uusi sarja 8U4786 ei ollut Entrackilla kuin 140€ ALV0.
Yllättävän helposti nuo loppujen lopuksi vaihtuivat. Männänpään 75mm mutterikin lähti lopulta auki ilman uusia työkaluhankintoja, kun suurimpiin Knipexeihin laittoi 2m jatkovarren, istui itse nokassa ja samalla mätki lekalla vartta. Yllättäen työpöytäkin pysyi yhtenä kappaleena
Mutterin avausta:
Teflontiivisteen kompressointia pakkausmuovilla:
Takaisin nippuun:
Muutama tiiviste tuossa yhdessä sylinterissä oli. Hintaa rinkulaa kohden ei lopulta paljoa tullut:
Yllättävän helposti nuo loppujen lopuksi vaihtuivat. Männänpään 75mm mutterikin lähti lopulta auki ilman uusia työkaluhankintoja, kun suurimpiin Knipexeihin laittoi 2m jatkovarren, istui itse nokassa ja samalla mätki lekalla vartta. Yllättäen työpöytäkin pysyi yhtenä kappaleena
Mutterin avausta:
Teflontiivisteen kompressointia pakkausmuovilla:
Takaisin nippuun:
Muutama tiiviste tuossa yhdessä sylinterissä oli. Hintaa rinkulaa kohden ei lopulta paljoa tullut:
-
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Eberin kasaus. 1,5mm polttoaineletkua ei metritavarana järkevään hintaan lötynyt. Kokeilin Motonetin 0,7 metrin pätkää välissä, mutta ongelmana olivat letku-letkuliitokset. Näitä olisi ohuella letkulla joka tapauksessa pakko tehdä. Ei niitä saanut luotettaviksi mitenkään. Klemmari puristi ohuen letkun heti tukkoon. Lopulta laitoin koko matkan 3,2 mm letkulla. Hyvin toimi näinkin, eikä tarvinnut kötöstellä.
Vähän tuo Eberin hyöty on tässä niin ja näin. Onpahan nyt kuitenkin kunnossa, kun semmoinen siihen on laitettu. Voihan tuolla hytissä vaikka ottaa saunat halutessaan
Nostosylinterien alapään nivellaakerit tuli myös vaihdettua. Tämä oikeastaan ainut paikka, missä jotain merkittävää välystä havaittavissa. Lähinnä mielenkiinnosta tämäkin vaihto. Kiinnosti tietää paljonko laakereissa on jäljellä ennenkuin alkaa hajoittaa ympäristöä. Vielä olisi ollut kulutettavaa reilusti jäljellä.
Vähän tuo Eberin hyöty on tässä niin ja näin. Onpahan nyt kuitenkin kunnossa, kun semmoinen siihen on laitettu. Voihan tuolla hytissä vaikka ottaa saunat halutessaan
Nostosylinterien alapään nivellaakerit tuli myös vaihdettua. Tämä oikeastaan ainut paikka, missä jotain merkittävää välystä havaittavissa. Lähinnä mielenkiinnosta tämäkin vaihto. Kiinnosti tietää paljonko laakereissa on jäljellä ennenkuin alkaa hajoittaa ympäristöä. Vielä olisi ollut kulutettavaa reilusti jäljellä.
-
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Polttoaineen tankkauspumpun kunnostus. Pumppu mallia Johnson Pump F5B-19. Moottorissa oli roottori ruostunut runkoon kiinni. Puhdistuksella selvittiin. Laakereihin uutta rasvaa. Pumppupesään uusi akselitiiviste. Venepuolelta näihin löytyy vaikka minkälaisia korjaussarjoja.
Sähköihin kytkin, liitoksia ja sulake paikalleen. Lisäksi letkuihin uudet liittimet ja uusi tankkausletku. Päähän pitäisi vielä jokin metalliputken pätkä keksiä.
Sähköihin kytkin, liitoksia ja sulake paikalleen. Lisäksi letkuihin uudet liittimet ja uusi tankkausletku. Päähän pitäisi vielä jokin metalliputken pätkä keksiä.
-
- Viestit: 1869
- Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Pakko sanoa, että tuntee itsensä Putron sanoin laiskaksi, tyhmäksi ja saamattomaksi, kun seuraa millä pieteetillä ja viitseliäisyydellä tätä -voisiko sanoa käyttöentisöintiä- tehdään. Kerrassaan hienoa työtä selvityksineen ja analysointeineen!
-
- Viestit: 250
- Liittynyt: La Huhti 20, 2019 9:31 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Laitetaanpas tähän vielä kuva puomi maalattuna.
-
- Viestit: 831
- Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 11:42 pm
- Viesti:
Re: Pyöräalustaisen kaivinkoneen CAT 206 huoltoa
Joo ei taida koneen omistaja nukkua lainkaan. Korjaukset etenee tosi nopeassa tahdissa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 31 vierailijaa