thames kirjoitti: ↑Su Tammi 17, 2021 8:55 pm
Ei taida tuon hintaisissa traktoreissa saada erikseen valittua sopivaa vaihdetta eteen eikä taakse vaan joutuu kahta keppiä heiluttaa. Miten uusi traktori pitää olla että eteen ja taakse saa esivalittua sopivat vaihteet kulloiseenkin työhön nähden.
En tarkoittanut mitään esivalintaa,vaan sitä että eteenpäin ja taaksepäin nopeudet täsmää keskenään.
Monessa traktorissa kun pakki on aluekepissä ja ajetaan eteenpäin nopean alueen pikkuvaihteilla niin taaksepäin mennään matelemalla,jos ei hämmennetä molempia keppejä suuntaa vaihtaessa.
Melko kätevää esim. jostain pihalta lunta kuormaajalla kasatessa kun kasalle tullessa pitäisi käyttää kuormaajaa sekä kepittää kahdella vaihdekepillä
Onhan jo 80-luvulla ollut tarjolla mekaanisia suunnanvaihtajia ja silloin osutaan hintaluokassa tuon Zetorin ja JD:n haarukkaan. Esim. CaseIH 85-sarjaa on myyty suunnanvaihtajalla,tai Deutz-Fahr DX 4.70 ym. mallit,vaikka pakki aluevaihteessa,niin erittäin miellyttävä käyttöinen vaihteisto kunnon vaihdekepeillä.
Tuskimpa 85-sarjan natikoissa oli aitoa suunnanvaihtajaa on. Jos se on aluevaihtajassa niin pakki o alue niinkuin muutkin.
Fiiateissa ja 2000-sarjan Massikoissa oli kunnon suunnanvaihtaja 80-luvulla.
Mullakin oli hitsattu tanko suunnanvaihtajasta vasemmalle puolen penkkiä, nimenomaa etukuormaajakäytön takia. Mutta leikkasin sen pois kun lapset istuu sillä puolen lokarin päällä niin aina osui jonku kenkään se.
Lumitöissä on kyllä toi suunnanvaihtaja kätevä. Ei tarvi kun eteen/taakse liikutella sitä ja vaihde pysyy samana. Suunta vain muuttuu.
Vielä kun olis synkronoitu niin ei tarvis olla niin tarkkana sen kanssa. Varsinkin jos nostaa esim kuormaajaa samalla ja vähänkään kaasuttaa niin ei mene '"vaihde" päälle.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Matsikka kirjoitti: ↑Ma Tammi 18, 2021 11:11 am
Tuskimpa 85-sarjan natikoissa oli aitoa suunnanvaihtajaa on. Jos se on aluevaihtajassa niin pakki o alue niinkuin muutkin.
Fiiateissa ja 2000-sarjan Massikoissa oli kunnon suunnanvaihtaja 80-luvulla.
Natikassa oli valinnaisvarusteena, pikavaihde tai suunnanvaihtaja molemmat
ovat hydraulisia.
Juho M-P kirjoitti: ↑Ma Tammi 18, 2021 8:54 am
Ainaki tossa omassa 1996 mallissa on. Ja sellainen käsitys että siinä nurkilla ne tuli.
Ok. Vähän vanhempia olen katsonut jostain vuodesta 85- 90-luvun ihan alkuun. Hintaluokassa noin 5-7000e. Uudemmat zetorit on jo sen hintaisia että alkaisin miettimään vanhempaa länsikonetta. Tuon mainitsemani hintaluokan länsikoneet ovat nelivetoisena jo melko raiskattuja etten niihin lämpeä.
thames kirjoitti: ↑Su Tammi 17, 2021 8:55 pm
Ei taida tuon hintaisissa traktoreissa saada erikseen valittua sopivaa vaihdetta eteen eikä taakse vaan joutuu kahta keppiä heiluttaa. Miten uusi traktori pitää olla että eteen ja taakse saa esivalittua sopivat vaihteet kulloiseenkin työhön nähden.
En tarkoittanut mitään esivalintaa,vaan sitä että eteenpäin ja taaksepäin nopeudet täsmää keskenään.
Monessa traktorissa kun pakki on aluekepissä ja ajetaan eteenpäin nopean alueen pikkuvaihteilla niin taaksepäin mennään matelemalla,jos ei hämmennetä molempia keppejä suuntaa vaihtaessa.
Melko kätevää esim. jostain pihalta lunta kuormaajalla kasatessa kun kasalle tullessa pitäisi käyttää kuormaajaa sekä kepittää kahdella vaihdekepillä
Onhan jo 80-luvulla ollut tarjolla mekaanisia suunnanvaihtajia ja silloin osutaan hintaluokassa tuon Zetorin ja JD:n haarukkaan. Esim. CaseIH 85-sarjaa on myyty suunnanvaihtajalla,tai Deutz-Fahr DX 4.70 ym. mallit,vaikka pakki aluevaihteessa,niin erittäin miellyttävä käyttöinen vaihteisto kunnon vaihdekepeillä.
Suunanvaihtajaa en tarvitse, niin hyvä kuin se onkin. Tervetullut varuste toki on mutta sen perusteella en konetta etsi.
Onko sitä suunanvaihtajaa saanut 7745:seen?
Lumitöistä ja keppien hämmennyksestä tuli mieleen että isonpuolen 1 ja pakki on pääasiassa käytössä 502:sellä lumitöitä tehdessä. Mutta totta tuo että joskus ei oikein passaa nuo vaihteet koskematta kertojaan.
thames kirjoitti: ↑Su Tammi 17, 2021 8:55 pm
Ei taida tuon hintaisissa traktoreissa saada erikseen valittua sopivaa vaihdetta eteen eikä taakse vaan joutuu kahta keppiä heiluttaa. Miten uusi traktori pitää olla että eteen ja taakse saa esivalittua sopivat vaihteet kulloiseenkin työhön nähden.
En tarkoittanut mitään esivalintaa,vaan sitä että eteenpäin ja taaksepäin nopeudet täsmää keskenään.
Monessa traktorissa kun pakki on aluekepissä ja ajetaan eteenpäin nopean alueen pikkuvaihteilla niin taaksepäin mennään matelemalla,jos ei hämmennetä molempia keppejä suuntaa vaihtaessa.
Melko kätevää esim. jostain pihalta lunta kuormaajalla kasatessa kun kasalle tullessa pitäisi käyttää kuormaajaa sekä kepittää kahdella vaihdekepillä
Onhan jo 80-luvulla ollut tarjolla mekaanisia suunnanvaihtajia ja silloin osutaan hintaluokassa tuon Zetorin ja JD:n haarukkaan. Esim. CaseIH 85-sarjaa on myyty suunnanvaihtajalla,tai Deutz-Fahr DX 4.70 ym. mallit,vaikka pakki aluevaihteessa,niin erittäin miellyttävä käyttöinen vaihteisto kunnon vaihdekepeillä.
Suunanvaihtajaa en tarvitse, niin hyvä kuin se onkin. Tervetullut varuste toki on mutta sen perusteella en konetta etsi.
Onko sitä suunanvaihtajaa saanut 7745:seen?
Olipa ilo taas aamulla käydä pihoja linkoilee kun 80-luvun Lipetskin Belkusta suunnan vaihdin löytyy (ollu vakiovaruste 60luvulta lähtien), toki synkronoimaton, mutta eri hyvä sen kanssa on pihassa vekslata kun ei tarvii vaihdekeppiin koskea. Sen ku vasemmalla käellä ees taas ja vauhti on aina sama, paitsi että samalla kepillä saa ryöminnän päälle tarkempaan paikkaan.
Matsikka kirjoitti: ↑Ma Tammi 18, 2021 11:11 am
Tuskimpa 85-sarjan natikoissa oli aitoa suunnanvaihtajaa on. Jos se on aluevaihtajassa niin pakki o alue niinkuin muutkin.
Fiiateissa ja 2000-sarjan Massikoissa oli kunnon suunnanvaihtaja 80-luvulla.
Mikä lasketaan aidoksi suunnanvaihtajaksi?
Kirjoitin mekaanisista suunnanvaihtajista,ja Natikkaan sellaisen on saanut. Vipu kojelaudassa:vipu edessa kulkee eteenpäin ja vipu takana kulkee taaksepäin ja kytkintä käyttäen=suunnanvaihtaja.
OIKEA suunnanvaihtaja on Maxxumeissa,mutta ne menee jo tämän keskustelun hinta ja kokoluokasta ohi.
Yleensäkin pointtini oli vaihteiston eteen/taakse välitykset ja käytettävyys,ei niinkään suunnanvaihtajan välttämättömyys.
Matsikka kirjoitti: ↑Ma Tammi 18, 2021 11:11 am
Tuskimpa 85-sarjan natikoissa oli aitoa suunnanvaihtajaa on. Jos se on aluevaihtajassa niin pakki o alue niinkuin muutkin.
Fiiateissa ja 2000-sarjan Massikoissa oli kunnon suunnanvaihtaja 80-luvulla.
Mikä lasketaan aidoksi suunnanvaihtajaksi?
Kirjoitin mekaanisista suunnanvaihtajista,ja Natikkaan sellaisen on saanut. Vipu kojelaudassa:vipu edessa kulkee eteenpäin ja vipu takana kulkee taaksepäin ja kytkintä käyttäen=suunnanvaihtaja.
OIKEA suunnanvaihtaja on Maxxumeissa,mutta ne menee jo tämän keskustelun hinta ja kokoluokasta ohi.
Yleensäkin pointtini oli vaihteiston eteen/taakse välitykset ja käytettävyys,ei niinkään suunnanvaihtajan välttämättömyys.
Okei, jos on mekaaninen suunnanvaihtaja niin hyvä. Se Natikkamalleissa on mennyt mun tiedon ohi.
Kyllä mekaaninenkin suunnanvaihtaja on hyvä, sähköhytraulinen vielä vähän parempi.
Minusta se on hyvä että voi yhdestä kepistä valita mennäänkö kovempaa vai hitaampaa kuin pakilla, esim hitaasti lingotaan ja nopeammin pakittaa tai hitaasti peruuttaa ja eteenpäin menee nopeammin. Varsinkin jos se suunnanvaihtaja on synkronoimaton ei siitä mielestäni ole juuri hyötyä, saman ajaa keppi jossa on 1ja 2 alue eteen ja niiden välissä pakki.
dunlop kirjoitti: ↑Su Tammi 17, 2021 8:49 pm
Jos tommonen peura SG tynnyrihytillä,niin en nurkkakoneeks huolisi jos vähänkään pitää pomppia hyttiin ja ulos edestakas. Eikä sen vaihteistokaan ole kuormaustyöhön sopiva,suuntaa vaihdetaan renkuttamalla synkronoimatonta aluekeppiä siinä typerässä kulississa ja jos työskentelynopeudet sopii oikein mukavasti niin vielä kahden kepin taktiikalla.
Tullu jonkun verran 3050 jontikalla ajeltua niin allekirjoitan kyllä tuon vaihteiston huonon käytettävyyden: loppuu oikesta kädestä resurssit kesken kun vaihtaa perusvaihdetta, aluetta sekä pikavaihdetta ja säätää nostolaitetta + sylkkyjä samaan aikaan.
Ihme ja kumma kun kovasti tykätään valmettia moittia keppihelvetiksi mutta ei tuon ikäluokan jontikka kyllä yhtään sen parempi ole Oma 6300:n 12+12-vaihteistolla (kolmella kepillä) on loppujen lopuksi varsin onnistunut kokonaisuus kun yleensä riittää pelkkä suunnanvaihto.
DexMasZet kirjoitti: ↑Ma Tammi 18, 2021 12:05 pm
Olipa ilo taas aamulla käydä pihoja linkoilee kun 80-luvun Lipetskin Belkusta suunnan vaihdin löytyy (ollu vakiovaruste 60luvulta lähtien), toki synkronoimaton, mutta eri hyvä sen kanssa on pihassa vekslata kun ei tarvii vaihdekeppiin koskea. Sen ku vasemmalla käellä ees taas ja vauhti on aina sama, paitsi että samalla kepillä saa ryöminnän päälle tarkempaan paikkaan.
Se lipetskin pelkku on ainoa traktori, mitä en saanut liikkumaan mihinkään suuntaan aikoinaan Jyväskylän Hankkijan vaihtokonehallissa. Käyntiin sain, mutta en minkäänalista vaihdetta päälle. Minun älynlahjat ei riittänyt sen vaiteiston käyttöön. No myöhemmin olen ajanut ja oli ihan jees kone.
Fiateista väittäisin 680:jä nähneeni suunnanvaihtajalla mutta saikohan muihin 80-sarjan malleihin? 90-sarjassa sitte ainakin pupumalleihin sai suunnanvaihtajaa, olisko ollut että pikavaihteelliset on aina suunnanvaihtajalla.
Natikasta olen (ehkä väärin)ymmärtänyt että jo 60-luvun saksalaisissa saatavilla ollut Agriomatic S-loota oli pikavaihteen ja suunnanvaihtajan yhdistelmä?
Sammy kirjoitti: ↑Ma Tammi 18, 2021 9:25 pm
Fiateista väittäisin 680:jä nähneeni suunnanvaihtajalla mutta saikohan muihin 80-sarjan malleihin? 90-sarjassa sitte ainakin pupumalleihin sai suunnanvaihtajaa, olisko ollut että pikavaihteelliset on aina suunnanvaihtajalla.
Natikasta olen (ehkä väärin)ymmärtänyt että jo 60-luvun saksalaisissa saatavilla ollut Agriomatic S-loota oli pikavaihteen ja suunnanvaihtajan yhdistelmä?
Se oli 8F+4R vaihteisto, pikavaihde eteenpäinalueilla. Peruutusalueella pikavaihde toimi suunnanvaihtajana.
Harkinnan jälkeen alan kallistua sille kannalle että taitaa jäädä setori hankkimatta. On liian kankea minun tarpeisiin, siis tuo kääntyvyys. Vai pitäisikö kääntyvyyden sijaan puhua kaartamisesta
Taidan kuitenkin jäädä odottelemaan SG koppisten jalopeurojen hinnan laskua.