Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.
velmatti kirjoitti: ↑Ke Huhti 07, 2021 1:07 pm
Sähköautoista voi vouhkata tai sitten ei, mitään vaikutusta sillä ei ole asiaan. Autovalmistajien paukut on nyt kokolailla kaikki yhden kortin varassa ja se tarkoittaa sitä että kymmenen vuoden päästä ei enää polttomoottoreita valmisteta kuin erikoiskäyttöihin ja ajamisen kulut ovat myös sen mukaisia.
Suomessa myydään noin 100 000 autoa vuodessa ja koko euroopasa noin 10 000 000, se on aivan sama tuon yhden prosentin osuudella mitä meidän poliitikot päättää tai on päättämättä. Veroilla/ tuilla voi asiaa nopeuttaa tai hidastaa, mutta estää ei voi.
Naulan kantaan. Esimerkiksi akkusähköiset työkalut ovat tulleet arkipäiväksi ihan itsestään. Mutta jos niiden käyttöönottoa edistääksemme olisi luotu vintilävero, käsisahavero, höylävero, kirvesvero, viilavero, niin kyllä aihetta kiukkuun siinäkin olisi.
Monet ympäristöjärjestöt ovat tuoneet esille, että puuttuminen taajamien ja työpaikka-alueiden suunnitteluun, eli siihen, tarvitseeko kaikilla talouksilla todella olla omaa autoa, olisi se tehokkain ja nopein tapa vaikuttaa maailman ilmastonlämpenemisongelmaan.
Ajan kanssa tässä on tekniikka tehnyt tulemistaan ja tekee sitä vastakin, ja se on sitä kehitystä joka on hyväksyttävää ja siihen sopeutuu sitten jotenkin aina. Eikä siinä mitään vastaan sanomisia tarvita, ellei se mene niin kuin nyt tuntuu tilanne olevat, että jaetaan tässäkin asiassa ihmisiä eri leireihin. Kuitenkin tuolla teillä mennään riippumatta siitä tupruaako sieltä pakoputkesta savuja tai että ne "savut" tulee jossain muualla. Jos sillä sähköautolla itse pärjää niin siitä vaan, mutta jos sillä sitten puolustellaan ja käytetään omantunnon korjaamiseen, sitä että pörräillään taivaalla tai sitten muuten jätetään toissijaiseksi ilmastoasiat. Annetaan nyt vaan mennä maailma painollaan, ja jokaisen sillä mallilla joka itselle parhaiten toimii, ihan turhaa se ylistäminen, millä energialla takapuoltaan paikasta toiseen siirtää.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin. Konekansa.fi
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-SS- kirjoitti: ↑Ke Huhti 07, 2021 2:03 pm
Monet ympäristöjärjestöt ovat tuoneet esille, että puuttuminen taajamien ja työpaikka-alueiden suunnitteluun, eli siihen, tarvitseeko kaikilla talouksilla todella olla omaa autoa, olisi se tehokkain ja nopein tapa vaikuttaa maailman ilmastonlämpenemisongelmaan.
-SS-
No sitten kun aikanaan kaikilla (tai vähintäänkin valtaosalla) on se vähäpäästöinen/sähköauto alla niin aivan turhaan on vaikeutettu henkilöautoilua kaupungeissa.Tämä nyt tuntuu olevan se ykkösprioriteetti kaupunkien suunnittelussa, ja paljon on jo lieveilmiöitä kun tarkoituksella on vähennetty pysäköintipaikkoja ja ihmisillä edelleen on tarve liikkua autoilla paikasta toiseen. Sitten pysäköidään väkisin sinne minne vaan mahtuu
Edes jotenkuten toimiva joukkoliikenne ei tule ikuna enää palaamaan varsinkaan näille harvaan asutuille seuduille, yksityisautoilu tulee jatkumaan tavalla tai toisella. Elämä kun on muutakin kuin pelkästään töihin liikkumista
Olisi mielenkiintoista saada jotain kansainvälistä vertailua siitä miten eri maissa yritetään saada sähköautojen määrä kasvuun.
Toki tiedän että monissa maissa on erilaisia hankintatukia sähköauton ostoon, mutta onko muualla samanlaista touhua kun täällä, että muita voimanlähteitä käyttävien autojen käyttäjiä rangaistaan ylimääräisesti alati korotettavilla maksuilla.
Mitä olen seuraillut mm. Ruotsin, Saksan ja Englannin medioita niin ei niissä ole kauheasti juttua joissa kerrottaisiin suunnitelluista muiden polttoneisteiden järjettömistä hintojen korotuksista.
Ainakin olikohan Spiegelissä tai Weltissä jossain vaiheessa juttua että ei ainakaan Saksassa kukaan uskalla edes ehdottaa että auton käyttäjää alettaisiin jotenkin rankaisemaan ylimääräisillä maksuilla siitä jos hänellä ei ole sähköautoa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
korjailija kirjoitti: ↑To Huhti 08, 2021 3:40 pm
Olisi mielenkiintoista saada jotain kansainvälistä vertailua siitä miten eri maissa yritetään saada sähköautojen määrä kasvuun.
Toki tiedän että monissa maissa on erilaisia hankintatukia sähköauton ostoon, mutta onko muualla samanlaista touhua kun täällä, että muita voimanlähteitä käyttävien autojen käyttäjiä rangaistaan ylimääräisesti alati korotettavilla maksuilla.
Mitä olen seuraillut mm. Ruotsin, Saksan ja Englannin medioita niin ei niissä ole kauheasti juttua joissa kerrottaisiin suunnitelluista muiden polttoneisteiden järjettömistä hintojen korotuksista.
Ainakin olikohan Spiegelissä tai Weltissä jossain vaiheessa juttua että ei ainakaan Saksassa kukaan uskalla edes ehdottaa että auton käyttäjää alettaisiin jotenkin rankaisemaan ylimääräisillä maksuilla siitä jos hänellä ei ole sähköautoa.
Saksassa on kohtuu hävettävä tuo tilanne, eivät todellakaan kehtaa pieniruokaisimpia dieseleitä alkaa rokottamaan. Autojen tankkaussähkö tuotetaan nyt aika pitkälti osin vanhoilla hiililauhdevoimaloilla, joiden hyötysuhde ei ole juurikaan dieselmoottoria parempi, ja hiilivoimalan hiilidioksidipäästöt kilon per kilowattitunti. Eli kun sähköauto kuluttaa sen 0,1 kWh/ km , niin hiilidioksidipäästöt ovat siinä 100 g. Omalla Polo dieselillä päästään samaan sataseen.
Ne Sakut kieltää ne polttikset kuitenkin ja vanhemmilla dieseleillähän onkin jo pääsykiellot monen kaupungin keskustaan. Suomessa ollaan siis vielä takamatkalla.
Syy ei ole Co2, vaan ilmanlaatu.
Ei ne valmistajat vapaaehtoisesti polttisten valmistuksen lopettamisesta uutisoi. Koska tulee kannattamattomaksi sellaisten valmistus.
AV kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 6:48 am
Lieneekö vesivoimalla osuutta, kun Norjassa ostettu alle 10% polttomoottorilla olevia maaliskuussa, kannattaa kääntää
Suomeksi, niin helpompi lukea: https://electrek.co/2021/04/07/norways- ... pfV6o6TVh4
Ja täyssähköjä yli puolet.
Norjalaiset eivät ilmeisesti lue Masinistit-palstaa, kun eivät tiedä, että sähköautoilla ei tee mitään.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Kuvastaa hyvin muutosta siirtyessä teknologiassa seuraaville tasoille. Lankapuhelimet-kännykät, kirjoituskoneet-näyttöruudut printtereineen, lankanetti-mobiiliyhteys, filmikamerat-digikamerat jne. Uusi tulee vanha jää. Polttiksethan eivät toki häviä markkinoilta Norjassakaan mutta uusia on järjetöntä ostaa, koska niiden vaihtoarvo romahtaa heti kaupan pihasta ajettua ja käytettyjen markkinoilla saa melkein uusia jo nyt pilkkahinnoilla.
Tämä on hyvä mahdollisuus meillekin uudistaa autokanta vähempipäästöisiksi ja turvallisemmiksi hyvinkin nopeasti vapauttamalla autojen tuonti kylmästi kokonaan tuontiverottomaksi.
Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:25 am
Kuvastaa hyvin muutosta siirtyessä teknologiassa seuraaville tasoille. Lankapuhelimet-kännykät, kirjoituskoneet-näyttöruudut printtereineen, lankanetti-mobiiliyhteys, filmikamerat-digikamerat jne. Uusi tulee vanha jää. Polttiksethan eivät toki häviä markkinoilta Norjassakaan mutta uusia on järjetöntä ostaa, koska niiden vaihtoarvo romahtaa heti kaupan pihasta ajettua ja käytettyjen markkinoilla saa melkein uusia jo nyt pilkkahinnoilla.
Tämä on hyvä mahdollisuus meillekin uudistaa autokanta vähempipäästöisiksi ja turvallisemmiksi hyvinkin nopeasti vapauttamalla autojen tuonti kylmästi kokonaan tuontiverottomaksi.
Eikös sieltä Norjasta voisi sitten ostaa pilkkahinnalla ne käytetyt polttikset Suomeen?
Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:25 am
Kuvastaa hyvin muutosta siirtyessä teknologiassa seuraaville tasoille. Lankapuhelimet-kännykät, kirjoituskoneet-näyttöruudut printtereineen, lankanetti-mobiiliyhteys, filmikamerat-digikamerat jne. Uusi tulee vanha jää. Polttiksethan eivät toki häviä markkinoilta Norjassakaan mutta uusia on järjetöntä ostaa, koska niiden vaihtoarvo romahtaa heti kaupan pihasta ajettua ja käytettyjen markkinoilla saa melkein uusia jo nyt pilkkahinnoilla.
Tämä on hyvä mahdollisuus meillekin uudistaa autokanta vähempipäästöisiksi ja turvallisemmiksi hyvinkin nopeasti vapauttamalla autojen tuonti kylmästi kokonaan tuontiverottomaksi.
Eikös sieltä Norjasta voisi sitten ostaa pilkkahinnalla ne käytetyt polttikset Suomeen?
Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:25 am
Kuvastaa hyvin muutosta siirtyessä teknologiassa seuraaville tasoille. Lankapuhelimet-kännykät, kirjoituskoneet-näyttöruudut printtereineen, lankanetti-mobiiliyhteys, filmikamerat-digikamerat jne. Uusi tulee vanha jää. Polttiksethan eivät toki häviä markkinoilta Norjassakaan mutta uusia on järjetöntä ostaa, koska niiden vaihtoarvo romahtaa heti kaupan pihasta ajettua ja käytettyjen markkinoilla saa melkein uusia jo nyt pilkkahinnoilla.
Tämä on hyvä mahdollisuus meillekin uudistaa autokanta vähempipäästöisiksi ja turvallisemmiksi hyvinkin nopeasti vapauttamalla autojen tuonti kylmästi kokonaan tuontiverottomaksi.
Eikös sieltä Norjasta voisi sitten ostaa pilkkahinnalla ne käytetyt polttikset Suomeen?
Voi niitä ostaa, mutta Norja kun ei ole EU:ssa, niin pilkkahinta jää viimeistään rajalle, koska pitää maksaa autovero, tullit ja ennen kaikkea alv.
Mököttäjä kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 11:08 amVoi niitä ostaa, mutta Norja kun ei ole EU:ssa, niin pilkkahinta jää viimeistään rajalle, koska pitää maksaa autovero, tullit ja ennen kaikkea alv.
Kaipa Norjan alvin sentään saisi takaisin? Sikäläisestä autoverosta en tiedä.
Norja sähköautoistuminen ei ole mitenkään vertailukelpoinen Suomen kanssa. Norjan valtiolla on saldo ihan eri mittakaavassa ja öljyrahastojen turvin voivat harjoittaa millaista tukipolitiikkaa tahansa ja siinä samassa kiillottaa omaa kuvaansa viherpesulla.
Täällä vastaavat toimet joudutaan haluttaessa toteuttamaan ottamalla ulkomailta velkaa.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-SS- kirjoitti: ↑Ke Huhti 07, 2021 2:03 pm
Monet ympäristöjärjestöt ovat tuoneet esille, että puuttuminen taajamien ja työpaikka-alueiden suunnitteluun, eli siihen, tarvitseeko kaikilla talouksilla todella olla omaa autoa, olisi se tehokkain ja nopein tapa vaikuttaa maailman ilmastonlämpenemisongelmaan.
-SS-
Edes jotenkuten toimiva joukkoliikenne ei tule ikuna enää palaamaan varsinkaan näille harvaan asutuille seuduille, yksityisautoilu tulee jatkumaan tavalla tai toisella. Elämä kun on muutakin kuin pelkästään töihin liikkumista
Mutta ongelmathan ratkeavat sillä, että myös maailman asutusta tiivistetään. Monen megakaupungin asemasta rakennetaan muutama giga- tai peräti terakaupunki. Rakennuksista näissä enin osa tietysti pilvenpiirtäjiä. Loput maapallosta palautetaan mahdollisuuksien mukaan luonnontilaan.
Vähäinen liikkumistarve yhdistyneenä tehokkaaseen joukkoliikenteeseen. Eikö se ole auvoa?
Mököttäjä kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 11:08 amVoi niitä ostaa, mutta Norja kun ei ole EU:ssa, niin pilkkahinta jää viimeistään rajalle, koska pitää maksaa autovero, tullit ja ennen kaikkea alv.
Kaipa Norjan alvin sentään saisi takaisin? Sikäläisestä autoverosta en tiedä.
Yritysten välillä varmaankiin saa, mutta useimmat henkilöautot lienevät yksityiskäytössä ja jos omaan käyttöön vielä ostaisi, niin en usko palautuksia tulevan. Tietoa tämä toki ei ole.
Superdextaaja kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 8:25 am
Kuvastaa hyvin muutosta siirtyessä teknologiassa seuraaville tasoille. Lankapuhelimet-kännykät, kirjoituskoneet-näyttöruudut printtereineen, lankanetti-mobiiliyhteys, filmikamerat-digikamerat jne. Uusi tulee vanha jää. Polttiksethan eivät toki häviä markkinoilta Norjassakaan mutta uusia on järjetöntä ostaa, koska niiden vaihtoarvo romahtaa heti kaupan pihasta ajettua ja käytettyjen markkinoilla saa melkein uusia jo nyt pilkkahinnoilla.
Tämä on hyvä mahdollisuus meillekin uudistaa autokanta vähempipäästöisiksi ja turvallisemmiksi hyvinkin nopeasti vapauttamalla autojen tuonti kylmästi kokonaan tuontiverottomaksi.
Eikös sieltä Norjasta voisi sitten ostaa pilkkahinnalla ne käytetyt polttikset Suomeen?
Voi niitä ostaa, mutta Norja kun ei ole EU:ssa, niin pilkkahinta jää viimeistään rajalle, koska pitää maksaa autovero, tullit ja ennen kaikkea alv.
Romutustukea pitäisi voida soveltaa tuontitullittomuuden ja tuontiverottomuuden lisäksi oikeastaan aina vaihdettaessa oma pää käyttöauto alle kymmenen vuotiaaksi ja alle 200 tkm ajetuksi, ei pelkästään vaihdettaessa sähkö- tai kaasuautoksi. Nythän meillä rangaistaan vanhojen tuomisesta ja niillä ajamisesta, niin ihmiset ostavat yhä vanhempia ja runsaspäästöisempiä, kun rahat ei riitä ostaa kymmenillä ja jopa yli sadalla tuhannella uutta. Itsekin ostin 50 km eestaas matka- ja kolmanneksi käyttöautoksi kolmos koppaisen diesel farkku-Golfin rekisteräitynä pakettiautoksi. Kahdet uuden veroiset renkaat aluvantein, vetokoukku, takapenkki on pingispöydän paksuinen mutta sielläkin vyöt kolmelle. Diesel vero jotakin 80e vuodessa. Hinta katsastettuna 500e.
Jäärä kirjoitti: ↑Pe Huhti 09, 2021 11:25 am
Mutta ongelmathan ratkeavat sillä, että myös maailman asutusta tiivistetään. Monen megakaupungin asemasta rakennetaan muutama giga- tai peräti terakaupunki. Rakennuksista näissä enin osa tietysti pilvenpiirtäjiä. Loput maapallosta palautetaan mahdollisuuksien mukaan luonnontilaan.
Vähäinen liikkumistarve yhdistyneenä tehokkaaseen joukkoliikenteeseen. Eikö se ole auvoa?
Joo niinhän ne keskittäjät uskovat mutta kun katsotaan vaan siitä pienestä kaupunki-ikkunasta pihalle niin ei nähdä kokonaisuutta.
Ei liene juurikaan valtioita missä kaikki yhteiskunnan toiminnot on saatu tiivistettyä muutamaan megacityyn. Okei joku Monaco ehkä mutta tulkitaan poikkeukseksi sääntöön. Vaikea ympätä siihen megacityyn ruoantuotantoa, energiantuotantoa, kaivannaistoimntoja, metsien hoitoa, vapaa-ajan harrasteita ja lomaresortteja, jne jne mitä nyt sattuu kyseinen ympäristö tarjoamaan. Kaikki nuo vaatii vielä ainakin toistaiseksi jonkinasteista henkilökuntaa joka on fiksuin sijoittaa likelle kohteita. Ja sitä kautta joitain yhteiskunnan perustoimintojakin pitää olla myös muuallakin kuin niissä megacityissä. Ja viimeistään sieltä tulee sitten se liikkumisen tarve.
Ihme ja kumma muuten kun ei tunnu ihmiset pysyvän niissä metropoleissa, aina pitäis olla reissaamassa jonnekin