Kasvukausikeskustelu 2020

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
hevyvani
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Loka 17, 2017 8:44 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja hevyvani »

Matsikka kirjoitti: Ti Touko 19, 2020 8:10 am Peittaako moni siemenet kylvinkoneen täytön yhteydessä?
Itte oon mietiskellyt että peittaaminen koneen täytön yhteydessä yksinkertaistais paljon kylvötyötä. Nyt oon peitannut ruuvilla siemenet peräkärryihin valmiiksi, joista täytän koneen ruuvilla.
Etukäteen peittaamisessa nestepeittausaine tasoittuuu siemeniin ja imeytyy niihin.

Jos alkais peittaamaan kun konetta täyttää, ei tarvittisi puljata peräkärryjen kanssa vaan peittauskierukka sais olla samoilla sijoillaan ja suoraan alleajettavasta siilosta putkea vaihtamalla sais muutettua lajiketta.

Mäki-Reinin peittauslaitteen hallintaan pitäis tehdä parannuksia ja sitten peittausaineen käsittely pitäis saada miellyttäväksi ja turvalliseksi.

Ratkaistavaa asiaa riittää...
Tätä samaa kysymystä pohtinut kun ens vuodeksi täytyisi tehdä jokin muutos peittaus systeemiin.
Jotkut sanoo että ei toimi suoraan koneeseen peitattuna mutta en oo oikein saanut selitystä että miksi ei toimisi.
Kellään kokemuksia?
satunnainen
Viestit: 552
Liittynyt: Ke Touko 01, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja satunnainen »

sja kirjoitti: Ti Touko 19, 2020 1:23 pm Ei kasva yhtikäs mikkään näin kylmillä ja märillä keleillä. Metriäkään vielä toukotöitä päässy tekemään :evil:
Viikko sitten laitoin levikkeet traktoriin, sitten tuli lunta ja vieläkin sateita luvassa niin ainakin ensiviikolle menee aloitus, jos säätiedot pitää paikkansa. Onpahan aikaa huoltaa koneita ja jos viitsisi metsässä käydä pusikkoa raivaamassa.
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

hevyvani kirjoitti: Ti Touko 19, 2020 3:04 pm
Matsikka kirjoitti: Ti Touko 19, 2020 8:10 am Peittaako moni siemenet kylvinkoneen täytön yhteydessä?
Itte oon mietiskellyt että peittaaminen koneen täytön yhteydessä yksinkertaistais paljon kylvötyötä. Nyt oon peitannut ruuvilla siemenet peräkärryihin valmiiksi, joista täytän koneen ruuvilla.
Etukäteen peittaamisessa nestepeittausaine tasoittuuu siemeniin ja imeytyy niihin.

Jos alkais peittaamaan kun konetta täyttää, ei tarvittisi puljata peräkärryjen kanssa vaan peittauskierukka sais olla samoilla sijoillaan ja suoraan alleajettavasta siilosta putkea vaihtamalla sais muutettua lajiketta.

Mäki-Reinin peittauslaitteen hallintaan pitäis tehdä parannuksia ja sitten peittausaineen käsittely pitäis saada miellyttäväksi ja turvalliseksi.

Ratkaistavaa asiaa riittää...
Tätä samaa kysymystä pohtinut kun ens vuodeksi täytyisi tehdä jokin muutos peittaus systeemiin.
Jotkut sanoo että ei toimi suoraan koneeseen peitattuna mutta en oo oikein saanut selitystä että miksi ei toimisi.
Kellään kokemuksia?
Parina keväänä olen peitannut osan kylvöistä suoraan koneeseen. En ole havainnut ongelmia. Kuulopuheiden mukaan peittauksesta johtuva kosteus huonontaisi simenten juoksevuutta kylvökoneessa, mutta mun kokemus on päinvastainen. Viime keväänä kylvin ensin ostosiemenohraa, ja jatkoin siitä samoilla säädöillä ja omalla suoraan koneeseen peitatulla siemenellä. Jälkimmäistä meni 30-40 kg/ha enemmän. Voi tietty siemenessä muutakin eroa olla, eri lajiketta olivat, mutta näitä nykyisiä 2-tahoisia mallasohria molemmat. Aineena ollut Bariton Super 100 ml/100 kg ja saman verran vettä kyytipoikana. Peittauksen laatu ei värin perusteella ole kovin tasainen, enempi vesi saattaisi auttaa tähän. Jussi-nestepeittain ja kolmisen metriä 125 mm:n ruuvikuljetinta suuttimen jälkeen.
Ferkku
Viestit: 5144
Liittynyt: To Joulu 22, 2005 9:51 pm
Paikkakunta: suupohoja
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja Ferkku »

Mä en oo peitannu koskaan. On niin hiton helppo täyttää kone suoraan siilosta elevattorilla ja ylijääneet voi heitää myyntiviljan joukkoon eikä jää epämääräisiä pussukoita nurkkiin siirreltäviksi. Rikkaruiskutuksen yhteyres pistän tautiainetta, sadot ihan hyviä kunhan vain sataa kesän aikana. Ensimmäisten kylvöt jo piikittää, onhan ne jo maas ollukki yli 2 vk. Loppuviikolla tarkootus kylvää loput viljat.
porhaltaja
Viestit: 1482
Liittynyt: La Joulu 01, 2018 1:41 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja porhaltaja »

Tämän päivän kylvöt tyssäsi puolenpäivän jälkeen sateeseen. Sade oli senverta paikallinen että kotona ei ole satanut. Niimpä kulutin aikaa vakoja yms. lanaillessa ja tasausäestin muutamaa palaa.

Meillä peitattiin ensin kylvökoneen peittauslaitteilla. Sitten tuli kone missä sitä ei ollut ja sitä täytettiin muutaman vuonna säkeistä jolloin ei peitattu. Tämä kausi oli tämän vuosituhannen alussa. Sitten hankittiin Jussi-ruuuvi ja Jussi jauhepeittain. Niillä mentiin vielä viime vuonna, kun jauhetta sai käyttää. Ihan kaikkea ei peitattu, ohria vain pääasiassa. Nyt taas ei peitata, kun ei olla keksitty nestepeittaukseen mitään kätevää systeemiä. Tapana on uusia siemen muutaman vuoden välein ja tautiaineita tavataan ruiskuttaa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Tämän keskustelun perusteella siirryn ens keväänä leppoiseen peittaamiseen kylvinkoneen täytön yhteydessä. Peittaan silloin kun on inspiraatio päällä.
Ensin pitää ratkaista kuinka peittausaineen käsittely onnistuu niin ettei oo joka paikka punaanen. Suuttimen huuhtelua tarpeheksi usein ja muutenkin homman järkeistämistä.

Kun kierukka toimii nappia painamalla kylvinkonehen päältä, myös peittauslaitteen hallinta pitää saada sinne. Pumpun voi napata päälle kun hyppää konehen päälle, mutta kun siemenet alkaa siirtymään niin peittausaine hanakin pitäis saada lennosta auki....ja sitten kiinni. Oliskohan joku magneettiventtiili hyvä tai ainakin käyttökelpoinen?
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
hevyvani
Viestit: 128
Liittynyt: Ti Loka 17, 2017 8:44 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja hevyvani »

https://www.happowa.fi/fi/tuotteet/nest ... ain-1-info

En tiedä onnistuinko liittää tuota linkkiä mutta itte oon ajatellu kokeille tuota happowan peittaria. Jos ottais sille virran kylvökoneen kautta. Liitin johdolle ja katkaisija siten että sais virrat pois siinä samalla kun täyttökierukankin pysäyttää. Tuossa kun on tuo 12v jännite.
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Meillä peitattiin monena vuonna kylvökoneen täytön yhteydessä silloin kun oli jauheet käytössä, onnistui silloin hyvin jussiruuvvin laitteet oli, nyt kun tuli nestemäiset aineet niin rakennettiin agropointin tarvikkeista nestepeittain jota käytettiin yhtenä keväänä jussiruuvvin tyvessä kylvökonetta täytettäessä, ei oltu tyytyväisiä siihen kun vaikutti siemenen juoksevuuteen liikaa, kiertokokeen tulokset oli epämääräisiä, siirrettiin se peittausainepumppu vanhaan liki 6 m pitkään 4 tuuman junkkarin ruuvviin ja peitataan suursäkkiin etukäteen aineet imeytymään, peittaus näyttää tasalaatuisemmalta eikä kiertokokeen ja kylvön kanssa ole ollu enää ongelmia.
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Mun mielestä ei mitään järkeä peitata täytön yhteydessä. Ensinnäkin homman voi tehdä keväällä valmiiksi, toiseksi homma on aina aluksi vähän säätämistä että saa kaikki kohdilleen ja menee oikea määrä, ja kolmanneksi onko järkeä jättää laite kuivumaan liemet sisällä, mahtaako monta vuotta toimia? Eikai sitä kukaan viitsi pestä joka koneellisen jälkeen. Ja onhan siinä tuokin ettei tiedä yhtään kuinka sitä siementä menee ennekuin peittausaine on ehtinyt kuivua/imeytyä.
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

9.5 kylvettyjä kauroja kävin eilen potkimassa. Osassa on 3,5cm itu, osa on turvonnut mutta ei lähtenyt vielä tekemään juurta. Viikon päästä pitäis olla jo vähän piikkiä näkyvissä.
Mutta sitten, eräällä lohkolla on suuret maalajivaihtelut. Kun savella on sopiva niin ruopalla menee syvään. Ja toistepäin jättää savella pintaan. Sama juttu äestyksessä. Oon pitänyt tapana kylvää n. 6,5cm syvyyteen. No, savella on ton verran ja ruopalla pari senttiä enämpi :roll:
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Talumees
Viestit: 6384
Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja Talumees »

hevyvani kirjoitti: Ti Touko 19, 2020 10:23 pm https://www.happowa.fi/fi/tuotteet/nest ... ain-1-info

En tiedä onnistuinko liittää tuota linkkiä mutta itte oon ajatellu kokeille tuota happowan peittaria. Jos ottais sille virran kylvökoneen kautta. Liitin johdolle ja katkaisija siten että sais virrat pois siinä samalla kun täyttökierukankin pysäyttää. Tuossa kun on tuo 12v jännite.
Hiukan halvempi tosin ei salkussa.
https://agropoint.fi/tuotteet/ruiskujen ... tauslaite/
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika! :mrgreen:
Mutteriuuno
Viestit: 2780
Liittynyt: To Maalis 15, 2012 9:35 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja Mutteriuuno »

8400 kirjoitti: Ti Touko 19, 2020 11:47 pm Mun mielestä ei mitään järkeä peitata täytön yhteydessä. Ensinnäkin homman voi tehdä keväällä valmiiksi, toiseksi homma on aina aluksi vähän säätämistä että saa kaikki kohdilleen ja menee oikea määrä, ja kolmanneksi onko järkeä jättää laite kuivumaan liemet sisällä, mahtaako monta vuotta toimia? Eikai sitä kukaan viitsi pestä joka koneellisen jälkeen. Ja onhan siinä tuokin ettei tiedä yhtään kuinka sitä siementä menee ennekuin peittausaine on ehtinyt kuivua/imeytyä.


Mun kokemuksen perusteella en oikeastaan tunnista mainitsemiasi "ongelmia". Osan olen peitannut etukäteen pusseihin, kun on yksi peltolohko niin kivisen tien takana, ettei voi täysillä säiliöillä ajella. Lisätyötä tulee säkittämisestä ja säkkien nostelusta sekä tyhjentämisestä. Tuo peittauslaitteen säätöhomma on tehtävä joka tapauksessa, ensimmäisen vuoden opettelun jälkeen ei mainittavasti hidasta hommia. Liemet eivät kuivu koneeseen, eikä ole tarvetta konetta pestä seisokkien ajaksi. Yöksi olen ottanut suutinrungon suuttimineen ja letkuineen irti ruuvikuljettimesta ja heittänyt vesiämpäriin, peittausainekanisteria ravistellut aamulla. Jos sade tai muu syy keskeyttää homman useammaksi päiväksi, niin olen pumpannut pari litraa vettä läpi. Jussi-peittaimessa ainetta annostelee letkupumppu eikä aineen kanssa ole kosketuksessa muuta kuin letkua. Siemenen menekin voi mitata kiertokokeella. Myönnettäköön, että siinä on pientä säätämistä ja epävarmuutta ollut.
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Celest Trio oli se aine jonka kanssa oli hankaluuksia kylvökoneeseen peitatessa, jotenkin tahmaista vaikka lantattiin puolet vettä, muita aineita ei kokeiltu, aikoinaan kun oli nestemäiset elohopeaaineet niin oli jussituotteen paineilma laite, mikä otti paineen kärrynpyörästä tai jostain varapyörästä, toimi hyvin suoraan koneeseen peitatessa.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Nyt oon kahtena vuonna peitannut Redigo Prolla.
Peittaus ja siemenviljan käsittely on tilakohtainen juttu.
Siemensuursäkkejä en halua käyttää, nytkin niitä oli jonkinverran ja typerää hommaa on.

Peräkärryille peittaaminen siilosta on helppo juttu, teet kiertokokeen/mittaat kuinka paljon tulee tavaraa kierukasta minuutissa, säädät peittauslaitteen ja annat palaa. Sekunttikellolla aika.
Suoraan suursäkkiin peittaaminen olis paljon vaikeampi, eikä meillä oo niille säilytystilojakaan....jos ei sitten niillä peräkärryillä säilyttele.
Kylvinkoneen täyttö siemensuursäkistä tympäisee, apulantapuoli on ihan ok. Peräkärryistä on helppo täyttää kierukalla siemenpuoli, saa helposti ihan täytehen. Peräkärryjen kans vekslaaminen vaan tympäisee, suoraan siilosta kierukalle päästämällä olis 153 kertaa helpompaa, mutta se peittaus.

Saisin käyttöön/oon käyttänytkin Jussi täyttöruuvia, en kyllä tykännyt.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
sampomiäs
Viestit: 1371
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:49 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja sampomiäs »

Juu, koneen täyttö suursäkistä on hankalaa, meillä säkit tyhjennetään täyttövaunuun josta ruuvvilla koneeseen, sellaista puljaamistahan se vähä on, mutta saa hyvin koneen täyteen.
Avatar
Matsikka
Viestit: 16235
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

sampomiäs kirjoitti: Ke Touko 20, 2020 9:04 am Juu, koneen täyttö suursäkistä on hankalaa, meillä säkit tyhjennetään täyttövaunuun josta ruuvvilla koneeseen, sellaista puljaamistahan se vähä on, mutta saa hyvin koneen täyteen.
Mulla on suursäkin sukkaan.....vai purkuletkumikälie.....kiinnitettävä venttiili. Sillä kyllä homma onnistuu mutta pientä äheltämistä se on.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
Osmo_
Viestit: 8630
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Matsikka kirjoitti: Ke Touko 20, 2020 8:52 am Nyt oon kahtena vuonna peitannut Redigo Prolla.
Peittaus ja siemenviljan käsittely on tilakohtainen juttu.
Siemensuursäkkejä en halua käyttää, nytkin niitä oli jonkinverran ja typerää hommaa on.

Peräkärryille peittaaminen siilosta on helppo juttu, teet kiertokokeen/mittaat kuinka paljon tulee tavaraa kierukasta minuutissa, säädät peittauslaitteen ja annat palaa. Sekunttikellolla aika.
Suoraan suursäkkiin peittaaminen olis paljon vaikeampi, eikä meillä oo niille säilytystilojakaan....jos ei sitten niillä peräkärryillä säilyttele.
Kylvinkoneen täyttö siemensuursäkistä tympäisee, apulantapuoli on ihan ok. Peräkärryistä on helppo täyttää kierukalla siemenpuoli, saa helposti ihan täytehen. Peräkärryjen kans vekslaaminen vaan tympäisee, suoraan siilosta kierukalle päästämällä olis 153 kertaa helpompaa, mutta se peittaus.

Saisin käyttöön/oon käyttänytkin Jussi täyttöruuvia, en kyllä tykännyt.
Toi siemensäiliön täyttö suursäkistä on kyllä perseestä, kun elämääkin pidemmät kannet aukeaa vaan 90°. Aina valuu maahan. Tumeen menee tyhjään säiliöön tasan suursäkki apulantaa ja myöhemmin täyttö Raimolla. Mielessä on käynyt jussiruuvin ja väli- ja takalaidan ostaminen. Tuppaavat vaan maksamaan😬 Olis yhden miljoonavitunviisataakakstoistatuhatta kertaa mukavampi.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
8400
Viestit: 9813
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Suursäkkien kanssa pelaaminen on kyllä tympeää, ja vaarallistakin. Varmaan nämä nykyiset peittausaineet ei tahmaa sitä jyvää niin, mutta itse en missään nimessä haluaisi sitten kylvön yhteydessä enää puljata. Pari vuotta sitten laitoin oman peitatun siemenen säädöillä kaupan peitattua ja hups, 300 kiloa hehtaarille. Oli kyllä tiheä oras :mrgreen:
5424155
Viestit: 517
Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja 5424155 »

Woodsman kirjoitti: Ti Touko 19, 2020 6:42 am Jännä sana tuo karhita, meillä äestetään.
Joo, huvittavaltahan se kuulostaa tällä kielialueella, risukarhista jäänyt käyttöön, mutta olihan niitä hevosvetoisia jousikarhia ihan tehdastekoisia, ja ne oli nimenomaan karhia.Meiltä löytyy semmonen vieläkin, muistaakseni Kullervo merkkinen, oikeen vaihdettavilla jousenkärjillä. Siihen aikaan äkeessä oli aina pyörivät akselit, vasta nämä nykyiset "äspiikkiäkeet", oli äkeitä, ja sen nimen taisi keksiä sama propagandatoimisto, josta tuli nämä "toisiopainonsiirrot ja mukautumisherkkyydensäädöt", sun muut kuolemattomuudet.
MF265
Viestit: 2072
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 2:45 pm
Viesti:

Re: Kasvukausikeskustelu 2020

Viesti Kirjoittaja MF265 »

Peittasin ohrat omatekosella betoninsekottajalla auki leikattuihin suursäkkiin, yhteensä 4 säkillistä tänä vuonna. Aika iso homma. Ihmeen hyvin nestemäinen aine sekottu siemeniin. Laitoin samalla lisäravinnetta. Säkit nostin lavoilla matalaan kärriin josta kylvökone täytettiin ämpärillä tai lapioimalla.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: EKo, Google [Bot], mtj, Semrush [Bot] ja 31 vierailijaa