Juho M-P kirjoitti: ↑Pe Tammi 15, 2021 5:33 pm
Viil@ri: omassa Zetkassa on 5 vaihdetta ja suunnanvaihtaja. 1:nen on synkronoimaton ja samoin suunnanvaihtaja. 1:nen ei haittaa elämää mutta suunnanvaihtaja pärisee erittäin herkästi jos ei rauhassa odota että kierrokset laskee.
Onko siinä myös paineilma avustettu kytkinpoljin? Jos on kompura päällä
Ei oo. Paineilmakompura kyllä löytyy, mutta se on vain renkaantäyttöön tms.
Eikö tuo kompura ole vastaava myös ilmajarrullisissa?
Appiukolla 4341 zetka ja siinä tuo kompura oltava aina päällä kun nelivedon kytkentä ja tasauspyörästön lukko toimii paineilmalla, olikohan peräti jarruihinkin kytköksissä.
Siinä kans 10+10 vaihteisto ja synkronoimaton suunnanvaihdin. Monesti miettiny että ei paljoa ole raktori parantunut crystal sarjasta. Muovia toki on kopissa ja tuommoisia pikkuvirityksiä niin kuin nuo paineilma jutut, mutta kyllä 06vm koneessa sais jo täys synkronoitu loota olla. Ja piste i:n päälle se vaijereilla oleva hydelohko joka vaan pultattu lokariin ja vaijerit reuhottaa kopissa..
Mielestäni oma 7011 oli paljon mukavampi käyttää kun koppi ei ollu niin muovinen, ja lämpesikin talvella paremmin.
Juho M-P kirjoitti: ↑La Tammi 16, 2021 10:28 am
Onneksi 4340:ssa on lukko ja neliveto ihan mekaanisilla vivuilla. Kuvien perusteella 4341 ohjaamo on huomattavan ergonominen verrattuna vanhaan.
Piti ihan kuikata minkälainen rattori on 4340, onki vielä vanhan hyvän mallin zetor. Molempaa koppi mallia ajaneena tuo vanhempi on paljon mukavampi käyttää, eikä ergonomiassa oo muuta eroa kuin sivukeppi. Ja se sivukeppiki mielestäni turha jos suunnanvaihdin vasemmalla käellä, eli suuntaa ei tarvii jalkovälissä hämmentää.
korsteeni kirjoitti: ↑La Tammi 16, 2021 3:45 pm
Kuinkas saman ikäluokan ursuksen hytti, tai lähinnä hyttiin käynti, kun siinähän oli kaappari ovi. Oliko parempi?
Ursukseen on hyvä kulkea mutta ei sieltäkään taaksepäin näe.
Juho M-P kirjoitti: ↑La Tammi 16, 2021 4:12 pm
Kun oikean käden laskee penkin viereen nikn käsi osu nuppiin. Ennemmin niin kuin jalkojen välissä
Eikö suunnanvaihtaja kuulu olla ratin vieressä? Samoin sormenpäällä käytettävissä kuin auton vilkkuviiksi. Sellainen kuten Case maxumissa. Itse ainakin tykkäsin kovasti.
Juho M-P kirjoitti: ↑La Tammi 16, 2021 4:12 pm
Kun oikean käden laskee penkin viereen nikn käsi osu nuppiin. Ennemmin niin kuin jalkojen välissä
Eikö suunnanvaihtaja kuulu olla ratin vieressä? Samoin sormenpäällä käytettävissä kuin auton vilkkuviiksi. Sellainen kuten Case maxumissa. Itse ainakin tykkäsin kovasti.
Niinpä.
Mekaanisenakin sen paikka on siinä.
En ymmärrä miksi yleensä on tehty muita kuin suunnanvaihtajalootia....ikinä.
Juho M-P kirjoitti: ↑La Tammi 16, 2021 4:12 pm
Kun oikean käden laskee penkin viereen nikn käsi osu nuppiin. Ennemmin niin kuin jalkojen välissä
Eikö suunnanvaihtaja kuulu olla ratin vieressä? Samoin sormenpäällä käytettävissä kuin auton vilkkuviiksi. Sellainen kuten Case maxumissa. Itse ainakin tykkäsin kovasti.
Laitappa se synkronoimattoman suunnanvaihtajan pikkuvipu siihen. Haluan nähdä ku ajat zetkalla jossa niin.
Toi vetokoukun näkymä tai oikeammin näkymättömyys on kyllä totaalisen perseestä. Onneksi siinä on pieni peili takaikkunan reunassa joka näyttää koukkuun kun ikkunan kääntää auki.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
361 kirjoitti: ↑La Tammi 16, 2021 9:23 pm
Vissiin se pitää Zetka kaupoille lähteä jos koneen ainoa puute on näkyvyys taakse
Juu, ja ostaa samalla peruutuskameran, niin sillä tuo näkymä ongelma poistuu, niin sillonhan se on täydellinen!?
Setka varmaan toimii myös ainakin 30 pakkasessa kesälöpöllä, niin sekin huoli samalla poistuu, kun toisessa topikissa on ilmenny huonommissa koneissa pientä nikottelua jo lauhemmillakin keleillä?!
Juho M-P kirjoitti: ↑La Tammi 16, 2021 4:12 pm
Kun oikean käden laskee penkin viereen nikn käsi osu nuppiin. Ennemmin niin kuin jalkojen välissä
Eikö suunnanvaihtaja kuulu olla ratin vieressä? Samoin sormenpäällä käytettävissä kuin auton vilkkuviiksi. Sellainen kuten Case maxumissa. Itse ainakin tykkäsin kovasti.
Laitappa se synkronoimattoman suunnanvaihtajan pikkuvipu siihen. Haluan nähdä ku ajat zetkalla jossa niin.
Toi vetokoukun näkymä tai oikeammin näkymättömyys on kyllä totaalisen perseestä. Onneksi siinä on pieni peili takaikkunan reunassa joka näyttää koukkuun kun ikkunan kääntää auki.
Nooh, zetkassa ei varmaan mikään toiminto mene sormivoimalla päälle, edes valot
Mutta asiaan. Missä zetorin malleissa on suunan vaihto?
Tumppi 865 kirjoitti: ↑La Tammi 16, 2021 11:37 pm
Setka varmaan toimii myös ainakin 30 pakkasessa kesälöpöllä, niin sekin huoli samalla poistuu, kun toisessa topikissa on ilmenny huonommissa koneissa pientä nikottelua jo lauhemmillakin keleillä?!
Jäätymisen tai paremminkin jäätymättömyyden suhteen luotan vielä nykyisiin koneisiini enemmän.
Sanokaapa missä nykytraktorissa näkee pelkästään päätä kääntämällä vetokoukun? Ettei tarvi kurotella?
Meinaan kun tuo koukun näkymättömyys tuli tuolla esille.
Vm 86 UR1 mallien Setkoissa on uutena ollu peili takalasissa. Kun lasi avataan, peilistä näkyy koukku.
Mutta sehän konemies ajaa korvakuulolta ja maisemamerkkien peusteella. Joutuu toki päätä kääntelemään, mutta ei se kärryn silmukan koukkuun saanti vaikeaa ole.
ihmehitsari kirjoitti: ↑Su Tammi 17, 2021 8:36 am
Sanokaapa missä nykytraktorissa näkee pelkästään päätä kääntämällä vetokoukun? Ettei tarvi kurotella?
Meinaan kun tuo koukun näkymättömyys tuli tuolla esille.
Vm 86 UR1 mallien Setkoissa on uutena ollu peili takalasissa. Kun lasi avataan, peilistä näkyy koukku.
Mutta sehän konemies ajaa korvakuulolta ja maisemamerkkien peusteella. Joutuu toki päätä kääntelemään, mutta ei se kärryn silmukan koukkuun saanti vaikeaa ole.
Eiköhän koukkupeili oo ollu monen traktorin vakiokamaa kauan. 399:kin oli mutta ei oo ollu sille tarvetta.
Zetkassa on muuten kätevä se käännettävä vetokoukku. Toisessa päässä koukku ja toisessä päässä vetokita. Kidan etäisyyttä voi vieläpä säätää. Hyvä mettäkärryn kanssa.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita