Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Tuli nimimerkki "ookkonen" kanssa sotkeennuttua tuommoiseen loputtomaan suohon.
Siinä on aikanaan yhdistetty kaksi kovaa, Riuku ja F5000. Nyt tilanne on päinvastainen, koneet alkaa irtautua toisistaan.
Jäänyt seisomaan ilman kantta sillä tuloksella, että motti on nyt sökö. Varapannu tuli mukaan, kolme kantta ja jotain pientä prujua. Niistä saa pienin täydennyksin koottua yhden koneen, joka ei senkään vaihto ole operaatioista pienin.
Kone on kuitenkin ensimmäisenä tarkoitus saattaa käyttökuntoon.
Runko on moneen kertaan harsittu, ja moneen kertaan ratkennut uudestaan niin, että hitsaamista kyllä löytyy.
Liekö paineita nostettu kun tukijalatkin on ihan loppu.
Pitkäpuomi on kolmesta kohtaa katkennut ja korjattu kyljessä on nyttenkin puolen metrin halkeama. Tuumittiin että pienin työ on tehdä uusi puomi. Myös kaivuupuomi on pakkasen pullistama ja halkaisema, joten uusi täytyy tehdä sellainenkin.
Kauha on ihan reuhka, mutta kai sillä alkuunsa koukkii.
Sylintereistä kauhansylinterissä varsi väärässä. Muut myös surkean näköisijä, joten tiivisteenvaihto hommaa on. Kaikki pytyt olisi tarkoitus käydä läpi.
Luin että Lampimäki on lopettanut ja uusi urakoitsija on vähän niin ja näin.
Mäntään saa tietysti kummosen tiivisteen vaan mutta millainen mahtaa olla turpamutterin tiiviste kun on kiristtettävää mallia
Kuvakin hökötyksestä on tarkoitus laittaa.
Siinä on aikanaan yhdistetty kaksi kovaa, Riuku ja F5000. Nyt tilanne on päinvastainen, koneet alkaa irtautua toisistaan.
Jäänyt seisomaan ilman kantta sillä tuloksella, että motti on nyt sökö. Varapannu tuli mukaan, kolme kantta ja jotain pientä prujua. Niistä saa pienin täydennyksin koottua yhden koneen, joka ei senkään vaihto ole operaatioista pienin.
Kone on kuitenkin ensimmäisenä tarkoitus saattaa käyttökuntoon.
Runko on moneen kertaan harsittu, ja moneen kertaan ratkennut uudestaan niin, että hitsaamista kyllä löytyy.
Liekö paineita nostettu kun tukijalatkin on ihan loppu.
Pitkäpuomi on kolmesta kohtaa katkennut ja korjattu kyljessä on nyttenkin puolen metrin halkeama. Tuumittiin että pienin työ on tehdä uusi puomi. Myös kaivuupuomi on pakkasen pullistama ja halkaisema, joten uusi täytyy tehdä sellainenkin.
Kauha on ihan reuhka, mutta kai sillä alkuunsa koukkii.
Sylintereistä kauhansylinterissä varsi väärässä. Muut myös surkean näköisijä, joten tiivisteenvaihto hommaa on. Kaikki pytyt olisi tarkoitus käydä läpi.
Luin että Lampimäki on lopettanut ja uusi urakoitsija on vähän niin ja näin.
Mäntään saa tietysti kummosen tiivisteen vaan mutta millainen mahtaa olla turpamutterin tiiviste kun on kiristtettävää mallia
Kuvakin hökötyksestä on tarkoitus laittaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 680
- Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 9:14 pm
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Oletan, että saitte jonkun satasen vaivanpalkkaa tuommoisen hakemisesta?
Onko tarkoitus enempi entisöidä hupikäyttöön kotimaista koneenrakennusta vai ihan oikeasti tonkia maata? Tuntuu, että menee jokunen euro ennen kuin tuo on säällisessä kunnossa, ainakin kuvailusi perusteella.
No, kaikesta päätellen ei tule olemaan tekemisen puutetta ja kättentaitoja löytyy joten onnea sitten vaan projektiin. Ja kuvia kansalle tietysti. Vaikka joka perjantai voisit laittaa yhden uuden foton, niin pysyy lanka aktiivisena.
Onko tarkoitus enempi entisöidä hupikäyttöön kotimaista koneenrakennusta vai ihan oikeasti tonkia maata? Tuntuu, että menee jokunen euro ennen kuin tuo on säällisessä kunnossa, ainakin kuvailusi perusteella.
No, kaikesta päätellen ei tule olemaan tekemisen puutetta ja kättentaitoja löytyy joten onnea sitten vaan projektiin. Ja kuvia kansalle tietysti. Vaikka joka perjantai voisit laittaa yhden uuden foton, niin pysyy lanka aktiivisena.
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Käyttötuntimittarin laitto on ollut mielessä että näkisi montako sataa euroa yksi kaivuutunti maksaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
- mike
- Viestit: 5327
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Turpamutterissa on varmaan sellanen kasattava pakkatiiviste. Tuumaisella mitoituksella, niitä kuitenkin löytyy ihan tiivistekaupasta.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
- jake55
- Viestit: 963
- Liittynyt: Su Kesä 23, 2019 8:15 pm
- Paikkakunta: Syrän Häme
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Ainahan Riukua tarttee,seuraan kyllä rojektia. Ei taida olla riukut kovin yleisiä Ford 5000 alustalla? Isä myi meitin riukun alkukesästä, oli New Performance Superin alustalla. https://youtu.be/ngbm0UbJAPw
Fordson Super Major -60
-
- Viestit: 1158
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Kyllä ensimmäisen sukupolven 5 tonnisiin riukuja asennettiin melkoinen määrä. Ei major miehet helpolla nuffiin kääntyneet. Eikös kersantti tullut markkinoille vasta -60 luvun lopussa.
t. Tapsa
t. Tapsa
-
- Viestit: 2907
- Liittynyt: Su Kesä 04, 2006 11:21 pm
- Paikkakunta: sadonmaa
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Kaivuri oli nettikoneessa, 15tuhatta euroa myyjä lupasi hakijalle.
Sitten asiaan, riuku on sen verran ittetekoinen alkujaankin, että tekemällä siitä selviää. Jos se irtomoottori ja kannet on kunnossa, niin alle niiden hinnan konetta myytiin ja tarvittavista kalleimmat osat taitaakin sitten olla siinä. Reippaasti vaan askartelemaan niin kyllä se siitä kuntoutuu. laitappa juttua tuonne kaivinkoneet.comiin myös niin saadaan sinnekkin vähän elämää.
Alkoholi ei ratkaise ongelmia, mutta eipä kyllä maitokaan.
-
- Viestit: 6523
- Liittynyt: La Tammi 09, 2010 9:33 pm
- Paikkakunta: 07560 pukkila
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
velipojallakin vanhan riukun alustana ollut ford5000 josta joku yrittänyt tehdä metsä yksikköä. ajoin sillä kyllä mut hirveä peli. fordin hytti askarreltu yms. nosturia ei voi käyttää kun venttiili pöytä ahdistaa liikaa ja kone sammuu. konekin melko loppu. mikä lie päähän pisto oli ostaa. siin ois jollekin kans projektia.
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Siellä se toinen rikollinen oli tänään purkanut jo osia irti vanhasta pannusta.
Kalleimpia taitaa olla nuo polttoainelaitteiden kunnostukset. Ruiskutuspumpun kunto täysi arvoitus, myös suuttimet pitää huoltaa.
Sylinterin tiivisteet maksaa tietysti nekin jotain. Nuo neljä pyttyä tarkoitus ottaa kunnostuksen alle. Onhan siinä myös tukijalkojen sylinterit, hyvä nekin olisi laittaa.
Projektikuvaa ei taida joka viikolle riittää, tämä ei ole prioriteetti listan kärjessä.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Kalleimpia taitaa olla nuo polttoainelaitteiden kunnostukset. Ruiskutuspumpun kunto täysi arvoitus, myös suuttimet pitää huoltaa.
Sylinterin tiivisteet maksaa tietysti nekin jotain. Nuo neljä pyttyä tarkoitus ottaa kunnostuksen alle. Onhan siinä myös tukijalkojen sylinterit, hyvä nekin olisi laittaa.
Projektikuvaa ei taida joka viikolle riittää, tämä ei ole prioriteetti listan kärjessä.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 2142
- Liittynyt: Ma Helmi 13, 2006 6:01 pm
- Paikkakunta: Mäntsälä
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Minkälaiset hydraulipaineet näissä Riukuissa alunperin olikaan?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ti Tammi 21, 2020 10:31 pm
Liekö paineita nostettu kun tukijalatkin on ihan loppu.
t. Kauko Ollila
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Eiköhän ne 80-100 bar huitteissa ole.jouto kirjoitti: ↑To Tammi 23, 2020 8:24 amMinkälaiset hydraulipaineet näissä Riukuissa alunperin olikaan?TunturiPappa kirjoitti: ↑Ti Tammi 21, 2020 10:31 pm
Liekö paineita nostettu kun tukijalatkin on ihan loppu.
t. Kauko Ollila
Tästä täytyy paineet mitata, tai jopa laittaa kiinteä mittari, mistä näkee.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
-
- Viestit: 1435
- Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
80. Kiviä ja juurakoita tempoessa mennyt reilusti ylikin. Pöydällä on joku ohivirtausvena tms. turporuuvi mistä voi ruuvailla lisää höökää. Varmaan metsänpohjan raivuussa on ruuvattukin kun kauhatunkki on kaarella ja suurinpiirtein kaikki turvat ja venapöydän karat vuotaa.
-
- Viestit: 107
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2011 9:18 pm
- Paikkakunta: lieto
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Onnittelut hankinnasta, piti tosissaan pidätellä ettei soittanut tuosta härvelistä. Olis kyllä mennyt purkuun.
-
- Viestit: 1141
- Liittynyt: La Tammi 31, 2009 6:26 pm
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Tosiaan tuollainen tuli viikolla pihaan Sävykin sellainen, että naamioituu kuusen viereen hienosti. Pitänee maalata joskus niin on mukavampi kattella pihalla.
Tuossa sitä taas silmäilin ja huomasin, että kadoksissa ollut mittarittaulu löytyi astinlaudan ja pohjapanssarin välistä lasi rikki tietenkin..Sen mukaan koneen tunnit olisivat n.4700h mikäli luin sitä oikein.
Hydraulipumpun koplinkin/nivelen sain auki ja nyt olisi vanha moottori siinä hantissa, että sais ottaa ja nostaa pois.
Pumppukin tuntui käsin pyörivän
Olikos tuossa keulalla olevassa öljysäiliössä sisällä joku metalliverkkosihti? Paras keino säiliön putsaamiseen?
Jos jollain on jotain teknistä dataa näistä vehkeistä niin kiinnostaisi kovasti
Niin tämän kaivurin on ilmeisesti vuosimallia -65, itse fordin tarkka vuosimalli on vielä minulle arvoitus..
Tuossa sitä taas silmäilin ja huomasin, että kadoksissa ollut mittarittaulu löytyi astinlaudan ja pohjapanssarin välistä lasi rikki tietenkin..Sen mukaan koneen tunnit olisivat n.4700h mikäli luin sitä oikein.
Hydraulipumpun koplinkin/nivelen sain auki ja nyt olisi vanha moottori siinä hantissa, että sais ottaa ja nostaa pois.
Pumppukin tuntui käsin pyörivän
Olikos tuossa keulalla olevassa öljysäiliössä sisällä joku metalliverkkosihti? Paras keino säiliön putsaamiseen?
Jos jollain on jotain teknistä dataa näistä vehkeistä niin kiinnostaisi kovasti
Niin tämän kaivurin on ilmeisesti vuosimallia -65, itse fordin tarkka vuosimalli on vielä minulle arvoitus..
-
- Viestit: 1158
- Liittynyt: La Tammi 21, 2017 8:20 pm
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Riukua mainostettiin matalapaineisena koneena missä oli isot virtaukset. "matalapaineinen hyvätapainen" luki mainoksissa.
t. Tapsa
t. Tapsa
-
- Viestit: 517
- Liittynyt: Ma Joulu 30, 2013 4:14 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 9:05 am
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Aikamoinen vehje. Minulla oli kunnia käydä tutustumassa laitteeseen silloin kun vielä lepäsi metsän reunassa. Oman arvioni mukaan on seissyt 90-luvulta asti, ei nuo jäkälät takarenkaalle ihan parissa vuodessa muodostu. Uusi omistaja ansaitsee kyllä reippaan masinistipalkinnon siinä vaiheessa kun ensimmäinen kuutio maata on kaivettu
Tässä vielä kuva leposijaltaan
Tässä vielä kuva leposijaltaan
- mike
- Viestit: 5327
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Keulasäiliössä ollut alunperin metallinen imusihti. Ne on monesti poistettu, kun pumppu kavitoinut pakkasella. Kannattaa laittaa joku harva sihti, hitsattavalla kauluksella, nyt kun on auki.
Luukut auki, pystyy ainakin rätillä puhdistelemaan.
Luukut auki, pystyy ainakin rätillä puhdistelemaan.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
-
- Viestit: 5781
- Liittynyt: Ti Loka 21, 2008 9:17 pm
- Paikkakunta: Perniö As.
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Näkyi olevan iso laippa molemmin puolin. Eiköhän sieltä saa laskettua kuumavesipesurilla mujut pois. Korkkina tankissa ollut puutappi ei ole 100% tiivis, joten parempi vaihtaa kaikki totkut ennen kuin pyöräyttää yhtään. Toivottavasti ei ole vettä myös pumpussa.
Mittalasina ollut kirkas letku, ei ole enää kirkas ja aika kovaltakin vaikutti. Mikähän letkulaatu tuommoseen sopisi, vai uskaltaako jollain halpahallin kirkkaalla koittaa?
Suuttimet oli aika pahuksen piukassa kannessa. Noki oli tunkenut väliin. Nyt suuttimet ja pumppu menossa dieselpajalle tutkittavaksi, tuleeko niistä kalua. Suuttimissa tuskin mitään ihmeellistä, uudet kärjet saa laittaa samoin tein. Mutta pumpun kunto arveluttaa.
Hymas Typ 3
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
Chaseside Loadmaster 800TC -59
Fordson Super Major -61
Fordson Super Dexta -63
Fordson Super Major Manuel -63
Ford 3000 SoS -65
Ford 3000 SoS -66
Sisu Karhu L-137 CIT-4x4 -79
Hiab 650/1 -79
Volvo 740 GLE -84
Copma C1830 -89
Tico 1080HT -91
Ruiskutuspumppuhuolto
- mike
- Viestit: 5327
- Liittynyt: Pe Heinä 04, 2008 11:26 pm
- Paikkakunta: Keski-Suomi / Vts
- Viesti:
Re: Riuku-Vammas / Ford 5000 projekti
Mittaletkuksi kävi kersanttiin, lypsykoneen paksu kirkas letku. Se on jotain 5 mm seinämällä, koko ~12-14 mm luokkaa. Samannäköinen oli 6.5 tankissa, varmaan riukussakin.
Pitkä on pilalla, mutta lyhyen voi jatkaa.....
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ja 41 vierailijaa