vw transporter 2,5TDI -96

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

ogsennusta
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 6:54 pm
Paikkakunta: tuupovaara
Viesti:

vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja ogsennusta »

Tervehdys kaikille foorumin käyttäjille ja ylläpidolle että hyväksyitte minut mukaan. Palstoilla näyttää olevan useita transportterin tekniikasta tietäviä joten kysyisin neuvoa seuraavaan: Vuoden 1996 transportterini lakkasi käymästä yllättäen kesken ajon eikä suostu enää lähtemään käyntiin. Startti pyörittää hyvin eikä hihnakaan ole ilmeisesti hypännyt paikoiltaan, onko jolla kulla sattunut käymään samoin ja mikä oli syynä. Kone on hyvä eikä kuluta öljyä mittarissa on 450000km. Auto on pienikulutuksinen ja hyvä ajaa joten käyttöä olisi. En ole erikoisemmin perehtynyt auton moottoreihin joten en tiedä mistä päin vikaa pitäisi ruveta etsimään, vai hinaanko sovinnolla korjaamolle? Jos kone ei saa polttoainetta niin miten todeta? Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen.
SamiT
Viestit: 6788
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 12:50 pm
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja SamiT »

Tuossa vanhemmassa ketjussa ollut vähän samaa vikaa TDI:ssä, ja yksinkertaisimmillaan vain relevika. Kannattaa lukea tuo läpi.
viewtopic.php?t=27448
Valmetit 20, 361, 359, 502, 305, 1203 ja 8450 sekä Valtra M130 ja T170.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Se tuollakin mainittu rele 109 on siellä ratin vasemmalla puolella sulaketaulun päällä. Oma kun teki tenän, aloin startata ja annoin luunappeja releisiin. Oikea kun löytyi, läksi auto käyntiin, ajoin suoraan motonettiin. Uusi maksaa ehkä kympin.
Arttu1
Viestit: 9
Liittynyt: La Touko 12, 2018 10:34 am
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja Arttu1 »

Suihku putki löysälle ni näkee tuleeko polttoaine suihkulle asti. Pumpunhihnasta voi lähtee hampaat. Sammutin mennä rikki. Ja vaihtoehtojahan on..
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja V361 »

Ihan kattoo yleismittarilla virta päällä tuleeko sammutussolenoidille virtaa. Jos ei tuu, ei tuu koneelle polttoainettakaan.
Kolme-neljä "ei lähde käyntiin vaikka kuinka sahaa" dieseliä korjannut tutkimalla ton solenoidin virransaannin...
Jos ei oo yleismittaria, vedä akulta suoraan johto solenoidille ja koita startata.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja Aakku »

skuikka kirjoitti: Ma Tammi 27, 2020 8:21 pm Se tuollakin mainittu rele 109 on siellä ratin vasemmalla puolella sulaketaulun päällä. Oma kun teki tenän, aloin startata ja annoin luunappeja releisiin. Oikea kun löytyi, läksi auto käyntiin, ajoin suoraan motonettiin. Uusi maksaa ehkä kympin.
Mulla on vararelekin matkassa.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
rokkimatti
Viestit: 1611
Liittynyt: La Maalis 10, 2012 8:04 pm
Paikkakunta: kitee
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja rokkimatti »

Minkä hihnan tarkistit?jako vai pummpu?
hyvin suunniteltu on täysin alottamatta
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja zukka »

Pari katkennutta pumpun hihnaa on tullut itselle vastaan jotka vaihtamalla on lähtenyt toimimaan.
MF4245
Viestit: 80
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 6:48 pm
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja MF4245 »

Täältä ääni rele 109 : lle. Uusi OEM rele jossain 30 euron hujakoilla. Saattaapi olla pitempi ikäinen kuin tarvike?

Omassa ei sytyttänyt hehkutuksen merkkivaloa ollenkaan kun laittoi virrat päälle. Eli jos noin tekee niin voisko siitäkin jo päätellä rele viaksi.
Itellä kylläkin -02 eli uudemmalla mittaristolla mutta oisko vanhemmassa silti samat vinkeet?
sportswgn

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja sportswgn »

Pumpun hihna tai rele, kuten jo todettua. Pumpun hihna voi olla paikoillaan, mutta siitä puuttuu hampaita tai on hypännyt.
jake74
Viestit: 1735
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
Paikkakunta: ii/oulu
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja jake74 »

MF4245 kirjoitti: Ti Tammi 28, 2020 3:26 am Täältä ääni rele 109 : lle. Uusi OEM rele jossain 30 euron hujakoilla. Saattaapi olla pitempi ikäinen kuin tarvike?

Omassa ei sytyttänyt hehkutuksen merkkivaloa ollenkaan kun laittoi virrat päälle. Eli jos noin tekee niin voisko siitäkin jo päätellä rele viaksi.
Itellä kylläkin -02 eli uudemmalla mittaristolla mutta oisko vanhemmassa silti samat vinkeet?
-01 mulla ecun rele kans reistaili. otin kuoren releestä irti ja putsasin kärjet nyt on menty vuosi ilman ongelmia mutta hanskalokerossa uus tarvikerele varalta.
epe2
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Syys 06, 2013 7:45 pm
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja epe2 »

ääni pumpun hihnalle :wink:
zukka
Viestit: 7780
Liittynyt: Ke Joulu 25, 2019 9:02 pm
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja zukka »

Tähän pitäisi saada jo äänestys: pumpun hihna,rele vai joku muu :lol:

Älkää pitäkö hulluaa jännityksessä että mikä siinä oli
Pikkuvalmet
Viestit: 604
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 9:38 pm
Paikkakunta: Oulunlääni
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja Pikkuvalmet »

Täältä kanssa ääni pumpun hihnalle
zetor3011
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Marras 07, 2006 6:37 pm
Paikkakunta: Etelä lappi
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja zetor3011 »

Pumpun hihna
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Niin juu, "en ole erityisesti perehtynyt auton moottoreihin"
Tuossa padassa on tosiaan kaksi remmiä. Kun konehuoneeseen edestä katsot, vasemmassa päässä on normi jakopää jossa on nokkahihna, luulen että olisit kuullut äänen jos se olisi katkennut ajosta. Toisessa päässä konetta on sitten tuo pumpun hihna, saa voimansa nokka-akselin toisesta päästä ja pyörittää ruiskutuspumppua. Sen koppa on kahdella 13mm pultilla kiinni, edessä alhaalla toinen ja takana suurinpiirtein nokka-akselin korkeudella toinen. Pultit pois ja nyrjyttelet kopan pois niin näet pumpun hihnan.
ylioyja
Viestit: 7641
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
Paikkakunta: Pirkkala
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja ylioyja »

Älä skuikka tykkää huonoo, vaikka kirjoitan:
Satuin olemaan paikalla, kun teknisesti kouluja käynyt mies ja kouluttamaton mutta kokenut mies katselivat, mimmoinen pultti tarvittas...
Ensinmainittu sanoi kahdeksanmillinen, jälkimmäinen sanoi kahdeksan milliä olevan liian vähä, kyllä tarttis olla kolmetoista.
Ei tullu kiistaa, kun mää selitin heidän olevan oikeastaan samaa mieltä.
skuikka
Viestit: 1697
Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja skuikka »

:D En tykkää huonoa.
Mietinkin kirjoittaessani tuota hetken ja tulin siihen tulokseen että kun on ensimmäistä kertaa ottamassa sitä pulttia pois koneen kyljestä, tarvitsee tietää se 13mm ennenkuin pääsee siihen 8mm kohtaan.
Miten lie aloittaja, onko vika jo selvinnyt?
ogsennusta
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 6:54 pm
Paikkakunta: tuupovaara
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja ogsennusta »

ogsennusta kirjoitti: Ma Tammi 27, 2020 7:35 pm Tervehdys kaikille foorumin käyttäjille ja ylläpidolle että hyväksyitte minut mukaan. Palstoilla näyttää olevan useita transportterin tekniikasta tietäviä joten kysyisin neuvoa seuraavaan: Vuoden 1996 transportterini lakkasi käymästä yllättäen kesken ajon eikä suostu enää lähtemään käyntiin. Startti pyörittää hyvin eikä hihnakaan ole ilmeisesti hypännyt paikoiltaan, onko jolla kulla sattunut käymään samoin ja mikä oli syynä. Kone on hyvä eikä kuluta öljyä mittarissa on 450000km. Auto on pienikulutuksinen ja hyvä ajaa joten käyttöä olisi. En ole erikoisemmin perehtynyt auton moottoreihin joten en tiedä mistä päin vikaa pitäisi ruveta etsimään, vai hinaanko sovinnolla korjaamolle? Jos kone ei saa polttoainetta niin miten todeta? Hyvät neuvot olisivat nyt tarpeen.
Kiitos kaikille vastaajille, en ole viitsinyt vielä perehtyä vian etsintään syynä puoli metrinen lumivaippa auton päällä eikä sisätiloja ole, masennuin ja ajattelin jatkaa keväämmällä kun lumet on häipyneet huitsin nevadaan. Sen verran tarkistin että hehkun valo palaa. Onneksi on vielä pari auton romua pihalla että pääsee liikenteeseen. Raportoin kyllä heti kun saan jotain toetoon.
ogsennusta
Viestit: 11
Liittynyt: To Tammi 23, 2020 6:54 pm
Paikkakunta: tuupovaara
Viesti:

Re: vw transporter 2,5TDI -96

Viesti Kirjoittaja ogsennusta »

sain ihmeellisen tarmonpuuskan ja kaivoin transun hangesta ja niinhän siinä sitten selvisi että monet teistä olivat arvanneet oikein, pumpun hihna. Mutta itse hihnassa ei ollut mitään häikkää, hampaat oli tallella mutta ylemmän kiristysrullan pultti oli poikki juuresta, arvaan jo että on pirullinen työ saada se jämä pois etenkin kun paikka on ahdas ja ei viitsisi purkaa syyläriä ja muita romppeita pois edestä. Tämä katkennut pultti oli 13 mm ja alempi näyttäisi olevan 16mm päällä mikähän siinäkin ettei sama koko käy molempiin? jos ja kun saan sen jämän pois niin uusia rullia ja hihnaa asentaessa pitääkö pumppu ajoittaa samalla tavalla kuin jakopään hihna? Kiitos jo etukäteen neuvoista ja vinkeistä.
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Paalari, Silverhawk ja 28 vierailijaa