2 nopeus ajomoottoreista toinen jäi nopealle

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

2 nopeus ajomoottoreista toinen jäi nopealle

Viesti Kirjoittaja tristam »

Osaako joku kertoa miten tuon moottorin nopeus saadaan hitaalle?
Kaivuri on 5 tonninen peljob ja toinen moottori on hitaalla, toinen nopealla. Moottoriin menee 2 kpl isoa n.3/4" letkua, 1 kpl n.1/2" ja 1 kpl n.1/4"
Nopea puoli varmaankin meni päälle kun uusin kaikki sulakkeet ja jäi nyt sitten päälle toiseen moottoriin.
Moottoreissa lukee: Kyb kayaba mag-33-vb-500
Viimeksi muokannut tristam, Ti Kesä 09, 2020 1:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osmo_
Viestit: 8606
Liittynyt: La Tammi 26, 2013 4:10 pm
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja Osmo_ »

Olisko 1/2 hitaan puolen letku, 3/4 toinen nopee puoli ja toinen paluu ja 1/4 jotain tekemistä LS-linjan kans?
-Ozmo da Discovibrator-

Jos käy niin että tänään kuolen
Esi-isien luo ajan tuolle puolen
Edessäin seisovat Valhallan portit
Kädessäin hyvin pelatut elämän kortit
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Isot letkut on ajolle, paine/paluu riippuen kumpaan suuntaan ajetaan. 1/2 letku on ajomoottorin tankkilinja/vuotolinja.
Ohuin letku on ohjauspaine, jolla muutetaan moottorin kierrostilavuutta. Eli osa männistä saadaan pois pelistä, moottorin kierrostilavuus pienenee, jolloin pyörimisnopeus samalla öljymäärällä kasvaa. Toki väännön kustannuksella.
Nyt pitäis selvittää kumminpäin tuo toimii. Onko moottori hitaalla vai nopeella, kun pikkuletkuun tulee ohjauspaine.
Veikkaisin että paineellisena moottorit on nopeamman ajon tilassa ja paineettomana hitaalla.

Periaatteessa pikkuletkut lähtee samasta pisteestä, tai letku haarautuu matkalla molemmille moottoreille, eli nopeuden vaihto pitäis aina tapahtua samanaikaisesti molemmissa moottoreissa.
Toisesta vois olla letku lutussa jossain raossa, eli eli ohjauspaine olis päässy moottoriin päin, mutta ei enää takaisin.
Jos näin, ni saattaa muutamassa päivässä palautua takas hitaalle.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Nopealla ajolla osa männistä pois pelistä?

Mä oon aina ollu siinä käsittksessä että ohjauspaineella käännetään kulmalevyä eli moottorin kierrostilavuutta muutetaan.
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Riippuen moottorista voidaan ajonopeuden(kierrostilavuuden) muutos tehdä eri tavoin, konstruktiolle ominaisella ratkaisulla.

Esim Radiaalimäntämoottoreissa tuo saadaan tehtyä ottamalla osa männistä kokonaan pois käytöstä.

Kyb + mag ja numerosarja viittaa mielestäni vinolevy moottoriin, jossa ohjauspaineen tuonti pienestä letkusta pakottaa vinolevyn suurimmalle kierrostilavuudelle, painetta ei tarvi montaa kymmentäkään baria olla, että kulma muuttuu. Melkein vois koittaa varovasti irtottaa pienen letkun ajomoottorilta,tulpata letku ja laittaa öljyastiaan tuo hitaan/nopean ajon liittimeltä tuleva öljy ( jos jotain tulee)ja katsoa onko nopea puoli edelleen päällä. Hydraulikaaviosta voisi tutkia miten tuo on tehty.

Toki on olemassa automaattisesti hitaalta nopealle vaihtaviakin.
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja Arpe »

korpirampa kirjoitti: To Joulu 05, 2019 9:31 pm Kyb + mag ja numerosarja viittaa mielestäni vinolevy moottoriin, jossa ohjauspaineen tuonti pienestä letkusta pakottaa vinolevyn suurimmalle kierrostilavuudelle.
Todennäköisesti olet oikeassa, en kattonu sen tarkemmin tuota moottorin tyyppiä.
Vikatila on kumminkin tavallaan sama, oli käytössä kumman tyyppinen tahansa. Samalla diagnoosilla mennään.

Käytettävyyden kannalta olis parempi, että moottori olis ohjauspaineettomana hitaalla positiolla ja paine vaihtais nopeammalle.
Kaivuri jäis vikatilanteessa paremmin käytettäväksi, jos hidas ja paremmin vääntävä ajotila jäis päälle.
Täähän taas riippuu täysin siitä, miten koneen suunnittelija on asian miettiny ja minkälaiset komponentit on koneeseensa valinnu.
Tapoja on yhtämonta, kuin tekijöitä.
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Ja siis virhe... Nimenomaan paineettomana hidas ajonopeus, suurin kierrostilavuus. Näin yleensä. Paineella pakotetaan pienemmälle kierrostilavuudelle, suuremmalle ajonopeudelle.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja tristam »

Otin pikkuletkun irti ja kyllähän sieltä öljy lensi kun laittoi käyntiin vaikkei ajomoottoria pyörittänytkään , pitää kattella tulppa letkuun ja kokeilla pyörittää.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja tristam »

Tulppasin ja kokeilin mutta ei se sen hitaammaksi muuttunut. Myös hitaammalla telalla näytti olevan paine pikkuletkussa. Pikku naputtelukaan ei auttanut, 2 kpl 27mm ja 2 kpl 36mm tulppaa tuossa moottorissa on josko niiden alla olisi kara joka jumittaa?
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja Arpe »

tristam kirjoitti: To Joulu 05, 2019 12:32 am Nopea puoli varmaankin meni päälle kun uusin kaikki sulakkeet ja jäi nyt sitten päälle toiseen moottoriin.
Eli nopea puoli ei ollu aikaisemmin toiminu? Onko koneessa kytkin jolla vaihdetaan ajonopeus jäniksen ja kilpikonnan välillä?
Jos on, muuttuuko telan nopeus, jos pyörittää teloja ilmassa vaikka puoli kerrallaan ja vaihtelee kytkimestä hitaan ja nopean ajon välillä?
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja tristam »

Arpe kirjoitti: Pe Joulu 06, 2019 10:07 pm
tristam kirjoitti: To Joulu 05, 2019 12:32 am Nopea puoli varmaankin meni päälle kun uusin kaikki sulakkeet ja jäi nyt sitten päälle toiseen moottoriin.
Eli nopea puoli ei ollu aikaisemmin toiminu? Onko koneessa kytkin jolla vaihdetaan ajonopeus jäniksen ja kilpikonnan välillä?
Jos on, muuttuuko telan nopeus, jos pyörittää teloja ilmassa vaikka puoli kerrallaan ja vaihtelee kytkimestä hitaan ja nopean ajon välillä?
Ei ollu toiminu, jaksoi hyvin nousta lavetille tyhjäkäynnilläkin, nyt ei toinen tela jaksa vetää kunnolla ja pyörii ehkä tuplavauhtia toiseen verrattuna.
Kytkin löytyy mutta siitä ei tapahdu mitään.
korpirampa
Viestit: 1521
Liittynyt: Su Marras 30, 2008 3:21 pm
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja korpirampa »

Eli;

Pienin letku (oletamme hitaan-nopean ajon valinta. Paineellisena nopea ajo - oletus) ollut irti moottorilta,ja letku tulpattuna, ettei anna ohjauspainetta (saattaa olla ihan tankkipaine, ja öljyä tulee silläkin aika paljon silla yhdellä tai parilla barilla mitä tankkipaine on) Tällöin ajomoottoreiden liittimet olivat auki? ja tällöinkinkö toinen moottori pyöri nopeampaa, ja toinen hitaanpaa?

No eihän tuossasitten paljon vaihtoehtoja ole. Joko moottori on jämähtänyt ohjauspaineesta riippumatta- kiinteästä (kuraa välissä tms) nopealle ajolle. TAI voiko olla, että venttiili kara ei pääse tekemään täyttä liikettä, ja oikeasti tuolta loppuukin vain litrat kesken? Toisen puolen ajomoottori ei vain saa öljyä?

Onko mahdollista vaihtaa letkut ristiin, kytkeä vasen ajomoottori oikean telan venttiiliin ja toisinpäin?

https://www.kyb.co.jp/media/hydraulics_ ... ide_en.pdf, sivun 25/27 mukaan hidas ajo tulee ilman painetta ja nopea ajo paineen kanssa. Ja pilottiletku nimenomaan se pienin. 33cc moottori max käyttöpaine ajon paineelle 275bar.

Vai voiko olla moottori tai pumppu niin sökö, ettei litrat riitä.

Pääsetkö mittaamaan ajon paineita?
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja tristam »

korpirampa kirjoitti: Pe Joulu 06, 2019 11:20 pm Eli;

Pienin letku (oletamme hitaan-nopean ajon valinta. Paineellisena nopea ajo - oletus) ollut irti moottorilta,ja letku tulpattuna, ettei anna ohjauspainetta (saattaa olla ihan tankkipaine, ja öljyä tulee silläkin aika paljon silla yhdellä tai parilla barilla mitä tankkipaine on) Tällöin ajomoottoreiden liittimet olivat auki? ja tällöinkinkö toinen moottori pyöri nopeampaa, ja toinen hitaanpaa?

-Kyllä, tosin vain nopeammin pyörivän ajomoottorin pikkuletku oli tulpattuna ja kyllä siellä aikalailla painetta oli kun öljy suihkusi viiden metrin päähän

No eihän tuossasitten paljon vaihtoehtoja ole. Joko moottori on jämähtänyt ohjauspaineesta riippumatta- kiinteästä (kuraa välissä tms) nopealle ajolle. TAI voiko olla, että venttiili kara ei pääse tekemään täyttä liikettä, ja oikeasti tuolta loppuukin vain litrat kesken? Toisen puolen ajomoottori ei vain saa öljyä?

-Pyörisikö kuitenkaan tuplavauhtia jos ei saa öljyä.

Onko mahdollista vaihtaa letkut ristiin, kytkeä vasen ajomoottori oikean telan venttiiliin ja toisinpäin?

https://www.kyb.co.jp/media/hydraulics_ ... ide_en.pdf, sivun 25/27 mukaan hidas ajo tulee ilman painetta ja nopea ajo paineen kanssa. Ja pilottiletku nimenomaan se pienin. 33cc moottori max käyttöpaine ajon paineelle 275bar.

Vai voiko olla moottori tai pumppu niin sökö, ettei litrat riitä.

-Onhan se mahdollista mutta en oikein usko 15 min. Ajon jälkeen menneen niin harvaksi.

Pääsetkö mittaamaan ajon paineita?

-Pitää tutkia löytyykö paineenmittausnippoja. Ja ehkä huomenna kokeilen tulpata toisenkin.
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja Arpe »

korpirampa kirjoitti: Pe Joulu 06, 2019 11:20 pm Eli; Tällöin ajomoottoreiden liittimet olivat auki? ja tällöinkinkö toinen moottori pyöri nopeampaa, ja toinen hitaanpaa?
Nimen omaan auki. jos moottorin ohjausletkulinja on myös moottorin puolelta tulpattu, ei välttämättä saa täyttä varmuutta toiminnasta. Moottorin sisäiset vuodot voi nostaa tulppaa vasten paineen ja vaikuttaa tällöin säätöön. Oletuksena, että ohjauspainelinja on hitaalla ajolla paineeton ja ohjausventtiilin kautta avoinna tankkiin.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja tristam »

Arpe kirjoitti: La Joulu 07, 2019 10:24 am
korpirampa kirjoitti: Pe Joulu 06, 2019 11:20 pm Eli; Tällöin ajomoottoreiden liittimet olivat auki? ja tällöinkinkö toinen moottori pyöri nopeampaa, ja toinen hitaanpaa?
Nimen omaan auki. jos moottorin ohjausletkulinja on myös moottorin puolelta tulpattu, ei välttämättä saa täyttä varmuutta toiminnasta. Moottorin sisäiset vuodot voi nostaa tulppaa vasten paineen ja vaikuttaa tällöin säätöön. Oletuksena, että ohjauspainelinja on hitaalla ajolla paineeton ja ohjausventtiilin kautta avoinna tankkiin.
Nopeammin pyörivän ajomoottorin ohjausletku on irti ja tulpattu, liitin moottorin päässä on auki.
Hitaammin pyörivän ajomoottorin ohjausletkua kokeilin löysätä moottorin käydessä ja sieltä suihkusi öljy joten pistin takaisin kiinni.
Arpe
Viestit: 1526
Liittynyt: Ma Kesä 09, 2014 10:35 pm
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja Arpe »

Mystinen juttu. jos nää oletukset nyt yhtään pitää kutiaan, ni näyttäis siltä että, että toinen napamoottori ei ohjauspaineesta huolimatta vaihda nopeammalle ajolle ja toinen ei taasen ohjauspaineen puuttuessa vaihda takaisin hitaalle?? :shock:

Olikos se sulake, millä toinen moottori muuttui nopeaksi palanut, vai puuttuiko kokonaan. Meinaan, jos joku on jo aikoinaan poistanu sulakkeen, ettei nopeampaa ajoa vois kukaan vahingossa kytkeä päälle. Jos vastaava ongelma on kummitellu jo koneen edellisissä elämissä.

Ohjausletkujen väliin, tai päihin vois kumminkin laittaa painemittarit kiinni ja testata toimiiko ohjausjärjestelmä ja kummin päin se toimii. Tuleeko paine jäniksellä, kuten on uumoiltu, vai kilpikonnalla.
Niitten ohuitten letkujen toisesta päästä pitäis löytyä magneettiventiili, jolla toiminto vaihdetaan. Kelalta pääsis mittaamaan tuleeko voltti, tai magneettitesterillä suoraan kokeilla magnetoiko kela. Näkis muuttuuko tila, kun kytkimestä vaihtelee ajoaluetta.
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja tristam »

Oma veikkaus on ettei nopeaa ajoa ole käytetty vuosiin tai vuosikymmeniin ja kun ohjausletkussa ei öljy kierrä on pohjalle valunut kosteus jumittanut vinolevyt ja nyt toinen meni paineella päälle eikä jousivoima? jaksa sitä palauttaa ja toinen on niin jumissa ettei mene paineellakaan päälle.
Juho M-P
Viestit: 4344
Liittynyt: Ma Touko 20, 2019 11:42 pm
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Toi jumiutuninen on toki mahdollista. Tässä muutama muu vikapaikka:

Läpivienti vuotaa
Jos kahdella pumpulla, toinen ei nosta tuottoa(pikkukoneesa ei yleensä tee näin)
Fordson Power Major
Zetor 4340 1996+Quicke 620
Chevrolet AC International 4d 1929
Ford F600 1955
Plus 60/70lukujen Opeleita
tristam
Viestit: 1251
Liittynyt: Ma Joulu 12, 2011 4:51 am
Paikkakunta: pohojammaa
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja tristam »

Siinä on yksi iso pumppu ja yksi pieni joka lienee esiohjauspumpou ja en muista mainitsinko mutta tosiaan hitaassa telassa on hyvin voimaa ja nopeassa telassa ei.
Mutteri Matti
Viestit: 55
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2017 12:35 pm
Viesti:

Re: 2 nopeus ajomoottori

Viesti Kirjoittaja Mutteri Matti »

Arpe kirjoitti: La Joulu 07, 2019 11:42 am Mystinen juttu. jos nää oletukset nyt yhtään pitää kutiaan, ni näyttäis siltä että, että toinen napamoottori ei ohjauspaineesta huolimatta vaihda nopeammalle ajolle ja toinen ei taasen ohjauspaineen puuttuessa vaihda takaisin hitaalle?? :shock:

Olikos se sulake, millä toinen moottori muuttui nopeaksi palanut, vai puuttuiko kokonaan. Meinaan, jos joku on jo aikoinaan poistanu sulakkeen, ettei nopeampaa ajoa vois kukaan vahingossa kytkeä päälle. Jos vastaava ongelma on kummitellu jo koneen edellisissä elämissä.

Ohjausletkujen väliin, tai päihin vois kumminkin laittaa painemittarit kiinni ja testata toimiiko ohjausjärjestelmä ja kummin päin se toimii. Tuleeko paine jäniksellä, kuten on uumoiltu, vai kilpikonnalla.
Niitten ohuitten letkujen toisesta päästä pitäis löytyä magneettiventiili, jolla toiminto vaihdetaan. Kelalta pääsis mittaamaan tuleeko voltti, tai magneettitesterillä suoraan kokeilla magnetoiko kela. Näkis muuttuuko tila, kun kytkimestä vaihtelee ajoaluetta.
kyllä vika todennäköisesti on siellä käyttöpäässä so.mistä tätä toimintoa ohjataan katkaisija rele mangneettiventtiilit ym?moottorissahan kaikki kalut on öljykylvyssä nimenomaan siksihän se ylivuotoletku on ettei se pullauta stefaa akselilta tai halkaise koko pumppua !
Klöntti se on joka pitää, jonsei hitsathan klimppi niin jo pysyy
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa