Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Joko mTDI pumppu paikoilleen tai sitten käyttää ecua bittinikkarilla, joka poistaa ajoneston ja muokkaa koneen toimimaan ilman maf-anturia. Ajonestolaite on mittaristossa ja ecu keskustelee mittariston kanssa Can-väylää pitkin.. Ajoneston poiston jälkeen on melko helppo käyttää koneen omaa johtosarjaa ecuineen. Tarvi vain muutaman jännitesyötön ja maadoituksen. Kaasupoljin on kaksiratainen potikka, josta asentotieto näkyy ainakin diagnostiikan kautta jännitearvoina. En tiedä onnistuuko miten helposti korvata muulla ratkaisulla. Ahtopainettahan tuossa ohjaa ecu magneettiventtiilin kautta, mutta sen voinee ohittaa..
-
- Viestit: 398
- Liittynyt: Ti Huhti 09, 2013 8:16 pm
- Paikkakunta: Somero
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Onnistuuko Aaz:in syöttöpumpun asennus tdi-punpun tilalle? Sillä tavalla jäisi suurinosa sähköhärpäkkeistä pois.
-
- Viestit: 171
- Liittynyt: La Heinä 22, 2017 8:59 am
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Mulla hajos vaparista Y1 ruiskupumppu ja tilalle laitoin AZZ ruiskukoneen pumpun. Se ainakin sopi keskenään.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw 1.9 td -97 paikallismoottorikäyttöön
Kyseessähän on aaz moottori.
Aiemmin siitä kirjoitin ja taisin videolla sanoakin silloin kun ohitin ajoneston.
https://youtu.be/Fc2vd3yeodY
Otsikko oli lähinnä oikein olemassaolevista keskusteluista josta sitten jatkoin keskustelua kun muutkin olivat pähkäilleet fakjuu konsernin moottoria vakiokierros käyttöön.
Muutan otsikkoa omalta osaltani kun pääotsikkoa en pysty muuttamaan.
Mielipiteitä tästä:
https://photos.app.goo.gl/EANkXzBX7VkgYTg58
Tuo kuvan vasemmalta lähtevä ylävesiletku tulee menemään jäähdyttäjälle ja oikealta moottorin päädystä menee hyttiin,mutta onko käytännön väliä kumpaan laitan lämpömittarin ja flektin ohjauksen?
Eli kiertääkö niissä yhtä kuuma vesi?
Toinen kysymys:
Onko tuo koneen päädyssä oleva anturi veden vai öljyn?
Huhujen mukaan näissä olisi 2kpl öljynpaine antureita joista toinen toimii väärinpäin.
Kuvassa näkyy myös öljynsuodatinjalka jossa on yksi anturi.
Mietin että jos molemmat ovat öljylle niin kumpi näistä toimii oikeinpäin?
Tuo oman 4 johtoisen anturin taidan antaa olla paikoillaan enkä kytke siihen johtoja.
Aiemmin siitä kirjoitin ja taisin videolla sanoakin silloin kun ohitin ajoneston.
https://youtu.be/Fc2vd3yeodY
Otsikko oli lähinnä oikein olemassaolevista keskusteluista josta sitten jatkoin keskustelua kun muutkin olivat pähkäilleet fakjuu konsernin moottoria vakiokierros käyttöön.
Muutan otsikkoa omalta osaltani kun pääotsikkoa en pysty muuttamaan.
Mielipiteitä tästä:
https://photos.app.goo.gl/EANkXzBX7VkgYTg58
Tuo kuvan vasemmalta lähtevä ylävesiletku tulee menemään jäähdyttäjälle ja oikealta moottorin päädystä menee hyttiin,mutta onko käytännön väliä kumpaan laitan lämpömittarin ja flektin ohjauksen?
Eli kiertääkö niissä yhtä kuuma vesi?
Toinen kysymys:
Onko tuo koneen päädyssä oleva anturi veden vai öljyn?
Huhujen mukaan näissä olisi 2kpl öljynpaine antureita joista toinen toimii väärinpäin.
Kuvassa näkyy myös öljynsuodatinjalka jossa on yksi anturi.
Mietin että jos molemmat ovat öljylle niin kumpi näistä toimii oikeinpäin?
Tuo oman 4 johtoisen anturin taidan antaa olla paikoillaan enkä kytke siihen johtoja.
-
- Viestit: 823
- Liittynyt: Ma Touko 07, 2012 7:17 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Alkuperäinen lämpönturihan on siinä ylävesiletkun lähdössä, toki varmaan saman lämpöinen vesi menee siihen lämppärin kennon lähtöönkin, molemmat painekytkimet on öljylle mutta en muista kumpi on oikeinpäin toimiva, yleismittarillahan sen saa kokeiltua ja niillä antureilla on eri paineraja missä hälyttää. Flektin anturi on syylärin kyljessä
Siinä nelinapaisessa anturissa on kaksi lämpötila anturia toinen mittarille ja toinen moottorinohjaimelle
Siinä nelinapaisessa anturissa on kaksi lämpötila anturia toinen mittarille ja toinen moottorinohjaimelle
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Laitan sitten varmaan jäähdyttäjälle lähtevään sekä lämpömittarin anturin ja flektiä ohjaavan anturin myös.Naxxu kirjoitti: ↑Pe Heinä 30, 2021 12:18 pm Alkuperäinen lämpönturihan on siinä ylävesiletkun lähdössä, toki varmaan saman lämpöinen vesi menee siihen lämppärin kennon lähtöönkin, molemmat painekytkimet on öljylle mutta en muista kumpi on oikeinpäin toimiva, yleismittarillahan sen saa kokeiltua ja niillä antureilla on eri paineraja missä hälyttää. Flektin anturi on syylärin kyljessä
Siinä nelinapaisessa anturissa on kaksi lämpötila anturia toinen mittarille ja toinen moottorinohjaimelle
Otan pelkästään yhden öljynpainevalon käyttöön näillä näkymin, varmaankin tuosta öljyjalalta. Se on monessa ainut paikka missä mitataan.
Juu tuon nelinapaisen tiesin,mutta siitä ei kai helpolla saa ohjausta tehtyä niin annan sen olla paikoillaan.
-
- Viestit: 12986
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Mikä öljy on muuten suositeltavin tälle koneelle? Kolmos-koppaisessa farkku-Golffissani on sama moottori ja pitäisi öljynvaihtoon ruveta kohtapuoliin.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
En ole pahemmin tutkinut vielä,mutta aion ajaa jollain 10w-40 öljyllä tässä käytössä.
Käyttöautona ajaisin ehkä 5w-40 gm öljyllä, fixus tai motox yms mitä näitä nyt on. Ne maksaa noin 20€/5l
Käyttöautona ajaisin ehkä 5w-40 gm öljyllä, fixus tai motox yms mitä näitä nyt on. Ne maksaa noin 20€/5l
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw vento 1.9 td -97 paikallismoottorikäyttöön
Jooh.
Tuskailua vp:n kanssa.
Ei mennyt kun elokuvissa.
Purkaamolta uusi maanantaina.
https://youtu.be/Mx6ndm434Sg
Varmaan tiistaina-keskiviikkona pääsen jatkamaan,toivottavasti.
Seuratkaa youtube kanavaa, sinne laitan seuraavaa videota sitten taas kun jotain saa vähän kuvattua.
Tuskailua vp:n kanssa.
Ei mennyt kun elokuvissa.
Purkaamolta uusi maanantaina.
https://youtu.be/Mx6ndm434Sg
Varmaan tiistaina-keskiviikkona pääsen jatkamaan,toivottavasti.
Seuratkaa youtube kanavaa, sinne laitan seuraavaa videota sitten taas kun jotain saa vähän kuvattua.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Vauhtipyörä asia ei edennyt tänään ollenkaan. Taas yksi vauhtipyörä tuli tallille,mutta tuosta kaksoismassasta ei saa kun vaan murheita lisää jos siitä alkaa rakentamaan.
Varmaankin nyt lopulta tehdään 3-4cm korokepala tuon sorvatun vauhtipyörän taakse ja vauhtipyörä käännetään olemaan toisinpäin,jolloin starttikehä tulee lohkon puolelle.
En jaksanut miettiä asiaa sen tarkemmin ettei päivä mene piloille,joten tein koneen kannakkeet osittain valmiiksi.
Alapäät on tekemättä,koska en tiedä vielä koneeseen tulevia kiinnityskohtia, koska ne riippuvat vauhtipyörän paksuudesta.
Kysymys asiasta paremmin tietäville:
Kun vauhtipyörään tulee se videoissa näkyvä ropeli ja siihen tuplaristikot,niin paljonko olisi hyvä jättää korkeus eroa pumpun akseliin ja kampiakseliin keskenään?
Deutzilla korkeus ero taisi olla jossakin 2cm luokkaa.
Ja jätänkö moottorin täysin suoraan (silmämääräisesti/ rullamitalla) vai laitanko moottorin ihan vähän vinoonkin pumpun akseliin nähden?
Saisin rakennettua kaiken suoraan linjaan,mutta eikös nuo ole tarkoitus olla vähän eri tasossa kun ristikotkin on.
Ja laittaisinko moottorin oikeille kumityynyille vai kiinteänä asennuksena kuten deutz oli?
Auton kumityynyjä olisi kaikenlaisia ja niitä ajattelin käyttää,jolloin ristikotkin vähän kulkevat eri rataa töyssyissä eikä päivästä toiseen täysin samaa asentoa.
Varmaankin nyt lopulta tehdään 3-4cm korokepala tuon sorvatun vauhtipyörän taakse ja vauhtipyörä käännetään olemaan toisinpäin,jolloin starttikehä tulee lohkon puolelle.
En jaksanut miettiä asiaa sen tarkemmin ettei päivä mene piloille,joten tein koneen kannakkeet osittain valmiiksi.
Alapäät on tekemättä,koska en tiedä vielä koneeseen tulevia kiinnityskohtia, koska ne riippuvat vauhtipyörän paksuudesta.
Kysymys asiasta paremmin tietäville:
Kun vauhtipyörään tulee se videoissa näkyvä ropeli ja siihen tuplaristikot,niin paljonko olisi hyvä jättää korkeus eroa pumpun akseliin ja kampiakseliin keskenään?
Deutzilla korkeus ero taisi olla jossakin 2cm luokkaa.
Ja jätänkö moottorin täysin suoraan (silmämääräisesti/ rullamitalla) vai laitanko moottorin ihan vähän vinoonkin pumpun akseliin nähden?
Saisin rakennettua kaiken suoraan linjaan,mutta eikös nuo ole tarkoitus olla vähän eri tasossa kun ristikotkin on.
Ja laittaisinko moottorin oikeille kumityynyille vai kiinteänä asennuksena kuten deutz oli?
Auton kumityynyjä olisi kaikenlaisia ja niitä ajattelin käyttää,jolloin ristikotkin vähän kulkevat eri rataa töyssyissä eikä päivästä toiseen täysin samaa asentoa.
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 4:05 pm
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Vanhoista 80 Audeista löytyy ainakin kiinteää vauhtipyörää nelosdieseliin ja startti on pakosarjan alla. Muistaakseni ensimmäisen sukupolven passateissa on myös samaa konstruktiota.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Joo niin taitaa olla. Myös nämä 3b? Passatit ja samanikäiset a4/a6 mallit taitaisi kelvata,mutta ei ole lähistöllä tullut vastaan sellaisia.
Kuulemma kaksoismassojen tilalle ihmiset noita vaihtelevat ja siksi kysyntää on enemmän kun tarjontaa.
Kokonaista toista autoakaan en haluaisi ostaa,koska silloin en pääse näkemään vauhtipyörää etukäteen.
Täytyy vielä miettiä tuota,mutta se jaonmuutos adapteri ja jo sorvattu vauhtipyörä toisinpäin on todennäköisin mitä tullaan tekemään
Kuulemma kaksoismassojen tilalle ihmiset noita vaihtelevat ja siksi kysyntää on enemmän kun tarjontaa.
Kokonaista toista autoakaan en haluaisi ostaa,koska silloin en pääse näkemään vauhtipyörää etukäteen.
Täytyy vielä miettiä tuota,mutta se jaonmuutos adapteri ja jo sorvattu vauhtipyörä toisinpäin on todennäköisin mitä tullaan tekemään
-
- Viestit: 3113
- Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
- Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Jos ei vauhtipyöriä ole, niin unohda ne. Anna sorvarille ohjeet mitä haluat niin homma onnistuu sillä. Joka tapauksessa kun siitä pitää tehdä adapteri, niin valmistakin vauhtipyörää pitää muokata. Ei ole iso homma tehdä ihan suorastakaan tavarasta.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ
Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...
0500-752101 / Antsa
-
- Viestit: 974
- Liittynyt: Pe Elo 30, 2019 8:52 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Mitenkäs tämä projekti etenee?
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Viime viikon lopulla vein sorvarille pari osaa. Tänään sieltä soitti kiukkuinen sorvari (pariin kertaan jo menettänyt hermot tämän projektin kanssa vag epätasaisten pulttijakojen kanssa) ja kyseli vielä tarkempia mittoja,mutta kyllä se siitä etenee
Moottorikannakkeet saan tehtyä loppuun ja sovitettua moottoria paikoilleen kunhan saan tuon vauhtipyörän takaisin.
Olisi sen voinut mittailemalla jo nyt asetella paikoilleen kun tietää osien paksuudet,mutta ajattelin ettei tässä nyt niin hätä ole asian kanssa kun paljon muutakin tekemistä ollut jokainen päivä.
Ehkä isoin haaste tulee olemaan (jota en itse osaa muuttaa) on pumpun säädöt,että toimii vakiokierros käytössä.
On tuossa paria pajaa eri kaupungeista ehdotettu,mutta luulisi lähempänäkin jonkun olevan.
Jos on ehdokkaita tarjolla niin saa ilmoitella.
Onhan tuossa sitten jotain muuta pientä tehty, esim penkistä tehdään jatkossa inhimillisesti irroitettava tarpeen vaatiessa. Kauhan korjausta varten on pellit hankittu.
Sisätilan lämmittimen paikka on jo lähes varmistunut.
Ajokahvoissa on jatkopalat että niihin ylttää paremmin samalla kun on turvavyöt kiinni.
Lisämittari teline tehty.
Ajopolkimien välyksiä poistettu.
Moottorikannakkeet saan tehtyä loppuun ja sovitettua moottoria paikoilleen kunhan saan tuon vauhtipyörän takaisin.
Olisi sen voinut mittailemalla jo nyt asetella paikoilleen kun tietää osien paksuudet,mutta ajattelin ettei tässä nyt niin hätä ole asian kanssa kun paljon muutakin tekemistä ollut jokainen päivä.
Ehkä isoin haaste tulee olemaan (jota en itse osaa muuttaa) on pumpun säädöt,että toimii vakiokierros käytössä.
On tuossa paria pajaa eri kaupungeista ehdotettu,mutta luulisi lähempänäkin jonkun olevan.
Jos on ehdokkaita tarjolla niin saa ilmoitella.
Onhan tuossa sitten jotain muuta pientä tehty, esim penkistä tehdään jatkossa inhimillisesti irroitettava tarpeen vaatiessa. Kauhan korjausta varten on pellit hankittu.
Sisätilan lämmittimen paikka on jo lähes varmistunut.
Ajokahvoissa on jatkopalat että niihin ylttää paremmin samalla kun on turvavyöt kiinni.
Lisämittari teline tehty.
Ajopolkimien välyksiä poistettu.
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Aikaa vierähtänyt eikä ole paljoa edennyt.
Aikaa kulunut muihin asioihin paljon oletettua enemmän.
Tänään saatu moottorikiinnikkeet lähes valmiiksi,enää reikien poraus puuttuu.
Sittenhän ei puutu kun kaikki muu
Saas nähdä näkeekö näitä lumia jos muut kiireet samaan malliin jatkuvat.
Ikävä nostella moottoria koko ajan edestakas käsineen tai "normaalilla" tavalla moottorinosturilla,joten piti puomi laittaa venttiilikoppaan lähes kiinni että mahtuu konehuoneeseen "helposti"
https://photos.app.goo.gl/gQLUubqjr2NspRPv8
Aikaa kulunut muihin asioihin paljon oletettua enemmän.
Tänään saatu moottorikiinnikkeet lähes valmiiksi,enää reikien poraus puuttuu.
Sittenhän ei puutu kun kaikki muu
Saas nähdä näkeekö näitä lumia jos muut kiireet samaan malliin jatkuvat.
Ikävä nostella moottoria koko ajan edestakas käsineen tai "normaalilla" tavalla moottorinosturilla,joten piti puomi laittaa venttiilikoppaan lähes kiinni että mahtuu konehuoneeseen "helposti"
https://photos.app.goo.gl/gQLUubqjr2NspRPv8
-
- Viestit: 28165
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Sitkeetä touhua tuollainen rakentelu. Monesti omissa pienemmissä rakenteluissa, vaikka kuinka suunnittelee, niin siinä tehdessä pitääkin alkaa jotain muuttamaan, ja tarpeeksi kun näitä muutoksia tulee, niin sitten "tökkää" koko homma.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 7808
- Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Onko muita vinkkejä antaa mistä boxin voisi löytää?
Tuulilasin alla olevassa kaukalossa ei näkynyt.
-
- Viestit: 540
- Liittynyt: To Maalis 01, 2007 10:16 am
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Kyl se IV ja vissii 3-korisessakin on siellä vesikaukalossa mutta hyvin jemmassa lasinpyyhkimien alla. Se suojamuovi on kenkku purkaa pois.
-
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ma Syys 03, 2018 9:01 pm
- Viesti:
Re: Vw Golf 1.9 tdi -98 paikallismoottorikäyttöön
Kannattaa käyttää alipainepumppu pois ja tarkistaa ettei öljypumpun akselin pää ole menny salmiakki karkin muotoiseksi,ilmeisesti alipainepumpun vaihteleva rasitus hakkaa pikkuhiljaa sitä päätä läjään. Vag 1.6 80 luvun dieseleissä on myös vauhtipyörä mikä sopii 1.9 kampiakselin päähän. Paljon rakennettu t3 porttereihin 1.6 koneen tilalle 1.9 koneita,paljon osia keskenään vaihtokelposia,kannattaa käydä lukemassa tölkkifoorumilla moottorivaihto keskustelut,mitä erikoisempia pumppuja laitettu niihin jos on halunnut mekaanisen järjestelmän. Dieselkorjaamo voisi ehkä auttaa pumppuongelmassa jos vakiokierros käyttöön tulee moottori. Öljynpainekytkimistä suodatin jalassa oleva mittaa pääpaineen,kannessa oleva matalapaineen,toimivat samalla logiikalla,painearvot vain erit.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Räsänen, tiko ja 39 vierailijaa