Automerkkien viat

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Onneksi tuo kellon käskystä ajamisen on saanut lopetettua, nyt ei kyllä maailma kaadu yhteen viiteen minuuttiin tai edes tuntiin jos se matkanteko edes jotenkin etenee niin se riittää. Siitä huolimatta aina silloin tällöin joutuu joitakin ohittelemaan, siis muitakin kuin mopoautoja tai traktoreita. Rekkojen vauhti yleensä riittää minullekin, ja osaan jättää sitä etäisyyttä, eipä tarvitse olla pyyhkijöiden kanssa lasia hinkkaamassa ja jää niille hätäisille sitä jarruttelu tilaa, ettei tarvii rekan puskuriin hidastaa. Mutta sekin tuntuu tuolla jonoissa ajaessa olevan jonkinlainen ärsyke, jos sitä turvaväliä pitää. Takana tuleva koittaa tuupata vauhtia vaikka samaa vauhtia se jono etenee onko siinä viiden metrin päässä edellä ajavaa tai sen 100 metriä. Siinä kun voisi näillä ropposilla vähän saada osansa siitä ajonautinnasta kun ei silmät tapillaan kyttäile niitä edessä olevia jarruvaloja, eikä jokaisessa hidastuksessa tarvitse jarrua polkea. Mutta siihen harvoin saa sitä nautintoa kun aina on jokin tätä nautintoa häiritsemässä, ärhäköillä ohitteluilla ja eteen poikkeiluihin juuri sillä puskuria hipovalla tavalla. En kyllä ihmettele jos jollakin sitten menee tunteisiin ja kostaa sen perässä roikkumisen ohituskaistalla ja vetää sinne vasemmalle kaistalle korkeintaan merkin osittamalla vauhdilla edeten. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Mika72
Viestit: 510
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2011 7:28 am
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja Mika72 »

Fiatman kirjoitti: Ti Loka 12, 2021 12:11 am Ajakaa 2000 vuosimallin 550000 ajetulla 4wd hiluxilla 30 asteen pakkasella..
Silläkin.. pääsi rekasta ohi kun vauhtiin sai... Meni toki kylmiltään 10km ennen kuin paikat notkistui ja tarvi 5 vaihdetta esittää...😉
Sen jälkeen kaikki autot ovat olleet hyvä kulkuisia... Sai vertailu pohjaa...
Hyvä ajoinen kyllä oli. Jopa vannoutunut bmv kuski kehui.. meni kuin juna...
Minulla vertailukohtana on 1982 takaveto diisseli Hilux eli kaikki sen jälkeen on tuntuneet kivoilta ajaa :mrgreen:
1995 JCB Robot 150
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

Eepee kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 6:36 pm Ette ny sitte halunneet huomata varsinaista pointsia. Jos kaikki liikkuisivat järkevällä 40 km/h vauhdilla, johon hyvin riittää alle 5 kW teho, niin ei olis mitään ongelmia liittyä liikenteeseen. Mutta höperö kilpailu asiakkaista lisää autojen tehoja ihan pölvästiin tasoon. Miksi arkiliikkumisessa pitäisi mennä ko radalla, höh! Elämä on mukavampaa hitaammin ja rennommin.
Mikäs siinä, jos elinpiiri rajoittuu matkaan pirtin, saunan, navetan ja lähimmän osuuskaupan muodostamaan vinoneliöön. Vaan jos päiväsiirtymät ylittävät 1000 km, käyttää mielellään hiukan isompia nopeuksia. Perheautoon riittää tehoksi 300-400 kW.
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

EKo kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 2:11 pm
Ajomies kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 1:15 pm No jos on joskus ajanut 180 D tai 190 D 60 luvun mersulla ja sillä selviytynyt liikenteen haasteista, niin näillä 50 - 80 hv pikkuautoilla selviää varmasti ihan hyvin!
Liikenteessä selviää vaikka puolitehoisella mopoautolla. Eri asia sitten jo onkin, että kuinka lupsakkaasti matka taittuu.
Ja pitääkö koko ajan keskittyä siihen, että pääseekö liikennevirran mukaan vai ei ja tuleeko joku perään vai ei.
Mulla on Sätkässä 12 heppaa tehtaan mukaan. Voin taata, että meno on lupsakasta ja mieli lepää. :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28099
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

rautakasa kirjoitti: To Loka 14, 2021 10:26 am
Eepee kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 6:36 pm Ette ny sitte halunneet huomata varsinaista pointsia. Jos kaikki liikkuisivat järkevällä 40 km/h vauhdilla, johon hyvin riittää alle 5 kW teho, niin ei olis mitään ongelmia liittyä liikenteeseen. Mutta höperö kilpailu asiakkaista lisää autojen tehoja ihan pölvästiin tasoon. Miksi arkiliikkumisessa pitäisi mennä ko radalla, höh! Elämä on mukavampaa hitaammin ja rennommin.
Mikäs siinä, jos elinpiiri rajoittuu matkaan pirtin, saunan, navetan ja lähimmän osuuskaupan muodostamaan vinoneliöön. Vaan jos päiväsiirtymät ylittävät 1000 km, käyttää mielellään hiukan isompia nopeuksia. Perheautoon riittää tehoksi 300-400 kW.
Niin kai sitä mielellään hyvillä teillä voisi ajella kovempaakin, mutta kun taitaa se 120 km/h olevan suurin sallittu nopeus Suomessa, niin kyllä nuo pienitehoisemmatkin sitä kulkee, eikä vielä tarvitse likistää sukkaa syylariin. :)
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
jarikos
Viestit: 4380
Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja jarikos »

Tuolla 400-530 hevosvoimalla täydessäkin lastissa perheauto kiihtyy melko jyrkästi tarvittaessa :lol:
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
steami

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja steami »

Matsikka kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 7:31 pm Mersulla Audilla ja jollain Bemarilla ei taira olla häävistä matkustaa. Täytyy olla tosi epämukava auto kun pitää ylinopeurella päästä äkkiä pois rakkineen sisältä.
Eikait siihen muuta syytä voi olla.
Hyvä pointti. Varsin usein ohi vilahtaa Volvo V70. Olen ajatellut, että ko. Volvolla on pakko ajaa kovaa... silloin harvoin kun se toimii. Nostattaa ilmeisesti itsetuntoa, kun saa hurauttaa Toyotasta ohi... :wink:
Talumees
Viestit: 6362
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja Talumees »

steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:07 pm
Hyvä pointti. Varsin usein ohi vilahtaa Volvo V70. Olen ajatellut, että ko. Volvolla on pakko ajaa kovaa... silloin harvoin kun se toimii. Nostattaa ilmeisesti itsetuntoa, kun saa hurauttaa Toyotasta ohi... :wink:
Ei siellä Toyotan öljynkäryssa viitsi kauaa ajella... :mrgreen:
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
steami

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja steami »

..Siis pitääkö perheautossa olla 160 hp, että pääsee rampilta 100 km nopeuteen ja siirtymään turvallisesti pieneenkin väliin?

Toyota Yaris ja yhtään kertaa en ole jäänyt kiihdyskaistan päähän odottelemaan. Yarisissa on 87 hp.
8400
Viestit: 9802
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja 8400 »

steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:18 pm ..Siis pitääkö perheautossa olla 160 hp, että pääsee rampilta 100 km nopeuteen ja siirtymään turvallisesti pieneenkin väliin?

Toyota Yaris ja yhtään kertaa en ole jäänyt kiihdyskaistan päähän odottelemaan. Yarisissa on 87 hp.
Tuollaisilla koirankopeilla ei monikaan viitsi ajaa
SamiT
Viestit: 6789
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Ja naapurin Toyota RAV4 kolmoskoria -09, siinä D4D on toiminut jo 220tkm mutta nyt taas ABS-vikaa. Viime talvena oli kyseinen boksi rikki ja uusittiin, nyt taas ABS-valo palaa. Aito japsilaatu kohdallaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
tumes
Viestit: 3122
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja tumes »

MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
Avatar
Aakku
Viestit: 8281
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja Aakku »

tumes kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:11 pm Japsin kestävyydestä :
https://www.rallit.fi/mm-rallin-pisteet-2021/
Eikös ne aja Jariksilla? Ei kukaan normi ihminen sellaisella koirankopilla viitsi ajaa. :)
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
steami

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja steami »

8400 kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:20 pm
steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 7:18 pm ..Siis pitääkö perheautossa olla 160 hp, että pääsee rampilta 100 km nopeuteen ja siirtymään turvallisesti pieneenkin väliin?

Toyota Yaris ja yhtään kertaa en ole jäänyt kiihdyskaistan päähän odottelemaan. Yarisissa on 87 hp.
Tuollaisilla koirankopeilla ei monikaan viitsi ajaa
Eukko kehuu. On näppärä ajella kaupungin keskustassa..
steami

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja steami »

Aakku kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:14 pm
tumes kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:11 pm Japsin kestävyydestä :
https://www.rallit.fi/mm-rallin-pisteet-2021/
Eikös ne aja Jariksilla? Ei kukaan normi ihminen sellaisella koirankopilla viitsi ajaa. :)
On se kummallista. Ennemmin ostetaan joku ranskalainen, tai saksalainen riesaksi.. :-)
steami

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja steami »

rautakasa kirjoitti: To Loka 14, 2021 10:26 am
Eepee kirjoitti: Ke Loka 13, 2021 6:36 pm Ette ny sitte halunneet huomata varsinaista pointsia. Jos kaikki liikkuisivat järkevällä 40 km/h vauhdilla, johon hyvin riittää alle 5 kW teho, niin ei olis mitään ongelmia liittyä liikenteeseen. Mutta höperö kilpailu asiakkaista lisää autojen tehoja ihan pölvästiin tasoon. Miksi arkiliikkumisessa pitäisi mennä ko radalla, höh! Elämä on mukavampaa hitaammin ja rennommin.
Mikäs siinä, jos elinpiiri rajoittuu matkaan pirtin, saunan, navetan ja lähimmän osuuskaupan muodostamaan vinoneliöön. Vaan jos päiväsiirtymät ylittävät 1000 km, käyttää mielellään hiukan isompia nopeuksia. Perheautoon riittää tehoksi 300-400 kW.
Kuinka monella suomalaisella päiväsiirtymät ylittävät 1000 km? Uskon, että yli 90% autoilioiden päiväsiirtymä arkipäivinä on alle 50 km. 400 kw on 544 hv..... !!!!!
savinen
Viestit: 1595
Liittynyt: To Tammi 10, 2008 5:20 pm
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja savinen »

tumes kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:11 pm Japsin kestävyydestä :
https://www.rallit.fi/mm-rallin-pisteet-2021/
Mitäköhän tuommoisen rallin tulokset todistaa jostain normi ajossa olevan auton kestävyydestä? Mahtaakohan noissa olla muuta samaa linjalta tulevaan autoon kun korin muoto? Kaikki vermeet voidaan vaikka joka rallin jälkeen vaihtaa uusiin.
Mahdolliset kirjoitusvirheet johtuvat alkoholista.
rautakasa
Viestit: 2097
Liittynyt: La Maalis 30, 2019 6:09 pm
Paikkakunta: Savommua tai Pohjoinen
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja rautakasa »

steami kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:38 pm
rautakasa kirjoitti: To Loka 14, 2021 10:26 amMikäs siinä, jos elinpiiri rajoittuu matkaan pirtin, saunan, navetan ja lähimmän osuuskaupan muodostamaan vinoneliöön. Vaan jos päiväsiirtymät ylittävät 1000 km, käyttää mielellään hiukan isompia nopeuksia. Perheautoon riittää tehoksi 300-400 kW.
Kuinka monella suomalaisella päiväsiirtymät ylittävät 1000 km? Uskon, että yli 90% autoilioiden päiväsiirtymä arkipäivinä on alle 50 km. 400 kw on 544 hv..... !!!!!
Tuskin kellään joka päivä. Joillakin toisinaan. Rouva tilasi itselleen auton, jossa 400 kW tehoa. Kehitys kehittyy.
tumes
Viestit: 3122
Liittynyt: To Helmi 01, 2018 5:04 am
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja tumes »

savinen kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:51 pm
tumes kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:11 pm Japsin kestävyydestä :
https://www.rallit.fi/mm-rallin-pisteet-2021/
Mitäköhän tuommoisen rallin tulokset todistaa jostain normi ajossa olevan auton kestävyydestä? Mahtaakohan noissa olla muuta samaa linjalta tulevaan autoon kun korin muoto? Kaikki vermeet voidaan vaikka joka rallin jälkeen vaihtaa uusiin.
Eikö tuotekehityksessä hyödynnetä näissä mittelöissä saatuja kokemuksia?
MITÄ PIENEMPI VIKA SITÄ SUUREMPI LEKA
⚒️
transit
Viestit: 965
Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
Viesti:

Re: Automerkkien viat

Viesti Kirjoittaja transit »

tumes kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:55 pm
savinen kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:51 pm
tumes kirjoitti: To Loka 14, 2021 8:11 pm Japsin kestävyydestä :
https://www.rallit.fi/mm-rallin-pisteet-2021/
Mitäköhän tuommoisen rallin tulokset todistaa jostain normi ajossa olevan auton kestävyydestä? Mahtaakohan noissa olla muuta samaa linjalta tulevaan autoon kun korin muoto? Kaikki vermeet voidaan vaikka joka rallin jälkeen vaihtaa uusiin.
Eikö tuotekehityksessä hyödynnetä näissä mittelöissä saatuja kokemuksia?
Tuskin.
Kaikki komponentit aivan eri kuin tavallisessa henkilöautossa.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: aarne, blues, Google [Bot], Semrush [Bot] ja 40 vierailijaa