Ford 4000 moottoriongelma?
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Kyllä tuo keskimmäinen mäntä näyttää vahvasti siltä että siellä on jotain ylimääräistä metallia ollut liikkeellä.
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: läns suomes
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Alakertaa en ole vielä ehtinyt avata/tutkia. Mitä noihin mäntiin tulee, 1 ja 3 pytyn männät ovat noesta tummia. Ja keskimmänen näyttää siltä että olisi saanut siipeensä, mutta on noin kirjava koska olen pyyhkinyt sitä. Pyttyy on päässyt vettä keväällä kun traktori seisoi epäkuntoisena pakoputki avonaisena pihalla.
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: läns suomes
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Tänään ehdin hieman tutkimaan Fordia. Ajoitus oli kampiakselin rattaan ja välirattaan välistä yhden hampaan ketuillaan.
Ajatus on nyt tilata varaosat ja niputtaa konetta sen verran että saa käyntiin. Sitä ennen vaihtaa lirut moottoriöljyt kunnollisiin ja jos saan koneen käyntiin, mittaan öljynpaineet.
Sitten tuleekin kysymys, mistä varaosia kannattaa lähteä hommaamaan. Tietysti halvat ja hyvät on haussa.
Ajatus on nyt tilata varaosat ja niputtaa konetta sen verran että saa käyntiin. Sitä ennen vaihtaa lirut moottoriöljyt kunnollisiin ja jos saan koneen käyntiin, mittaan öljynpaineet.
Sitten tuleekin kysymys, mistä varaosia kannattaa lähteä hommaamaan. Tietysti halvat ja hyvät on haussa.
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Ja moottori toimi asennuksen jälkeen normaalisti....vastaushan on siis topicin eka viesti.
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: läns suomes
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Tämäkin projekti edennyt hiljalleen.
Kansi kävi koneistamossa ja sai uudet venttiilit, keinuvivut ja suuttimet. Pari imuventtiiliä oli niin syvälle painuneet kanteen, että niin tehtiin uudet seetit. Koneistamon äijä ihmetteli miten tuolla kannella ja suuttimilla on saatu käyntiin talvella.
Kantta kun aloin asentamaan onnistuin pudottamaan ruuvin suoraan moottorin sisälle, nostotankojen reijästä. No eipä muuta kun öljypohja auki, ei konetta uskalla pyörittää kun ei tiennyt missä ruuvi oli. ONNEKSI AVASIN!!! Öljypohjan sisältä löytyi 28mm kiintolenkki avain!?!?!?!?! Mitähän fiddua asentajalla on ollu mielessä kun remontoi...
Alakerta vaikutti muuten ehjältä joten ei muuta kuin kone nippuun ja käyntiin...
Käyntiääni oli jotenki oudon kolkottava ja terävä, muttei kuitenkaan sen kuulloinen että laakeri tai männäntappi olisi löysä.
Äkkiä kone sammuksiin ja nielemään mittavaa mitutusta.
Eilen aloin tutkimaan outoa käyntiä ja aloitin tutkimukset öljynpaineista... tai meinasin laittaa mekaanisen öljynpainemittarin öljynpaineanturin paikalle. Otin anturin pois ja kummastelin sen ja sen reijän puhtautta/kuivuutta. Ei muuta kun hetki koneen pyöritystä ja katsoa tuleeko öljyä reijälle asti. NO EI TIETENKÄÄN.
Ei muuta kuin öljypohja pois ja irrottamaan öljypumppua. AVOT pumpun akseli poikki. Mikä sen päälle voi käydä niin että katkeaa?
Pumppu on vanha, ei ole vaihdettu ns moottorirempan yhteydessä.
Muutenkin tuota tutkiessa ja hutkiessa olen todennut myös saman, että satasen seppä on tehnyt sen tonnin vahingon.
Esim polttoainesuodatinta ei varmasti ole vaihdettu rempan yhteydessä, öljynsuodatin oli aivan helevetin piukassa ja kannesta ja kannentiivisteestä päätellen kantta ei oli kiristetty kunnolla.
SUKU ON PAHIN
Kansi kävi koneistamossa ja sai uudet venttiilit, keinuvivut ja suuttimet. Pari imuventtiiliä oli niin syvälle painuneet kanteen, että niin tehtiin uudet seetit. Koneistamon äijä ihmetteli miten tuolla kannella ja suuttimilla on saatu käyntiin talvella.
Kantta kun aloin asentamaan onnistuin pudottamaan ruuvin suoraan moottorin sisälle, nostotankojen reijästä. No eipä muuta kun öljypohja auki, ei konetta uskalla pyörittää kun ei tiennyt missä ruuvi oli. ONNEKSI AVASIN!!! Öljypohjan sisältä löytyi 28mm kiintolenkki avain!?!?!?!?! Mitähän fiddua asentajalla on ollu mielessä kun remontoi...
Alakerta vaikutti muuten ehjältä joten ei muuta kuin kone nippuun ja käyntiin...
Käyntiääni oli jotenki oudon kolkottava ja terävä, muttei kuitenkaan sen kuulloinen että laakeri tai männäntappi olisi löysä.
Äkkiä kone sammuksiin ja nielemään mittavaa mitutusta.
Eilen aloin tutkimaan outoa käyntiä ja aloitin tutkimukset öljynpaineista... tai meinasin laittaa mekaanisen öljynpainemittarin öljynpaineanturin paikalle. Otin anturin pois ja kummastelin sen ja sen reijän puhtautta/kuivuutta. Ei muuta kun hetki koneen pyöritystä ja katsoa tuleeko öljyä reijälle asti. NO EI TIETENKÄÄN.
Ei muuta kuin öljypohja pois ja irrottamaan öljypumppua. AVOT pumpun akseli poikki. Mikä sen päälle voi käydä niin että katkeaa?
Pumppu on vanha, ei ole vaihdettu ns moottorirempan yhteydessä.
Muutenkin tuota tutkiessa ja hutkiessa olen todennut myös saman, että satasen seppä on tehnyt sen tonnin vahingon.
Esim polttoainesuodatinta ei varmasti ole vaihdettu rempan yhteydessä, öljynsuodatin oli aivan helevetin piukassa ja kannesta ja kannentiivisteestä päätellen kantta ei oli kiristetty kunnolla.
SUKU ON PAHIN
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
-
- Viestit: 15642
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Öljypumpun akseli voi mennä poikki tosiaan, sehän on semmoisella jatkoakselilla vaan se jatko sinne rattaalle, ehkä on kolonnut ensin kulumaa ja sitten väsynyt. Sitä varten öljynpaineen merkkivalon seuraaminen on aiheellista.
-SS-
-SS-
-
- Viestit: 211
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 9:53 am
- Paikkakunta: läns suomes
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Tämän kanssa ähriminen jatkuu edelleen...
Elikkä sain koneen nippuun ja käyntikuntoon viime vuoden puolella. Mutta sitten tuli ns talvi yms kiireet ja kone jäi odottelemaan sähköjä yms tarpeellista. Nyt kun aurinko jälleen lämmittää (ja tuli koronasta vapaa-aikaa) aloin sähköistämään ja kasaamaan nokkapeltejä yms paikalleen.
Siispä kone käyntiin muutamaksi minuutiksi, että sain sen toiseen talliin ropattavaksi. Ennen sammuttamista aloin jo kuuntelemaan, että ei kuullosta nyt kyllä kunnossa olevalle, vaimea voimistuva kalkatus... Öljynpaineet oli n.3,5kg eli kunnossa, onhan siellä uusi pumppu. Ei muuta kuin sisälle ja nukun yön yli...
Seuraavana päivänä tutkin ensin että nestettä on syylärissä, moottoriöljyäkin on mutta hassun väristä, siispä öljyroppua avaamaan varovasti ja AVOT noin puoli desiä jäähdytysnestettä ennen kuin alkoi öljyä tulla, joka sekin oli salmiakkijäätelön-väristä.
Elikkäs haisee jälleen purkutyöltä... VOI PRKL
Voiko neste mennä öljyyn muualta kuin kannesta tai sylinteriputkien o-renkaista? Hullulta tuntuu että ns uusi lohko olisi syöpynyt tai halki.
Alkaa tulla väkisin mieleen että kunnosta alkuperäisen lohkon ja lyön vehkeen nippuun josko sitten Fordilla vois tehdä jotain muutakin kuin availla moottoria.
Elikkä sain koneen nippuun ja käyntikuntoon viime vuoden puolella. Mutta sitten tuli ns talvi yms kiireet ja kone jäi odottelemaan sähköjä yms tarpeellista. Nyt kun aurinko jälleen lämmittää (ja tuli koronasta vapaa-aikaa) aloin sähköistämään ja kasaamaan nokkapeltejä yms paikalleen.
Siispä kone käyntiin muutamaksi minuutiksi, että sain sen toiseen talliin ropattavaksi. Ennen sammuttamista aloin jo kuuntelemaan, että ei kuullosta nyt kyllä kunnossa olevalle, vaimea voimistuva kalkatus... Öljynpaineet oli n.3,5kg eli kunnossa, onhan siellä uusi pumppu. Ei muuta kuin sisälle ja nukun yön yli...
Seuraavana päivänä tutkin ensin että nestettä on syylärissä, moottoriöljyäkin on mutta hassun väristä, siispä öljyroppua avaamaan varovasti ja AVOT noin puoli desiä jäähdytysnestettä ennen kuin alkoi öljyä tulla, joka sekin oli salmiakkijäätelön-väristä.
Elikkäs haisee jälleen purkutyöltä... VOI PRKL
Voiko neste mennä öljyyn muualta kuin kannesta tai sylinteriputkien o-renkaista? Hullulta tuntuu että ns uusi lohko olisi syöpynyt tai halki.
Alkaa tulla väkisin mieleen että kunnosta alkuperäisen lohkon ja lyön vehkeen nippuun josko sitten Fordilla vois tehdä jotain muutakin kuin availla moottoria.
Mitä pahempi vika sitä suurempi leka...
-
- Viestit: 3114
- Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Jos edellinen "asentaja" on jättänyt öljypohjaan 28 lenkkiavaimen ja kiinnittäny paskana olevan kannen ja käytännössä mikään ei ole missään on tilanne uskomaton.
Nyt kun jäät alkaa lähtee tulisi tuosta varma verkon paino, ainoo mikä olisi varma. Lähtisin sinuna suunnittelee Pääsiäistä eikä pilaa pyhiä jonkin turakaisen pilaamalla fordsonnilla.
Nyt kun jäät alkaa lähtee tulisi tuosta varma verkon paino, ainoo mikä olisi varma. Lähtisin sinuna suunnittelee Pääsiäistä eikä pilaa pyhiä jonkin turakaisen pilaamalla fordsonnilla.
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Kyllä nyt Ollin mielenterveyttä koetellaan
Toivottavasti joskus vuosien päästä voi tätäkin projektia muistella lämmöllä, että oli sekin saa*ana työmaa.
Toivottavasti joskus vuosien päästä voi tätäkin projektia muistella lämmöllä, että oli sekin saa*ana työmaa.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 276
- Liittynyt: Su Elo 22, 2010 8:20 am
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Pidä kiintoavain mutta myy Foorti esim nettikoneessa.Kyllä joku Fordmies sen ostaa jos laitat kunnon hinnan.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 7:51 am
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Kyllä pakkasneste osaa fordin lohkossa mennä läpi muualtakin kun kannesta tai sylinterin porauksesta, omassa 3000 lohkossa vesi tuli öljynsekaan runkolaakerille johtavasta öljykanavasta.
Sen sain korjattua putkittamalla, eli kalvoin kanavan 8,00mm hydrauliputkelle sopivaksi ja painoin loctiten kera paikoilleen, on ollu nyt käytössä muutaman vuoden ja yhä nesteet oikeissa osastoissa.
Eli jos mielenkiinto yhä riittää 4tonnisen ruuvaamiseen niin tarkista öljykanavat olisko siellä vuoto.
Sen sain korjattua putkittamalla, eli kalvoin kanavan 8,00mm hydrauliputkelle sopivaksi ja painoin loctiten kera paikoilleen, on ollu nyt käytössä muutaman vuoden ja yhä nesteet oikeissa osastoissa.
Eli jos mielenkiinto yhä riittää 4tonnisen ruuvaamiseen niin tarkista öljykanavat olisko siellä vuoto.
-
- Viestit: 3834
- Liittynyt: Ma Maalis 15, 2010 12:30 pm
- Paikkakunta: Keskeinen Pohojammaa
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Jos öljykanava vuotaa, niin eikös se öljy mene nesteen sekaan, eikä päinvastoin.
Olli s.n pitäs ottaa ö.pohja irti ja painetta hieman vesitilaan ja alle katsomaan mistä tulee. Voi olla vesitilan pohjaan syöpynyt reikä, jos kannen plommit on ehjät. Öljypohjanhan saa melko helposti pois, kunhan laittaa pitkät pultit moottorinkiinnityspulttien tilalle ja vetää etupäätä 5cmm eteenpäin.
Olli s.n pitäs ottaa ö.pohja irti ja painetta hieman vesitilaan ja alle katsomaan mistä tulee. Voi olla vesitilan pohjaan syöpynyt reikä, jos kannen plommit on ehjät. Öljypohjanhan saa melko helposti pois, kunhan laittaa pitkät pultit moottorinkiinnityspulttien tilalle ja vetää etupäätä 5cmm eteenpäin.
-
- Viestit: 108
- Liittynyt: Ke Syys 20, 2017 7:51 am
- Viesti:
Re: Ford 4000 moottoriongelma?
Moottorin käydessä juuri noin mutta käymättömänä vesi/öljy sotku löytyy öljypohjasta..
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: pouhe, proto, ratikkakuski ja 44 vierailijaa