valtsu864 kirjoitti:Itsellä ei ole koskaan ollut Bilteman akkua, mutta on sellainen mielikuva, että ovat huonoja.
Jostain syystä uskaltavat antaa joihinkin akkumalleihin jopa 4 vuoden takuun.
2011 keväällä ostin Bilteman hopeakalsium vapaa-ajanakun korvaamaan puolessatoista vuodessa sipanneen Boschin vapaa-ajanakun. Marraskuun lopulla akun sisälle nostaessani mittasin jännitteen, joka oli ulkona pikkupakkasessa 12.8V. Akkua oli käytetty kesällä edellisen kerran. Ei huono.
Akku oli vieläpä todella edullinen ostohetkellä, pashaboschi olisi ollut huomattavasti kalliimpi.
Toki samoihin aikoihin ostamani Bilteman mp-akun jouduin palauttamaan melkein samoin tein, laatu vaihtelee....
samanmallisien sisälläkin löytyy suuria eroja. jos jollain mallilla hajonta on pientä ja cca on kutakuinkin, mitä on luvattu, niin siitä kasasta parhain.
Joo kyllä aika turhaa on alkaa mittailee akkua joka on yleensä 70-80pros varauksella kaupan hyllyssä. Siksi akkukauppa on asiakkaan näkökulmasta melkoista arpaa kun laatu voi olla mitä vaan, nimi brändit nykyään mitä vaan. Itse olen siirtynyt halvalla arvontoihin, vielä ei ole osunut täysin tyhjää arpaa.
Viimeksi petyin hyväksi tunnettuun alkuperäislaatu akkuun nimeltä Yuasa. Kahdessa traktorissa kohta 10v vanhat akut enkä vaihda kunnes hyytyy, sitten haen hankkijalta tai ikh halpaa tilalle.
Onk tämä hyvä,tarve on satunnais käytössä oleviin koneisiin,vielä olis meininki olla sen verran nuuka että,sitä vaihdetaan koneesta toiseen ja satunnaisesti,sillä annettais apuvirtaa.
Mitä mieltä on raati.
Onk tämä hyvä,tarve on satunnais käytössä oleviin koneisiin,vielä olis meininki olla sen verran nuuka että,sitä vaihdetaan koneesta toiseen ja satunnaisesti,sillä annettais apuvirtaa.
Mitä mieltä on raati.
Luulisi tuon olevan hintansa väärti.
Voisi melkein itsekin ostaa jos olisi tarjouksessa vielä muutaman viikon päästä.
Takuun pituutta en nähnyt tuossa.
Ennemmin pitäisi käyttää aikaa siihen että huolehtii akun varaustilasta läpi vuoden, kuin siihen minkä merkkisen ja mallisen ostaa. Tuppaa harrastuskoneissa olemaan pitkiäkin aikoja lataamatta, varsinkin jos kyseessä on vanha traktori, jonka oma laturi ei edes toimi, kuten minulla.
Juho M-P kirjoitti: ↑Ma Syys 14, 2020 8:53 pm
Nykyakuista ei tiiä mitä saa. Täysin arpapeliä. Päävirtakytkin ja lataus silloin tällöin on parasta.
Tää on kyllä jännä, kun akuissa on joka merkistä hirveän vaihtelevia kokemuksia. Lyijyakku on niin simppeli kapistus, että vaikea uskoa näin jäätävään laatuvaihteluun. Useimmiten lyhytikäinen akku lienee tullut elämänsä aikana kaltoinkohdelluksi omistajan tietämättä. Osa on voinut saada siipeensä jo kaupassa. Moni ei tajua, kuinka herkästi akku vaurioituu esim. vähänkään purettuna säilyttämistä saati edes lyhyttä syväpurkua. Tämä selittäisi myös keskimäärin paremmat kokemukset AGM-akuista, kun eivät vaurioidu niin herkästi vähän huonommastakaan kohtelusta.
Traktoriin pitäis laittaa puimurin akku.
Mun Sampos on ollu sama akku varmaan yli 10 vuotta, kesät talvet paikallaan eikä juuri ladattu välillä. Viime talvenakaan siihen ei koskettukaan mutta niin vaan lähti iloisesti ekalla käyntihin.
Mulla alkoi Samessa kesällä käynnistys olla jo heikkoa, jotenkin älysin olla ostamatta akkua. Uusein kaapelit 50 neliömillisiksi ja laitoin uuden päävirtakytkimen, entinen olikin plussa puolella. Eipä mitä, virkkui heti kerralla.
________________________________________________
Same Explorer 65 -86
zukka kirjoitti: ↑Ma Syys 14, 2020 8:16 pm
Luulisi tuon olevan hintansa väärti.
Voisi melkein itsekin ostaa jos olisi tarjouksessa vielä muutaman viikon päästä.
Takuun pituutta en nähnyt tuossa.
Vilkaisin tarjouslehteä, 20.9 asti tarjous voimassa.
zukka kirjoitti: ↑Ma Syys 14, 2020 8:16 pm
Luulisi tuon olevan hintansa väärti.
Voisi melkein itsekin ostaa jos olisi tarjouksessa vielä muutaman viikon päästä.
Takuun pituutta en nähnyt tuossa.
Vilkaisin tarjouslehteä, 20.9 asti tarjous voimassa.
Sitten ei kerkeä tässä välissä hakea. Tai ehtisi joo,mutta kun en ole 100% varma onko tarvetta ollenkaan tai jos on niin tarvitsen kaksi enkä viitsisi ostaa kahta akkua varalle odottamaan milloin joudun johonkin koneeseen uusimaan.
Matsikka kirjoitti: ↑Ti Syys 15, 2020 7:22 am
Traktoriin pitäis laittaa puimurin akku.
Mun Sampos on ollu sama akku varmaan yli 10 vuotta, kesät talvet paikallaan eikä juuri ladattu välillä. Viime talvenakaan siihen ei koskettukaan mutta niin vaan lähti iloisesti ekalla käyntihin.
Puimurin akku on muutamassa suhteessa helpommassa asemassa kuin traktorin tai varsinkin trukin akku: ei pitkiä kylmäkäynnistyksiä, ei lyhyitä koneen käyntijaksoja, ajon aikana akkua ladataan lämpimässä ja laturin tuotosta menee vähemmän valoihin yms.
Matsikka kirjoitti: ↑Ti Syys 15, 2020 7:22 am
Traktoriin pitäis laittaa puimurin akku.
Mun Sampos on ollu sama akku varmaan yli 10 vuotta, kesät talvet paikallaan eikä juuri ladattu välillä. Viime talvenakaan siihen ei koskettukaan mutta niin vaan lähti iloisesti ekalla käyntihin.
Puimurin akku on muutamassa suhteessa helpommassa asemassa kuin traktorin tai varsinkin trukin akku: ei pitkiä kylmäkäynnistyksiä, ei lyhyitä koneen käyntijaksoja, ajon aikana akkua ladataan lämpimässä ja laturin tuotosta menee vähemmän valoihin yms.
Vieläkin tomi vm2002 sampon alkuperänen exide akku, traktorissa tais huonoin kestää 3 vuotta
puimureissa akut kestää hyvin aikaa kun aina on kaasua koneessa että akku lataantuu oikeasti ja itse ainakin aatellu että se pien tärinä virkistää vanhaakin akkua eli sakat vatkaantuu aina sopivasti.. ja tietty harvoin pakkasil hierotaan käyntiin..