Iso traktori

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja jake55 »

Matsikka kirjoitti: La Maalis 27, 2021 10:17 pm
Valmetilla... kirjoitti: La Maalis 27, 2021 9:54 pm
Matsikka kirjoitti: La Maalis 27, 2021 9:36 pm
Ferkku kirjoitti: La Maalis 27, 2021 9:27 pm
Eikös ne 2005/2105 Valmetit ollu aikas kehnoja vrt. vanhoihin Volvoihin? Mitään kokemusta ei oo, mitä nyt näitä juttuja lueskellu.
Enpätiedä oliko ne sen huonompia...
Naapurin 2105:ta meni taka-aksila poikki paripyörien kans, ilmeisesti valmistusvika siinä erässä.
Toisen naapurin kone meinas palaa kun ravanajos renki oli unohtanu kösijarrun päälle, oli ihmetelly kun ainavaan piti laittaa pienempää pykälää kun ei mee....sitten tulikin savu kopin alta, kuiva levyinen käsijarru se siellä savus.

Vaihteistoa piti osata käyttää, kytkinjarru ei välttämättä helepottanu vaihtamista.
Ei kai kytkinjarrua käytetä vaihtamiseen?
Niin, vissiin silloin kun lähretään paikaltaan ja kytkinaksila pyörii. Vaikeutena oli polkaista sopivasti kytkintä ettei jarru mene päälle.
Juuri niin. Kai sen ny luulis tuntevan helposti mihkä asti painaa, sama kuin kaksoiskytkimessä.
Fordson Super Major -60
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

jake55 kirjoitti: La Maalis 27, 2021 10:32 pm
Matsikka kirjoitti: La Maalis 27, 2021 10:17 pm
Valmetilla... kirjoitti: La Maalis 27, 2021 9:54 pm
Matsikka kirjoitti: La Maalis 27, 2021 9:36 pm
Ferkku kirjoitti: La Maalis 27, 2021 9:27 pm
Eikös ne 2005/2105 Valmetit ollu aikas kehnoja vrt. vanhoihin Volvoihin? Mitään kokemusta ei oo, mitä nyt näitä juttuja lueskellu.
Enpätiedä oliko ne sen huonompia...
Naapurin 2105:ta meni taka-aksila poikki paripyörien kans, ilmeisesti valmistusvika siinä erässä.
Toisen naapurin kone meinas palaa kun ravanajos renki oli unohtanu kösijarrun päälle, oli ihmetelly kun ainavaan piti laittaa pienempää pykälää kun ei mee....sitten tulikin savu kopin alta, kuiva levyinen käsijarru se siellä savus.

Vaihteistoa piti osata käyttää, kytkinjarru ei välttämättä helepottanu vaihtamista.
Ei kai kytkinjarrua käytetä vaihtamiseen?
Niin, vissiin silloin kun lähretään paikaltaan ja kytkinaksila pyörii. Vaikeutena oli polkaista sopivasti kytkintä ettei jarru mene päälle.
Juuri niin. Kai sen ny luulis tuntevan helposti mihkä asti painaa, sama kuin kaksoiskytkimessä.
Naapurin vanhan isännän puheesta päätellen, nuorempi polovi ei oikein ymmärtänyt tätä periaatetta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja 8400 »

MTI kirjoitti: La Maalis 27, 2021 10:31 pm https://youtu.be/mP61MhCwU-E
Naapureita vaan harmittaa tuo pörinä
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Make »

Yhtiökumppani osti 8400 Valmetin apevaunun eteen 15000€ Ei ollut ajettu kuin 15000 h ja siinä on etunostolaite ja Voa. Hyvin on pelannut ainkin ensimmäiset 2 kk ja 150 h.
Kerran alkoi pukata reilusti savua ja tehot hukkui. Luulimme jo isompaakin vikaa. Äänenvaimennin vuosi suoraan ilmanottoaukkoon, eikä vanhus oiken tykännyt savukaasun takaisinkierrosta. :D
sata10
Viestit: 1543
Liittynyt: La Tammi 12, 2013 8:54 am
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja sata10 »

poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja poweri »

Juuri tätähän ei lippisteinit ymmärrä miksi painoa pitää olla, luulevat että tehopainosuhde on sama kuin autoilla kadulla. Tuossa Fordsonnissa on se ongelma että yksi 1 pikavaihde jolla pärjättävä tuollainen kova laatikko on 70 lukua.
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja -SS- »

poweri kirjoitti: Su Maalis 28, 2021 11:50 pm Juuri tätähän ei lippisteinit ymmärrä miksi painoa pitää olla, luulevat että tehopainosuhde on sama kuin autoilla kadulla. Tuossa Fordsonnissa on se ongelma että yksi 1 pikavaihde jolla pärjättävä tuollainen kova laatikko on 70 lukua.
Voi voi sentään, kuski ei silti ymmärrä, miten suunnanvaihdossa ja peltokäytössä tuollainen jatkuvassa hammaskosketuksesa oleva vaihde menee ilman rahinoita päälle. Kytkentä pitää tehdä vasta kone pysähdyksissä, eikä päästellä rattaita ja sakarakytkimiä pyöriskelemään kuumassa öljyssä turhaan, pysähdyksen kautta se pakki ja eteenpäinajo kaikissa muissakin menee, mikä siinä niin vaikeaa voi olla ?

-SS-
-SS-
Viestit: 15657
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja -SS- »

George Saunders on alkanut kevätkynnöt TW25:lla. Kyllä se vaan nätisti liikkuu.

https://youtu.be/CiD826Lo5TY

-SS-
SPS1975
Viestit: 2249
Liittynyt: La Helmi 22, 2020 8:52 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja SPS1975 »

sata10 kirjoitti: Su Maalis 28, 2021 11:25 pm https://www.youtube.com/watch?v=KPaUgfMRA-g lujille on fordi joutunu.
Hyvinhän tuo näkyy möyrivän menemään,mutta renkaissa saisi ehkä olla hieman enemmän kulutuspintaa,saattaisi voima välittyä paremmin peltoon.Mukava varmastikin muokata tuollaista tasaista ja kivetöntä peltoa,ei ole sellaisesta kokemusta,kun omat pellot on jatkuvaa ylä-tai alamäkeä ja kivi kiven päällä..
poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja poweri »

Tuo jankkurointi filkka on myös hyvä opetusvideo siitä miten käy kun pelto on oikeesti tiivistynyt. Toki ilmasto, ojitus, maanlaatu ym suuressa roolissa. Eikä se 15t painava puimuri ole aina hyvä ja tehdään työt sato tai paisto. Isot kärryt on jo nykyään 20t kok massaa.
Noin kovaa maata ei jankkuroida millään 4.5t painavalla piparkakkusirkkelillä.
poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja poweri »

-SS- kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 1:56 am
Voi voi sentään, kuski ei silti ymmärrä, miten suunnanvaihdossa ja peltokäytössä tuollainen jatkuvassa hammaskosketuksesa oleva vaihde menee ilman rahinoita päälle. Kytkentä pitää tehdä vasta kone pysähdyksissä, eikä päästellä rattaita ja sakarakytkimiä pyöriskelemään kuumassa öljyssä turhaan, pysähdyksen kautta se pakki ja eteenpäinajo kaikissa muissakin menee, mikä siinä niin vaikeaa voi olla ?

-SS-
[/quote]

Olen samaa míeltä liian innokkaasta jankkurikuskista ja turhasta rahinasta päisteessä, johtuu ehkä kuvaajasta joka aiheuttaa jotakin adrenaliinia mene ja tiedä haluaisin silti mennä syvemmälle asiaan.
Löytyy samanlainen tippa uudempi mutta lähes vakio mopo, minulla ei enään vuosiin lyö keppi pahasti näpeille eikä kuulu noita rotinoita harvemmin mutta sanoisin että ei ole niin helppoa kuin luulisi. Tonnisarjan kova vaihteisto on käytettävyydessä aivan toista, sillä oppii sujuvasti ajamaan jos on oppinut kävelemään. Tuo TeeWee kepakko on täysin eri juttu, siinä on erillinen vaihtajatorni josta lähtee tappinivelöidyt siirtotangot jotka menevät laatikon poikittaisiin siirtäjäakseleihin jotka vasta lonksuttelee siirtohaarukoita. Voit kuvitella että 30-40v ajetussa on väljää siellä täällä että tuntuma ei ole aina hyvä, oikean hetken vaihtamaan oppii vasta kun tarpeeksi ajaa. Kantsii käydä kokeilemassa :wink:
Olen katsellu myös tuota Saunderssin Ford harrastusta, hänelle se on mieluinen hobby ja saa tehtyä samalla töitäkin. Kun katsoo hänen intractor videoita niin vaihtaa hienosti tielläkin en ole ennen nähnyt. Tilalla on JCB, FENDT ja luulen että melko isot tilukset en tiedä ja onko uudehkokalusto edes omia.
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

poweri kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 7:24 am Tuo jankkurointi filkka on myös hyvä opetusvideo siitä miten käy kun pelto on oikeesti tiivistynyt. Toki ilmasto, ojitus, maanlaatu ym suuressa roolissa. Eikä se 15t painava puimuri ole aina hyvä ja tehdään työt sato tai paisto. Isot kärryt on jo nykyään 20t kok massaa.
Noin kovaa maata ei jankkuroida millään 4.5t painavalla piparkakkusirkkelillä.
Ihan samaa katselin itekin. Aika tiukaksi on pintamaa menny
Leilaukko
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Loka 08, 2018 9:52 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Leilaukko »

Tässä kun on noita isoja Fordeja näkynyt niin kyllähän niissä jotain kumman kiehtovaa on vaikka ovatkin matalaviritteisiä ja hitaita. Itse ajelin poikasena 5000 Fordilla jonkin verran ja sitten uudemmalla nelikolla jossa oli pitkä vaihdekeppi oikealla kädellä, sen numeroa en muista. Ihan hyvät muistot jäi Fordista.
Olishan se 8000-sarjalainen ihan mukava omistaa
Avatar
jake55
Viestit: 963
Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
Paikkakunta: Syrän Häme
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja jake55 »

https://youtu.be/EyXiEwRV5bE
Kolmivitonen TeeWee vetää jankkuria jo mukavemmin. Aika yleistä taitaa tuo jankkurointi tuolla Euroopassa olla, kyä se Majuri on ystävällinen pelloille. Ite aatellut joskus hommaavani 7700 Foordin Majurille kaveriksi, ketjun aloittajalle se on varmaan liian pieni.
Fordson Super Major -60
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja 8400 »

poweri kirjoitti: Su Maalis 28, 2021 11:50 pm Juuri tätähän ei lippisteinit ymmärrä miksi painoa pitää olla, luulevat että tehopainosuhde on sama kuin autoilla kadulla. Tuossa Fordsonnissa on se ongelma että yksi 1 pikavaihde jolla pärjättävä tuollainen kova laatikko on 70 lukua.
Onhan se noinkin, mutta suomen oloissa on ihan käytäntö opettanut että sitä painoa ei aina tarvita, kun sitä tulee automaattisesti esim raskaista kärryistä. Ja ainahan kun se traktori vetää niin painoa siirtyy takapyörille, eipä oo vaikea temppu pistää 500 kiloa nokalle ja takavanteisiin jos tarve tulee. Sitä tonnia on vaan vaikea ottaa pois sieltä perseestä jos aiheena on vaikka vähän pehmeämmän maan syyskyntö. Niissä oloissa painon ja painojakauman oikeasti huomaa. Etelä-suomen savikot on tietysti ihan eri kuin pohjanmaan turvemaat.
poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja poweri »

8400 kirjoitti: Ma Maalis 29, 2021 9:49 am
poweri kirjoitti: Su Maalis 28, 2021 11:50 pm Juuri tätähän ei lippisteinit ymmärrä miksi painoa pitää olla, luulevat että tehopainosuhde on sama kuin autoilla kadulla. Tuossa Fordsonnissa on se ongelma että yksi 1 pikavaihde jolla pärjättävä tuollainen kova laatikko on 70 lukua.
Onhan se noinkin, mutta suomen oloissa on ihan käytäntö opettanut että sitä painoa ei aina tarvita, kun sitä tulee automaattisesti esim raskaista kärryistä. Ja ainahan kun se traktori vetää niin painoa siirtyy takapyörille, eipä oo vaikea temppu pistää 500 kiloa nokalle ja takavanteisiin jos tarve tulee. Sitä tonnia on vaan vaikea ottaa pois sieltä perseestä jos aiheena on vaikka vähän pehmeämmän maan syyskyntö. Niissä oloissa painon ja painojakauman oikeasti huomaa. Etelä-suomen savikot on tietysti ihan eri kuin pohjanmaan turvemaat.
Juuri näin, joskus tarvii ja joskus turhaa. Tuo pitää aina muistaa minkä seutukunnan peltoja viljelee, pohojanmaan lakia miehet/en minäkään tiedä mäki ja kivipelloista mitään kun täälläkin palstalla on ketä taistelee jossain mäkirotkoissa koneineen.
Maalaatu on myös muistettava, jankkosaveen kun upotat aurat niin meno on erilaista kuin tasaisella kukkamullalla.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16234
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Täälläpäin yhret veljekset kylvivät urakalla 70-80 luvuilla, koneina Simultan 3 m kevythinattavat nostolaitteessa.
Ostivat viimeiset 702S:t ja niihin ylimääräiset vaihreloorat varalle.
Periaate oli että pellon päästä lähretähän ja vaihrettihin niin suurelle vaihtteelle kun jaksoi mennä. Yhren kauren jälkehen S:t ja niiren varavaihreloorat oli loppu.
Merkit vaihtui, tuli Fiat 1180 ja IH 1055. Sitten kesti koneet, ja Simultat oli näiren avustuksella saatu kestäviksi koneiksi...olivat epävirallista tuotekehitysporukkaa.
Valittelivat vaan, että traktorit oli liian painavia, pitäis olla 4000 kiloisia ja yli 150 heppaisia tuohon kylvöhommaan.

Saattaa olla hurjankuuloista hommaa, mutta tekivät sitä vuosikausia ja asiakkaat oli tyytyväisiä ja viljat kasvoi. Loppunopeus oli saran päässä lähellä maantienopeutta.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Hsippe
Viestit: 961
Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
Paikkakunta: Raasepori
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Hsippe »

Pienihän se 702S noihin karkeloihin sitten oli. Omapaino (takatuupparina) alle 3.5t ja tehoakin vain 91hp (Din).
Toki ruuvia kääntämällä tehoa saa lisää ja painoakin voi lisätä mutta aina siellä se joku sulake on ja tuossa Vallussa tuolla käytöllä se sitten loota oli.
poweri
Viestit: 3121
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja poweri »

Niin sitähän se tuolla on, mennään kahville kesoilille sarkatakin napit auki ja kehutaan että verettihin 100ha maahan aamusella :)
Make
Viestit: 1346
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:51 pm
Viesti:

Re: Iso traktori

Viesti Kirjoittaja Make »

Tw Fordilla ei ole tullut ajettua. Harjoittelussa 7700 paljonkin. 7700 oli hieman hankala vaijhtaa kaksoispoljennalla kun moottori otti aika hitaasti kierroksia ja sivukeppien välitys oli hieman tahmea. 825 turbo Belaruksella pykältäminen kävi paljon helpommin kun oli kierrosherkkä kone ja suora keppi. Säilörehukuormien ajossa ensimmäisenä ehtinyt harjuri ottikin Belkun ja toinen joutui tyytymään Hoppaan. :D
Lisäksi tilalla oli Case 1694 Hs, jolla pikavaihteet oli kyllä kivat mutta päävaihteet aika vaikeita käsitellä. Sitten oli Valmettia 700,702,803 Noissa kyllä meni pykälät mukavasti päälle. Sitten oli kaikkien suosikki MF 35x MP. Oli talon nopein traktori.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Hsippe, juntunen ja 50 vierailijaa