Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Väri

Alkuperäinen vihertävä
35
61%
Kirkkaan-limen vihreä
5
9%
Keltainen
6
11%
Keltaoranssi
4
7%
Musta
2
4%
Viininpunanen
5
9%
Ruskea
0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 57

Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tää keskustelu rupee näköjänsä menemään vaihteeks tähän pisteeseen🙄 Paan nyt alkuun vaan isomman kaasarin ja katsoo että miten vaikuttaa. En tee kisakonetta, vaan piristän pikkuisen vanhaa
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Osmo_ kirjoitti: To Helmi 13, 2020 11:11 am Tää keskustelu rupee näköjänsä menemään vaihteeks tähän pisteeseen🙄 Paan nyt alkuun vaan isomman kaasarin ja katsoo että miten vaikuttaa. En tee kisakonetta, vaan piristän pikkuisen vanhaa
Siis mihin pisteeseen?

Mutta laita vaan. Hyötyä siitä ei ole. Pitäisi selvitä ihan katsomalla sitä tonnisen imusarjaa.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Juu, ei pelkkä kaasuttimen isontaminen juuri koskaan hyödytä. Tuskin satiaisen tehon rajallisuus on
kaasuttimen syöttökyvystä kiinni.
Eikä pelkkä lisäsoppakaan onnea tuo, kun tuo jo mainittu imusarja ja pakosarja pakoputkineen myös ahistavat.
Satiaisen kanssa on vähän sama ongelma kuin volksvagen-miehilläkin!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Kuva
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

No, muistimpahan että mullahan on tuolla yksi A10 varaosakone. Senhän voisi tehdä tuossa valmiiksi ja laittaa vähän osaa kiinni. Ja siis aion tehdä nää muutokset niin, että olisi mahdollisimman huomaamaton.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja poweri »

Itsellä ei ole 100 A kokemuksia mutta vierestä seurannut kaverin nuoruusvuosia, hän harrasti junan sulaketta kortin saatuaan.
Iskarit siihen päivitettiin ja moottori, moottoriksi vaihtui sunnyn oliko 1.4 en muista tarkkaan ja millä muutoksilla. Samannäköinen tappikone peltikopalla. Nokka vaihtui ja kylkeen ilmestyi 40 tupla dellortot. Säätö tapahtui siihen aikaan Free Tecniksin noin arvot joita testattiin ajossa että toimi puhtaasti alhaalta ylös ja tulppa ruskee. Synkrot säädettiin letkulla kuuntelemalla sisimpiä imutorvia.
Se kulki sen ajan mittapuulla hyvin ja vei kyllä sitä hyttiä. Hän osasi ajaa aika hyvin etuvetoisella, talvella tuli sitten piikkirenkaat alle ja meno oli aika hurjaa, toisena talvena kaatui katonvaihto kuntoon....onneksi ei sattunut kuin datsunia.
Tälläistä tuli mieleen kasariluvulta.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja 361 »

Sitä ulkoisesti samannäköistä A- sarjan moottoria on ollut myös 1.5l synnyn keulalla. En muista että sellaista olisi 100A:n nokalle sovitettu. Liekö syynä iskunpituus ja etuvetodatsunin vaihdelaatikon sijainnin aiheuttama hankaluus.

Cherrystä tuo 140 käy suoraan, tosin -80 luvusta on aikaa eikä cherryjen tekniikoitakaan makaa enää joka nurkassa varsinkaan "isolohkoina"

Takavetosunnyt ovat kaikki A-moottorisia 120, 140 ja 150
Cherryt A moottorisia 120 ja 140 sekä E moottorisia 100, 130 ja 150 mallit.
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Se A10 ei kovin kaksinen ole virittämisen kannalta. Kolmella runkolaakerilla ja kannessa ahtaat kanavat. Jos hipoilemaan sen kanssa alkaa niin etsii jostakin soikeilla kanavilla olevan A12:n kannen, on jo lähtökohtaisesta paaljon parempi ja istuu heittämällä A10:n päälle. Mutta jos ihan omissa rojuissa pysyy niin ne perinteiset kanavien muotoilut, vähän kireämpi nokka, pikkusen puristuksia lisää, peltisarja ja tuplat tai esim. Weber DGV (tai neljä konepyörän kaasaria). Sinänsä toi A10 on kiva, että on kohtuu kierrosherkkä kone, tuntuu enemmän kisavireiseltä kuin onkaan :mrgreen: Toisaalta satiaisen ajo-ominaisuudet eivät kestä kovinkaan isoa voiman lisäystä tai siitä tulee ihan pitelemätön :mrgreen:

Jarrupäityksen (ja alustan) osalta pikkukoneisen (1,0/1,3) N12 Cherryn/B11 Sunnyn iskarit, navat ja jarrut helpoin tie onneen. Korissa olevat ylälautasen kiinnitysreiät isonnetaan 8mm -> 10mm. Raidetangonpäät käännetään 180 astetta kun mutteri on aakkosessa ylöspäin ja N12 navassa alas. Iskarista ylempää kiinnitys reikää soikeaksi niin saa camper kulman kohdalleen (siis sitä, josta kiinnitetään napaan). Ja alapallon vaihtaa N12 malliseksi. Jarruletkut ja putket joutuu vaihtamaan, käy Cherrystä/Sunnystä.
Jos haluaa säädettävän alustan eteen niin mkI Golfin coiloverit, E34 Bemarin camber-levyt (eli ne koriin tulevat käikäleet, mihin tolppa kiinnittyy)+kuulalaakerit kääntölaakereiksi, N12/B11 alapallo + napa + jarrut. Navasta joutuu kaventamaan iskarin kiinnityskohtaa noin millin ja alemman pultin reiän poraamaan isommaksi. Muuten bolt-on.

N12 jarrut eivät mahdu 12" vanteen sisälle.

N10 Cherryssä (sekä F10) on myös A10 konetta. En kyllä muista 100A N10:ä nähneeni, 100AFII on havainto. Yleisimpiä A12 (120A) ja A14 (140A), faceliftissä -81 tuli E-sarjan koneet N12:n keulalle (100A, 130A, 150A). A15:sta ei saa leimattua aakkosen nokalle.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Tarkotus ei oo siis tehdä mahdottoman kireetä. Sillai, että paikkais kolmosen ja nelosen pitkää väliä. Kireempi nokka ja kaasari tekis tod näk taian. En kumminkaan revittele autolla, koska tiedän noi ajo-ominaisuudet, esim ABS-jarrut ja takavakaajan puutos :mrgreen: En viitti nimittäin alkaa survomaan Cherryn jarruja tonne, koska vannekoon muutos ei innostaisi. Levyt toisaalta on nurkissa, mutta tarvis satulat ja takapään uusiks.
Mutta jokatapauksessa, projekti alkaa viikonloppuna. Huomiovalojen kytkentä. Miten olisi paras toteuttaa? Pitkät ja lyhyet on releistetty ja parkeille menee suora sähkö.
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
sportswgn

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Ajan henkeen eli palavat kun parkit on päällä ja sammuvat kun ajovalot kytkee päälle. Ohjaukseen vaihtorele, jossa lähdöt 87 ja 87a. Napaan 85 ohjaus ajovaloilta ja pitkiltä, väliin diodit, joiden päästösuunta releesen päin. Nastaan 86 maa, nastaan 30 virta parkeilta ja nastasta 87a huomiovaloille. Halutessa voi parkeilta tulevaan johtoon laittaa katkaisijan.

Kuva
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja 361 »

sportswgn kirjoitti: Pe Helmi 14, 2020 9:06 am
N10 Cherryssä (sekä F10) on tosiaan myös A10 konetta. En kyllä muista 100A N10:ä nähneeni, 100AFII on havainto. Yleisimpiä A12 (120A) ja A14 (140A), faceliftissä -81 tuli E-sarjan koneet N12:n keulalle (100A, 130A, 150A). A15:sta ei saa leimattua aakkosen nokalle.
Nippelitietoa tiedän :wink: Mutta. N10 on ollut myös A10 koneella ja ne olivat kaikki huomattavasti köyhempää DL- varustetasoa. DL:ät oli yleensäkin harvinaisuuksia täällä, jokunen on tullut vastaan.

140 moottori tuli pikauudistuksena suorituskyvyn parantamiseksi faceliftiin -81 (kantikkaat valot) ja samaan koriin uudistettiin myöhemmin koko moottorivalikoima E10- E15 . N12 kori tuli vuodelle -83 ja niissä edellisen korimallin moottorit 1.0/ 1.3/ 1.5 ja lisäksi uusina 1.5 Turbo ja 1.7 Diesel.
361
Viestit: 5667
Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Kausiremonttia)

Viesti Kirjoittaja 361 »

.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Miten tommoseen istuisi K11 micran ei isolohko, vaan pitkäiskuinen 1.3 nen? Kaikkine lootineen päivineen. Ainakin Micraa vie jo vakiona siinä määrin että pikkasen keskimääräistä huonommalla itsesuojeluvaistolla meno tuntuu riittävältä.

Ja jos ei piisaa, niin ruuttakone on helppo ahtaa.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja epe2 »

eikös tuossa 140 koneen laitossa 100 ankkaan ollu et ku lohko on korkeampi,niin konepelti ei sopinu kiinni normi putsareilla,toki saataan myös houreilla kultaisissa muistoisssa.Tuli mieleen aikoinaa muu juttu sata ankasta,kaveri anto virtaa toisen kaverin ankalle,mutta anto sitä volvo kuorma-autosta,no siinähä räjähti ankan akku päin näköä :wink:
korjailija
Viestit: 5516
Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja korjailija »

Mielestäni Osmo on saanut tuon Datsunin niin hyvään kuntoon ettei sitä kannata alkaa pilaamaan ainakaan millään sellaisilla moottorivaihdoilla joissa laitetaan joku ihan muu kuin alkuperäinen moottori.
Tuo kaasutin homma tuntuu ihan riittävältä ja siihen voi lisäksi harkita jotain kevyttä kannen virittelyä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe

Etiam si omnes, ego non
korsteeni
Viestit: 3568
Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja korsteeni »

Onko tuo 100A:n imusarja, kansi ja pakosarja/putki muka oikeasti niin huono, että pikku kaasaripäivityksellä ei saa yhtään mitään aikaiseksi :shock: Vai onko näillä vastaan väittäjillä vähän erikoiset ajatukset ”virittämisestä” ...tarkoitan että ajatuksena joko vakio, tai sitten pitää tulla 150hv lisää ennen kuin kannattaa?

Kyllä omakokemuksena c-kadetti, 1600 lada ym. 1-koppainen golffi ainakin käytännön ajolleen piristyi kummasti pikku kaasarivaihdoilla, ilman että joku 0-100 kiihdytys nyt kuitenkaan dramaattisesti muuttui...kun ei sitä edes tavoiteltu, mutta normaali ajossa muuttui vääntö ja just tuollainen mitä Osmokin perään kuulutti, että pikku parannus ala ja keskirekisteriin paikkaamaan pitkää kolmosen ja nelosen väliä :roll:
Leukkumies
Viestit: 761
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 5:58 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Leukkumies »

Kaverin peltoamppeeria innostuttiin vähän piristään joskus ysikytluvun puolivälissä. Vakioon A10:n laitettiin alkuperäisen tilalle tuommoinen Lynxin imusarja kuin tuossa paketissa: https://www.lynxauto.com.au/datsun-1000 ... rsion.html , kaasuttimeksi siihen tuli Solex 40 vaaka, ei suppiloita ei putsaria. Lisäksi laitettiin jonkinlainen peltisarja ja putki oli mallia riittävän avara, muuten ei koneeseen kajottu. Ja voin sanoa että kyllä rupes kiesi liikkumaan entiseen verrattuna 8) :lol: Eikä ole pakko uskoa jos ei halua mutta näin meillä. Hitsilukko oli tasauspyörästössä.
A14 ja A15 kansissa oli ne soikeat imukanavat, ei A12, A10 ja A12 oli melkolailla sama kansi, saattoi olla prikulleenkin sama, itellä oli peltorassina 90-luvun alussa vuoden 78 140Y B310, hyvä vehje, sillä opin ajamaan.
jamppi
Viestit: 2252
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 1:17 pm
Paikkakunta: Heinola
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja jamppi »

Nyt taitaa mennä turha työ hukkaan. Jos kaksikurkkuisen kaasarin toinen kurkku suurenee 2mm niin johan maalaisjärkikin
sen sanoo että kiihtyvyy löytyy tuolta henkiseltä puolelta.
Melkolailla poikkeuksetta japseissa auttoi toisiokurkun pääsuuttimen vaihto pykälää suurempaan estämään kyykkäys
kiihdyttäessä.
Mutta näinhän se jokaisen kohdalla lienee että muualla koettu ja nähty tietotaito ei oo mitään omaan verattuna. :D
6 Nuhvia
2 Leukkua
Olympia -37 5-6 Hp
BMV 8-10 Hv
Lasikuulapuhallusta masinisteille
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Se jää nähtäväksi. Pääkurkkuhan pysyy samana, mutta alipaineella avautuva toisiokurkku isonee tossa Hitachi DCG:ssä. Se jää nähtäväksi että miten toimii.
Minkäskokoiset imukanavat on muuten pyöreereikäisessä A12:ssa?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Ropottaja
Viestit: 887
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2012 8:44 am
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja Ropottaja »

Tuon kokoluokan kurkussa se pari milliä kasvattaa virtaus pinta-alaa kuitenki pikaisesti laskien reilut kymmenen prosenttia. Siihen vielä ehdotettu pääsuuttimen suurennus pykälällä. Ei sillä kymmeniä heppoja yksinään irtoa, mutta eihän se ollu tarkoituskaan. Saattaa se auttaa paikkaamaan sitä kolmosen ja nelosen väliä.
Microsoft- vapaa vyöhyke
RS
Viestit: 852
Liittynyt: To Loka 02, 2008 2:38 pm
Viesti:

Re: Osmon Datsun 100A -projekti (Päivitystä)

Viesti Kirjoittaja RS »

Saako sen alipaineella avautuvan läpän helposti pakkoaukeavaksi vivustoa muuttamalla?
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 56 vierailijaa