Mopo ei käynnisty
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Mopo ei käynnisty
Uusi mopo Gilera SMT 50 2019 ei käynnisty kylmänä. Toki takuu on voimassa, mutta pikkuvian( ) takia ei viittis huollossa makuuttaa. Lämpimänä käy ja kukkuu loistavasti, mutta pakkasessa ei saa käyntiin ei millään. Ilmeisesti ei saa bensaa.
Säilytetään lämpimässä tallissa ja sieltä toimii normaalisti, mutta koulun pihalla iltapäivällä poika enkä minäkään saa käyntiin. Mopoja on tullut rassattua +30v, mutta tähän en keksi mitään. Ei oikein lupaakaan mitään. Tyhjäkäyntisuuttimen, joka toimii ilmeisesti käynnistyssuuttimena, putsasin. Seuraavana päivänä oli saanut käyntiin, muttei muulloin koskaan eikä sen jälkeen.
Eilen ei käynnistynyt ja otin omaan luokkaan lämpimään. Puolen tunnin päästä käynnistyi, mutta kävi tosi tukkoisesti eikä ottanut kunnolla kierroksia. Ajossa toimi normaalisti. Huollossahan kaikki toimis hyvin, kun on lämmin
Säilytetään lämpimässä tallissa ja sieltä toimii normaalisti, mutta koulun pihalla iltapäivällä poika enkä minäkään saa käyntiin. Mopoja on tullut rassattua +30v, mutta tähän en keksi mitään. Ei oikein lupaakaan mitään. Tyhjäkäyntisuuttimen, joka toimii ilmeisesti käynnistyssuuttimena, putsasin. Seuraavana päivänä oli saanut käyntiin, muttei muulloin koskaan eikä sen jälkeen.
Eilen ei käynnistynyt ja otin omaan luokkaan lämpimään. Puolen tunnin päästä käynnistyi, mutta kävi tosi tukkoisesti eikä ottanut kunnolla kierroksia. Ajossa toimi normaalisti. Huollossahan kaikki toimis hyvin, kun on lämmin
-
- Viestit: 1991
- Liittynyt: Ti Joulu 15, 2015 12:07 pm
Re: Mopo ei käynnisty
Mitä bensaa? Koita 98:sia
-
- Viestit: 1435
- Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am
Re: Mopo ei käynnisty
Mikä on käynnistyssuutin? Joku automaatti primeri systeemin komponentti(ko)?
-
- Viestit: 2190
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Automaattiryyppy vai käsikäyttöinen? Jos käsi, niin toimiiko, eli sammuu lämpimänä kun laittaa ryypyn päälle? Kovasti tuntuu että on liian laiha seos kylmäkäynnistykseen.
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Käsiryyppy. Mun mielestä toimii, muttei yhtään niin tehokkaasti, kuin aiemmin oon tottunut. Kokeilen tuon sammumisen. Pääsuutin suurennettu vakio 68–>82. Samalla poistettu ilmanputsarin suulta sellainen kuristuslevy, joka rajoitti ilman saantia. Nyt huippunopeus 49 ja ei ole niin tukkoisen tehoton, kuin uutena.
Lämpimänä toimii tosi hyvin ja kylmässäkin käyntiin saatua. Tuo kylmäkäynnistys siis ainoa probleema.
Lämpimänä toimii tosi hyvin ja kylmässäkin käyntiin saatua. Tuo kylmäkäynnistys siis ainoa probleema.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ma Helmi 01, 2010 1:13 pm
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Lokilämmitintä sylinterin helaan.
Pikemminkin vitsi,mutta kokemusta 60 vuoden takaa on,kun kotona oli kotimainen ASE-merkkinen mopo.Ei sitä millään näillä keleillä enää käyntiin saatu,kun se ryyppykin oli suihkujuttu.Ajon jälkeen kierrettiin joskus sytytystulppa tuvan uuniin yöksi,ja aamulla sai koneen vaivatta pyörimään.
Pikemminkin vitsi,mutta kokemusta 60 vuoden takaa on,kun kotona oli kotimainen ASE-merkkinen mopo.Ei sitä millään näillä keleillä enää käyntiin saatu,kun se ryyppykin oli suihkujuttu.Ajon jälkeen kierrettiin joskus sytytystulppa tuvan uuniin yöksi,ja aamulla sai koneen vaivatta pyörimään.
-
- Viestit: 345
- Liittynyt: Ma Joulu 03, 2012 5:35 pm
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Onko siinä alipaineella toimiva pensahana, sekin saattaa joskus temppuilla.
-
- Viestit: 2190
- Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 7:21 pm
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Pääsuutin ei juurikaan osallistu bensanjakeluun tyhjäkäyntikierroksilla. Ei ainakaan minun aikaisissa dellorto/mikuni kaasareissa. Voisko olla että tyhjäkäyntisuutin on nyt liian pieni, jos on mitoitettu tehtaalla sopivaksi sen imuilman kuristimen kanssa? Toisaalta ei tunnu että sillä olisi niin suurta merkitystä jos ryyppy toimii, mutta mistä näistä uusista ekomopoista tietää.. Siinäkin vissiin egr ja muut systeemit on.Valmet-20 kirjoitti: ↑Ke Marras 06, 2019 7:46 am Käsiryyppy. Mun mielestä toimii, muttei yhtään niin tehokkaasti, kuin aiemmin oon tottunut. Kokeilen tuon sammumisen. Pääsuutin suurennettu vakio 68–>82. Samalla poistettu ilmanputsarin suulta sellainen kuristuslevy, joka rajoitti ilman saantia. Nyt huippunopeus 49 ja ei ole niin tukkoisen tehoton, kuin uutena.
Lämpimänä toimii tosi hyvin ja kylmässäkin käyntiin saatua. Tuo kylmäkäynnistys siis ainoa probleema.
-
- Viestit: 3592
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Alipainehana, jos on, voi tosiaan temppuilla kuten tuossa jo mainittiin, mutta en oikein keksi miksi temppuilisi vain kylmänä? Kardaanin kanssa samoilla ajatuksilla itse kaasarin osalta...pääsuutin ei vaikuta tyhjäkäyntiin, eikä käynnistymiseen (jos ei polje kaasu "pohjassa", mutta ei oikein silloinkaan riittävän imun puuttuessa )
Mutta seosruuvi ja tyhjäkäyntisuutin Seosruuvista rikkaammalle....Ja jos ei auta niin isompaa tyhjäkäyntisuutinta kokeeksi. Toisaalta on outoa kun ryyppy ei auta (vaijeri niin löysällä, ettei avaa ryyppyventtiiliä?)
Ote kaasarin säädöistä: http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_säätäminen
"Tyhjäkäyntipiiriä säädetään vaihtamalla tyhjäkäyntisuutinta ja säätämällä seosruuvia, joskus sanotaan myös ilmaruuviksi. On huomattava, että tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa seossuhteeseen joka kaasun asennolla koska mikään ei estä sen virtaamista kaasun asennosta riippumatta, mutta eniten se vaikuttaa 0-1/4 kaasulla, ja tästä ylöspäin ei säätöjä tyhjäkäyntisuuttimella tehdä. Kun tyhjäkäyntisuutin on suurin piirtein sopiva, hienosäätö suoritetaan seosruuvilla. Jos seosruuvin joutuu ruuvaamaan aivan kiinni tai yli 2,5 kierrosta auki, on tyhjäkäyntisuutin epäsopiva."
Elikkä tässä Valmet-20 tapauksessa voi olla että joutuu vielä pienentää pääsuutinta, mutta suurentaa tyhjäkäyntisuutinta ja neulalla&seosruuvilla hakea kohilleen. Tyttären yamaha dt50 ainakin aika herkkä kelille ja jos kevät viileillä sääti sopivaksi, oli seos aivan liian rikkaalla kesähelteille ja sama laihentavasti ilmojen kylmetessä...eli pakko oli puljata parikertaa sulanmaan ajoillekkin, puhumattakaan jos ois ajettu oikein pakkasilla (oli tympeää hommaa pikkujutun takia, kun piti purkaa katteet, tankki ja osa takarunkoakin että sai kunnolla kaasarin käteen )
Mutta seosruuvi ja tyhjäkäyntisuutin Seosruuvista rikkaammalle....Ja jos ei auta niin isompaa tyhjäkäyntisuutinta kokeeksi. Toisaalta on outoa kun ryyppy ei auta (vaijeri niin löysällä, ettei avaa ryyppyventtiiliä?)
Ote kaasarin säädöistä: http://www.motot.net/wiki/2t_kaasuttimen_säätäminen
"Tyhjäkäyntipiiriä säädetään vaihtamalla tyhjäkäyntisuutinta ja säätämällä seosruuvia, joskus sanotaan myös ilmaruuviksi. On huomattava, että tyhjäkäyntisuutin vaikuttaa seossuhteeseen joka kaasun asennolla koska mikään ei estä sen virtaamista kaasun asennosta riippumatta, mutta eniten se vaikuttaa 0-1/4 kaasulla, ja tästä ylöspäin ei säätöjä tyhjäkäyntisuuttimella tehdä. Kun tyhjäkäyntisuutin on suurin piirtein sopiva, hienosäätö suoritetaan seosruuvilla. Jos seosruuvin joutuu ruuvaamaan aivan kiinni tai yli 2,5 kierrosta auki, on tyhjäkäyntisuutin epäsopiva."
Elikkä tässä Valmet-20 tapauksessa voi olla että joutuu vielä pienentää pääsuutinta, mutta suurentaa tyhjäkäyntisuutinta ja neulalla&seosruuvilla hakea kohilleen. Tyttären yamaha dt50 ainakin aika herkkä kelille ja jos kevät viileillä sääti sopivaksi, oli seos aivan liian rikkaalla kesähelteille ja sama laihentavasti ilmojen kylmetessä...eli pakko oli puljata parikertaa sulanmaan ajoillekkin, puhumattakaan jos ois ajettu oikein pakkasilla (oli tympeää hommaa pikkujutun takia, kun piti purkaa katteet, tankki ja osa takarunkoakin että sai kunnolla kaasarin käteen )
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
On ne nykyään mopoissa erilaiset murheet kuin silloin "ennen vanhaan" kun suurin ongelma oli piikki tulpassa.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1506
- Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Jos ilmanpursaria ohentaa, seos yleensä laihenee. Pystyykö ilmansaantia tukkimaan kokeeksi käynnistyksen ajaksi, jos sillai saisi paksumpaa seosta käynnistäessä.Valmet-20 kirjoitti: ↑Ke Marras 06, 2019 7:46 am Käsiryyppy. Mun mielestä toimii, muttei yhtään niin tehokkaasti, kuin aiemmin oon tottunut. Kokeilen tuon sammumisen. Pääsuutin suurennettu vakio 68–>82. Samalla poistettu ilmanputsarin suulta sellainen kuristuslevy, joka rajoitti ilman saantia. Nyt huippunopeus 49 ja ei ole niin tukkoisen tehoton, kuin uutena.
Lämpimänä toimii tosi hyvin ja kylmässäkin käyntiin saatua. Tuo kylmäkäynnistys siis ainoa probleema.
Mulla on MR-Jawa joka on tosi herkkä kylmälle. +20 lähtee parilla polkasulla, mutta jo +5 saa polkea ainakin 5 kertaa. Voiskohan jotkut koneet vaan olla semmosia ettei kylmällä polttoaine vaan (jotenkin) kaasuunnu tarpeeksi, ikään kuin rakenteellinen ongelma?? Semmosestakin olen kuullut Jawojen osalta.
-
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ti Maalis 28, 2006 8:30 pm
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Kokeile sellaista ettet koske kaasuun ollenkaan kun yrität käynnistää.
-
- Viestit: 962
- Liittynyt: To Heinä 26, 2018 10:01 am
- Paikkakunta: Raasepori
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Ryyppysuutin (starter jet) suuremmaksi.
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Ryyppy sammuttaa mopon. Tallista nyt ekalla käyntiin ja toimii reippaasti ja puhtaasti. Aamulla menee huoltoon ja kerron, miten käy.
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Samat ongelmat ne oli ennenvanhaankin, kaasarit nyt on sellaisia.
Vaan yksi mitä käytän välillä itse kun kaasaripyörää repii -20 kelissä tulille on kaato. Bensahana auki ja mopo kyljelleen hetkeksi. Kaasari tulvii ja tulee astetta tanakampi ryyppy. Ei se nyt kovin kiva ole koulun pihalla tehdä mutta sillä saa ainakin haarukoitua onko varmasti bensan pulaa.
Vaan yksi mitä käytän välillä itse kun kaasaripyörää repii -20 kelissä tulille on kaato. Bensahana auki ja mopo kyljelleen hetkeksi. Kaasari tulvii ja tulee astetta tanakampi ryyppy. Ei se nyt kovin kiva ole koulun pihalla tehdä mutta sillä saa ainakin haarukoitua onko varmasti bensan pulaa.
-
- Viestit: 2866
- Liittynyt: To Tammi 21, 2010 7:59 am
- Paikkakunta: jyväskylä/muurame
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
ääni naftille suutimelle... nykyään kun noita koetetaan saada ettei tule putkesta mitään, ja jos kuristukset poistettu ja pelkkä pääsuutin vaihdettu niin pinta kaasulla hieman laihalla tällä hetkellä.
tunturin bingissä oli onneksi säätösuutin ja kohokammiotakin sai uitettua... rojalin amalissa sama hienous, jääradallekki saa viedä kylmästä varastosta.
. uittaa kaasaria yli, muutama kierros puolipuristin päällä, puristus kohdalleen ja hyppy kammelle, lähtee tai potkaisee takaste
mutta juu on mikunin ja keihinin suuttimia tullu talviseen enduroon ja jäärataan puljattua
ei kyllä tunturilla ollut pakkas rajaa, tai no onhan se vieläkin minulla.
eikä kyllä siihen aikaan kuskilakaan, varsinkin jos oli vastakaisesta sukupuolesta kyse
tunturin bingissä oli onneksi säätösuutin ja kohokammiotakin sai uitettua... rojalin amalissa sama hienous, jääradallekki saa viedä kylmästä varastosta.
. uittaa kaasaria yli, muutama kierros puolipuristin päällä, puristus kohdalleen ja hyppy kammelle, lähtee tai potkaisee takaste
mutta juu on mikunin ja keihinin suuttimia tullu talviseen enduroon ja jäärataan puljattua
ei kyllä tunturilla ollut pakkas rajaa, tai no onhan se vieläkin minulla.
eikä kyllä siihen aikaan kuskilakaan, varsinkin jos oli vastakaisesta sukupuolesta kyse
t40am turbo vm 82 (belarus 425)
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
belarus 500 vm 72
belarus 825
belarus 920s turbo
dt75 b
vammas kersantti "nuffi"
sampo 10
scania 86s
lokomo ah145
åker h12b
o&k loader
belarus varaosat.
https://www.suonsyrjantila.net
-
- Viestit: 2156
- Liittynyt: Ma Touko 19, 2008 1:33 pm
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Tuota kallistamista yritetty monesti, muttei auta. Katotaan mitä huolto tuumaa. Suutin vois olla pieni.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Ei ollut tunturissa pakkasrajaa käynnistyksessä ei mutta ajossa oli. Tahtoi kaasuttimen kurkku jäätyä. Jupiterin Sachilaisessa oli lyhyempi kurkku. Ei jäätynyt ihan niin helposti.t-40 kirjoitti: ↑Ke Marras 06, 2019 8:20 pm
tunturin bingissä oli onneksi säätösuutin ja kohokammiotakin sai uitettua... rojalin amalissa sama hienous, jääradallekki saa viedä kylmästä varastosta.
. uittaa kaasaria yli, muutama kierros puolipuristin päällä, puristus kohdalleen ja hyppy kammelle, lähtee tai potkaisee takaste
mutta juu on mikunin ja keihinin suuttimia tullu talviseen enduroon ja jäärataan puljattua
ei kyllä tunturilla ollut pakkas rajaa, tai no onhan se vieläkin minulla.
eikä kyllä siihen aikaan kuskilakaan, varsinkin jos oli vastakaisesta sukupuolesta kyse
-
- Viestit: 469
- Liittynyt: Pe Kesä 11, 2010 6:02 am
- Paikkakunta: 40420
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Yksi vaihtoehto lisää vikaehdotuksiin,jos nelitahtikone.
Venttiilvälykset liian pienet.
Kylmänä kantaa.
Venttiilvälykset liian pienet.
Kylmänä kantaa.
-
- Viestit: 5667
- Liittynyt: Su Marras 12, 2006 11:24 am
- Viesti:
Re: Mopo ei käynnisty
Olenko oikein ymmärtänyt että aloittajan mopossa on vesijäähdytteinen 2-t moottori?
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], koltiainen, Massikkamiess, Mika 82 ja 51 vierailijaa