Valmet 8000 muunninvuoto?

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

oswald
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:41 am
Paikkakunta: Pohjoiskarjala
Viesti:

Valmet 8000 muunninvuoto?

Viesti Kirjoittaja oswald »

Osaako joku sanoa onko normaalia kun ostamassani Valmet 8000:sessa on momentinmuuntimen ja moottorin väliseen n 10cm pyöreään kammioon laitettu pohjapropun tilalle jonkinlainen valutusputki josta tiputtaa punaista automaattiöljyä?
Pitääkö sen kammion olla kuiva ja onko siitä muuntimeen päin joku stefa mahdollisesti rikki kun öljyä pääsee sinne?
Mitähän se kammio sisältää (kytkin, vauhtipyörä vai pelkkä akseli moottorin ja muuntimen välillä).
Mitä jos laitan oikean pohjapropun josta ei pääse öljy ulos?
Proppuviritys on etuvedon kardaanin kannatin laakerin kohalla.

Kiitos jo etukäteen!
TKH
Viestit: 2617
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 8:07 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TKH »

Punainen automaattiöljy tulee muunninvaihteistosta,eli jokin stefa vuotaa :wink:
-Koneet ja laitteet on elämän suola-
Valmet 565+UkkoMestari 2t -65
Valmet 361D -61
Yhteisomistuksessa;
Valmet 505-4 -86
Valmet 502 -74
Valmet 20 -54
MF 35-59
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Ei oo normaalia . Sen propun reijästä on tarkoituksena päästä käsiksi muuntimen tulppaan , että saa muuntimesta viimeisetkin öljyt pois .
En ole ihan varma onko muuntimella tulppaa ( en viitsinyt omassa ruveta moottoria pyöritteleen ja etsiin tulppaa :) ) eipä sinne isoa määrää öljyä jää .
Mutta minulla on käsitys että se proppu on edellä mainittua toimen pidettä varten , voi toki olla väärässä .

Vuotaako paljonkin ??
Minkä ikäinen kone , paljon ajettu ??
oswald
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:41 am
Paikkakunta: Pohjoiskarjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oswald »

Sieltä tulee ajon jälkeen tuppoja, ja ajossa varmaan myös. Muuntimen tyhjennysproppu on muuntimen takapäässä vasemmassa nurkassa pystyseinämässä.
Ohjekirjan moottorin ja muuntimen sivukuvan mukaan se proppu on selvästi ylempänä kuin muuntimen oma tyhjennysreikä.
Kone on 87 ja n.13000h käynyt.
Muuten eihän sinulla olis tietoa polttoainemittarin anturista, nimittäin on sekin sökö.
Onkohan missään parempia kuvia Clarc muuntimesta, siis manuaali?
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Juu vaihteiston tyhjennys proput on molemmin puolin ainakin mun koneessani . Mutta se muuntimen tulppa mistä aiemmin mainitsin on itse muuntimessa mikä on vauhtipyörässä kiinni . Mutta en ole varma että onko sitä tulppaa siellä , kun ohjekirja ei kerro siitä mitään , mutta joissakin automaattivaihteiston öljynvaihto ohjeessa on kerrottu että muuntimella on proppu , ainakin jossain mersussa oli tämmöinen .

Mulla on vm 90 ja tunteja on pian 13000h , reilut 300 tuntia on tullut itse ajettua 8 kk aikana .

Sama vika on mullakin eli polttoaine anturi on rikki :) .
Täytyis tämän talven aikana keritä laitteleen , mutta ei ole ihan pikku homma anturin vaihto.
Hyttiä ainakin täytyy saada ylös päin , niin sitten pääsee anturiin käsiksi .
Osia löytyy Valttorilta ja nythän niitä rupee saamaan Loimaaltakin ,kun Lännen osti Hymaksen .

http://clark-parts.com/Clark_Service_Manuals.html

Tuolta löytyy Clarkin ohjeita , en ole vielä kerinnyt katsomaan löytyykö juuri samanlaiseen vaihteistoon , kun tuossa 8000 on .
Mutta Hämeen Diesel ja Koneosapalvelu korjaa noita Clarkkeja ,että sieltäkin kannattaa neuvoa kysyä ja tietysti Valttorilta kanssa .[/quote]
oswald
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:41 am
Paikkakunta: Pohjoiskarjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oswald »

Minulla on tehty penkin alle jo valmiiksi reikä lattiaa, mutta kun ei ole ihan kohdallaa niin ei mene uusi anturi paikalleen kun on niin käypäinen siihen tankin reikään. Anturi on sellainen putki n 40mm halkaisija ja n 380mm pitkä pulikka. Maksaa 95e se uusi anturi :evil: Käytettyjä tuskin kannattaa laittaa.
Meneekö siulla hyvin löpö tankkiin, tässä pyrkii purskauttelemaan helposti yli.

Kiitos linkeistä.
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Minulla taitaa olla 8000:n korjauskirja, en nyt heti pysty varmistamaan että millainen, keltainen rengaskansio kuitenkin.
valme655
Viestit: 222
Liittynyt: To Joulu 28, 2006 4:22 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valme655 »

Oiskohan mahollista saada kopioo korjauskirjasta pientä maksua vastaan?
Viimeksi muokannut valme655, La Joulu 29, 2007 5:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nokiotta
Viestit: 108
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 1:07 pm
Paikkakunta: pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nokiotta »

:?:
VOLVO T 22, 3*MAJOR, ZETOR 3511, URSUS. BELARUS, JUNE, Fiat 600, FIAT 450DT 4, VOLVO 408, Iveco 120, Valmet 700
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Pellervo kirjoitti
Minulla taitaa olla 8000:n korjauskirja, en nyt heti pysty varmistamaan että millainen, keltainen rengaskansio kuitenkin.

Kiinnostaa tuo korjauskirja minuakin .
Jos olisi mahdollista saada kopio kirjasta , maksua vastaan niin hieno juttu olisi .
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

oswald kirjoitti
Meneekö siulla hyvin löpö tankkiin, tässä pyrkii purskauttelemaan helposti yli.
Sama ominaisuus minullakin , en tiedä mikä siinä tankin huohottimessa on että se ei päästä ilmaa kunnolla pois ja tankkaaminen on todella hidasta . Vähän auttoi kun paineilmalla puhalsi tankkiin päin mutta hidas tankata edelleen . Onkohan siellä joku venttiili jumissa??

Mä korjasin tuon tankkaus homman lisähuohottimella , tankin päällä vasemmalla puolella on ylimääräinen tulppa . Siihen banjoliitin ja vetää letkun vähän ylemmäs ettei ruiski sieltä polttoainetta
oswald
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:41 am
Paikkakunta: Pohjoiskarjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oswald »

Tuo on varmaan hyvä korjaus tankkiongelmaan. Muuten miten sitä takaa ajo kytkintä käytetään, pitääkö olla joku kytkin paneelista myös painettuna yhtäaikaa kun minä en ole saanut sitä ajoa toimimaan ainoastaan pyörät kääntyy.
Minulla on se manuaali, on vaan melko homma kopioida kun on kakspuolinen, mutta jos on tarve niin kai sen jaksaa kopsata.


sampo10 kirjoitti:oswald kirjoitti
Meneekö siulla hyvin löpö tankkiin, tässä pyrkii purskauttelemaan helposti yli.
Sama ominaisuus minullakin , en tiedä mikä siinä tankin huohottimessa on että se ei päästä ilmaa kunnolla pois ja tankkaaminen on todella hidasta . Vähän auttoi kun paineilmalla puhalsi tankkiin päin mutta hidas tankata edelleen . Onkohan siellä joku venttiili jumissa??

Mä korjasin tuon tankkaus homman lisähuohottimella , tankin päällä vasemmalla puolella on ylimääräinen tulppa . Siihen banjoliitin ja vetää letkun vähän ylemmäs ettei ruiski sieltä polttoainetta
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

Taakse ajo toimii siten että ajovipu kojetaulussa on vapaalla , sitten painat nappia eteen tai taakse päin ja nappia pitää painaa koko ajan kun vaihteen haluaa pitää päällä . Mutta tiesit varmaa tuon , joten siinä taitaa olla jotain vikaa .
Naksahtaako taakseajo rele kun nappeja painelee??
Tuleeko sähköt katkasialle ?

Mistä olet hommannut tuon korjauskirjan ??
hogi
Viestit: 271
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hogi »

Niin ja taakseajossa pitää vaihteisto olla vapaalla VAIHTEEN kohdalla, ja homma on vieläpä käänteinen, eli laita kolmosen vapaalle (silloin ykkönen silmässä) niin johan alkaa liikkumaan.

Onko tuo 8000 kuinka samanlainen lännen C20 kanssa? Jos on (mullakin 3-vaiht clark) niin mäkin olisin kiinnostunut korjauskirjasta.
sampo10
Viestit: 824
Liittynyt: La Heinä 15, 2006 11:18 am
Paikkakunta: Kanta Häme
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sampo10 »

hogi kirjoitti
Niin ja taakseajossa pitää vaihteisto olla vapaalla VAIHTEEN kohdalla, ja homma on vieläpä käänteinen, eli laita kolmosen vapaalle (silloin ykkönen silmässä) niin johan alkaa liikkumaan.
[/b]
Jaa , ainakin oma 8000 kytkee 1. vaihteen päälle takaajo napista kun on vaihde vipu kokonaan vapaalla . Eipä takaajossa muita vaihteita oikein tarviikkaan .


Minkäs merkkiset akselit tuossa C20 on??
8000 etuakseli on Carraro , takaakseli ja jakolaatikko on Hurtin
3040
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Joulu 04, 2006 8:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 3040 »

c20 o zf akselit edes ja takan!
valme655
Viestit: 222
Liittynyt: To Joulu 28, 2006 4:22 pm
Paikkakunta: Kontiolahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja valme655 »

Onkos teidän koneissa vasemman kaivuvivun päässä kytkin jolla voi ajaa eteen ja taakse vai pelkästään vivussa mistä pyörätkin kääntyy?
hogi
Viestit: 271
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:34 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hogi »

kone on lännen c20 ja molemmissa kaivuvivuissa on keinukytkimet, toisella ohjataan ja toisesta määrätään liikesuunta
oswald
Viestit: 12
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 6:41 am
Paikkakunta: Pohjoiskarjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oswald »

Joo on minullakin ja myös molemmat toimii näköjään kun on paneelista se kytkin päällä jossa on"F <-> R" ja vaihdevipu " n "asennossa edestä.

Muuten tietääkö joku minkänumeroinen koodi on käännön vaimentimen turpatiivisteessä, jonka männän varsi on 63mm, mutta putken sisämittaa en tiedä. Voisin käydä valmiiksi tiivisteen hakemassa siihen.


valme655 kirjoitti:Onkos teidän koneissa vasemman kaivuvivun päässä kytkin jolla voi ajaa eteen ja taakse vai pelkästään vivussa mistä pyörätkin kääntyy?
Pellervo
Viestit: 749
Liittynyt: La Joulu 31, 2005 6:20 pm
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pellervo »

Kävin mökillä ja löysin sen 8000:n korjauskirjan, mutta lähtiessä unohdin sinne. Sen verran selasin, että rengaskansiossa on Hurtin taka-akselin ja jakolaatikon korjausohjeet monella kielellä, samoin ohjeita Carraron etuakselista muuksikin kuin italiaksi ja Clarkin vaihteiston korjauskirja alkuperäisenä tehtaan aineistona englanniksi ja sidottuna eli jäykkä kopioida. Kaivuri- ym Hymasin osuus oli kai sitten ruotsiksi. Moottorin osuutta en huomannut, mutta kai sellainenkin löytyy. Eli pätevä kooste valmistajien korjausohjeita, mutta ei tainnut olla montaa sanaa suomeksi.
Menen parin päivän päästä taas sinne ja tuon pois ja tutkin tarkemmin. Monistaminen on aika iso homma. Mutta jotenkin kai tietoa pitäisi saada sitä kaipaaville. Kirjan kotipaikka vaihtelee Helsinki-Hämeenlinna välillä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot], Google [Bot], jarikos, Lurkus, rokkimatti ja 49 vierailijaa