MF 165 -66 hydrauliikan päivitys

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

MF 165 -66 hydrauliikan päivitys

Viesti Kirjoittaja Valtra »

Eli tarkoitus olisi rakentaa koneen hydrauliikan hallinta uusiksi. Tuolla kun on ne shyden omat sivut ja siellä on siitä hydrauliikasta juttua:
http://personal.inet.fi/cool/shyde/hydrauliikkaa.htm
Noiden oppien mukaan olisi tarkoitus asentaa 4-tieventtiilin avulla uusi järjestelmä. Tähän tapaan. Etukuormaajan nosto 1-toimisella, etukuormaajan kauhan kallistus 2-toimisella (puuttuu kokonaan), nostolaitteen hallinta 1-toimisella ja kippi lähtö 1-toimisella. Pitäisi onnistua noiden sivujen opilla tämä systeemi? Vai onko jotain muuta huomioitavaa? :roll:
shyde
Viestit: 301
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:13 pm
Paikkakunta: Espoo/Ruokolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shyde »

Eipä tule mieleen muuta kuin, että onko sulla tarvetta laittaa fergun perään jotakin kaksitoimista hydrauliikkaa käyttävää härveliä vai riittääkö pelkkä yksitoiminen kippilähtö? Tarvittaessa tähänkin voisi varautua.

shyde
Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra »

shyde kirjoitti:Eipä tule mieleen muuta kuin, että onko sulla tarvetta laittaa fergun perään jotakin kaksitoimista hydrauliikkaa käyttävää härveliä vai riittääkö pelkkä yksitoiminen kippilähtö? Tarvittaessa tähänkin voisi varautua.

shyde
Ei koskaan tiedä jos kuitenkin jotain käyttäs. Tulee nytkin periaatteessa 4x2 toimiset. Tulppaan vaan sen toisen lähdön niistä kolmesta. Monoblokkina kun ei saanut edukkaasti muuta. Eikä ollut saatavilla tällä hetkellä yksitoimisia karoja venttiilipakettiin.
chieffi
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 2:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chieffi »

Kuinka paljon se fergun nostolaitteen vuotava "männänrengassysteemi" häirihee tuota ulkopuolista hallintaa? Laskeeko nyt työkone kuin joutuin kenttään jos jätät ylhäälle ja sammutat fergun? Jos on kovin horo mäntä, pitää seurata tiheään miten koneet tulee kuljetusasennossa matkassa,
Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra »

chieffi kirjoitti:Kuinka paljon se fergun nostolaitteen vuotava "männänrengassysteemi" häirihee tuota ulkopuolista hallintaa? Laskeeko nyt työkone kuin joutuin kenttään jos jätät ylhäälle ja sammutat fergun? Jos on kovin horo mäntä, pitää seurata tiheään miten koneet tulee kuljetusasennossa matkassa,
Ei se pysähdyksissä haittaa. Toi on se haittapuoli.
chieffi
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 2:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chieffi »

Valtra kirjoitti:... Laskeeko nyt työkone kuin joutuin kenttään jos jätät ylhäälle ja sammutat fergun?
Ei se pysähdyksissä haittaa. Toi on se haittapuoli.[/quote]

Joo, samaa mieltä ei haittaa. Anteeksi hoono soomi. Oli tuolla lauseella tarkoitus kysyä, että kuinka joutuisaan työkoneet tulee tällä hetkellä alas koneen ollessa pysähdyksissä. Sehän vastaa tilannetta muutoksen jälkeen, kun nostolaitetta venttiilin kautta käytät.
shyde
Viestit: 301
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:13 pm
Paikkakunta: Espoo/Ruokolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shyde »

chieffi kirjoitti:...Jos on kovin horo mäntä, pitää seurata tiheään miten koneet tulee kuljetusasennossa matkassa,
Kyllähän tässä "virityksessä" nostolaitteet pikkuhiljaa laskee johtuen männänrengaiden vuodoista. Omassa fergussa esim. juontokouran ollessa perässä, niin siirtymäajossa joutuu nostolaitteita säätelemään muutaman kilometrin välein.
Maantieajossa kannattaakin kolmitieventtiili kytkeä ulkoiselta hydrauliikalta traktorin omalle nostolaitehydrauliikalle eli eipä vuoto ole käytännössä mikään ongelma.
Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra »

chieffi kirjoitti:
Valtra kirjoitti:... Laskeeko nyt työkone kuin joutuin kenttään jos jätät ylhäälle ja sammutat fergun?
Ei se pysähdyksissä haittaa. Toi on se haittapuoli.
Joo, samaa mieltä ei haittaa. Anteeksi hoono soomi. Oli tuolla lauseella tarkoitus kysyä, että kuinka joutuisaan työkoneet tulee tällä hetkellä alas koneen ollessa pysähdyksissä. Sehän vastaa tilannetta muutoksen jälkeen, kun nostolaitetta venttiilin kautta käytät.[/quote]

Lainaus tekstistä:
"peräoljyjen ollessa kylmät ei nostolaitteet laskeudu tyhjänä, täytyy auttaa. Ongelmaa ei ole jos nostolaitteissa on kiinni kevytkin laite."

"jos nostolaitteissa kiinni painava työkone, niin nostolaitteet laskeutuvat pikkuhiljaa alaspäin, siis Fergun tunnettu ominaisuus, ilmeisesti nostolaitesylinterin tiivisteet pikkuisen vuotaa. Eli on syytä ajaessa seurata tilannetta ja tarvittaessa nostella varsia tai sitten käyttää siirtoajossa Fergun omaa hydrauliikkaa eikä lisälohko-ohjausta."
zape
Viestit: 921
Liittynyt: Su Marras 26, 2006 5:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja zape »

Joskus mietin fergun kolmitie hässäkkää, kun joutuu sähläämää tuon vettiilin kanssa. Etekin etukuormain käytössä, jos samalla haluaa käyttää nostolaotetta samalla. Siihen perärepun ja kolmitieventtiilin väliin koneistas välipalikan ja laittais sähkösenpatruunavettiilin ja painonapin etukuorman vipuun. Kun tarvitsee kuormaajaan öljyä painaa napista ja patruunaventtiili ohjaa öljyä kuormaimen lohkolle ja muuten öljy virtaa nostolaitteelle. En oo tarkemmin tutkina, mut luultavasti olis helppo ja näppärä käyttää ulkopuolista hydrauliikka sähköventtiilillä. Siihen pitäisi koneistaa teräksestä oma teräslohko öljykanavat, venttiilipatruunalle paikka ja ulostulo ulkopuoliselle hydelle. Paluu öljy johdettaisiin suoraan peräreppuun. Onko kukaan kokeillut tämmöstä systeemiä?
chieffi
Viestit: 276
Liittynyt: Ma Helmi 05, 2007 2:41 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja chieffi »

zapella hyvä ajatus (kai se toimisi käytännössäkin?), tee heti useampia noita, ostajia varmaan löytyy
Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra »

zape kirjoitti:Joskus mietin fergun kolmitie hässäkkää, kun joutuu sähläämää tuon vettiilin kanssa. Etekin etukuormain käytössä, jos samalla haluaa käyttää nostolaotetta samalla. Siihen perärepun ja kolmitieventtiilin väliin koneistas välipalikan ja laittais sähkösenpatruunavettiilin ja painonapin etukuorman vipuun. Kun tarvitsee kuormaajaan öljyä painaa napista ja patruunaventtiili ohjaa öljyä kuormaimen lohkolle ja muuten öljy virtaa nostolaitteelle. En oo tarkemmin tutkina, mut luultavasti olis helppo ja näppärä käyttää ulkopuolista hydrauliikka sähköventtiilillä. Siihen pitäisi koneistaa teräksestä oma teräslohko öljykanavat, venttiilipatruunalle paikka ja ulostulo ulkopuoliselle hydelle. Paluu öljy johdettaisiin suoraan peräreppuun. Onko kukaan kokeillut tämmöstä systeemiä?
Nyt menee aika konstikkaaksi ja kalliiksi. Se on ikäänkuin "sähköinen hallinta" tuo sinun systeemi. Vois olla helpompi toteutta vaihtoventtiilillä. Tulee vaan rutosti kalliimmaksi kun pelkällä monoblockilla.
shyde
Viestit: 301
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:13 pm
Paikkakunta: Espoo/Ruokolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shyde »

Yksi juttu palautui vielä mieleen.

Nostolaitteiden käytössä lisälohkon kautta on varottava "liian ylös" nostamista. Nousua rajoittaa vain vetokoukun nostomekanismi. Uudemmissa järeällä "hissikoukulla" varustetuissa ferguissa tämä ei ole ongelma.
Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra »

shyde kirjoitti:Yksi juttu palautui vielä mieleen.

Nostolaitteiden käytössä lisälohkon kautta on varottava "liian ylös" nostamista. Nousua rajoittaa vain vetokoukun nostomekanismi. Uudemmissa järeällä "hissikoukulla" varustetuissa ferguissa tämä ei ole ongelma.
Eli se ahdistaa pumppua?
shyde
Viestit: 301
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:13 pm
Paikkakunta: Espoo/Ruokolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shyde »

Ei pumppua vaan nostolaitemännän liikettä ei tässä tapauksessa rajoita hydrauliikan "takaisinkytkentä".
Mäntä voi ainakin teoriassa tulla liian ulos , jolloin männänvarsi saattaisi rikkoa peräkotelon. Vetokoukun vaijereiden tai ketjujen pitäisi tämä estää, jos säädöt on kunnossa eikä vaijeri luista.

http://picasaweb.google.com/shydenMF165 ... 1048243682
Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra »

shyde kirjoitti:Ei pumppua vaan nostolaitemännän liikettä ei tässä tapauksessa rajoita hydrauliikan "takaisinkytkentä".
Mäntä voi ainakin teoriassa tulla liian ulos , jolloin männänvarsi saattaisi rikkoa peräkotelon. Vetokoukun vaijereiden tai ketjujen pitäisi tämä estää, jos säädöt on kunnossa eikä vaijeri luista.

http://picasaweb.google.com/shydenMF165 ... 1048243682
Jahas. Mielenkintoista. Eli ulkoisella hallinnalla se mäntä ei toppaakaan vaan VOI pullahtaa ulos ja osua sihen koteloon. Sepäs tuo ihan uusia haasteita. Vaikka vaijerithan voisi säätää varmuuden vuoksi ennen kun aloittaa urakan. Mut jos ne pettää kuitenkin? Tai sitten vaikka itse sen muistaisi, joku toinen kuljettaja ei. Nostolaite ihan ylös ja PAM. :shock:
Mahtaiskos joku tietää?
Voisipas koittaa jossakin, että tuleeko.... :lol:
shyde
Viestit: 301
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:13 pm
Paikkakunta: Espoo/Ruokolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shyde »

Valtra kirjoitti: ...Voisipas koittaa jossakin, että tuleeko.... :lol:
Löysää vaan vähän vaijeria ... :lol:

Enpä uskalla omalla fergulla kokeilla, riski rikkoutumiseen lienee melkoinen. Täytyypi muistaa lisätä varoituksen sana aiheesta sivuilleni.
Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra »

shyde kirjoitti:
Valtra kirjoitti: ...Voisipas koittaa jossakin, että tuleeko.... :lol:
Löysää vaan vähän vaijeria ... :lol:

Enpä uskalla omalla fergulla kokeilla, riski rikkoutumiseen lienee melkoinen. Täytyypi muistaa lisätä varoituksen sana aiheesta sivuilleni.
Eikös se tieteelle uhrautuminen/uhraaminen ole sen arvoista..... :D
Lemmy
Viestit: 2078
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

shyde kirjoitti:Nostolaitteiden käytössä lisälohkon kautta on varottava "liian ylös" nostamista. Nousua rajoittaa vain vetokoukun nostomekanismi. Uudemmissa järeällä "hissikoukulla" varustetuissa ferguissa tämä ei ole ongelma.
Ihan sama asia kai tapahtuu, kun laittaa perinteisen nostolaitevivun jatkuvan pumppauksen asentoon. Paine purkautuu ylipaineventtiilin kautta, jonka oppii kuulemaan.

Mutta toimiiko mukautumissäätö eli laskunopeuden säätö, vaikka nostolaitetta käytetään lisälohkon kautta?

Shydelle kiitos noista kuvista. Niistä on hyötyä myös uudempien Fergujen kanssa, kun tuo perälaatikko on melkein samanlainen kautta linjan.
Valtra
Viestit: 661
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:49 pm
Paikkakunta: Harvinais-Suomi A
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valtra »

Asiaa tänään tutkin ja kyllä se ihan saman ajaa tuolla alkuperäisellä hallinnnalla. Luulisi kuitenkin että siellä on joku raja tms ettei se pääse lyömään sitä koteloon.
shyde
Viestit: 301
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:13 pm
Paikkakunta: Espoo/Ruokolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja shyde »

Käytettäessä fergun omaa nostolaiteohjausta ei mäntä pääse liian ulos (jos säädöt edes suurinpiirtein kunnossa). Ulkoisella lisäventtiiliohjauksella ei männän ulostuloa rajoita luultavasti mikään muu kuin vetokoukkumekaniikka eli kyllä se männänvarsi kanteen ottaa ellei nostolaitteiden liikanousua jotenkin ulkoisesti estetä. Sitä en tiedä, että kestääkö kotelo/kansi tämän enkä aio edes kokeilla :lol:

Toisaalta en ole jaksanut tutkia/pohtia miten fergun nostolaiteohjaus toimii jatkuvan pumppauksen asennossa. Nostolaitteiden asentoa vastaava tieto kyllä välittyy vivuston kautta fergun systeemiin myös ulkoisen ohjauksenkin tapauksessa. Vaikuttaako se mitään?... en tiedä.


Fergun nostolaitteiden laskunopeuden säätö ei vaikuta lisäventtiiliohjauksella eli säätö on venttiilivipua kääntävässä kädessä :lol: . Nostolaitteiden säätö ylös tai alas on hyvin tarkka jos käsi ei vapise liikaa.

Kyntäessä on tietenkin järkevää käyttää erinomaista ferguson hydrauliikkaa eli traktorin omaa nostolaiteohjausta
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 16 vierailijaa