Siis jos k.o. autot vetää samaa massaa sarjassa eli jonossa kuten veturit, pitää vetäjillä olla just sama nopeus. Muussa tapauksessa toinen jarruttaa. Huippunopeuksia tai tehoja ei pysty molemmista samaan aikaan ottaa.PuuhaPate kirjoitti: ↑Su Loka 20, 2019 12:46 amKyllä se pätee. Jos vedät Ferrarilla, joka kulkee parhainmillaan 300 km/t, raskasta vaunua 60 km/t.sköne kirjoitti: ↑La Loka 19, 2019 10:22 pmTämä vertaus ei päde. Köydenvedossa tehoyksiköt on pääasiassa paikoillaan. Sarjaveturityössä yksiköt liikkuu ja hitaampi jarruttaa nopeampaa ja päinvastoin. Tuskin 100% synkrooonia yritetäkään mutta jokin yhteiskontrolli niissä kai on. Sähkömoottorijunissa pystytään helpostikin tehoja vertaamaan sähkömoottorien välillä. Vanhoissa dieselmoottoreissa on niin monta muuttujaa ennen kuin todellinen akseliteho on tiedossa. Vaikka kolmen veturin koneisiin menisi ml-tarkkuudella sama polttoainemäärä on niiden akselitehoissa luultavasti useamman % eroja. No kulkee ne siitä huolimatta kimpassa.
Ja otat kaveriksi Ford Transitin, jonka huippunopeus on jotain 140 km/t, niin meinaatko että Transit on vain jarruna?
Siellä ei ole hitaampia, kaikki kulkee "täysillä". Toiset tekee enempi työtä kuin jotkut toiset. Mutta kukaan ei jarruta.
Helsingissä kaaos
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Helsingissä kaaos
Tottakai niillä on sama nopeus, nehän on kytketty toisiinsa kiinni!
Aivan kuten veturitkin. Niissäkään ei pysty ottamaan just samoja tehoja yhtäaikaa ulos.
Sinun logiikallasi, jos toinen jarruttaisi menoa, niin juna kulkisi sillä nopeammalla veturilla yksistään vedettäessä
nopeampaa.
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Parempi olisi kai puhua hitaudesta, kun on kyse ihmisten aikaansaannoksista ulkoavaruutessa tapahtuu asioita, joissa voidaan puhua nopeuksista.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 28160
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Pitäisikö alkaa jarruttamaan kellon "pyörimistä" kerkeäisi vähemmällä vauhdilla perille?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Samaa hitautta/nopeutta tuottavat vetäjät antaa + merkkistä tulosta hommaan. Sitten kun toinen menee kovemmin niin osa lisävauhdista menee hitaamman auttamiaeen.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Helsingissä kaaos
Sekö juna kulkis sitten lujempaa yksin tuolla nopeammalla veturilla, kun ei hitaampi veturi olisi jarruttamassa?
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Ei kulje yksin nopeammin. Sen jälkeen kun toinen ylittää yhteisen nopeuden, menee siitä tehonlisäyksestä osa sen hitaamman vetämiseen.
Jos vetäjät olisi kytketty kiinteillä aisoilla ja pyörissä olisi 100% pito niin nopeuden lisäys toisella yksiköllä menis osittain hitaamman auttamiseen. Eli niin kauan, kun molemmat pystyy samaan nopeuteen, tehot menee yhteiseen työhön. Toisen kasvattaessa nopeutta joutuu se myös nopeuserolla jelppimään hitaampaa. Kun toinen putoaa kokonaan pois, häviää myös sen osuus yhteisestä työstä eli koko kuorma jää yhdelle vetäjälle ja "nopeus" romahtaa alle yhteisen työn.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Siis jarruttaa, kun toinen alkaa mennä nopeammin. Eli se nopeampi joutuu jelppaamaan hitaampaa jarruttavaa. Kohta asiasta syntyy rautalangasta tehty installaatio ja siihen saatu apuraha korvaa ainoastaan luomisen tuskan. Tulkinta on jokaisen omalla kustannuksella ja vastuulla.
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 1770
- Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 9:56 pm
- Paikkakunta: P-savo
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Raitiovaunun toimintaperiaatteen on kansantaiteilija M,A. Numminen selvittänyt tarkasti laulussaan: Raitiovaunu
"Voima tulee ylhäältä, hallelujaa. Kiskot juoksee pyörien alle lujaa..."
"Voima tulee ylhäältä, hallelujaa. Kiskot juoksee pyörien alle lujaa..."
oppia ikä kaikki
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Helsingissä kaaos
Että silleen..sköne kirjoitti: ↑Ma Loka 21, 2019 11:26 pm Siis jarruttaa, kun toinen alkaa mennä nopeammin. Eli se nopeampi joutuu jelppaamaan hitaampaa jarruttavaa. Kohta asiasta syntyy rautalangasta tehty installaatio ja siihen saatu apuraha korvaa ainoastaan luomisen tuskan. Tulkinta on jokaisen omalla kustannuksella ja vastuulla.
varmaan liittyy jotenkin niihin kertomiisi ulkoavaruuden tapahtumiin?
-
- Viestit: 7661
- Liittynyt: La Joulu 17, 2005 8:41 pm
- Paikkakunta: Pirkkala
- Viesti:
Re: Helsingissä kaaos
Ehdotan, että laitetaan hinatessa vakionopeussäädin pois päältä ja ajetaan kaasupolkimen epätarkkuudella.
Varsnkin Wartburg sopisi ryhmähinaajaksi hyvin, koska siinä kaasupolkimella säädetään lähinnä tehoa, ei niinkään kierroksia eli nopeutta.
Etsin kuuklella veturiasiaa.
https://sfnet.harrastus.rautatiet.narki ... nkronointi
ja ote sieltä:
Selvennettynä: Veturia ei ohjata kulkemaan niinkään tiettyä vauhtia
vaan tietyllä vetovoimalla (teholla). Nopeus riippuu sitten vedettävän
junan painosta, radan nousuista, ilmanvastuksesta yms. (Veturin
ohjauslaitteistossa *saattaa* olla toiminto, jolla vetovoimaa
pudotetaan automaattisesti halutussa nopeudessa ja siten rajoitetaan
nopeutta, mutta se on eri asia.)
Varsnkin Wartburg sopisi ryhmähinaajaksi hyvin, koska siinä kaasupolkimella säädetään lähinnä tehoa, ei niinkään kierroksia eli nopeutta.
Etsin kuuklella veturiasiaa.
https://sfnet.harrastus.rautatiet.narki ... nkronointi
ja ote sieltä:
Selvennettynä: Veturia ei ohjata kulkemaan niinkään tiettyä vauhtia
vaan tietyllä vetovoimalla (teholla). Nopeus riippuu sitten vedettävän
junan painosta, radan nousuista, ilmanvastuksesta yms. (Veturin
ohjauslaitteistossa *saattaa* olla toiminto, jolla vetovoimaa
pudotetaan automaattisesti halutussa nopeudessa ja siten rajoitetaan
nopeutta, mutta se on eri asia.)
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa