höylä
höylä
tuli haettua tollanen paneli höylä. pyyhkii 4 syrjältä. kone on todellä vanha ja on pyöritetty yhellä valtavalla sähkömoottorillä.
yheltä akselilta jota moottori pyörittä lähtee latta remmit hoylän kursoille. just semmonen turvallisen näkönen hihna viidakko.
suunnittelin laittaa omat sähkö moottorit joka höylälle ja syötolle.onko kellään suuntaa antavaa tietoo millä nopeuksilla tmmonen 1900-1920 tai vanhempi kone on pyörinny. tässä kun on liukulaakereita akseleilla niille ei vissiin ihan mahotonta kyytiä voi tarjota.
ja keräileekö ihmiset tommosia vanhoja sähkö moottoreita vai puranko romuun.
yheltä akselilta jota moottori pyörittä lähtee latta remmit hoylän kursoille. just semmonen turvallisen näkönen hihna viidakko.
suunnittelin laittaa omat sähkö moottorit joka höylälle ja syötolle.onko kellään suuntaa antavaa tietoo millä nopeuksilla tmmonen 1900-1920 tai vanhempi kone on pyörinny. tässä kun on liukulaakereita akseleilla niille ei vissiin ihan mahotonta kyytiä voi tarjota.
ja keräileekö ihmiset tommosia vanhoja sähkö moottoreita vai puranko romuun.
-
- Viestit: 4406
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: höylä
Jos pystyt sähkömoottorista etsimään tiedon moniko napainen se on, niin pystyy sen perusteella tietämään sen pyörintänopeuden. Muut pyörintänopeudet onkin sitten helppo laskea välityksien perusteella.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: höylä
Voi myös laittaa nykyaikaisen oikosulkumoottorin jota ohjaa taajuusmuuttajalla, kunhan teholuokka on suunnilleen oikea. Tamulla voi sitten varovasti alkaa pikkukierroksilla hakemaan oikeata kierroslukua. Välityssuhteisen mukaan laskee sitten ne eri terien käyntinopeudet. Voisko ne vanhat remmivedot kuitenkin kosketussuojata jotenkin, niin ei tarvitse useita moottoreita.
oppia ikä kaikki
Re: höylä
vaikka saiskin hihnat suojan alle. niin omilla sähkö moottoreilla menee pieemmällä sähköllä .ja tarpeen vaatiessa kone pysähtyykin .
noi nykyset hihna pyörät painaa kaiken kaikkiaan tonnin.paneli hoylän kutsot on niin kaposia et voimaa riittää kyllä nyky moottoreissa.
taajuus muuntajalla olis helppo hakee kierrokset mut turha tässä. kun saa kiekat selville niin välitys kohillleen toki tossa syötön ohjauksessa kyllä hyvä.
täytyy tutkia tota vanhaa sähö mottia ja laskeskella noita kierroksia.
noi nykyset hihna pyörät painaa kaiken kaikkiaan tonnin.paneli hoylän kutsot on niin kaposia et voimaa riittää kyllä nyky moottoreissa.
taajuus muuntajalla olis helppo hakee kierrokset mut turha tässä. kun saa kiekat selville niin välitys kohillleen toki tossa syötön ohjauksessa kyllä hyvä.
täytyy tutkia tota vanhaa sähö mottia ja laskeskella noita kierroksia.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: höylä
Joskus hiukan modernimpia monikarahöyliä käyttäneenä laitan paria asiaa, mitkä jäi mieleen.
Karamoottorit olivat 3000 rpm ja karan nopeus 6000 rpm. Moottorit olivat kooltaan 5,5 - 7,5 kW. Säädettävä syöttönopeus on aivan ehdoton. Joko variaattorilla tai taajuusmuuttajalla, mitä osia sattuu tulemaan sopivasti vastaan. esimerkkini koneessa oli 2,2 kW kone syötössä 5...30 m/min.
Varmaan tiedätkin, mutta tuolla pystyy pelaamaan, jos on vaikka vähempileikkuinen 2 tai 4 teräinen kurso. Pystyy sovittamaan nopeuden niin, että jälki säilyy hyvänä. Ja toisaalta siihen vaikuttaa myös karan pyörimisnopeus. Karamoottorin kokoon tietysti vaikuttaa myös paljonko sillä rouhaistaan kerralla. Suuren määrän ottaminen suurella syöttönopeudella myös tylstyttää teriä ennen aikaisesti.
Tuo ei varmaan ole tulossa tuotantokäyttöön, niin esittämäni 7,5 kW koneet on aivan ylimitoitettuja sivukarojen moottoreiksi. Muuten tuohon on vaikea sanoa mitään näkemättä konetta. Jos haluat nostaa turvallisuustasoa ja vastaan tulee kitkajarrulliset moottorit, niin toteuta projekti niillä. Toisaalta monimutkaistaa hiukan sähköpuolta, mutta ei mielestäni merkittävästi.
Enemmän offtopic, mutta käsittääkseni modernissa höyläämöissä tuupataan paneelia 200 m/min. Aika kyytiä sanoisin.
Karamoottorit olivat 3000 rpm ja karan nopeus 6000 rpm. Moottorit olivat kooltaan 5,5 - 7,5 kW. Säädettävä syöttönopeus on aivan ehdoton. Joko variaattorilla tai taajuusmuuttajalla, mitä osia sattuu tulemaan sopivasti vastaan. esimerkkini koneessa oli 2,2 kW kone syötössä 5...30 m/min.
Varmaan tiedätkin, mutta tuolla pystyy pelaamaan, jos on vaikka vähempileikkuinen 2 tai 4 teräinen kurso. Pystyy sovittamaan nopeuden niin, että jälki säilyy hyvänä. Ja toisaalta siihen vaikuttaa myös karan pyörimisnopeus. Karamoottorin kokoon tietysti vaikuttaa myös paljonko sillä rouhaistaan kerralla. Suuren määrän ottaminen suurella syöttönopeudella myös tylstyttää teriä ennen aikaisesti.
Tuo ei varmaan ole tulossa tuotantokäyttöön, niin esittämäni 7,5 kW koneet on aivan ylimitoitettuja sivukarojen moottoreiksi. Muuten tuohon on vaikea sanoa mitään näkemättä konetta. Jos haluat nostaa turvallisuustasoa ja vastaan tulee kitkajarrulliset moottorit, niin toteuta projekti niillä. Toisaalta monimutkaistaa hiukan sähköpuolta, mutta ei mielestäni merkittävästi.
Enemmän offtopic, mutta käsittääkseni modernissa höyläämöissä tuupataan paneelia 200 m/min. Aika kyytiä sanoisin.
Re: höylä
joo moottoreita haalittu. syötölle olis alennus vaihteellinen toki koneessa on jo raju alennus vaihde taajaria tohon laitettava mut testataan ekaks ilman.josko menis sopivan rauhallisesti ei kiirettä.
noille sivuille meinasin 2,2kw sellaset mootorit löyty ja 4kw olis ala terälle. yläpuolen terä moottori vielä hommaamati .
mut tolla saa jo ulukopaneelia tehtyä.
toi karojen pyörintä nopeus on enää ratkastava . tässä tuskin uskaltaa 6000 ujeltaa. kun noi laakerit on liukulaakereita .toki jos tietäis et noi laakerit kestäis tommosta menoo niin silloin laittais tommosen nopeuden.
ja väittävät et tällä on aikoinaan saatu 150m / tunnissa itelle riittää vaikka 100m tunnissa .
noille sivuille meinasin 2,2kw sellaset mootorit löyty ja 4kw olis ala terälle. yläpuolen terä moottori vielä hommaamati .
mut tolla saa jo ulukopaneelia tehtyä.
toi karojen pyörintä nopeus on enää ratkastava . tässä tuskin uskaltaa 6000 ujeltaa. kun noi laakerit on liukulaakereita .toki jos tietäis et noi laakerit kestäis tommosta menoo niin silloin laittais tommosen nopeuden.
ja väittävät et tällä on aikoinaan saatu 150m / tunnissa itelle riittää vaikka 100m tunnissa .
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: höylä
Laitoin sinulle myös yksityisviestin aiheeseen liittyen.
Tuo olisi 150 m/h ja 2,5 m/min, eli aika verkkaista tahtia, niin ei varmasti tarvitse karan nopeus kovin suuri. Normaalisti nuo sivukarat on tehokkaammalla moottorilla, mutta tosiaan on tarkoitus tehdä paneelia, niin järkeilysi 2,2 kW sivut ja 4 kW ala on järkevä.
Tuo olisi 150 m/h ja 2,5 m/min, eli aika verkkaista tahtia, niin ei varmasti tarvitse karan nopeus kovin suuri. Normaalisti nuo sivukarat on tehokkaammalla moottorilla, mutta tosiaan on tarkoitus tehdä paneelia, niin järkeilysi 2,2 kW sivut ja 4 kW ala on järkevä.
-
- Viestit: 1548
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: höylä
Sammaa mieltä valautin kanssa. Höylää tuli käytettyä paljonkin. Lahde n rautateollisuuden kone 5 kutteria. 4tuumaa meni paksuutta läpi 6m min. Sivukursojen moottorit n.4kv. Terät piti olla terävät, pittää ne olla muutenkii. Raakaponttia tais mennä peräti 22m min. Ylä ala kursoissa 1 terä käytössä, muut(2) kiilan tasalla. Nyrkkisääntö on 1 terä jokaidta höylän 10 jm min kohden. Kesähelteellä oli kyllä sivukursojen motit tiukoilla, välillä löi lämpörelr motin seis. Samas tehtaas oli tommone valtaakseli listahöylä. Tarina kertoo et täysilläkierroksilla toinen sivukurso tipahti puu lattialle, siis kaikkineen runkoineen. Pomppi vähän aikaa paikallaan, ja lensi seinään jonkun matka päähän. Nyky termein- kenellekkään ei aiheutunu vaaraa...
-
- Viestit: 1548
- Liittynyt: Ke Helmi 21, 2007 7:32 pm
- Paikkakunta: rauma
- Viesti:
Re: höylä
Tarkennan vielä, et sivukursot oli tuplapontilla hirsiterät. Lastua lähti tosi paljon. Jotain ohkasempaa ponttilautaa tms. 2.2 vois olla iha jees. Ylä ja ala kursojen käynnistys- painavat kursot, vaatii käynnistys vaiheessa aika lailla voimaa, sit kin saa vauhtiin niin menee kyllä. Pieni moottori voi kereyä kyrähtää, ennen täysiä kierroksia.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: höylä
Tuli muuten mieleen, kun sanoit nykyisen koneen olevan julmetun iso, niin onkohan tuo liukurengasmoottori? Tai miten tuo on aikanaan käynnistetty? Erittäin hämärä muistikuva on, että noita käytettiin suurissa käytöissä, sanotaan nyt vaikka 50 kW ennen vanhaan.
Tuollaisesta saisi muistaakseni tehtyä generaattorin.
Tuollaisesta saisi muistaakseni tehtyä generaattorin.
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: höylä
Asiaa on ennenkin palstalla mietitty: viewtopic.php?f=4&t=97117
Tuo on hyvä ketju. Voisit pystyä myös päättelemään nykyisen koneen kierrosnopeuden.
Tuo on hyvä ketju. Voisit pystyä myös päättelemään nykyisen koneen kierrosnopeuden.
Re: höylä
jossain kuvassa oli samanlainen moottori genuraatona. näitä mootteja tuli mukana 2kpl toinen vara. ja tytär joka höylän möi sano et aikoinaan kun isänsä oli hoylänny niin kylän valot oli vilkkuneet.eli kai tuo jonniin verran imasee tyyppikilvet hapantuneet poijes.
joo täytyy miettiä noita moottori variaatioita .kun noita teriä tuli jos jonnii moista muotoleikkaajaa.osa taitaa olla ihan oman laista antiikkipanelia. no sittenhän se selviää kun pääsee testaamaan.
täytyy kokeilla 3000 kursolle antaa kierrosta ja seurata laakeri lämpöjä.
joo täytyy miettiä noita moottori variaatioita .kun noita teriä tuli jos jonnii moista muotoleikkaajaa.osa taitaa olla ihan oman laista antiikkipanelia. no sittenhän se selviää kun pääsee testaamaan.
täytyy kokeilla 3000 kursolle antaa kierrosta ja seurata laakeri lämpöjä.
-
- Viestit: 829
- Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 9:45 pm
- Viesti:
Re: höylä
Näitä on liikkeellä. Hain eilen tuollaisen kotiin.
http://seppo.easyhostplace.net/hoy.jpg
http://seppo.easyhostplace.net/hoy.jpg
Viimeksi muokannut 1957, Pe Kesä 11, 2021 10:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 42 vierailijaa