Ac-moottorin säädin
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:43 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Ac-moottorin säädin
Pitäisi säätää 1-vaiheisen ac-moottorin kierrosnopeutta. Moottorin teho on 370 W. Moottori pyörittää puhallinta ja optimikierrokset hiukan hakusalla. Onko vinkkejä mistä voisi ostaa/tilata (ebay jne) ?
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Tilasin kiinasta invertterin tukkivannesahan terän syöttönopeutta säätämään. Tehonkesto jotain 500w luokkaa 3-vaiheisena. . Maksoi jotain alle satasen. Moottorina syötölle on vanha kaupan kassahihnan moottori vaihteistoineen. Erittäin hyvin pelittää. Erikoisesti miellyttää se, että siinä on voimaa pienilläkin syöttönopeuksilla..
Tuli tilattua kiinasta myös jänntteensäätimiä. Muuten toimii loistavasti ja kestävät 2- 3 kilowatin kuormia säätää, mutta esim. pöytätuulettimen säätöön ei sovellu. Tuuletin pitää ääntä.. (jurinaa) ...
-
- Viestit: 8699
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Kiinasta joo...
No kai sieltä oikeetakin kamaa saa.
No kai sieltä oikeetakin kamaa saa.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Se on noiden siniaaltoa leikkaavien triac-säädinten ikävä ominaisuus. Säätimen toimintatavasta aiheutuu häiriöitä säädettyyn virtaan, joita moottori sitten toistaa kuuluvasti, sellaista pärinää/hurinaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
-
- Viestit: 8699
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Enkä mie. Kaveri tilas miule lediulkonaloja, pistotulppaliitäntäisiä olikohan 5w. Laitoin työkaluputkan ovelle. Kaks exhevosmökin ovelle. Hevosmökin joka muussa käytössä nykyään, lamput pelaa ettei mitään. Työkaluputkan ulkovalon kanssa samassa vaiheessa on sen sisävalot, kaksi loisteputkea. Nekun sammuttaa ja ulkovalo päällä, tekee sen verran ylijännitepiikkiä, että ledivalo rikkoutuu. Kaks niitä mie siinä särin ja olkoon nyt pimeänä se pihankohta.
Auoin rikkoutuneen ja kyllä on niin yksinkertasta virtalähdesydeemiä käytetty.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 7603
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 7:05 pm
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Tyristori tai triac säädin on oikea Tuollaisen yksivahemoottorin säästöön. Taajuusmuuttajalla se ei onnistu ellei moottoria muuta kolmevaiheiseksi.
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
ehkä yksi tapa säätää olisi perhosläppä kanavalla eli puhaltimen imupuolta kuristetaan ja säädetään virtausta
kyllä tossa työpaikan hallilla ilmastointi jonkinverran soi kanavien kautta kun on moottorisäätimellä säädetty kanavapuhallin siellä.
joskin muutenkin saattas olla viisasta panna äänenvaimennin sinne kanavaan
kyllä tossa työpaikan hallilla ilmastointi jonkinverran soi kanavien kautta kun on moottorisäätimellä säädetty kanavapuhallin siellä.
joskin muutenkin saattas olla viisasta panna äänenvaimennin sinne kanavaan
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Häiriöääniä aiheuttamaton nopeussäätö puhallinmoottoriin tulee jännitettä alkuperäisen aaltomuodon mukaan säätäen, siis säätömuuntajalla. Jos moottori on yhdelle nopeudelle käämitty, niin moottorin virransyöttöön voi laittaa säätömuuntajan. Osa moottoreista on valmiiksi käämitty eri nopeuksille, jolloin siellä on ylimittainen käämi sopivin väliulosotoin. Kytkemällä vaihe eri kohtaan käämiä saadaan moottori pyörimän eri nopeudella. Tämä vastaa samaa kuin yksinopeusmoottorin ajaminen säätömuuntajan avulla.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 6624
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 12:00 pm
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Ajattelin päivällä kirjoittaa samasta keinosta kuin jiipee tuossa aiemmin.
Katsoin Ziehlin tuotteita, niillä näkyy näitä muuntajalla säätöjä olevan pienille puhaltimille, ovat vaan aika hinnakkaita.
Itse jos tarvitsisin niin käyttäisin säätömuuntajaa ("variakkia") tai sitten sopivan muuntosuhteen omaavaa tavallista tai säästömuuntajaa (sattuu nurkissa olemaan noitakin). Myös sarjavastuksella (esimerkiksi sopivan tehoinen hehkulamppu) voisi moottorin saamaa jännitettä alentaa.
HUOM! Tälläistä rakentelua ei voi suositella henkilöille joilla ei ole riittävää alan ammattitaitoa.
Katsoin Ziehlin tuotteita, niillä näkyy näitä muuntajalla säätöjä olevan pienille puhaltimille, ovat vaan aika hinnakkaita.
Itse jos tarvitsisin niin käyttäisin säätömuuntajaa ("variakkia") tai sitten sopivan muuntosuhteen omaavaa tavallista tai säästömuuntajaa (sattuu nurkissa olemaan noitakin). Myös sarjavastuksella (esimerkiksi sopivan tehoinen hehkulamppu) voisi moottorin saamaa jännitettä alentaa.
HUOM! Tälläistä rakentelua ei voi suositella henkilöille joilla ei ole riittävää alan ammattitaitoa.
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
joo tein yhdestä ebm puhaltimen säästömuuntajasta liesituulettimen nappien kautta releillä ohjaten säödön kotio. Periaatteessa vaikeasti tehtynä sama asia mitä saa kaupasta... ohjataan siis 125mm kanavapuhallinta.
näitä muuntajia on huipparia ohjaavissa liesikuvuissa mutta ei taida ehkä tehonkesto riittää
näitä muuntajia on huipparia ohjaavissa liesikuvuissa mutta ei taida ehkä tehonkesto riittää
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 981
- Liittynyt: Ma Tammi 02, 2006 9:54 am
- Paikkakunta: Pirkanmaa
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Ja jos raha ei tee tiukkaa, niin ebm:llä on sellaisikin puhaltimia, joissa tuo säätö on sisäänrakennettuna. Säätöön riittää 0-10 V (muistaakseni) jännite, jonka saa myös puhaltimelta. Eli jokin 10 k potikka riittää säätämiseen.
Rahalla saa ja ....
Mutta nyt lie puhallin jo olemassa?
Rahalla saa ja ....
Mutta nyt lie puhallin jo olemassa?
Asiaa tuntematta on helppo laukoa varmoja mielipiteitä.
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:43 pm
- Paikkakunta: Tuusula
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Ratkaisin ac-moottorin pyörintänopeusongelman ostamalla Tofi.fi:stä Onnlinen triac-säätimen, joka oli tarkoitettu nimenomaan moottorisäätöön. Kun tarvitsemani säätöalue on nimenomaan kierrosalueen yläpäässä, triac liipaistaan johtavaksi aika varhaisessa vaiheessa siniaaltoa, ei leikkaantumishurinoita tule. Tosin säädin taitaa olla aika laadukas ja kuorma huimamassoineen sopia yhteen säätimen kanssa, kun ei niitä hurinoita paljon tule kierrosalueen alapäässäkään. Ja kalliskin oli, 30 euroo...
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Hannu08 kirjoitti: ↑Ke Syys 16, 2020 10:05 pm Ja jos raha ei tee tiukkaa, niin ebm:llä on sellaisikin puhaltimia, joissa tuo säätö on sisäänrakennettuna. Säätöön riittää 0-10 V (muistaakseni) jännite, jonka saa myös puhaltimelta. Eli jokin 10 k potikka riittää säätämiseen.
Rahalla saa ja ....
Mutta nyt lie puhallin jo olemassa?
Hyvä että laadukas säädin löytyi.
Tosiaan nyt kun on tullut tuo energiatehokkuusdirektiivi, niin puhaltimien ja huippuimurien pitää olla elektronisesti säädettävissä eli kanavapuhaltimissakin löytyy ns EC-mallit. Tossa töissä juuri 2kpl laitoin käyttöön, puhaltimessa on tosiaan 10 voltin lähtö ja tulo sekä tuossa mallissa on trimmeripotikka josta saa säädettyä suoraan tai sitten erillisellä potentiometrilla
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 8699
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Moinen moottorisäädin tuskin maksaa missään laminaattitiskillä niin paljon että edes vannoutunut ja vihkiytynyt masinisti tekisi semmosen itse. Ja säästäs.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 382
- Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 1:42 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Taajuusmuuttaja / invertteri löytyy myös yksivaiheisena
1-vaihe tulo / 1-vaihe lähtö esim. tuolta ( kaikki hieman erilaisia )
http://www.moves.fi/web_documents/e2_single_phase.pdf
https://electromen.com/files/7613/7811/ ... em-217.pdf
https://www.kolmeks.fi/Download/22626/m ... ev%201.pdf
"Kurre"moottorin (häkkikäämitys) nopeus on : n(roott)=n(staatt) * (1 - s) eli f/p - n(delta) .
nopeutta saadaan säädetty siis taajuudella ( f ) , napapariluvulla ( p ) tai
"säätämällä"/muuttamalla jättämää ( absoluuttinen jättämä n(delta) ) .
tuolta löytyis infoo :
http://www.oamk.fi/~kurki/automaatiolab ... yt%94t.pdf
http://leenakorpinen.com/archive/svt_op ... t_1osa.pdf
Pienet puhallin/pumppumoottorit säädetään nykyisin "tyristorisäätimellä" muuttamalla
moottorin tehollista jännitettä ( l. jättämää ). Ei futaa kaikissa tapauksissa / moottoreilla.
"Säätämällä syöttöjännitteen tehollisarvoa voidaan moottorin momenttikäyrää ja jättämää muuttaa. Moottorin kehittämä vääntömomentti on verrannollinen syöttöjännitteen neliöön T ≈ k U^2 jännitealueella,
jolla magneettipiirit eivät kyllästy".
Ennen/nykyisin? niitä kai säädettiin vastuksilla ,konkilla ja "muuntajilla" (väliulosottoja) .
https://electronics.stackexchange.com/q ... tion-motor
Tos on kuva kuinka nopeus muuttuu kun säädetään jättämää ( slip), konkilla tehty.
1-vaihe tulo / 1-vaihe lähtö esim. tuolta ( kaikki hieman erilaisia )
http://www.moves.fi/web_documents/e2_single_phase.pdf
https://electromen.com/files/7613/7811/ ... em-217.pdf
https://www.kolmeks.fi/Download/22626/m ... ev%201.pdf
"Kurre"moottorin (häkkikäämitys) nopeus on : n(roott)=n(staatt) * (1 - s) eli f/p - n(delta) .
nopeutta saadaan säädetty siis taajuudella ( f ) , napapariluvulla ( p ) tai
"säätämällä"/muuttamalla jättämää ( absoluuttinen jättämä n(delta) ) .
tuolta löytyis infoo :
http://www.oamk.fi/~kurki/automaatiolab ... yt%94t.pdf
http://leenakorpinen.com/archive/svt_op ... t_1osa.pdf
Pienet puhallin/pumppumoottorit säädetään nykyisin "tyristorisäätimellä" muuttamalla
moottorin tehollista jännitettä ( l. jättämää ). Ei futaa kaikissa tapauksissa / moottoreilla.
"Säätämällä syöttöjännitteen tehollisarvoa voidaan moottorin momenttikäyrää ja jättämää muuttaa. Moottorin kehittämä vääntömomentti on verrannollinen syöttöjännitteen neliöön T ≈ k U^2 jännitealueella,
jolla magneettipiirit eivät kyllästy".
Ennen/nykyisin? niitä kai säädettiin vastuksilla ,konkilla ja "muuntajilla" (väliulosottoja) .
https://electronics.stackexchange.com/q ... tion-motor
Tos on kuva kuinka nopeus muuttuu kun säädetään jättämää ( slip), konkilla tehty.
YoKeL
- valaut
- Viestit: 2777
- Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Muuntaja on aika suosittu kait ilmanvaihtokoneissa ja vastaavissa.
https://www.suodatinkeskus.com/vallox-m ... gIKRvD_BwE
https://www.taloon.com/muuntajasaadin-a ... gIdcfD_BwE
-
- Viestit: 999
- Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
- Viesti:
Re: Ac-moottorin säädin
Pikkuisen vanhaa säiettä viistäen, oma Bequem 20+ pellettipoltin on käynyt kiukuttelemaan, sammuilee aika-ajoin erilaisiin häiriöihin. Nyt olen mielestäni haarukoinut viaksi tuon paloilmapuhaltimen (Torin AUO76282) . Tuo puhallin toimii verkkojännitteellä suoraan käyttäen mielestäni aivan terveen tuntuisesti, mutta kun pellettipolttimen testaustoiminnalla käyttää puhallinta, niin se lähtee vasta noin 60% ohjauksella pyörimään. Sen jälkeen voi tehoa laskea noin 40%:iin ja puhallin pyörii normaalin tuntuisesti. Eli ongelma on, että puhallin ei jaksa käynnistyä sillä noin 40 % nopeudella, jota ohjainkortti haluaisi polton aikana käyttää! Olen vaihtanut ohjainkorttiin uudet elkot ja triac:t (jolla korjauksella sain vuosia sitten poltinmoottorin vastaavan tyyppisen ongelman onnistuneesti korjattua vanhan pellettikeskustelun ohjeiden perusteella).
Onkohan tuo puhallin viottua siten ettei jaksa enää lähteä hitaammalla pyörimään?
Poltin on jo 18V vanha, joten tietysti se voinee olla jo vaihtoiässä!
Onkohan tuo puhallin viottua siten ettei jaksa enää lähteä hitaammalla pyörimään?
Poltin on jo 18V vanha, joten tietysti se voinee olla jo vaihtoiässä!
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
David Brown 885 -73
Hollola
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Aakku, Sederi, Semrush [Bot], toivohan ja 54 vierailijaa