Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

pjkorkko
Viestit: 29
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 8:55 pm
Viesti:

Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Huddig 960 vm89 etukuormaajan ohjaus menee tuollaisen purkin läpi. Mitä tuo boksi tekee? Jos tuohon tulee vikaa pimeneekö koko etukuormaaja vai meneekö vain osa liikkeistä sekaisin? Osaako tuollaista kukaan korjata tai voiko sen poistaa käytöstä jotenkin?
Viimeksi muokannut pjkorkko, Ke Heinä 22, 2020 7:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Ei sitä voi poistaa. Se on ns. vahvistin, joka muuntaa kahvalta tulevan singnaalin venttiilille sopivaks.
Voi toki hajota sillaikin, että pimenee koko kuormaaja, tai vain yksittäinen liike.
Ei kannata murehtia, jos toimii.
pjkorkko
Viestit: 29
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 8:55 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Tällä hetkellä kauhan pikalukituksen kiinnimeno ei toimi ja aukaisu melkein sammuttaa koneen.

Kuormaajan alaslaskussa alkaa kone hyytyä jos työntää joystickin täysin eteen.

Takakuokkaa käyttäessä etukauha nousee täysin ylös ennenkuin kuokka nousee jos kellutus päällä. Jos kellutus pois päältä niin nousee vain vähän.
Viimeksi muokannut pjkorkko, To Heinä 02, 2020 8:33 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Ei oo kovin tuttu peli tuommonen Huddiggi. Kääntykös tässä kahvat penkin mukana ympäri siten, että etukuormaajan kahva toimii takana ollessaan toisena kaivuvipuna?
pjkorkko
Viestit: 29
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 8:55 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Ohjaimet on tiukasti hytissä kiinni. Kuokan joystickit takana ja kuormaimen ohjain etupuolella. Penkissä ei käänny mitään mukana.
pjkorkko
Viestit: 29
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 8:55 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Löytyykö keltään tai onko kellään tietoa tuon monsuuni boksin kytkennästä? Saattaisi auttaa vianetsinnässä. Minähän en nuista mitään käsitä mutta jos vaikka joku tuttu tai kylänmies ymmärtäisi moisten päälle jotakin.
ISB325
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Marras 10, 2014 9:21 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja ISB325 »

pjkorkko kirjoitti: Pe Heinä 03, 2020 2:52 pm Löytyykö keltään tai onko kellään tietoa tuon monsuuni boksin kytkennästä? Saattaisi auttaa vianetsinnässä. Minähän en nuista mitään käsitä mutta jos vaikka joku tuttu tai kylänmies ymmärtäisi moisten päälle jotakin.
On tietoa kytkennästä ja on noita korjattukin. Omissa koneissa ollut myös mutta modernisoinnin myötä menneet kiertoon. Monsuunin esiohjausventtiileitä ja suuntaventtiilin osia löytyy jos tarvetta. Ei huolta, se boxi on niin yksinkertainen että jos ominaisuudet riittää niin sen kanssa pärjää kyllä 😊👍
ISB325
Viestit: 37
Liittynyt: Ma Marras 10, 2014 9:21 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja ISB325 »

pjkorkko kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 8:12 am Huddig 960 vm89 etukuormaajan ohjaus menee tuollaisen purkin läpi. Mitä tuo boksi tekee? Jos tuohon tulee vikaa pimeneekö koko etukuormaaja vai meneekö vain osa liikkeistä sekaisin? Osaako tuollaista kukaan korjata tai voiko sen poistaa käytöstä jotenkin?
Jos vikaantuu, pimenee koko kuormaaja tai käy erittäin hankalaksi käyttää, pomppuiseksi on/off- tyyliseksi.. Kaikkiin liikkeisiin vaikuttaa.
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja Arpe »

pjkorkko kirjoitti: Ke Heinä 01, 2020 10:32 am Tällä hetkellä kauhan pikalukituksen kiinnimeno ei toimi ja aukaisu melkein sammuttaa koneen.

Kuormaajan alaslaskussa alkaa kone hyytyä jos työntää joystickin täysin eteen.

Takakuokkaa käyttäessä etukauha nousee täysin ylös ennenkuin kuokka nousee jos kellutus päällä. Jos kellutus pois päältä niin nousee vain vähän.
Kinkkinen juttu ilman hydraulikaaviota sekä vierellä olevaa potilasta. Eli melkopitkälti olettamuksia ja arvailua.
Säätötilavuushydrauliikallahan tuo on? Uskoisin, Huddig on ollu aina aikaansa edellä.
Mitenkähän tuo kellunta on tehty? Tuskin kuormaajan nostokaran kautta, veikkaisin erillisiä sähkökäyttöisiä venttiilejä.
Eli etukuormaajan lohkon P porttiin nousee paine samalla kun takakuokkaa nostetaan, näin kuuluu tapahtua. Etukuormaajan lohkon kuuluisi olla "umpipullo" jos mihinkään sen toimintoon ei kosketa. Ilmeisesti noston kara ei nyt ole täysin keskellä, tai karalla on vuoto, jos kuormaaja pyrkii nousemaan aina lohkon saadessa painetta.
Jos kara ei olisi keskellä, eli nolla-asennossa, pitäis kuormaajan nousta hiljalleen, kun kone on käynnissä, koska karan epäkeskeisyys herättäis samalla myös pumppua.
Tuo kuormaimen vähäinen nousu tuntuis vuodolta karalla, koska ilmeisesti paluuöljy ei pääse pois sylinterien varren puolelta ja paluupuolen paineennousu pysäyttää aisojen nousun ylemmäs.
Kellunnan ollessa päällä kelluntatoiminto avaa sylintereiltä tiehyeen tankkiin ja öljy pääsee männän yläpuolelta vapaasti tankkiin ja aisat pääsevät nousemaan ylös asti.
Toisaalta kelluntatoiminnon pitäsi torpata koko aisojen nousu, mutta ei välttämättä, kone ja valmistajakohtaisia eroja löytyy.

Kelluntatoiminnon kummittelu vois olla syyllinen myös koneen hyytymiseen aisoja alas laskettaessa. Etukuormaajan venttiililtä voi myös löytyä jälleentäyttöventtiili, joka päästää öljyä suoraan nostosylinterien männän alapuolelta yläpuolelle kuormaajaa nopeasti alas laskettaessa. Ongelmat tässä vois myös häiritä pumpun ohjausta nopeassa aisojen laskussa.

Eli vika ei välttämättä ole Tisonissa, voi olla myös venttiililohkolla.
Huddiggi on aina ollu esdistyksellinen kone hienoine toimintoineen, mut samaan pakettiin tulee ajanmittaan myös haastavia vikoja.
pjkorkko
Viestit: 29
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 8:55 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Pieni veikkaus venttiilivialle. Tisonin sähköboksin sammuttaminen ei vaikuta mitenkään.

Kuormaajan venttiilipakettia pitäisi muutenkin tutkia. Kauhan lukituksen venttiilille tulee sähköä mutta mitään ei tapahdu, olisko Kela sökönä.

Lukituksen aukaisu taas nostaa myös kauhaa jos kellutus päällä, jos ei kellutusta niin kuormaaja nousee vähän aivan kuin ottaisi löysät pois.
pjkorkko
Viestit: 29
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 8:55 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Kauhan lukituksen vika löytyi, magneetti venttiilistä kela sökö. ISB325 oliko teillä nuita hv05-3130 venttiilipaketteja ylimääräisenä. Jos löytyy niin pistä yhteystietoja katsotaan jos päästäisiin niistä kaupoille.

P.Körkkö o4o5421833
pjkorkko
Viestit: 29
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 8:55 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Lukitus korjaantu magneettiventtiilin vaihdolla. Pikkuhiljaa alkaa tuntumaan että kuormaimen nousuvika johtuu vuotavasta karasta.

Paineita mittailin niin työlinjassa paineet nollilla kun ei ole liikkeitä päällä. Heti kun paineet nousee vähänkään niin kuormaaja lähtee liikkeelle.

Kellunnalle on oma sähköventtiili joka päästää sylintereistä paineet tankkiin kun kellunta on päällä.

Tuossahan on työhydrauliikalle kaksi pumppua 1pumppu on ilmeisestikin rataspumppu joka on aina päällä ja 2pumppu on muuttuvatilavuuksinen ja se laitetaan päälle kun aletaan käyttämään kuokkaa. Ajohydrauliikka on erikseen omalla pumpulla ja säiliöllä.
pjkorkko
Viestit: 29
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 8:55 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Armotonta soittelua ympäri Suomea vikoja tai niitten syitä hakiessa. Kaiken testauksen jälkeen vika saatiin paikallistettua noston venttiiliin (ehkä).

Pieni epäilys että venttiilistä kara tai runko tai jopa molemmat naarmuuntunu tai muuten vain paskana.

Ohimennen sitten purin venttiilistä karan käteen ja siinä ei näkynyt mitään pintapuolista vikaa. Karaa takaisin laittaessa tuli pieni ongelma, kara pitää laittaa oikeinpäin venttiiliin kun kolot ovat erikokoiset. Siinä kun olin karaa puhdistanut ja pyöritellyt niin hieman alkoi mietityttämään että mites päin tämä oikein kuuluu. Onneksi Etelä-Suomessa koneosapalvelusta löytyi puhelimella tietoa miten päin kara lykätään reikään.

Kara paikoillaan ja kone muutenkin kasassa aloin testaamaan ja voi helkkari sitä ihmetystä kun kone toimii niinkuin sen pitääkin. Ilmeisesti joku entisistä asentajista on joskus purkanut tuon Kuormaajan venttiilin ja kasannut sen sitten väärin.

Lyhyesti sanottuna, yksi kara väärin päin kone teki mitä sattuu, kara oikeinpäin kaikki toimii niinkuin pitää.
aarne
Viestit: 1860
Liittynyt: Ma Tammi 20, 2014 2:00 am
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Viesti Kirjoittaja aarne »

No olipa kyllä nyt tuuri mukana tuossa hommassa! Halpa korjaus. :D
Arpe
Viestit: 1545
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Eipä se sit ihan mettään menny, vaikka olemattomilla lähtötiedoilla veikkailtiin. Haastava etsiä vikaa, jos edellinen seppä on kasannu hieman virheellisesti. Työlästä ja sotkuista puuhaa muutenkin purkaa tuollasta venttiiliä.
Hienoa, että sait pelaamaan. Vikahan ei monastikaan ole iso, vaan kuka sen löytää :D
pjkorkko
Viestit: 29
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 8:55 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Viesti Kirjoittaja pjkorkko »

Tieto ja taito on paremmille ihmisille. Tavallinen persaukinen rassaaja tarvitsee vain aimo annoksen tuuria tai ymmärtävän pankkisedän.

Tuon vian kanssa oli tuuriakin mukana mutta eiköhän se lopu kun alkaa sähköjen kanssa värkkäämään
ZetkaTapsa
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 11:27 am
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Viesti Kirjoittaja ZetkaTapsa »

VCU osaaja: Mikkelin Hydrauliikka, Jyväskyläntie 187 Mikkeli Puh: 0500651101
ZetkaTapsa
Viestit: 4
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 11:27 am
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Viesti Kirjoittaja ZetkaTapsa »

EHC 35 VCU säädin paras paikka saada kuntoon: Mikkelin Hydrauliikka, Mikkeli Numero löytyy tiedustelusta!

Sama firma korjaa myös IPS laatikot!

Jossakin Kuopion liepeillä kuuluu olevan IPS testeri, nimen olen jo unohtanut. Paikalliset tuntevat, on kuulema ollut alalla kauan.
Görän2
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2020 4:37 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Viesti Kirjoittaja Görän2 »

Kuopion puhelinnumero:0442892210
Görän2
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2020 4:37 pm
Viesti:

Re: Monsun Tison VCU EHC-35 ja HV05-3130

Viesti Kirjoittaja Görän2 »

Korjautin Kuopiossa EHC-35 säätimeni.
Kun tarjosin sitä korjattavaksi, varoittivat: Tämä ei ole HETI-korjaamo. Tuli korjattuna 3 päivän jälkeen.
Hyvin on toiminut, ahneus ei ole vielä edennyt Savoon saakka, lasku oli kohtuullinen.
Suosittelen.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 38 vierailijaa