Ruohonleikkurin öljynvaihto?
-
- Viestit: 22648
- Liittynyt: Pe Tammi 08, 2010 10:39 pm
- Paikkakunta: Juupajoki
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
bensassahan ei ole lyijyä jos sitä ei lisätä
sehän on ihan moottorisuunnittelun syytä että joissakin nelitahtimoottoreissa venttiilit vaativat lyijyvoitelut, toiset ei. Miksipä B&S moottoriin joka ollutpitkään liki 20-luvun moottoriteikniikkaa, olisi sellaista ominaisuutta tehty
sehän on ihan moottorisuunnittelun syytä että joissakin nelitahtimoottoreissa venttiilit vaativat lyijyvoitelut, toiset ei. Miksipä B&S moottoriin joka ollutpitkään liki 20-luvun moottoriteikniikkaa, olisi sellaista ominaisuutta tehty
Suomi kuuluu länsimaihin
-
- Viestit: 4499
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Raha.
Ihan päästä tempaistuina lukuina: leikkurien vuosituotanto tehtaalla X on vaikkapa 400000 kpl ja propun lisäyskustannukset (suunnittelu, valun korkeampi hinta, proppu ja tiiviste, takuukulut kun proppu lähtee kuitenkin muutamasta leikkurista ajon aikana irti, jne.). Olisiko esim. 3€/leikkuri. Säästö siis 1.200.000€, joka on suoraan katetta.
Pienistä virroista syntyy iso tulos, kun volyymi on suuri.
Samasta syystä autojen sähkökaapelit on mitoitettu nippanappa riittäviksi, jne, jne.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Sama se on veneessäkin, mitä vähempi reikiä pohjassa sitä parempi.
Eihän ne naapurimaan vaunujen moottoritkaan olleet öljypropulla varustettu, kun toiminta-aika kentällä niin lyhyt.
Liekö tässä sama.
Eihän ne naapurimaan vaunujen moottoritkaan olleet öljypropulla varustettu, kun toiminta-aika kentällä niin lyhyt.
Liekö tässä sama.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
- Aakku
- Viestit: 8255
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Eikös jossain jenkkiautoissakin ole tarkoituksella jätetty pohjaproppu pois? Oliko se nyt California, missä luonnonsuojelusyistä imetään öljyt pois.
Olisikohan tuollaisessa B&S pienkonemoottorissa samantyyppinen ajatus. Siellä rapakon takana lienee sekin suunniteltu.
Olisikohan tuollaisessa B&S pienkonemoottorissa samantyyppinen ajatus. Siellä rapakon takana lienee sekin suunniteltu.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
B&S on valmistettu rapakon takana. Ja suunniteltu lyijyttömälle jo 70-luvulla. Alumiinilohko itsessään jo vaatii seetit ja ne on kovametallia tms.
Nyky euohonleikkurit on suunniteltu kertaköyttöisiksi. Ainakin ne halvemmat ja se öljyproppu on muutenkin hankala jos se on siellä terän alla. Helpompaa kaata leikkuri
Nyky euohonleikkurit on suunniteltu kertaköyttöisiksi. Ainakin ne halvemmat ja se öljyproppu on muutenkin hankala jos se on siellä terän alla. Helpompaa kaata leikkuri
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto
Kyllä on yksinkertaisesta hommasta saatu vaikeaa... sen kun vati alle ja kallistaa sitä leikkuria niin se puoli litraa öljyä valahtaa ulos mittatikun reiästä ja uudet tilalle. En kyllä ymmärrä missä siinä voisi poistoproppu ollakaan, siellä pohjassako? Kallistaahan sitä pitäisi kuitenkin. Hondan koneissa suositus on 10W30 high detergent oil (eli joku dieselmoottoriöljy).
-
- Viestit: 28021
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Parista kakkosnelosesta tehty pukki, niin sen päällä on ihan hyvä laskea öljyt ja puhdistaa se terän ympäristö samalla kertaa. Jos sattuu vielä olemaan kovin mönjäistä öljyä niin voi samalla huuhdella öljytilan. Ei minusta ylivoimainen tehtävä, eikä väliä onko bensatankki täynnä. Turhaa tästäkään nyt alkaa vääntämään sen enempää, jokainen tekee juuri niin kuin itse parhaimmaksi näkee.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 5767
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Jos kyse olisi Majorin öljynvaihdosta viestejä ketjussa olisi ehkä kolme. Ruohonleikkuri taas on melkein joka masinistin pitkäikäinen ystävä. Ja kaikki haluaa jakaa kokemuksensa niistä.
Luulen että tästäkin keskustelusta on vielä hyötyä vastedes ja varmasti joku on jo saanut jonkun tärpin.
Luulen että tästäkin keskustelusta on vielä hyötyä vastedes ja varmasti joku on jo saanut jonkun tärpin.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Hiab 950/2 -82
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 N3L -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Ei voi olla elämä niin tarkalle laskettua, että ruohonleikkurin muutaman desin öljynvaihdosta saa aikaan ongelman.
Mikä on oikea öljy, vaihtoväli, pitääkö tyhjentää ylhäältä tai alhaalta vai miten.
Ihan sama mitä moottoriöljyä käyttää, mikäli sen pari desiä purkinpohjaa raskii kerran vuodessa vaihtaa ihan mitä kautta tahansa, ei normiruohonleikkaaja saa Hondan tai BS:n moottoria loppuun koskaan.
Kaikki muu rapistuu ennen ympäriltä.
Mikä on oikea öljy, vaihtoväli, pitääkö tyhjentää ylhäältä tai alhaalta vai miten.
Ihan sama mitä moottoriöljyä käyttää, mikäli sen pari desiä purkinpohjaa raskii kerran vuodessa vaihtaa ihan mitä kautta tahansa, ei normiruohonleikkaaja saa Hondan tai BS:n moottoria loppuun koskaan.
Kaikki muu rapistuu ennen ympäriltä.
-
- Viestit: 1128
- Liittynyt: Ma Tammi 16, 2006 9:38 am
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
NH:lle tiedoksi: en minä sitä öljylaatua sen hinnan takia kysynyt. Reilu puoli litraa öljyä ei maksa juuri mitään. Yksiasteöljy voi olla jopa kalliimpaa kuin moniasteöljy.
Mutta kysyinkin pikemminkin, onko yksiasteöljyissä (eli yleensä mineraaliöljyissä) joku hyvä ominaisuus, joka puuttuu moniasteöljyistä?
Mutta kysyinkin pikemminkin, onko yksiasteöljyissä (eli yleensä mineraaliöljyissä) joku hyvä ominaisuus, joka puuttuu moniasteöljyistä?
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Ostaa ihan Briggs & Strattonin omaa SAE30 öljyä 2L kanisterin, niin ei tarvi hetkeen miettiä...niin minäkin just tein
-
- Viestit: 15608
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Jäykempää kuumassa ajossa. Parhaan suojan moottorille saakin, kun poraa sylinterin kylkeen voidenipalle reiän ja tursottaa liukupinnat kuumankestävällä vaseliinilla.luminpe1 kirjoitti: ↑Ke Heinä 01, 2020 6:40 pm NH:lle tiedoksi: en minä sitä öljylaatua sen hinnan takia kysynyt. Reilu puoli litraa öljyä ei maksa juuri mitään. Yksiasteöljy voi olla jopa kalliimpaa kuin moniasteöljy.
Mutta kysyinkin pikemminkin, onko yksiasteöljyissä (eli yleensä mineraaliöljyissä) joku hyvä ominaisuus, joka puuttuu moniasteöljyistä?
-SS-
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Juu, kummallisen hankalaa on aiemmin hommasta tehty sillä ruohonleikkurin pohjassa olevalla propulla. Kallistaa koneen kyljelleen, niin jopa juoksee öljy pois täyttöreiän kautta. Jos tarvitsee huuhdella, niin kääntää vain takaisin vaateriin ja tankkaa vaikka litran Monitraa koneeseen ja kippaa taas pois. Loppujen valumista odotellessa voi vaikka putsata sen teräkotelon pohjan ja teroittaa terän. Itse olen laittanut leikkurin täyttötulpan puoleiset pyörät trukkilavan reunan tai pumppukärryn jalaksen päälle koneen kyljelleen kippaamista varten. Pumppukärryä käyttäessä saa korkeussäädettävän tason.Ajomies kirjoitti: ↑Ke Heinä 01, 2020 3:12 pm Parista kakkosnelosesta tehty pukki, niin sen päällä on ihan hyvä laskea öljyt ja puhdistaa se terän ympäristö samalla kertaa. Jos sattuu vielä olemaan kovin mönjäistä öljyä niin voi samalla huuhdella öljytilan. Ei minusta ylivoimainen tehtävä, eikä väliä onko bensatankki täynnä. Turhaa tästäkään nyt alkaa vääntämään sen enempää, jokainen tekee juuri niin kuin itse parhaimmaksi näkee.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Ei yksiaste öljy ole sen jäykempää kuuman kuin moniasteöljykään.
Kylmänä kylläkin.
SAE30 on kuumana yhtä jäykkää kuin SAE 10W-30.
"Moniasteinen ja yksiasteinen öljy:
Öljyn asteisuuden tunnistaa helposti. Esimerkiksi Neste SAE 10W-30 on moniasteinen, ja Neste SAE 30 yksiasteinen moottoriöljy. Moniasteöljyt ovat voiteluominaisuuksiltaan yksiasteöljyjä monipuolisempia. Merkinnät 10W ja 30 viittaavat öljyn viskositeettiin eli virtaavuuteen alhaisissa (10W) ja korkeissa (30) lämpötiloissa. Tiivistäen voidaan sanoa, että mitä pienempi ensimmäinen luku on, sitä luotettavammin öljy toimii alhaisissa lämpötiloissa. Vastaavasti suurempi jälkimmäinen luku tarkoittaa moniasteöljyissä öljykalvon paksuutta korkeissa lämpötiloissa, mikä merkitsee parempaa voitelua."
Kylmänä kylläkin.
SAE30 on kuumana yhtä jäykkää kuin SAE 10W-30.
"Moniasteinen ja yksiasteinen öljy:
Öljyn asteisuuden tunnistaa helposti. Esimerkiksi Neste SAE 10W-30 on moniasteinen, ja Neste SAE 30 yksiasteinen moottoriöljy. Moniasteöljyt ovat voiteluominaisuuksiltaan yksiasteöljyjä monipuolisempia. Merkinnät 10W ja 30 viittaavat öljyn viskositeettiin eli virtaavuuteen alhaisissa (10W) ja korkeissa (30) lämpötiloissa. Tiivistäen voidaan sanoa, että mitä pienempi ensimmäinen luku on, sitä luotettavammin öljy toimii alhaisissa lämpötiloissa. Vastaavasti suurempi jälkimmäinen luku tarkoittaa moniasteöljyissä öljykalvon paksuutta korkeissa lämpötiloissa, mikä merkitsee parempaa voitelua."
-
- Viestit: 10655
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Veikkaan sarkasmia olleen jonkinmoinen annos mukana. Toisaalta olen ollut huono veikkaamaan; ei ole tullut potku- eikä lottopallosta miljoonia
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
No pienkoneöljy on tehty ilmajäähdytteisille eli lämpötilat on kovempia mitä vesikoneissa. Mutta 15W-40 diesel on toiminu mulla vuosia
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
-
- Viestit: 571
- Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
B&S nykyinen suositus ruohonleikkureihin:
Synthetic SAE 5W-30 : Best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption.
https://www.briggsandstratton.com/na/en ... acity.html
Eli ei mitään varsinaista syytä käyttää enää sitä perinteistä yksiaste SAE30 öljyä uusissa koneissa (tuskin vanhoissakaan). Itse pistin viimeksi Monitraa. Ei tule edes joka vuosi vaihdettua, niinkun joku jo sanoi niin se motti siitä leikkurista viimeksi kulahtaa yksityiskäytössä.
Synthetic SAE 5W-30 : Best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption.
https://www.briggsandstratton.com/na/en ... acity.html
Eli ei mitään varsinaista syytä käyttää enää sitä perinteistä yksiaste SAE30 öljyä uusissa koneissa (tuskin vanhoissakaan). Itse pistin viimeksi Monitraa. Ei tule edes joka vuosi vaihdettua, niinkun joku jo sanoi niin se motti siitä leikkurista viimeksi kulahtaa yksityiskäytössä.
-
- Viestit: 3569
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
No mitä tuossa nyt sitten saa enemmän tuolla synteettisellä 5W-30 öljyllä, jos ja kun SAE30 on ruohonleikkuriin täysin riittävä kaikkiin hetkiin jossa ruohoa leikataan..muuta kuin kalliimpi öljy?429 kirjoitti: ↑Ke Heinä 01, 2020 7:48 pm B&S nykyinen suositus ruohonleikkureihin:
Synthetic SAE 5W-30 : Best protection at all temperatures as well as improved starting with less oil consumption.
https://www.briggsandstratton.com/na/en ... acity.html
Eli ei mitään varsinaista syytä käyttää enää sitä perinteistä yksiaste SAE30 öljyä uusissa koneissa (tuskin vanhoissakaan). Itse pistin viimeksi Monitraa. Ei tule edes joka vuosi vaihdettua, niinkun joku jo sanoi niin se motti siitä leikkurista viimeksi kulahtaa yksityiskäytössä.
Ympärivuotisessa käytössä olevat ajokoneet sitten erikseen öljyineen..ja siinä hommassa tuo ”all temperature” pätee
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Ei tarvi olla joka vehkeelle omia öljyjä.
Taitaapi moniasteöljyä löytyä yksiasteista halvemmalla.
-
- Viestit: 4344
- Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
- Viesti:
Re: Ruohonleikkurin öljynvaihto?
Just ja nykyaika tulee näihinkin.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Kardaani, Meedio, Semrush [Bot], TunturiPappa ja 42 vierailijaa