Mersun 0M352 ja OM366

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Mersun 0M352 ja OM366

Viesti Kirjoittaja retku »

apuja tarvis lähinnä suuttimien osalta.

mb-trac 1500 ei oikeen vetänyt, no vein sen dieselpajalle.
pumppu sökö. pumppu korjataan uuteen uskoon isommilla elementeillä..

samalla selvisi että puolimoottori on vaihdettu ja mallia 366. kansi,pumppu ja turbo ovat kuorma-automallin 352:sta (170hv)

ihmetystä aiheuttaa suuttimet:

suihkun kulma 150 astetta. jossain vanhoissa ka-moottoreissa tällä kulmalla.

366 ja traktorimallin 352 on 142 asteen kulmalla. eli tässä koneessa pitäs järjen mukaan olla 142 kulmalla suuttimet...mutta ei ole.

vai olisko mahdollista että 366:stakin on 150 asteen kulmalla, esim. se tehokkain 240hv malli? vai onko vaan niin että koneeseen laitettu väärät suuttimet.

koneremontin on tehnyt aution auto ylivieskasta. 50 vuoden kokemuksella. ja siis tämä joskus vaihettu puolimoottorikin oli jo siis kulunut loppuun.
-------------
-------------

mistä löytyisi puhelimenpäähän mersutietäjä? soitanko veholle,raskoneelle??
Viimeksi muokannut retku, Ke Tammi 23, 2008 9:51 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

eikö löydy apuja???
kalvaana
Viestit: 7344
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ne on tuossa klubissa ne Mersun tietäjät.
http://suomi.mercedes-benz-clubs.com/


Siellä on expertit myös raskaalle kalustolle. Vaatii tosin jäsenyyden, että pääsee kuulolle.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
sytty
Viestit: 876
Liittynyt: Ti Huhti 03, 2007 5:27 pm
Paikkakunta: oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sytty »

koneremontin on tehnyt aution auto ylivieskasta. 50 vuoden kokemuksella.


tuosta voi aivan hyvällä omalla tunnolla olla eri mieltä, ite vien kauemmas koneistettavaksi jos on tarvetta :!:
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

sytty kirjoitti:koneremontin on tehnyt aution auto ylivieskasta. 50 vuoden kokemuksella.


tuosta voi aivan hyvällä omalla tunnolla olla eri mieltä, ite vien kauemmas koneistettavaksi jos on tarvetta :!:
***jaa, eli siellä olis voinu tapahtua semmonen kämmi että suuttimet on väärät?

eikä nuo välttämättä väärät suuttimet edes ole. voihan se olla että 142 ja 150 asteen kulmalla olevat suuttimet käy samaan mäntään?

kovasti moni on kehunu tuota aution autoa, tekevät mersun moottorin hyvin. esim. lohko pidetään uunissa 24 tuntia 80 asteessa ja sen jälkeen jäähdytetään lasivillassa. tämän jälkeen vasta koneistetaan pytyt. mersun moottoriremontti ei kuulemma onnistu ihan joka paikassa.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

no nyt on mersu kunnossa. isommat elementit ja 20% syöttöä lisää vakioon.

diisseli mies meinas että kaikilta osiltaan polttoaine laitteet on nyt kunnossa.
konemies1
Viestit: 2701
Liittynyt: Ti Maalis 27, 2007 8:55 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja konemies1 »

retku kirjoitti:
sytty kirjoitti:koneremontin on tehnyt aution auto ylivieskasta. 50 vuoden kokemuksella.


tuosta voi aivan hyvällä omalla tunnolla olla eri mieltä, ite vien kauemmas koneistettavaksi jos on tarvetta :!:
***jaa, eli siellä olis voinu tapahtua semmonen kämmi että suuttimet on väärät?

eikä nuo välttämättä väärät suuttimet edes ole. voihan se olla että 142 ja 150 asteen kulmalla olevat suuttimet käy samaan mäntään?

kovasti moni on kehunu tuota aution autoa, tekevät mersun moottorin hyvin. esim. lohko pidetään uunissa 24 tuntia 80 asteessa ja sen jälkeen jäähdytetään lasivillassa. tämän jälkeen vasta koneistetaan pytyt. mersun moottoriremontti ei kuulemma onnistu ihan joka paikassa.
Nyt kysyn tyhmänä,minkä vuoksi lohko pidetään 24 tuntia 80 asteessa ja sitten jäähdytetään lasivillassa?

Tällä menetelmällä ei ole mitään tekoa moottoriremontin kanssa.
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

konemies1 kirjoitti:
retku kirjoitti:
sytty kirjoitti:koneremontin on tehnyt aution auto ylivieskasta. 50 vuoden kokemuksella.


tuosta voi aivan hyvällä omalla tunnolla olla eri mieltä, ite vien kauemmas koneistettavaksi jos on tarvetta :!:
***jaa, eli siellä olis voinu tapahtua semmonen kämmi että suuttimet on väärät?

eikä nuo välttämättä väärät suuttimet edes ole. voihan se olla että 142 ja 150 asteen kulmalla olevat suuttimet käy samaan mäntään?

kovasti moni on kehunu tuota aution autoa, tekevät mersun moottorin hyvin. esim. lohko pidetään uunissa 24 tuntia 80 asteessa ja sen jälkeen jäähdytetään lasivillassa. tämän jälkeen vasta koneistetaan pytyt. mersun moottoriremontti ei kuulemma onnistu ihan joka paikassa.
Nyt kysyn tyhmänä,minkä vuoksi lohko pidetään 24 tuntia 80 asteessa ja sitten jäähdytetään lasivillassa?

Tällä menetelmällä ei ole mitään tekoa moottoriremontin kanssa.
***lohkoon vaihdetaan ensiksi putket. sen jälkeen kyseinen operaatio. kait siellä jännitykset poistuu ja putket muotoutuu sylinteriryhmään.

en tosiaan tarkemmin tiedä, en ole moottorikoneistaja enkä kyseisessä firmassa töissä.

toisaalta olen kuullut että mersun moottoriremontti ei tahdo onnistua. syynä kait se että putket isketty kiinni,kone nippuun ja ajoon. putki on väärän muotoinen mäntään nähden ja moottori alkaa puhaltaa ohi. juurikin ohipuhallus on se yleisin vika näissä.
Velu
Viestit: 3874
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 6:20 pm
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Velu »

Niitä kuivia putkia saa yleisesti kahta versiota. Toinen on valmisputki, joka vain puristetaan lohkoon ja homma on sillä selvä. Sanoivat tätä huonoksi ja edulliseksi vaihtoehdoksi koneistamolla. Putki ei ole oikein mitassaan tuon operaation jälkeen. Siitä syntyy sitä ohipuhallusta ja leikkautumisvaara.

Toinen vaihtoehto on käyttää putkiaihiota, jossa on työstövaraa. Tällainen putkiaihio puristetaan lohkoon tai asennetaan jäähdytettynä. Kuningasajatus on kuitenkin se, että putki porataan mittaansa vasta sen ollessa paikallaan lohkossa. Siitä tulee silloin varmasti oikean kokoinen ja pyöreä. Maksaa enemmän, mutta ainakin koneistamossa sanoivat sen olevan ainoa tapa tehdä homma kunnolla.

Ilmeisesti ne onnistuneet koneremontit tehdään mersun koneeseen tuolla jälkimmäisellä vaihtoehdolla. Se lämpökäsittely tehdään ilmeisesti ennen porausta, silloin putki on varmasti hakenut lopullisen paikkansa ja muotonsa lohkossa.
Valmet 361D II, 465, Valtra C1112-4
Nuffield 10/170 Perkins V8
Caterpillar D6B, D8H
Scania T142H
Etsinnässä vanhoja Caterpillareita, osia, koneita ja materiaalia, kuten kirjoja ja työkaluja
retku
Viestit: 1654
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 7:46 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja retku »

juuri näin. niin kuin tuolla yllä kirjoitinkin, pytyt koneistetaan vasta lämmittelyjen jälkeen.
Vääräkoski
Viestit: 3869
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 10:31 am
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vääräkoski »

Jos kyseessä on jännityksenpoistoon tarkoitettu lämmitys, niin pidän mahdollisia tuloksia lähinnä psyykkisinä. Teräksen jännityksen poisto taahtuu päästölämpötilan alapuolella, joten kysymyksessä on varsin korkea lämpötila ~ 600°C.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot] ja 20 vierailijaa