Peräkärry kuomulla ja kipillä

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Lurkus kirjoitti: To Helmi 13, 2020 8:04 am En oikeastaan tiedä mutta jos ei niin outoa että mikromuovia niistä kuitenkin lähtee.

https://yle.fi/uutiset/3-10405667

Ymmärtääkseni menee niin että osa renkaasta on luonnonkumia ja osa synteettistä kumia, joka on muovia.

Vastavuoroisesti voisin kysyä että löytyykö monelta valmistajalta tieto kuinpa paljon rengas sisältää raskasöljyä, metallia jne?

Itse olen juuri lähteellä eli öljynporauslautalla :oops:
Kumi on kumia ja muovi on muovia. Vaikka molempia voidaankin tehdä samasta raaka-aineesta,
mutta erilaisin menetelmin ja lisäainein.
Aivan kuten betonikin on eri asia kuin savitiili. Vaikka niissäkin on sama raaka-aine, eli
kivi/hiekka.
rotez
Viestit: 420
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 8:22 pm
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja rotez »

Onhan nuo vaatimukset kokolailla täyttäviä kärryjä vaikka kuinka.
Minulla nyt Trailfine 1500x3250 ..kuomulla sisäkorkeus n, 1300.
Hinta alle 2th.
Vanha pienempi telikärppä oli tukevuudessaan kyllä ihan eri maailmasta...sillä ajettiin sellaisia kuormia joita en tuohon ole
laittanut..siinä kesti lokasuojatkin seisomista kuorman sidonnassa.
Avatar
Broadspeed
Viestit: 2509
Liittynyt: Ti Loka 25, 2011 7:21 am
Paikkakunta: Masku
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Broadspeed »

Lurkus kirjoitti: To Helmi 13, 2020 8:04 am En oikeastaan tiedä mutta jos ei niin outoa että mikromuovia niistä kuitenkin lähtee.

https://yle.fi/uutiset/3-10405667

Ymmärtääkseni menee niin että osa renkaasta on luonnonkumia ja osa synteettistä kumia, joka on muovia.

Vastavuoroisesti voisin kysyä että löytyykö monelta valmistajalta tieto kuinpa paljon rengas sisältää raskasöljyä, metallia jne?

Itse olen juuri lähteellä eli öljynporauslautalla :oops:
Paljonkohan jarrut ja renkaat säästyis, jos ei olis kameratolppia :roll: Päästötkin vähenis.


Nuo kärryjen ensiasennusrenkaat on kyllä melko kuraa. Omassa kärryssä on nastat talvella, ja jämäköityy meno melkolailla, kun on tukevat kumit alla.
Fordson Power Major Manuel -59
Fordson Super Dexta -62
Fordson Super Dexta New Performance -63
Deutz Fahr DX 3.90 4wd -87
Lurkus
Viestit: 1015
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

PuuhaPate kirjoitti: To Helmi 13, 2020 10:13 am
Lurkus kirjoitti: To Helmi 13, 2020 8:04 am En oikeastaan tiedä mutta jos ei niin outoa että mikromuovia niistä kuitenkin lähtee.

https://yle.fi/uutiset/3-10405667

Ymmärtääkseni menee niin että osa renkaasta on luonnonkumia ja osa synteettistä kumia, joka on muovia.

Vastavuoroisesti voisin kysyä että löytyykö monelta valmistajalta tieto kuinpa paljon rengas sisältää raskasöljyä, metallia jne?

Itse olen juuri lähteellä eli öljynporauslautalla :oops:
Kumi on kumia ja muovi on muovia. Vaikka molempia voidaankin tehdä samasta raaka-aineesta,
mutta erilaisin menetelmin ja lisäainein.
Aivan kuten betonikin on eri asia kuin savitiili. Vaikka niissäkin on sama raaka-aine, eli
kivi/hiekka.
Viimeksi muokannut Lurkus, To Helmi 13, 2020 12:13 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lurkus
Viestit: 1015
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

Lurkus kirjoitti: To Helmi 13, 2020 12:10 pm
PuuhaPate kirjoitti: To Helmi 13, 2020 10:13 am
Lurkus kirjoitti: To Helmi 13, 2020 8:04 am En oikeastaan tiedä mutta jos ei niin outoa että mikromuovia niistä kuitenkin lähtee.

https://yle.fi/uutiset/3-10405667

Ymmärtääkseni menee niin että osa renkaasta on luonnonkumia ja osa synteettistä kumia, joka on muovia.

Vastavuoroisesti voisin kysyä että löytyykö monelta valmistajalta tieto kuinpa paljon rengas sisältää raskasöljyä, metallia jne?

Itse olen juuri lähteellä eli öljynporauslautalla :oops:
Kumi on kumia ja muovi on muovia. Vaikka molempia voidaankin tehdä samasta raaka-aineesta,
mutta erilaisin menetelmin ja lisäainein.
Aivan kuten betonikin on eri asia kuin savitiili. Vaikka niissäkin on sama raaka-aine, eli
kivi/hiekka.
Edullisemmat renkaat monesti sisältää vähemmän tuota luonnonkumia. Ymmärtääkseni kumia ei siis voi tehdä kuin luonnonkumista. Synteettistä kumia tehdään muovista.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Lurkus kirjoitti: To Helmi 13, 2020 12:12 pm

Edullisemmat renkaat monesti sisältää vähemmän tuota luonnonkumia. Ymmärtääkseni kumia ei siis voi tehdä kuin luonnonkumista. Synteettistä kumia tehdään muovista.
Olet ymmärtänyt täysin väärin. Myös synteettistäkumia valmistetaan. Ja paljon. Valmistettu jo yli 100 vuotta.
Synteettisen kumin käytetyin raaka-aine on poraamanne öljy. :wink:
Joistakin muoveista, ei kovin monista, voidaan kyllä tehdä kumia. Tietääkseni sitä muovia taas ei tehdä öljystä.
Renkaan luonnonkumi-synteettinenkumi suhteen vaikutuksesta renkaan hintaan en tiedä mitään.
Alkaa lipsua aiheesta, josko kumi/muovi keskusteluketju? 8)
https://plasthouse.fi/mista-muovit-valm ... n-liittyy/
http://www.ravelast.com/tutkimus-ja-keh ... eerit.html
Lurkus
Viestit: 1015
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

PuuhaPate kirjoitti: To Helmi 13, 2020 12:58 pm
Lurkus kirjoitti: To Helmi 13, 2020 12:12 pm

Edullisemmat renkaat monesti sisältää vähemmän tuota luonnonkumia. Ymmärtääkseni kumia ei siis voi tehdä kuin luonnonkumista. Synteettistä kumia tehdään muovista.
Olet ymmärtänyt täysin väärin. Myös synteettistäkumia valmistetaan. Ja paljon. Valmistettu jo yli 100 vuotta.
Synteettisen kumin käytetyin raaka-aine on poraamanne öljy. :wink:
Joistakin muoveista, ei kovin monista, voidaan kyllä tehdä kumia. Tietääkseni sitä muovia taas ei tehdä öljystä.
Renkaan luonnonkumi-synteettinenkumi suhteen vaikutuksesta renkaan hintaan en tiedä mitään.
Alkaa lipsua aiheesta, josko kumi/muovi keskusteluketju? 8)
https://plasthouse.fi/mista-muovit-valm ... n-liittyy/
http://www.ravelast.com/tutkimus-ja-keh ... eerit.html
Olen mielestäni ymmärtänyt ihan oikein. Kumia tulee vain luonnosta ja synteettistä kumia muoveista johon liittyy taasen tämä öljy.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Lurkus kirjoitti: To Helmi 13, 2020 1:17 pm
Olen mielestäni ymmärtänyt ihan oikein. Kumia tulee vain luonnosta ja synteettistä kumia muoveista johon liittyy taasen tämä öljy.
Olkoon sitten niin. :wink:
Volovo
Viestit: 913
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Volovo »

Respo nyt kärjessä. Onkohan neljämetrinen liian järeä ja siten notkahtaa jostain? Samat saranat,kaasujouset ym. Kuin 3metrisessä?
Lurkus
Viestit: 1015
Liittynyt: To Marras 18, 2010 10:35 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Lurkus »

No omaan käyttöön jos tulee niin tuskin itse rikot vaan ymmärrät olla lastaamatta täyttä tiilikuormaa. Eiköhän kestä siinä missä se pienempikin. Itse kyllä näkisin että mönkijälle ja kelkalla riittää se lyhyempikin. Makuasia.
Jäykistäminenkin toki on itse helppoa, mutta silloin on kyllä yleensä kuormarkin jo vähän yli sallitun :D
Volovo
Viestit: 913
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Volovo »

Tarkoitin kuomun kestävyyttä. Raskaat kuletetasn toisella kärryllä. Kuuden metrin salaojaputkia,kaivoja finnfoamia,risuja kuorikatetta ym. kuletukseen lähinnä.
EKo
Viestit: 4544
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja EKo »

zukka kirjoitti: Ti Helmi 11, 2020 11:39 am https://m.nettivaraosa.com/yritys/lakeu ... eky?page=1

Täältä pari tuttua on ostanut ja itsellä tuo 350x150 kokoinen 50cm laidoilla ja kuomulla on suunnitelmissa ostaa.
Nuo sopivat kevyeeseen harrastelukäyttöön, mutta ei yhtään raskaampaan hommaan.
Ainevahvuudet luokkaa puolet esim. Majavan vastaavista.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

EKo kirjoitti: To Helmi 13, 2020 6:19 pm
zukka kirjoitti: Ti Helmi 11, 2020 11:39 am https://m.nettivaraosa.com/yritys/lakeu ... eky?page=1

Täältä pari tuttua on ostanut ja itsellä tuo 350x150 kokoinen 50cm laidoilla ja kuomulla on suunnitelmissa ostaa.
Nuo sopivat kevyeeseen harrastelukäyttöön, mutta ei yhtään raskaampaan hommaan.
Ainevahvuudet luokkaa puolet esim. Majavan vastaavista.

JT-TRAILER "S" LAVA 150X330X50 omapaino 245kg
Majava 5032 LJ + Jaxal 100cm 150 x 326x35 omapaino 220kg
Mistä ihmeellisestä kevytmateriaalista, alumiinista?, Majava on tehty kun sen materiaali
on luokkaa tuplat JT:n paksuudesta?

https://www.nettivaraosa.com/kuljetuska ... srakenneky
https://www.vaunushop.fi/perakarryt/tuo ... 00cm/2497/
JariS
Viestit: 878
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja JariS »

Soita Vallelle , kerro minkälaisen tarvitset ja pyydä tarjous...

https://trailertukku.fi/
Ferguson TED -52
Ursus 385 -76
Avatar
ETS
Viestit: 726
Liittynyt: Ke Maalis 06, 2013 3:39 pm
Paikkakunta: L-virta
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja ETS »

EKo kirjoitti: To Helmi 13, 2020 6:19 pm
zukka kirjoitti: Ti Helmi 11, 2020 11:39 am https://m.nettivaraosa.com/yritys/lakeu ... eky?page=1

Täältä pari tuttua on ostanut ja itsellä tuo 350x150 kokoinen 50cm laidoilla ja kuomulla on suunnitelmissa ostaa.
Nuo sopivat kevyeeseen harrastelukäyttöön, mutta ei yhtään raskaampaan hommaan.
Ainevahvuudet luokkaa puolet esim. Majavan vastaavista.
Ei tämäkään Majava ole kovin raskaassa käytössä ollut, mutta silti molemmilta puolen iskarit poikki ja kiinnikkeet irti. Tehtaalta tosin sai korjaussarjat ystävälliseen hintaan.
Volovo
Viestit: 913
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Volovo »

Vallella on vähemmän tunnettu merkki, TrailerMate. Kokemuksi kyseisestä kärrystä vailla.
Volovo
Viestit: 913
Liittynyt: La Joulu 14, 2013 8:48 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Volovo »

Ja toinen Vallen merkki Kewner. Minä en ole kuullu edes merkkiä.
JariS
Viestit: 878
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 1:57 pm
Paikkakunta: Humppila
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja JariS »

Volovo kirjoitti: To Helmi 13, 2020 8:43 pm Ja toinen Vallen merkki Kewner. Minä en ole kuullu edes merkkiä.
Nämä tulee keskieuroopasta, kyllä siellä osataan kärryt tehdä, isoissa tehtaissa pitkällä kokemuksella ja isoissa sarjoissa, ei pysty kotimaiset valmistajat hinnalla kilpailemaan, eikä oikein laadullakaan, vaan muilla konsteilla, esim räätälöity valmistus tai sitten tingitään materiaaleista...

Kärryn merkiksi voi tietenkin isomman erän ostaja valita minkä haluaa, mutta eiköhän noistakin valmistajan nimi löydy, oli merkki mikä tahansa.
Ferguson TED -52
Ursus 385 -76
429
Viestit: 571
Liittynyt: Ma Syys 17, 2018 7:54 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja 429 »

Mites tuo toinen virolaisvalmistaja Brentex? Ainakin IKH on myynyt. Lieneeko Respon tasoinen?
Rampe
Viestit: 822
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 8:39 pm
Viesti:

Re: Peräkärry kuomulla ja kipillä

Viesti Kirjoittaja Rampe »

JariS kirjoitti: Pe Helmi 14, 2020 10:36 am
Volovo kirjoitti: To Helmi 13, 2020 8:43 pm Ja toinen Vallen merkki Kewner. Minä en ole kuullu edes merkkiä.
Nämä tulee keskieuroopasta, kyllä siellä osataan kärryt tehdä, isoissa tehtaissa pitkällä kokemuksella ja isoissa sarjoissa, ei pysty kotimaiset valmistajat hinnalla kilpailemaan, eikä oikein laadullakaan, vaan muilla konsteilla, esim räätälöity valmistus tai sitten tingitään materiaaleista...

Kärryn merkiksi voi tietenkin isomman erän ostaja valita minkä haluaa, mutta eiköhän noistakin valmistajan nimi löydy, oli merkki mikä tahansa.
Isommissa kärryissä taitaa olla pienempi hintaero, jos on oikein mitään. Tuli jotain tuossa vertailtua hetki takaperin. Moni kotimainen tekee ainoastaan tilauksesta. Tehdään sellainen kun pyydetään. Yksittäiskappaleissa muutokset tulee lähes samalla vaivalla. Työjälki voi olla karkeampi käsityössä. Joillekin se voi olla vähempiarvoinen asia, kunhan vaikka niitä sidontapisteitä on riittävästi ja oikealla kohtaa esimerkiksi.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], jarikos, Jusi ja 47 vierailijaa