Automerkkien viat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja valaut »

JiiSPee kirjoitti: Su Loka 17, 2021 12:10 am Jos halutaan puhua tehon sijaan (jostain kumman syystä...) väännöstä suorityskyvyn kannalta niin silloin pitää puhua pyöriltä saatavasta väännöstä ei moottorista saatavasta jolla ei ole asian kanssa merkitystä.
Riisselihenkilöt tykkää puhua tai tykkäsi väännöstä tehon sijaan. Nykyään tuollaista värkkiä ei kehtaa tunnustaa omistavansa.

Minulla tosin on diesel, mutta ajattelin vaihtaa vaikka ebolaan.
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Niin siis vähän oikaisin, sekä teho että vääntö tarvitaan auton liikuttamiseen ja kiihtyvyyteen. Laajan vääntökäyrän myötä nousee myös teho kierrosluvun noustessa.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

jarikos kirjoitti: Su Loka 17, 2021 12:46 am Niin siis vähän oikaisin, sekä teho että vääntö tarvitaan auton liikuttamiseen ja kiihtyvyyteen. Laajan vääntökäyrän myötä nousee myös teho kierrosluvun noustessa.
Vääntö yksinään ei kerro yhtään mitään. Vääntö ja kierrosluku yhdessä kertovat, saman asian kertoo teho. Auton liikuttamiseen ja kiihdyttämiseen on tehtävä työtä. Tehty työ on tehon ja ajan tulo.

Mitenkähän muuten sähköautojen vääntö on ilmoitettu - ei ainakaan sähkömoottorin akselilta mitattuna, koska luvut ovat isoja - mutta myös sähkömoottorin kierrosluku on iso. Moottorin perässähän on alennusvaihde. Tosin eivät taida kaikki valmistajat vääntöä tai etenkään vääntökäyrää ilmoittaa..
Ajomies
Viestit: 28092
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Voihan sen ilmoittaa kuten Rolssi entisaikaan "riittävä". :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4369
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja jarikos »

rautakasa kirjoitti: Su Loka 17, 2021 10:37 pm
jarikos kirjoitti: Su Loka 17, 2021 12:46 am Niin siis vähän oikaisin, sekä teho että vääntö tarvitaan auton liikuttamiseen ja kiihtyvyyteen. Laajan vääntökäyrän myötä nousee myös teho kierrosluvun noustessa.
Vääntö yksinään ei kerro yhtään mitään. Vääntö ja kierrosluku yhdessä kertovat, saman asian kertoo teho. Auton liikuttamiseen ja kiihdyttämiseen on tehtävä työtä. Tehty työ on tehon ja ajan tulo.

Mitenkähän muuten sähköautojen vääntö on ilmoitettu - ei ainakaan sähkömoottorin akselilta mitattuna, koska luvut ovat isoja - mutta myös sähkömoottorin kierrosluku on iso. Moottorin perässähän on alennusvaihde. Tosin eivät taida kaikki valmistajat vääntöä tai etenkään vääntökäyrää ilmoittaa..
Juurikin noin, suoraviivaistin vain tuota vääntöä harhaanjohtavasti kirjoittaen. Polttomoottorilla on tyypillisesti lyhyt alue, jossa suurin kiihtyvyys saavutetaan ja sitten vaihteiston välitykset ovat merkittävässä roolissa kokonaiskiihtyvyyteen nähden. Lopulta kyse on siitä, miten tuo kaikki maksimi saadaan siirrettyä vetäville pyörille optimaalisesti.

Sähkömoottoreillahan vääntöalue on todella laaja aina sieltä lähes liikkiillelähdöstä alkaen ja menee melko korkeille kierroksille kunnes jättämä alkaa vaikuttamaan negatiivisesti. Sama pätee käsittääkseni sekä oikosulkumoottorille että hiiliharjalliselle.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
steami

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja steami »

transit kirjoitti: Pe Loka 15, 2021 10:26 pm
steami kirjoitti: Pe Loka 15, 2021 12:35 pm
Nuffield kirjoitti: To Loka 14, 2021 9:18 pm
steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:26 pm
8400 kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:20 pm
steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:18 pm ..Siis pitääkö perheautossa olla 160 hp, että pääsee rampilta 100 km nopeuteen ja siirtymään turvallisesti pieneenkin väliin?

Toyota Yaris ja yhtään kertaa en ole jäänyt kiihdyskaistan päähän odottelemaan. Yarisissa on 87 hp.
Tuollaisilla koirankopeilla ei monikaan viitsi ajaa
Eukko kehuu. On näppärä ajella kaupungin keskustassa..
Onko vaimo koskaan päässy edes testaamaan isompaa :roll:
On. Pihassa seisoo Carina. Ei lähde sillä kauppareissulle. Aina ottaa Yariksen.. :-)
Koita viedä joku muun merkkinen auto sinne pihaan, niin se ottaa aina sen.
Voit sitten ihailla niitä tojotias siinä pihassa. :lol:
Olen kokeillut. Pihassa on ollut volkkari, ooppeli, volvoki, ... Nissan Micran ottaa joskus harvoin. Datsun 100A oli kova sana, mutta aika ajoi sen yli... .. Nämä muut merkit on kadonneet pihasta vähin äänin... :-)
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja zukka »

steami kirjoitti: Ti Loka 19, 2021 9:54 pm
transit kirjoitti: Pe Loka 15, 2021 10:26 pm
steami kirjoitti: Pe Loka 15, 2021 12:35 pm
Nuffield kirjoitti: To Loka 14, 2021 9:18 pm
steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:26 pm
8400 kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:20 pm
steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:18 pm ..Siis pitääkö perheautossa olla 160 hp, että pääsee rampilta 100 km nopeuteen ja siirtymään turvallisesti pieneenkin väliin?

Toyota Yaris ja yhtään kertaa en ole jäänyt kiihdyskaistan päähän odottelemaan. Yarisissa on 87 hp.
Tuollaisilla koirankopeilla ei monikaan viitsi ajaa
Eukko kehuu. On näppärä ajella kaupungin keskustassa..
Onko vaimo koskaan päässy edes testaamaan isompaa :roll:
On. Pihassa seisoo Carina. Ei lähde sillä kauppareissulle. Aina ottaa Yariksen.. :-)
Koita viedä joku muun merkkinen auto sinne pihaan, niin se ottaa aina sen.
Voit sitten ihailla niitä tojotias siinä pihassa. :lol:
Olen kokeillut. Pihassa on ollut volkkari, ooppeli, volvoki, ... Nissan Micran ottaa joskus harvoin. Datsun 100A oli kova sana, mutta aika ajoi sen yli... .. Nämä muut merkit on kadonneet pihasta vähin äänin... :-)
Kenellä viiraa milläkin tavalla :mrgreen:

Onhan tuo näppärä parkkihallissa, postilaatikolla käynnissä, hinurin lavalle mahtuu useampi ja saa kimppa alennuksen...
Avatar
toyopet
Viestit: 3253
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja toyopet »

380tkm mittarissa:
https://photos.app.goo.gl/ivWxVgvrKbRD7Jju5

Toyota 3S-FE :D
It has three speed: here, there and gone...
Avatar
Rh-
Viestit: 1052
Liittynyt: Su Tammi 05, 2020 6:44 pm
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja Rh- »

3S-FE Camry lähti Afrikkaan 550tkm rullattuna.

Mustamies makso sen mitä pyysin, Suomalaiset tarjos 100-300€
Teliveto-perverssi läähättää enemmän.
Zetor 3511, Nuffield 342+Ahma 450, MB 609D, MB L407D, Lada 21051
Mersu ilman paripyöriä ja traktori ilman kaksoiskytkintä on pilalla.
Avatar
toyopet
Viestit: 3253
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Niin joo, tuohon edelliseen omaan viestiini liittyen oli ajatus, jos tekisi semmoisen venäläisen puskaremontin, että uudet laakerit vaan paikalleen ja ajaa tätä nurkka-ajoa sen verran kuin kestää. Leimaa vielä 9-10kk jäljellä. Kattikin jo viety edellisen omistajan toimesta.

Ostin siis tietoisesti konevikaisena varaosakäyttöön mutta jos se puskaremontilla kulkisi tuon ajan, niin ei haittaisi yhtään.
It has three speed: here, there and gone...
zukka
Viestit: 7794
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja zukka »

toyopet kirjoitti: Ma Marras 15, 2021 11:22 am 380tkm mittarissa:
https://photos.app.goo.gl/ivWxVgvrKbRD7Jju5

Toyota 3S-FE :D
En näe tuossa ongelmaa,eikös pultteja voisi kiristää vähän lisää :mrgreen:

Uudet laakerit vaan ja matka jatkuu.
Yhteen toyotaan tehtiin kansiremontti pulttipyssyä momenttiavaimena käyttäen. Lähti afrikkaan.
Bemariin vaihdettiin yhtä väljä kiertokangen laakeri alakautta ja toimi ainakin 10tkm mitä itse ajoin.
steami

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja steami »

toyopet kirjoitti: Ma Marras 15, 2021 12:01 pm Niin joo, tuohon edelliseen omaan viestiini liittyen oli ajatus, jos tekisi semmoisen venäläisen puskaremontin, että uudet laakerit vaan paikalleen ja ajaa tätä nurkka-ajoa sen verran kuin kestää. Leimaa vielä 9-10kk jäljellä. Kattikin jo viety edellisen omistajan toimesta.

Ostin siis tietoisesti konevikaisena varaosakäyttöön mutta jos se puskaremontilla kulkisi tuon ajan, niin ei haittaisi yhtään.
Toimiiko ilman kattia?

Minä ostin satasella jokunen vuosi sitten Carinan. Leima ajettu umpeen. Otettiin keulaosasta paljon tavaraa toiseen carinaan (hirvikolari korjaus). Koneella ajettu 380 000 km. Kone sai uuden elämän kaverin Carinassa. Senkin Carinan moottori hajosi tapaturmaisesti. Ei kestä Carinankaan kone ilman vesiä ajella. Osia otettu 4 eri Carinaan. Otin katin ja vein keräyspisteeseen. Antoivat 70€ rahaa. :-)
steami

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja steami »

zukka kirjoitti: Ti Loka 19, 2021 10:39 pm
steami kirjoitti: Ti Loka 19, 2021 9:54 pm
transit kirjoitti: Pe Loka 15, 2021 10:26 pm
steami kirjoitti: Pe Loka 15, 2021 12:35 pm
Nuffield kirjoitti: To Loka 14, 2021 9:18 pm
steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:26 pm
8400 kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:20 pm
steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:18 pm ..Siis pitääkö perheautossa olla 160 hp, että pääsee rampilta 100 km nopeuteen ja siirtymään turvallisesti pieneenkin väliin?

Toyota Yaris ja yhtään kertaa en ole jäänyt kiihdyskaistan päähän odottelemaan. Yarisissa on 87 hp.
Tuollaisilla koirankopeilla ei monikaan viitsi ajaa
Eukko kehuu. On näppärä ajella kaupungin keskustassa..
Onko vaimo koskaan päässy edes testaamaan isompaa :roll:
On. Pihassa seisoo Carina. Ei lähde sillä kauppareissulle. Aina ottaa Yariksen.. :-)
Koita viedä joku muun merkkinen auto sinne pihaan, niin se ottaa aina sen.
Voit sitten ihailla niitä tojotias siinä pihassa. :lol:
Olen kokeillut. Pihassa on ollut volkkari, ooppeli, volvoki, ... Nissan Micran ottaa joskus harvoin. Datsun 100A oli kova sana, mutta aika ajoi sen yli... .. Nämä muut merkit on kadonneet pihasta vähin äänin... :-)
Kenellä viiraa milläkin tavalla :mrgreen:

Onhan tuo näppärä parkkihallissa, postilaatikolla käynnissä, hinurin lavalle mahtuu useampi ja saa kimppa alennuksen...
Taitaa olla ihan muut merkit edustettuna hinurien lavoilla, kuin Nissanit ja Toyotat? Vastahan tästä oli tilastotietoa... :-)
Avatar
toyopet
Viestit: 3253
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja toyopet »

steami kirjoitti: Ma Marras 15, 2021 3:51 pm
toyopet kirjoitti: Ma Marras 15, 2021 12:01 pm Niin joo, tuohon edelliseen omaan viestiini liittyen oli ajatus, jos tekisi semmoisen venäläisen puskaremontin, että uudet laakerit vaan paikalleen ja ajaa tätä nurkka-ajoa sen verran kuin kestää. Leimaa vielä 9-10kk jäljellä. Kattikin jo viety edellisen omistajan toimesta.

Ostin siis tietoisesti konevikaisena varaosakäyttöön mutta jos se puskaremontilla kulkisi tuon ajan, niin ei haittaisi yhtään.
Toimiiko ilman kattia?

Kai se toimii, eihän tuossa ole kuin yksi lambdakaan. Uudemmissa sitten kaksi ja se varmaan herjaa katin puutetta, jos ei ole paikallaan.
It has three speed: here, there and gone...
korsteeni
Viestit: 3582
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

toyopet kirjoitti: Ma Marras 15, 2021 10:59 pm
steami kirjoitti: Ma Marras 15, 2021 3:51 pm
toyopet kirjoitti: Ma Marras 15, 2021 12:01 pm Niin joo, tuohon edelliseen omaan viestiini liittyen oli ajatus, jos tekisi semmoisen venäläisen puskaremontin, että uudet laakerit vaan paikalleen ja ajaa tätä nurkka-ajoa sen verran kuin kestää. Leimaa vielä 9-10kk jäljellä. Kattikin jo viety edellisen omistajan toimesta.

Ostin siis tietoisesti konevikaisena varaosakäyttöön mutta jos se puskaremontilla kulkisi tuon ajan, niin ei haittaisi yhtään.
Toimiiko ilman kattia?

Kai se toimii, eihän tuossa ole kuin yksi lambdakaan. Uudemmissa sitten kaksi ja se varmaan herjaa katin puutetta, jos ei ole paikallaan.
Mutta niihin katin jälkeisiin lambdoihin saa käsittääkseni jonkinmoisen ”vastuksen” yms. jolla huijataan savujen olevan kohillaan. Isot pojat kertoi, jotka ajaa urheiluautoilla radalla vapailla putkilla… :D
-SS-
Viestit: 15637
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Nykyautot ovat vain niin kovin hyviä, että en osaa miettiä mitään "automerkin vikaa" , sen jälkeen kun luovuin brittiautosta. Ennen oli vika aina muutaman kuukauden välein, nyt saattaa mennä viisi vuotta ja neljännesmiljoonaa kilometriä, ja havaitsee yhtäkkiä, että mitäs, onko tässä huonomaineisessa autossa ollut mitään vikaa. No ei ole ollut.

Jotain mittaristovalon sammuilua tai kynnyslistan repsotusta tai istuinpolstarin hipumista en laske viaksi, kun viat ennen olivat semmoisia, että täydessä vauhdissa rusahti vaihdelaatiko rattaat levälleen asfaltille, vetoakselin nivel purkaantui hirmiällä kolinalla, takatukivarsi irtosi kesken ajon, bensiinipalo konetilassa, sähköpalo kojetaulussa, pyöränlaakerin kiinnileikkautuminen, lasin pomppaaminen pois tiivisteistään, polttoainetankin yöllinen vuoto parkkipaikalle, sytytyslaitteiston itsekseenmurtumat, halkeamat, läpilyönnit, vaijerikäyttöisten pyyhkijöiden seisahtuminen kesken rankkasateen. Ja runsaan sadantuhannen kohdalla auto oli täysraunio.

Ja öljyt vaihdettiin 5000 km:n välein, pallonivelet rasvattin joka toisen tankkauksen jälkeen, jäähdytysnesteet laitettiin joka toinen vuosi, jarrunesteet joka vuosi. Sytkän komponentit puhdistettiin huolella ja vaihdettiin usein, kun aina niihin muoveihin tuli sellaisia pikkuhalkeamia.

-SS-
thames
Viestit: 1315
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2012 11:16 pm
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja thames »

-SS- kirjoitti: Ti Marras 16, 2021 11:39 am Nykyautot ovat vain niin kovin hyviä, että en osaa miettiä mitään "automerkin vikaa" , sen jälkeen kun luovuin brittiautosta. Ennen oli vika aina muutaman kuukauden välein, nyt saattaa mennä viisi vuotta ja neljännesmiljoonaa kilometriä, ja havaitsee yhtäkkiä, että mitäs, onko tässä huonomaineisessa autossa ollut mitään vikaa. No ei ole ollut.

Jotain mittaristovalon sammuilua tai kynnyslistan repsotusta tai istuinpolstarin hipumista en laske viaksi, kun viat ennen olivat semmoisia, että täydessä vauhdissa rusahti vaihdelaatiko rattaat levälleen asfaltille, vetoakselin nivel purkaantui hirmiällä kolinalla, takatukivarsi irtosi kesken ajon, bensiinipalo konetilassa, sähköpalo kojetaulussa, pyöränlaakerin kiinnileikkautuminen, lasin pomppaaminen pois tiivisteistään, polttoainetankin yöllinen vuoto parkkipaikalle, sytytyslaitteiston itsekseenmurtumat, halkeamat, läpilyönnit, vaijerikäyttöisten pyyhkijöiden seisahtuminen kesken rankkasateen. Ja runsaan sadantuhannen kohdalla auto oli täysraunio.

Ja öljyt vaihdettiin 5000 km:n välein, pallonivelet rasvattin joka toisen tankkauksen jälkeen, jäähdytysnesteet laitettiin joka toinen vuosi, jarrunesteet joka vuosi. Sytkän komponentit puhdistettiin huolella ja vaihdettiin usein, kun aina niihin muoveihin tuli sellaisia pikkuhalkeamia.

-SS-
No en minä tiedä onko vanhat autot sen huonompia. Itse kunnostanut brittiauton 54 mallisen ja on se ollut 10v liikenteessä ympäri vuoden, lie nyt 50t menty öljynvaihdoilla ja kärkien säädöillä ja tulppien vaihdolla. Välillä rasvaa vaan niveleen. Sillä autolla kyllä on osia haettu tämän vuosituhannen autoon monet kerrat.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], ihmehitsari, Paalari, SPS1975 ja 27 vierailijaa