Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
- Viesti:
Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Hei,
Eli Valmet 6300, vm. -91 ja tunteja mittarin mukaan n. 7600h. Tyhjäkäynnillä sekä kierroksia nostattaessa pitää syklistä "lonkotusta", eli ääni ei itsessään ole terävää mutta kuulee selvästi ohjaamossa kun istuu. Ääni tuntuu hieman kovenevan/syvenevän kun painaa kytkimen pohjaan, sekä kytkimessä tuntuu selvästi pientä "iskua" äänen tahdittamana. Ääni kuuluu sekä vaihde päällä että vapaalla.
Moottori muuten starttaa sekä käy hyvin, nostaa kierroksia nätisti eikä savuta tai syö öljyä.
Vaihdettu seuraavat osat:
-kytkinlevy, paineasetelma, pumppuakselin ja voimansiirtoakselin "välinen" laakeri, painelaakeri, vauhtipyörän boorikappale sekä vielä startin kehä samaan pakettiin.
Ajatuksia? Antaa kolista ja kovaa ajoa?
Kiitos!
Eli Valmet 6300, vm. -91 ja tunteja mittarin mukaan n. 7600h. Tyhjäkäynnillä sekä kierroksia nostattaessa pitää syklistä "lonkotusta", eli ääni ei itsessään ole terävää mutta kuulee selvästi ohjaamossa kun istuu. Ääni tuntuu hieman kovenevan/syvenevän kun painaa kytkimen pohjaan, sekä kytkimessä tuntuu selvästi pientä "iskua" äänen tahdittamana. Ääni kuuluu sekä vaihde päällä että vapaalla.
Moottori muuten starttaa sekä käy hyvin, nostaa kierroksia nätisti eikä savuta tai syö öljyä.
Vaihdettu seuraavat osat:
-kytkinlevy, paineasetelma, pumppuakselin ja voimansiirtoakselin "välinen" laakeri, painelaakeri, vauhtipyörän boorikappale sekä vielä startin kehä samaan pakettiin.
Ajatuksia? Antaa kolista ja kovaa ajoa?
Kiitos!
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
En nyt ole ko. mallin super asiantuntija, mutta aihe on mielenkiintoinen.
Heti itelle tulee kysymys mieleen, että koska nuo kytkimen hilut on vaihdettu? Kiihtyykö ääni kierroksien myötä?
Lähinnä itse haen, että voiko olla että paineasetelma jäänyt löysään ja alkanut rempan jälkeen?
Heti itelle tulee kysymys mieleen, että koska nuo kytkimen hilut on vaihdettu? Kiihtyykö ääni kierroksien myötä?
Lähinnä itse haen, että voiko olla että paineasetelma jäänyt löysään ja alkanut rempan jälkeen?
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Tere! Remontti tehty ihan hiljattain, piti ääntä siis kytkinremppaa ennen ja sama ääni jatkui vielä lähes identtisenä rempan jälkeen.
Sinällään ei hukkaan mennyt koska levy aika lopussa että eteen olisi muutenkin tullut. Jonkin verran sieltä myös välystä ja muuta löytyi rempan yhteydessä joten toivottiin että ois ollu siinä.
Ääni kiihtyy kierroksien myötä, korkeilla kierroksilla sitä ei enään niin huomaa kuin matalilla. Videota yritin kanssa ottaa mutta ei tällä puhelimella ihan tullut selkeää..
Sinällään ei hukkaan mennyt koska levy aika lopussa että eteen olisi muutenkin tullut. Jonkin verran sieltä myös välystä ja muuta löytyi rempan yhteydessä joten toivottiin että ois ollu siinä.
Ääni kiihtyy kierroksien myötä, korkeilla kierroksilla sitä ei enään niin huomaa kuin matalilla. Videota yritin kanssa ottaa mutta ei tällä puhelimella ihan tullut selkeää..
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Ja ääni tulee koneesta?
Vähän kaukaa haettu, mutta voiko venttiilit olla niin löysällä että alkaa paukuttaan? Menee kylläkin mieluummin enemmän rallatus ja naputus puolelle, jos venttiilit liian isolla välyksellä...
Vähän kaukaa haettu, mutta voiko venttiilit olla niin löysällä että alkaa paukuttaan? Menee kylläkin mieluummin enemmän rallatus ja naputus puolelle, jos venttiilit liian isolla välyksellä...
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Välykset myös säädetty tämän vuoden puolella, eli ei oikein sieltäkään tunnu johtuvan. Äänen tarkkaa sijaintia vaikea sanoa, voisin kepin kanssa käydä hieman kokeilemassa joko se paikantuisi edes johonkin päin
- mike
- Viestit: 5327
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Onko suuttimet tarkastettu? Nämähän ei savua ja lähtee käyntiin hyvin, vaikka kärjet finaalissa.
Ilman konepeltejä ei tottumattoman kärsi kuunnella kovin tarkkaan, kuulostaa särkyvän justiinsa
Ilman konepeltejä ei tottumattoman kärsi kuunnella kovin tarkkaan, kuulostaa särkyvän justiinsa
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 4406
- Liittynyt: Ke Elo 05, 2020 1:40 pm
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Eihän tuossa voi olla kampiakselilla niin hurjat välykset, että se tekisi tuon? Yksi kuseva suutin voisi myös tehdä tuollaisen eli yhdessä pytyssä palaisi enemmän ainetta. Tuhoaa kyllä ajan mittaan koneen oli sitten kummasta tahansa kyse.
Fordson Major Diesel -57, työkone
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
Fordson Major Diesel -57, entisöinti
Fordson Power Major -59, entisöinti
Fordson Major 1958 kaivurialustaprojekti
ARA AK 131 C 1979
-
- Viestit: 111
- Liittynyt: Ma Tammi 30, 2006 9:40 am
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Kyllä oireet viittaa laakerivikaan. Tarkemmin kampiakselin pitkittäislaakerin liialliseen välykseen ja sen myötä mekaaniseen kontaktiin väärässä paikassa. Jos kerran viestittää kytkimeen painettaessa, niin kampi pääsee liiaksi eteen ja veivi tai limppu hipoo väärää kohdetta. Öljynpaine ei katoa, koska kanavat keskellä liuskoja ja säteittäisvälys alueella. Olisi säteittäisvika, jos naputtaisi jollain kierroksella(matalilla) ja sitten katoaisi kierroksilla ja öljymäärän/paineen lisääntyessä. Tässä tapauksessa myös öljynpaine tipahtaisi ainakin tyhjäkäynnillä.
Nyt pääset jopa pelkällä liuskanvaihdolla alakautta. Jos muhjua on liikenteessä enemmin, niin on kone tsekattava tarkemmin. Onkö moottoriöljyn suotimessa laakerimetallimuhjua? Suodatin halki siis ja tutkimaan. kammen pitkittäisvälyksen pääsee tutkimaan kohtuutarkkuudella, jos saa apumiehen ja sopivan kankiviritelmän aikaiseksi ja painaa kampea taakse ja sitten kytkimellä eteen. Liike saisi olla kymmenyksiä, ei millejä. itse kaivaisin vian heti esille isomman rempan pelossa.
-Hanski
Nyt pääset jopa pelkällä liuskanvaihdolla alakautta. Jos muhjua on liikenteessä enemmin, niin on kone tsekattava tarkemmin. Onkö moottoriöljyn suotimessa laakerimetallimuhjua? Suodatin halki siis ja tutkimaan. kammen pitkittäisvälyksen pääsee tutkimaan kohtuutarkkuudella, jos saa apumiehen ja sopivan kankiviritelmän aikaiseksi ja painaa kampea taakse ja sitten kytkimellä eteen. Liike saisi olla kymmenyksiä, ei millejä. itse kaivaisin vian heti esille isomman rempan pelossa.
-Hanski
-
- Viestit: 6794
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Näitä on tullut useampaa versiota remontoitua vuosien varrella kytkimestä. Ja nyt kyseessä -91 mallin kone eli siis mekaaninen kytkimen käyttö ja ehkä vielä ihan vanhimpia versioita jollei ole päivitetty aikanaan parempiin systeemeihin. Eihän vaan kytkimestä tai vauhtipyörästä joku osa töki kiinni jotenkin lerpahtaneeseen mekaaniseen kytkimen käyttöön? Ei kai se muuten polkimeen tököttäisi. Se on kone laitettava poikki uudelleen niin luulisi näkyvän että mikä on ottanut kiinni. Ohjaamon vaimenninkumit etupäästä jos päästäneet hytin alas niin voi olla kytkinmekanismit tippuneet liian alas ja ottavat ehkä kiinni jonnekin. Tuo mekanismi päivittyi varmaan kaksi-kolme kertaa ennenkuin ymmärsivät laittaa hydrausen käytön jossakin 96-97 paikkeilla jossa työsylinterin päässä painelaakeri, se on hyvä systeemi.
En kyllä haluaisi millään uskoa että noilla tunneilla olisi mitään mahdollisuuttakaan päittäislaakerivikaan moottorissa jollei nyt jotakin aivan kummallista mahdu koneyksilön historiaan.
En kyllä haluaisi millään uskoa että noilla tunneilla olisi mitään mahdollisuuttakaan päittäislaakerivikaan moottorissa jollei nyt jotakin aivan kummallista mahdu koneyksilön historiaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 22731
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
onkos tuossalin mallissa joku jousi kevennyshässäkkä polkimelle
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Kiitos vastauksista ja vinkeistä! Tässä turinaa:
Samalla pyöriteltiin ykk:t käsin ja katottiin että olisiko tapeissa väljyyttä, mutta lampulla katsoen näytti oikein hyvältä tilanne. Öljynpaineet myös katsottiin ja hyviltä näytti, moka tuli siinä ettei ihan kuumilla öljyillä katottu vaan semilämpimillä, mutta niilläkin tyhjäkäynti 4bar ja kierroksilla yli 5bar.
Tästä innostuneena kävin näppäämässä suuttimet irti ja huoltoon kun ei tietoa ole millon ja miten on huollettu. Kyllähän niissä paskaa ja jos jonkinmoista karstaa oli kaverina, 1 pytty oli pahiten ummessa mutta en siitä kuvaa napannu. Jotakuinkin kaikki näytti tältä:
Samalla pyöriteltiin ykk:t käsin ja katottiin että olisiko tapeissa väljyyttä, mutta lampulla katsoen näytti oikein hyvältä tilanne. Öljynpaineet myös katsottiin ja hyviltä näytti, moka tuli siinä ettei ihan kuumilla öljyillä katottu vaan semilämpimillä, mutta niilläkin tyhjäkäynti 4bar ja kierroksilla yli 5bar.
1000h huolto tehtiin tuossa tammikuussa, ja muistaakseni siellä nuo moottoriöljyt ei kovin helmiäiseltä näyttäneet, eli ihan hyvän mustaa. Keskustelen kytkinrempan tehneen huoltomiehen kanssa että millä aseilla lähdetään seuraavaksi, ehkä se olisi sinällään hyvä tiputtaa öljypohja pois ja katsoa samalla että mitä se alakerta on syönyt ja löytyykö mujua. Samalla sitten nuo laakerit vaihtaisi niin näkisi kangenkin pinnat.D25 kirjoitti: ↑Ke Huhti 07, 2021 2:29 pm ... Jos muhjua on liikenteessä enemmin, niin on kone tsekattava tarkemmin. Onkö moottoriöljyn suotimessa laakerimetallimuhjua? Suodatin halki siis ja tutkimaan. kammen pitkittäisvälyksen pääsee tutkimaan kohtuutarkkuudella, jos saa apumiehen ja sopivan kankiviritelmän aikaiseksi ja painaa kampea taakse ja sitten kytkimellä eteen. Liike saisi olla kymmenyksiä, ei millejä. itse kaivaisin vian heti esille isomman rempan pelossa.
-Hanski
Tuo meillä oli kanssa ihan täysin ajatuksena kun kytkinremppaan lähdettiin että siellä jokin on löysällä/tökkii mutta mitä käytiin tuo kytkinkoppa läpi niin ihan siinä mielessä "puhtaalta" näytti että mikään ei ollut mihinkään hangannut tai muutenkaan ottanut kiinni. Löysyyttä toki löytyi mm. levystä ja vauhtipyörän boorikappaleesta joten toivottiin jo että olisi siinä. Tuo vaimenninkumi asia sinällään mietityttää, että voiko esim. tästä sitten hydraulipumpun akselin tai voimansiirron akselin takapään laakeri tai vastaava kolista, jos esim. murroksella on? Itse en ihan ekspertti ole näissä niin en osaa sanoa.. Perushuollot onnistuu taitojen ja tilojen puitteissa mutta isommat remontit jää lähikorjaamolle.SamiT kirjoitti: ↑Ke Huhti 07, 2021 2:34 pm ...Eihän vaan kytkimestä tai vauhtipyörästä joku osa töki kiinni jotenkin lerpahtaneeseen mekaaniseen kytkimen käyttöön? Ei kai se muuten polkimeen tököttäisi. Se on kone laitettava poikki uudelleen niin luulisi näkyvän että mikä on ottanut kiinni. Ohjaamon vaimenninkumit etupäästä jos päästäneet hytin alas niin voi olla kytkinmekanismit tippuneet liian alas ja ottavat ehkä kiinni jonnekin. Tuo mekanismi päivittyi varmaan kaksi-kolme kertaa ennenkuin ymmärsivät laittaa hydrausen käytön jossakin 96-97 paikkeilla jossa työsylinterin päässä painelaakeri, se on hyvä systeemi.
En kyllä haluaisi millään uskoa että noilla tunneilla olisi mitään mahdollisuuttakaan päittäislaakerivikaan moottorissa jollei nyt jotakin aivan kummallista mahdu koneyksilön historiaan.
On, ostettaessa tämä kevennyshässäkkä tuli laatikossa mukana, mutta taistelun jälkeen se sitten sinne paikalleen saatiin ja toimimaan. Ilman kevennintä oli kyllä raskas mutta nyt uudella kytkimellä ja tuolla kevennysjousella toimii nätisti!
-
- Viestit: 6794
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Edelleen sitä mieltä että moottori olisi todennäköisesti kunnossa, kytkin auki uudestaan olisi oma lähtö vian selvityksessä. Nämä moottorit ovat kyllä sellaisia patarautoja että on saanut olla öljyt vaihtamatta pitkään jos noilla tunneilla jotakin vikaa olisi alakerrassa. Akselit kytkimestä taaksepäin viivasuoria kankia ilman niveliä. Onko pikavaihdetta?
Kytkimen irroitusholkin nastat tietysti tarkastettiin kun auki oli? Ja eihän vaan ole koitettu jotenkin korjata niitä nastoja tai holkkia jossakin välissä? Porattu uusia reikiä ja sivuun nekin, tai pois linjasta? Senkin osan saa nastoineen varaostiskiltä uutena ja tulee kerralla hyvä, itse en uutta kytkintä vanhalla holkilla ja vanhoilla nastoilla kokoa ollenkaan. Onko kone ollut teillä jo jonkin aikaa ja vika tullut päälle vai onko uusi tuttavuus tämä traktori ja tullut kolisevana? Sikäli että onko tietoa mitä siellä on sepitetty aiemmin? Ja oliko Valmetin miehiä remontin tekijä että tunteeko remppaaja koneen metkut?
Entäpä kehys kytkinkopan sisällä johon kiinnittyy nuo irroitusholkin nastat ja eniten sen kehyksen joustava kiinnitys kotelon alalaidassa, onko oikein kaikki osat siellä? Joustava kiinnitys kun liikkuu joka kerta kun kytkintä painetaan.
Kytkimen irroitusholkin nastat tietysti tarkastettiin kun auki oli? Ja eihän vaan ole koitettu jotenkin korjata niitä nastoja tai holkkia jossakin välissä? Porattu uusia reikiä ja sivuun nekin, tai pois linjasta? Senkin osan saa nastoineen varaostiskiltä uutena ja tulee kerralla hyvä, itse en uutta kytkintä vanhalla holkilla ja vanhoilla nastoilla kokoa ollenkaan. Onko kone ollut teillä jo jonkin aikaa ja vika tullut päälle vai onko uusi tuttavuus tämä traktori ja tullut kolisevana? Sikäli että onko tietoa mitä siellä on sepitetty aiemmin? Ja oliko Valmetin miehiä remontin tekijä että tunteeko remppaaja koneen metkut?
Entäpä kehys kytkinkopan sisällä johon kiinnittyy nuo irroitusholkin nastat ja eniten sen kehyksen joustava kiinnitys kotelon alalaidassa, onko oikein kaikki osat siellä? Joustava kiinnitys kun liikkuu joka kerta kun kytkintä painetaan.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 8:30 pm
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
niin se kampiakselin päittäislaakeri vika on mahdollista, ompa se nähty kun 6400 valtrasta on tippunut päittäislaakeri kokonaan pois , öljypohjasta löytyi, eikä ollut liikoja ajettu 3000 tuntia .
-
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ti Maalis 02, 2021 1:35 pm
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Ei pikavaihdetta, itse olin palkkatöissä kun remonttia tehtiin mutta tiedän että korjaamo (ei Valtra) näitä kymmeniä tehneenä on hommansa hoitanut joten sitä en epäilisi. Sovittiin vielä että uusii kaikki rojut mitkä vähänkään epäkuranttia on tai varmuuden vuoksi, eli periaatteessa kaiken kuluvan pitäisi uutta olla vauhtipyörää lukuunottamatta. Mutta minä varmistan vielä em. asiat, kiitos näistä vinkeistä!!SamiT kirjoitti: ↑Ke Huhti 07, 2021 7:10 pm Edelleen sitä mieltä että moottori olisi todennäköisesti kunnossa, kytkin auki uudestaan olisi oma lähtö vian selvityksessä. Nämä moottorit ovat kyllä sellaisia patarautoja että on saanut olla öljyt vaihtamatta pitkään jos noilla tunneilla jotakin vikaa olisi alakerrassa. Akselit kytkimestä taaksepäin viivasuoria kankia ilman niveliä. Onko pikavaihdetta?
Kytkimen irroitusholkin nastat tietysti tarkastettiin kun auki oli? Ja eihän vaan ole koitettu jotenkin korjata niitä nastoja tai holkkia jossakin välissä? Porattu uusia reikiä ja sivuun nekin, tai pois linjasta? Senkin osan saa nastoineen varaostiskiltä uutena ja tulee kerralla hyvä, itse en uutta kytkintä vanhalla holkilla ja vanhoilla nastoilla kokoa ollenkaan. Onko kone ollut teillä jo jonkin aikaa ja vika tullut päälle vai onko uusi tuttavuus tämä traktori ja tullut kolisevana? Sikäli että onko tietoa mitä siellä on sepitetty aiemmin? Ja oliko Valmetin miehiä remontin tekijä että tunteeko remppaaja koneen metkut?
Entäpä kehys kytkinkopan sisällä johon kiinnittyy nuo irroitusholkin nastat ja eniten sen kehyksen joustava kiinnitys kotelon alalaidassa, onko oikein kaikki osat siellä? Joustava kiinnitys kun liikkuu joka kerta kun kytkintä painetaan.
Korjaamon puolesta ajatukset liikkuvat akselin toisessa päässä, eli hytin alle jos kurkkaisi seuraavaksi että löytyykö sieltä epämääräistä. Pitää myös tuo alakertahomma jutustella läpi.
Kone on uusi tuttavuus tosiaan, ei tietoa sen enempää edellisestä elämästä.
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: La Joulu 12, 2020 11:50 am
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Omaan rattoriini vaihdoin kärjet just viikko sitten ja luvalla sanoen näyttäähän tuo irti otettu kärki nyt melko karmeelta.
Prässissä nyt minimissään kannattaisi käyttää. Joku viisaampi sanoi, että vanhoilla kuluneilla kärjillä ei kuitenkaan lähtisi säätään paineita. Kannattaa kuitenkin katsoa, että kuseeko nuo käret ja paineet edes sillä tontilla mitä pitäisi. Uudetkaan ei nyt maailmoja kustanna. Ja olispa taas yksi kohde vähemmän epäilyksen alla, jos kolina jatkuu....
Prässissä nyt minimissään kannattaisi käyttää. Joku viisaampi sanoi, että vanhoilla kuluneilla kärjillä ei kuitenkaan lähtisi säätään paineita. Kannattaa kuitenkin katsoa, että kuseeko nuo käret ja paineet edes sillä tontilla mitä pitäisi. Uudetkaan ei nyt maailmoja kustanna. Ja olispa taas yksi kohde vähemmän epäilyksen alla, jos kolina jatkuu....
Ääntä pitäviä savuttavia laitteita:
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
Nuffi universal 3, vm 59
Volvo bm lusikkahaarukka, vm 67
Valmet 1102, vm 76
-
- Viestit: 6794
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Tässä täytyy muistaa rajata vika alueelle josta ylipäänsä on mahdollista mekaaninen tykytys kytkinpolkimelle tulla. Ruiskutussuttimet on hyvä laittaa kuntoon mutta ne eivät tykytä polkimella.
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 6794
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
- Paikkakunta: Paimio
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Onko tässä tapauksessa jo löytynyt äänen aiheuttaja?
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Noista valmeteista on menny kampiakseleita poikki, se pitää just semmosta lonksutusta.
-
- Viestit: 244
- Liittynyt: Ma Kesä 12, 2006 10:42 pm
- Paikkakunta: kajaani
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Minulla piti 6600 vm 92 lonkottavaa ääntä, ja syyksi paljastui männän tapin hela. Ostin vallun kauan sitten 6500 tuntia mittarissa ,joillain kierroksilla piti outoa kolinaa. ajoin pari vuotta ,kevät rehun teon jälkeen emäntä kysyi tiiänkö että vallu lonksuttaa kovasti. Olin tottunut jo ääneen, enkä huomannut sitä itse ennen kuin huomautettiin. Tuli öljyn vaihdon aika ja öljyä laskiessa kuului kolahdus sankon pohjalta, messinki helan palanen löytyi sankon pohjalta. Jakopää auki ei vikaa , öljypohja pois, sieltä löytyi 4 kierto kangen ylä päästä näkyi hela pursuvan pois. Näitä oli sattunut näissä alkupään koneissa.
-
- Viestit: 272
- Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 9:35 pm
- Paikkakunta: Aura
- Viesti:
Re: Valmet 6300 lonkottaa/ääntää
Oliko mäntä hakannu päätään kattoon eli kanteen.
Jos näin on niin se rikkoo helan, ja ääni pahenee.
Täälläkin päin muutamista vanhemmista 6000 sarjalaisista kuuluu maantieajossa kumma lonkotus.
Jos näin on niin se rikkoo helan, ja ääni pahenee.
Täälläkin päin muutamista vanhemmista 6000 sarjalaisista kuuluu maantieajossa kumma lonkotus.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: zukka ja 49 vierailijaa