Jälleen ikävä tapaturma

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Jra
Viestit: 717
Liittynyt: Su Tammi 16, 2011 4:49 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Jra »

Jiitek kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 1:14 pm Paineastia siellä huoneessa muistaakseni on. Jonkunlainen vastuuhenkilökin olen joskus ollut mutta siitä on jo aikaa. Ja soittokello mitä vesi lähtee pyorittämään. :D

Tähän on varmasti toisilla masinisteilla oikeaakin tietoa.
Taitaa kompressori olla ainoa paineastia, sillä pidetään putkistossa paine. Jos paine laskee niin venttiili aukeaa ja vesi pääsee suuttimille.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja valaut »

PuuhaPate kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 11:22 am Minkälaisella laitteistolla tuollaiseen järjestelmään sitä painetta tehdään, jos paljon yli 10bariakin voi painetta tulla?
Ei varoventtiiliäkäänkö?
Ihan <100 e pikkukompressoreita olen noissa nähnyt rivissä. Noita perus 8 bar koneita. Oma pikkukompurani on itseasiassa tehnyt työuransa kuivajärjestelmän sprinklerilinjan paineen ylläpidossa, kunnes kävi kondensaattorinsa rikki.

Tuottohan noissa on pieni, niin pienen paineilmavuodon sattuessa nuo sotkottavat itsensä hajalle, kun eivät saavuta tavoitepainetta.

En muista enää noita paineita, missä vesiventtiilit aukesivat. Ilman tuotto ei kait saa olla liian suuri tai eihän nuo vesiventtiilit välttämättä aukeaisi koskaan. Kuristuslaippaa linjan ilman syöttöön isommilla kompressoreilla tms.
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja zukka »

valaut kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 2:05 pm
PuuhaPate kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 11:22 am Minkälaisella laitteistolla tuollaiseen järjestelmään sitä painetta tehdään, jos paljon yli 10bariakin voi painetta tulla?
Ei varoventtiiliäkäänkö?
Ihan <100 e pikkukompressoreita olen noissa nähnyt rivissä. Noita perus 8 bar koneita. Oma pikkukompurani on itseasiassa tehnyt työuransa kuivajärjestelmän sprinklerilinjan paineen ylläpidossa, kunnes kävi kondensaattorinsa rikki.

Tuottohan noissa on pieni, niin pienen paineilmavuodon sattuessa nuo sotkottavat itsensä hajalle, kun eivät saavuta tavoitepainetta.

En muista enää noita paineita, missä vesiventtiilit aukesivat. Ilman tuotto ei kait saa olla liian suuri tai eihän nuo vesiventtiilit välttämättä aukeaisi koskaan. Kuristuslaippaa linjan ilman syöttöön isommilla kompressoreilla tms.
Tuollaisia pieniä kaeserin kompuroita meilläkin on töissä niissä kohdin joista on kylmään tilaan lähtevät sprinkleriputket.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja valaut »

Oliskohan tuo ollut niinkin yksinkertainen systeemi, että venttiilin toisella puolella oli kuivaputken ilmanpaine, vaikka 8 bar ja toisella puolella paloveden paine x bar ja kun kuivan putken ilmanpaine laski alle paloveden paineen, niin venttiili avautui.

Oli lisäksi palovesisäilöitä, sähkö- ja diesel-pumppua paineenkorotukseen ... En muista noista enää, kuin suuntaviivoja.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Sprinkleri-järjestelmän maksimipaine kaikiltaosin on 12 bar. Kuivaputken paine puolet tai vähemmän (jopa 1/4 osa) vedenpaineesta.
Kuivaputken maksimi tilavuus 4m³.
Avatar
valaut
Viestit: 2777
Liittynyt: Ma Maalis 24, 2014 11:57 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja valaut »

Väittäisin, että vasta laukaisun sattuessa ja paloveden paineen laskiessa käynnistyivät paloveden paineenkorotuspumput ja niillä ajettiin tuo 10-12 bar sprinklerilinjaan.

Ei ollut mitään valmiiksi paineellisia 12 bar linjoja.

Voin tosin olla väärässäkin.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Oikein väität. MAKSIMI on 12bar. Ei sitä ole tarve aina pitää, eikä siihen jokapaikassa edes päästä.
Juhnu
Viestit: 1577
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 12:33 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Juhnu »

PuuhaPate kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 11:22 am
Juhnu kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 6:18 am

Iso verkosto ja 10bar painetta lennättää kyllä ovia, ja esim. viallisen paineensäätimen vuoksi on voinut olla paljon enemmänkin painetta 🤔
10bar isoverkosto putkiyhteyksineen ei tyhjene räjähdyksen omaisesti vaikka putki poikki menisikin.
Kauheella tohinalla tyhjenee aluksi, sitten alkaa tohina hiipumaan tuhinaksi ja lopulta puhinaksi.
Päättyen hiljaiseen höngintään.
Minkälaisella laitteistolla tuollaiseen järjestelmään sitä painetta tehdään, jos paljon yli 10bariakin voi painetta tulla?
Ei varoventtiiliäkäänkö?
Lienee teatterinkokoisen paikan päälinja +100mm halkaisijaltaan, sellainen kun edes 8bar paineella varustettuna tyhjenee suljettuun tilaan niin voinee sitä räjähdyksenä pitää.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Juhnu kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 7:32 pm
Lienee teatterinkokoisen paikan päälinja +100mm halkaisijaltaan, sellainen kun edes 8bar paineella varustettuna tyhjenee suljettuun tilaan niin voinee sitä räjähdyksenä pitää.
Kuivalinjan maksimi tilavuus on 4m³. Ja maksimipaine voi olla 6bar. Ei tuollaisen putken avaus mitään räjähdyksen kaltaista
saa aikaiseksi.
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/53ba ... Eoohyy1OMw

Mitähän tuossa on ollut, että on vehkeet pettäneet?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Eikös siinä ole kerrottu että irtosi koukusta ajon aikana? Olisko ollut huonosti kiinnitetty?
Ford 6610 -88
Superdexta-64
Viestit: 3522
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2005 5:59 pm
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Superdexta-64 »

Irtosi vetoautosta siinä lukeekin. Mitähän tuo mahtaa sitten tarkoittaa... :roll: :roll:
Ford 6610 -88
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Superdexta-64 kirjoitti: Su Heinä 05, 2020 8:09 pm Eikös siinä ole kerrottu että irtosi koukusta ajon aikana? Olisko ollut huonosti kiinnitetty?
Mutta miksi? Eikös nuo hummakärryt pidä kuitenkin leimalla käyttää? Niin luulisi että vetolaite ja aisa olisi kunnossa? Toki se ettei ole laitettu lukitukseen asti, on tietysti mahdollista.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
masankp
Viestit: 3834
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja masankp »

Kyllä niitä vetopäitä joskus tuhoutuu kulumisesta, tai väärästä käsittelystä, niinku mulle kävi, kun rekisteröin uuden omatekemän jarrullisen kärryn, niin eräs kuuluisa naapurikaupungin katsastusmies nosti nosturilla kärryn aisan alta koko Landcruiserin perän ilmaan. Vetopäästä tuli kerralla löysä. :evil: :evil: :evil:
Yrjö
Viestit: 1478
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 7:41 pm
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Yrjö »

Superdexta-64 kirjoitti: Su Heinä 05, 2020 8:11 pm Irtosi vetoautosta siinä lukeekin. Mitähän tuo mahtaa sitten tarkoittaa... :roll: :roll:
Esim. Mätä vetokoukku irtosi lahosta autosta.
Oon törmännyt pariin vetokoukkuun jossa poikittais palkki on pahasti ruosteen syömä.
Kubota B 5001 DT
Avatar
toyopet
Viestit: 3242
Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 11:25 am
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja toyopet »

Yrjö kirjoitti: Su Heinä 05, 2020 9:23 pm
Superdexta-64 kirjoitti: Su Heinä 05, 2020 8:11 pm Irtosi vetoautosta siinä lukeekin. Mitähän tuo mahtaa sitten tarkoittaa... :roll: :roll:
Esim. Mätä vetokoukku irtosi lahosta autosta.
Oon törmännyt pariin vetokoukkuun jossa poikittais palkki on pahasti ruosteen syömä.
Kerran oltiin jotain romua hakemassa, isäukko haki vuokratrailerin ja tuli meille, justiin tuossa viimeisessä pihatien mutkassa irtosi koukku autosta.
Ei siinäkään koukun rautoja edes nähnyt, kun ne oli puskurin sisällä.
It has three speed: here, there and gone...
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tra ... #gs.9i919k

Murhetta tässäkin. :( Olikin vanha juttu .
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
lukke
Viestit: 2408
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 7:57 am
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja lukke »

Ei tarte muuta kuin rasvaamaton lukko kärryssä, ei losaha täysin kiini! meikät on opettanut että aina polkasen sitä lukkoa ennen ajoa olipa uusi tai vanha.
tane II
Viestit: 5294
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:05 pm
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja tane II »

Onhan sekin virhe mahdollinen, huolimattomalle ainakin, ettei kuula mene vetopäähän pohjaan saakka; hyvä vielä rykäistä aisasta kunnolla ylöspäin, antaa jotain varmuutta ainakin kevyellä kärryllä, että se on todella koukussa kiinni.
Ajomies
Viestit: 28022
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jälleen ikävä tapaturma

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Noita heppoja usein kuljettelee sellaiset nuoret neitokaiset, joilla kyllä saattaa jäädä moiset "punnertamiset" tekemättä. Tuo koukkuun laittaminen ei saisi olla sellainen rutiini toimenpide ja sellaisella asenteelle, kuhan hänessä on.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 61 vierailijaa