Onko se takapotku niin huono ?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja EKo »

Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 9:19 am Ei meirän takavetotraktoritkaan kääntöjarruilla paikallaan oo kääntyny, ikinä. Nelivetoista on turha yrittääkkään.
Kyllä kääntyy. Tarkoitan siis työkone ylhäällä. Jos on jarrut kunnossa ja edes hiukan painoa nostolaitteissa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Zetoria haukutaan kankeaksi. Ei ole vielä kertaakaan ollut ongelma vaikka pihaa ja pihatietä vaan aurailee. Silläkin pärjää hyvin, ja voin vain kuvitella miten jollain notkeammaksi kehutulla nelikolla. Ja sitten jarrulla kääntyy hyvin terävemmin jos tarvitsee
Avatar
Matsikka
Viestit: 16237
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

EKo kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 10:01 am
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 9:19 am Ei meirän takavetotraktoritkaan kääntöjarruilla paikallaan oo kääntyny, ikinä. Nelivetoista on turha yrittääkkään.
Kyllä kääntyy. Tarkoitan siis työkone ylhäällä. Jos on jarrut kunnossa ja edes hiukan painoa nostolaitteissa.
Takapyörän varassa kääntyy, ei paikallaan.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
aarne
Viestit: 1871
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja aarne »

Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 10:19 am
EKo kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 10:01 am
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 9:19 am Ei meirän takavetotraktoritkaan kääntöjarruilla paikallaan oo kääntyny, ikinä. Nelivetoista on turha yrittääkkään.
Kyllä kääntyy. Tarkoitan siis työkone ylhäällä. Jos on jarrut kunnossa ja edes hiukan painoa nostolaitteissa.
Takapyörän varassa kääntyy, ei paikallaan.
No totta tuo! :lol: :lol:
EKo
Viestit: 4543
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja EKo »

[youtube][/youtube]
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 10:19 am
EKo kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 10:01 am
Matsikka kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 9:19 am Ei meirän takavetotraktoritkaan kääntöjarruilla paikallaan oo kääntyny, ikinä. Nelivetoista on turha yrittääkkään.
Kyllä kääntyy. Tarkoitan siis työkone ylhäällä. Jos on jarrut kunnossa ja edes hiukan painoa nostolaitteissa.
Takapyörän varassa kääntyy, ei paikallaan.
Minä en ole väittänytkään moista. Näköjään sinun viestiisi vastasin epähuomiossa väärin. Ei siis käänny paikallaan, jos joku on sellaista epäillyt.
EKo kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 8:48 am Ei mikään ole sen mukavampaa, kun esim. lumihommissa (josta nyt on kyse) traktori kääntyy toisen pyöränsä ympäri tarvittaessa.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja toyopet »

jokuvaan kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 10:25 pm
toyopet kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 7:45 pm :roll:
Ei se pesevyys liity öljyn viskositeettiin.
Jeps, nyt onkin kyse mineraali->täyssynteettinen vaihdosta, joka on joillakin tuhonnut auton moottorin ja suodatin aivan tukossa. Tämä on hyvä tiedostaa jos saa alleen vuosikymmeniä vanhan käytetyn moottorin jonka historiaa ei tunne.
No ei oikein siihenkään liity.
Kuuleman mukaan, joskus aikanaan kun synteettiset tulivat markkinoille, niin niiden ominaisuudet kutistuttivat vanhoja tiivistemateriaaleja ja siitä syystä myös hajosi koneita.

Ei ole sekään enää ongelma.
Peseviä lisäaineistuksia on käsittääkseni enempi mineraaleissa kuin synteettisissä.

Välttämättä tietysti vanhoihin koneisiin ei tarvitse ihan moderneinta huippuöljyä laittaa, kun toleranssit ei sitä vaadi eikä ole mitään katalysaattoreita tai hiukkassuodattimia.
Ihan perus dieseliin tarkoitetut voiteluöljyt toimii ja riittää. 10W30 riittää moneen käyttöön ja on yleensä aika halpaa. 5W40 vähän laajemmalla lämpöskaalalla jos kylmissä pitää ajella eikä ole kunnon esilämmitystä.
It has three speed: here, there and gone...
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja 361 »

Mutteriuuno kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 8:33 am
361 kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 9:02 pm Kyllähän neliveto olisi monessa paikkaa kuormainkoneena poikaa mutta on siinä huonotkin puolensa, suurimpana kääntyvyys tai oikeastaan sen puute.
Käytännössä usein neliveto menee sinne mihin etupyörät osoittavat, takaveto puskee sen verran ettei se sen ketterämmin käänny. Ja tämän kirjoitti 1970-luvulla traktorihommat aloittanut ja 2010-luvulle asti pelkästään takavetoisia omistanut aktiivi(pien)viljelijä. Kymmenisen vuotta vasta on talossa ollut nelivetoinen etukuormaajakone, sekin jo kolmenkymmenen vuoden ikäinen. Takapotkut on jääneet aika pitkälti talliin siesomaan. Yhdessä on ruisku perässä koko kesän, toisella harrastan jysrinkylvöä. Jälkimmäisen ohjattavuus kyseisessä hommassa perustuu ohjausjarrujen käyttöön, vaikka kysessä on kuusipyttyinen traktori ja nokalla 400 kg painoa.

Lisäys: Edellä mainitun traktorimallin nelivetoiselle versiolle on teknisissä tiedoissa ilmoitettu vaaksan verran pienempi kääntöympyrä kuin takavetoiselle.
No enpä ole puskemista huomannut kun siellä kuitenkin se kuormain keulilla

Mikähän nelikko olisi 502:sen koko/ ikä luokassa sama jotta voisi ketteryyttä vertailla? Joku 602 nelivetoisena ehkä? Ei ole kokemusta ja hintaluokkakin eri.
Viimeksi muokannut 361, Ke Maalis 10, 2021 12:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja 361 »

Tumppi 865 kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 9:56 am
361 kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 9:02 pm Kyllähän neliveto olisi monessa paikkaa kuormainkoneena poikaa mutta on siinä huonotkin puolensa, suurimpana kääntyvyys tai oikeastaan sen puute.
Millä manuelilla tai countylla nuo nelivedon ominaisuuden puutteet on hankittu?! :roll:
Olen nähny manuelilla tehtävän monenlaista hommaa, eikä se millokaa jääny siitä kiini ettei se kääntyis sinne mihin pitikin!?
Ohjausjarruja näköjää tarvii vajaavetosissa melkein jatkuvasti, kun taas nelikossa tosi harvoin!
Etukuormaaja vajaavetosessa! Eikö siihen vieläkää ole saatu tirektiiviä mikä moisen homman kieltäis?! :mrgreen:
Tietysti riittävällä takapainolla silläkin tasamaalla jotain tekee, mut linko tai perälevyhommat menee kyllä melko säätämiseks, kun ei niitä takapään koneita pääse paljoa hyödyntämää kun niitä pitää roikottaa ilmassa että pääsee mäet suht turvallisesti ylös ja alas!
No kerro toki itse mikä neliveto olisi kuormainkoneena yhtä ketterä kuin teollisuuskuormaimella varustettu pikkuvallu? mainitsemissani töissä ja suunnilleen samassa hintaluokassa?
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja toyopet »

361 kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 12:49 pm

Mikähän nelikko olisi 502:sen koko/ ikä luokassa sama jotta voisi ketteryyttä vertailla? Joku 602 nelivetoisena ehkä? Ei ole kokemusta ja hintaluokkakin eri.
Samaa ikäluokkaa ei äkkiseltään tule mieleen kuin tuo 602-4.
Mutta jos nyt muuten samassa kokoluokassa, niin 604, joka on vain punainen 602. Näissä carraron etuakselit, ei vissiin kauhean kääntyvä.
Sitten 55-sarjan valmetit, joissa alkupäässä ZF-akselit ja loppusarjan vehkeissä sigen akselit. Molemmat kääntyy aika näppärästi. Sitten tuli 65-sarja, joka on vielä hyvin pitkälle samaa perusdesignia vaikka tekniikka vaihtui ja ekat 100-sarjatkin vielä.

Hinnat nyt sitten on mitä on.

Edit: joskus oli lainassa 305-4 etukuormaajalla ja se oli näppärä kone, sillä tehtiin pihanurmikon pohjustukset ja parin puskan, tai nyt kylläkin jo liki 10m puun, istutukset.

Ei nyt liity lumihommiin mutta takavetoon, kerran keväällä pellolla 502:n etupyörä upposi, siis vain toinen pehmeään kohtaan. Ei lähtenyt omin voimin. Ja siis vain toinen etupyörä. Eteenpäin ei voinut ajaa, kun sitten olisi ollut molemmat renkaat upoksissa ja taakse ei pitäny pyörä. Samanlailla istui joskus kyllä 475 natikka, ei siis pelkän valmetin ominaisuus. :lol:
It has three speed: here, there and gone...
Lemmy
Viestit: 2082
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 12:30 pm
Paikkakunta: Lounais-Suomi
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja Lemmy »

Joo kunnon ketjut piti olla, silti monenlaista vaikeutta matkan varrella ollut:

https://www.youtube.com/watch?v=TGbGzVL2abU
Antsuko
Viestit: 1425
Liittynyt: To Maalis 17, 2016 9:55 am
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja Antsuko »

Nelivetoisella pääsi ilman ketjuja.

https://www.youtube.com/watch?v=6ZO1M10AD14

Ja vielä kolmemukisellla linnavuorelaisella moottorilla...
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

361 kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 12:49 pm
Mutteriuuno kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 8:33 am
361 kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 9:02 pm Kyllähän neliveto olisi monessa paikkaa kuormainkoneena poikaa mutta on siinä huonotkin puolensa, suurimpana kääntyvyys tai oikeastaan sen puute.
Käytännössä usein neliveto menee sinne mihin etupyörät osoittavat, takaveto puskee sen verran ettei se sen ketterämmin käänny. Ja tämän kirjoitti 1970-luvulla traktorihommat aloittanut ja 2010-luvulle asti pelkästään takavetoisia omistanut aktiivi(pien)viljelijä. Kymmenisen vuotta vasta on talossa ollut nelivetoinen etukuormaajakone, sekin jo kolmenkymmenen vuoden ikäinen. Takapotkut on jääneet aika pitkälti talliin siesomaan. Yhdessä on ruisku perässä koko kesän, toisella harrastan jysrinkylvöä. Jälkimmäisen ohjattavuus kyseisessä hommassa perustuu ohjausjarrujen käyttöön, vaikka kysessä on kuusipyttyinen traktori ja nokalla 400 kg painoa.

Lisäys: Edellä mainitun traktorimallin nelivetoiselle versiolle on teknisissä tiedoissa ilmoitettu vaaksan verran pienempi kääntöympyrä kuin takavetoiselle.
No enpä ole puskemista huomannut kun siellä kuitenkin se kuormain keulilla

Mikähän nelikko olisi 502:sen koko/ ikä luokassa sama jotta voisi ketteryyttä vertailla? Joku 602 nelivetoisena ehkä? Ei ole kokemusta ja hintaluokkakin eri.
Meillä 602-4 sekä 604-4,sama pelihän se on,suurin ero on väri.
Ite tykkään juurikin niiden ketteryydestä,ei ole etukuormaimia eikä mitään painoja mutta siltikin varsinkin talvella ahtaissa mökkipihoissa joita linkoilen tykkään kääntyvyydestä verrattuna takavetoiseen kun vetävä etupyörä vetää keulan mihkä kuski haluaa.
Näissä on kääntyvät pyörät mutta isompi Carraro joka on nelipyttyisissä saman ikäluokan Valmeteissa ovat kankeampia kääntymään.
Pyöränpyörittäjä
Viestit: 705
Liittynyt: To Loka 04, 2012 7:54 pm
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja Pyöränpyörittäjä »

Tosta takavedon kulkemisesta ja kääntymisestä lumessa vielä,kyllähän se hangessakin jotenki kulkee kun keula pysyy kevyenä tai hangen päällä mutta sitten kun peruuttaa pitäisi niin kyllähän se puljaamista on.
himmeli
Viestit: 847
Liittynyt: To Marras 27, 2014 9:33 pm
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja himmeli »

Ei nyt liity lumihommiin mutta takavetoon, kerran keväällä pellolla 502:n etupyörä upposi, siis vain toinen pehmeään kohtaan. Ei lähtenyt omin voimin. Ja siis vain toinen etupyörä. Eteenpäin ei voinut ajaa, kun sitten olisi ollut molemmat renkaat upoksissa ja taakse ei pitäny pyörä. Samanlailla istui joskus kyllä 475 natikka, ei siis pelkän valmetin ominaisuus. :lol:
[/quote]

Se on kyllä pötypuhetta että traktori ei tule ominvoimin pois jos etupyörä vain upoksissa ,oltiin poikasena valmetilla ojassa sekä etunen että takanen ,ja suossa upoksissa muutenkin ja useampikin kerta , ja aina tuli pois omin avuin,vaatii vain vähän konstia sekä varovaisuutta että ei tule vahinkoa,koneelle eikä kuskille nykyisin tosin hytti suojelee aika hyvin kuskin . :mrgreen: :D
korsteeni
Viestit: 3592
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

:lol: Ei per*ele onko täälä ketään muuta minun lisäksi, jolla ei itsellä ole sitä maailman parasta traktoria ym. konetta? :mrgreen:

Minä olen pärjännyt näillä ala-arvoisilla, tai korkeintaan keskinkertaisilla vehkeillä asiassa kuin asiassa, eikä koskaan ole ollut sitä parasta, mutta se on totta että 5600 foordi on maannut tallissa jo yli 5v toimettomana kun kaksi nelivetoa on vienyt kaikki sen hommat lumitöitä myöden 8)
Viil@ri
Viestit: 1164
Liittynyt: To Tammi 17, 2019 2:11 pm
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja Viil@ri »

Joo tää on hauskaa seurattavaa. Päämäärä ei oo auttaa kysyjää vaan voittaa omalla vaihtoehdolla😀
Avatar
toyopet
Viestit: 3258
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja toyopet »

himmeli kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 7:09 pm

Ei nyt liity lumihommiin mutta takavetoon, kerran keväällä pellolla 502:n etupyörä upposi, siis vain toinen pehmeään kohtaan. Ei lähtenyt omin voimin. Ja siis vain toinen etupyörä. Eteenpäin ei voinut ajaa, kun sitten olisi ollut molemmat renkaat upoksissa ja taakse ei pitäny pyörä. Samanlailla istui joskus kyllä 475 natikka, ei siis pelkän valmetin ominaisuus. :lol:
Se on kyllä pötypuhetta että traktori ei tule ominvoimin pois jos etupyörä vain upoksissa ,oltiin poikasena valmetilla ojassa sekä etunen että takanen ,ja suossa upoksissa muutenkin ja useampikin kerta , ja aina tuli pois omin avuin,vaatii vain vähän konstia sekä varovaisuutta että ei tule vahinkoa,koneelle eikä kuskille nykyisin tosin hytti suojelee aika hyvin kuskin . :mrgreen: :D
No jollain vanteeseen sidotulla pölkyllä olisi voinut tullakin mutta ei ilman kikkailuja. Oli se aika hyvässä imussa se eturengas, kun naapurin traktorillakin piti oikein kiskoa irti. Siinä on varmaan joku lähteen tapainen, muuten jo kuivahkoa hiesua mutta semmoinen märkä silmäke. Kerran istui taka-akselistaan siinä äes perässä. Pari kertaa olin jo ajanut siitä aiemmin yli ja sitten istahti.
455:n ei ole vielä samaan kohtaan jäänyt, tai ei vielä itseasiassa mihinkään kiinni.
It has three speed: here, there and gone...
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja 361 »

korsteeni kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 7:21 pm :lol: Ei per*ele onko täälä ketään muuta minun lisäksi, jolla ei itsellä ole sitä maailman parasta traktoria ym. konetta? :mrgreen:

Minä olen pärjännyt näillä ala-arvoisilla, tai korkeintaan keskinkertaisilla vehkeillä asiassa kuin asiassa, eikä koskaan ole ollut sitä parasta, mutta se on totta että 5600 foordi on maannut tallissa jo yli 5v toimettomana kun kaksi nelivetoa on vienyt kaikki sen hommat lumitöitä myöden 8)
Eipä omalla kohdallani ainakaan ole kyse siitä että olisi "paras" En vain ole sopivampaa saman hintaluokan vekotinta löytänyt ja piti vähän takatuuppariakin puolustaa kun alkoi tuntua siltä ettei sillä kertakaikkiaan pääse yhtään mihinkään jos on sentti lunta ja vielä kuormain keulalla :mrgreen:

Osaan kyllä moittiakin jos tarve vaatii kuten välityksiä tuossa jo kritisoin.
Lisäksi se on hidas, hytti on ahdas, polttoainejärjestelmä on huono , lucaksen sähköjärjestelmä on huono, kaikki remontit hankalia kuormaajan takia, ei ole kattoluukkua ja takalasikin on hankalasti avattava jne, jne.

Edit. Meni foordin synnit sähkölaitteiden osalta Valmetin piikkiin :lol:
IiHoo845
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2018 4:51 pm
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja IiHoo845 »

361 kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 8:38 pm lucaksen sähköjärjestelmä on huono
Aamen. Tässä olis melkeen aihetta omaan ketjuun. Ellei tietäisi voisi luulla ranskalaiseksi. Tai italialaiseksi.
Hiljaa susi tulee
hevyvani
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Loka 17, 2017 8:44 pm
Viesti:

Re: Onko se takapotku niin huono ?

Viesti Kirjoittaja hevyvani »

korsteeni kirjoitti: Ke Maalis 10, 2021 7:21 pm :lol: Ei per*ele onko täälä ketään muuta minun lisäksi, jolla ei itsellä ole sitä maailman parasta traktoria ym. konetta? :mrgreen:

Minä olen pärjännyt näillä ala-arvoisilla, tai korkeintaan keskinkertaisilla vehkeillä asiassa kuin asiassa, eikä koskaan ole ollut sitä parasta, mutta se on totta että 5600 foordi on maannut tallissa jo yli 5v toimettomana kun kaksi nelivetoa on vienyt kaikki sen hommat lumitöitä myöden 8)

Täältä löytyy yksi, omat romut enemmän ja vähemmän sekalaista pa*kaa, varmasti ei ole parhaasta päästä juuri millään mittarilla, työt niillä kyllä on saatu tehtyä ja samalla tavalla takatuuppari jäänyt talliin pölyttymään.
Tai no, klapukonetta sillä vähän pyöritetään ja pyörtänöitä niitetään.

Jos haluaa maksimoida kurjuuden niin voihan ne lumityöt tehdä vaikka saunakauhalla. Varmasti takatuupparillakin onnistuu, ei epäilystäkään. Ehkä kuitenkin jos olis tuon verran asiaan käyttää euroja niin nelivetoa etsisin.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa