Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

dexta special
Viestit: 566
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja dexta special »

Samat oireet omassa romussa. Ei ansaitse saha nimitystä. Kipinä myös katosi para-avaruuteen avaruuteen. Tehdas tekisi fiksun maineen palautuksen itselleen lunastamalla mitääntekemättömän sahankuvatuksen siihen pettyneiltä. Onneksi on vielä vanha 451 jonska jolla on ikää 40 vuotta. Käynnistys naru, parit tulppat, terälevyjä ja teriä on vain tarvinnut uusia.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja manner »

Kato käynnistimen osien seriaalit kerran availtu. Niissä on käytetty erilaisia jotka sopii keskenään paikalleen muttei toimi oikein.
Kiilakin sopisi oireisiin eli jos avaisi vauhtipyörän? Voisi olla enemmänkin kuin 9b uudelle tai sen veroiselle. Eli kato ettei leikannut. Renkaat laahaa kuulee äänestä. Jos se on 135 sisarmalli voi olla ominaisuus. Noita on kielletty myymästä papoille...

Kattelin pikaisesti osakuvia.. 2240 on eri sarjaa. 135 sisarmalli? Eli meniskö paappa teoriaan?
Viimeksi muokannut manner, Su Loka 06, 2019 4:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Alkaa olemaan kohta kaikki omat sahani noita "pappa" malleja, kun ei niitä jaksa nykiä käyntiin. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Aika paljon on noita otsikossa mainittuja myytävänä hyväkuntoisena käytettyinä noin satasen hintoihin. Kymmenisen vuotta sitten ostin CS 2145 S mallin käytettynä 150,-e hintaan. Jos jollakulla on tuollainen 2145 kuoriosiltaan ehjä varaosaraatona tai hyväkinkuntoisena niin voisin ostaa muutamalla kympillä kuoret tai koko sahan satasella varaosiksi. Oma jäi väärään suuntaan kaatuneen puun tyven alle ja kaasuliipaisinta myöten rusikoitui kuoret.
Tekemällä virheistä oppii.
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Superdextaaja kirjoitti: Su Loka 06, 2019 6:36 pm Aika paljon on noita otsikossa mainittuja myytävänä hyväkuntoisena käytettyinä noin satasen hintoihin. Kymmenisen vuotta sitten ostin CS 2145 S mallin käytettynä 150,-e hintaan. Jos jollakulla on tuollainen 2145 kuoriosiltaan ehjä varaosaraatona tai hyväkinkuntoisena niin voisin ostaa muutamalla kympillä kuoret tai koko sahan satasella varaosiksi. Oma jäi väärään suuntaan kaatuneen puun tyven alle ja kaasuliipaisinta myöten rusikoitui kuoret.
Onkohan cs 2141 s samat kuoret, semmonen löytyy laakerivikaisena?
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Jos se on tätä uudempaa pyöreämpää "korimallia" https://www.google.com/search?sa=N&q=jo ... 0917295646
niin pitäisi kuoriosien ja liipaisimien kai käydä. Osaako joku sanoa onko noiden välillä muuta eroa kuin sylinterin tilavuus? Missä kaukana saha majailisi ja paljollako hennoisit luopua? Yv:lläkin voidaan jatkaa.
Tekemällä virheistä oppii.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja manner »

Mikäli ette pääse yhteisymmärrykseen niin muakin kiinnostaisi laakerivikainen 2141. Laittaa vaikka yyvee jos kiinnostaa. Nuo uudemmat on melko harvinaisia. Erottaa tissistä ja tosta käynnistimen muotoilusta. Siellä on lisätty pehmennysjousi joka tuo koteloa hiukan ulospäin.
Lisäksi tissimallissa on zaman kaasari ja imukaulan muoviosissa eroja. Mahdollisesti eri vauhtipyörä. Saattaa olla jotakin muutakin pientä kuten puolipuristin,metallipanta ja tissiteline. 2141 ja 2145 molemmat versiot keskenään on pitkälti samoja.
dexta special
Viestit: 566
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja dexta special »

Tuollane lähes käyttämätön tuli ihmeteltäväks, ja käyttämättömyyden syy, ettei meinaa löytyä niin riuskaotteista käynnistäjää että sais käymää!? Käynnistäessä tuntuu että puristuksia aivan tolkuttomasti (mittasin 9kiloo), ja huonosti lähtee käyntii edes lämpimänä.
Ei kuitenkaa tunnu potkivan takasin, että sytkä ilmeisest kohallaa. Käy kyllä ihan hyvin, ainakin joutavalla koekäytöllä, kun sen saa ensin taisteltua käyntii!?
Puristuksia mitatessakin piti olla asennetta käynnistinkahvaa vasten, ettei vetäny sormia suoraks.
Takuuseekin on tarjottu pajalle, ja maahantuoja kehotti palauttamaa sahan myyjäliikkeesee, joka lähettää sen heille, mut myyjäliikkeessä sanottii ettei ehjää sahaa remonttiin laiteta,(myyjä sai temmottua sahan käyntii) ja vika vaan käyttäjässä!?
Käynnistimeen on pitäny vaihtaa palikoita, kun menny risaks.

Onko hyviä ideoita, mikä tuota rakkinetta vaivaa?
[/quote]
Selvisi oman jonskan 2240cs käynnistysongelman syy. Ryyppyläpän tappi jonka pitää olla muovisen ryyppyvivun urassa, oli hypännyt urastaan pehmeän muovimateriaalin johdosta. Ryyppy ei mennyt päälle ja kaasuläppä ei auennut josta seuraa, että kone ei pyöri kevyesti käynnistettäessä ja siitä seuraa, että käynnistimen osat hajoaa. Eli ei ole siis laatusaha. Takuu saisi korvata osat kun on tehtaan moka.
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

CS 2145 S:ssä oli sama ongelma ja sain vipstaakin tappiin ujutettua kuparisähkölangan eristysmuovin pätkän ja on siitä lähtien pysynyt ryyppyvipu tiukemmin paikoillaan. Tuossa ei irti ollessaan käynnistykseen kylläkään jäykkyysongelmaa tehnyt, ei vaan meinannut millään lähteä nyhtämällä käyntiin. Nyt lähtee tai tulee lähtemään taas toivottavasti uudestaan parin nykäisyn jälkeen. Varaosasahasta oltu nyt yhteydessä ja postia odotellaan..
Tekemällä virheistä oppii.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

Ryyppy ei mennyt päälle ja kaasuläppä ei auennut josta seuraa, että kone ei pyöri kevyesti käynnistettäessä ja siitä seuraa, että käynnistimen osat hajoaa.
Ei ainakaa tässä yksilössä tuo vika.
Valmetilla...
Viestit: 794
Liittynyt: Ma Maalis 11, 2019 1:12 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Valmetilla... »

Mulla tuo 2141 silloin tällöin sammui yllättäen ja ei sitten millään käyntiin ennen kuin kahvit oli juotu rauhassa. Sitten kerran kokeilin painaa kaasun hitaasti pohjaan ja heti ekalla käyntiin, tuo toimi jatkossakin kun Sammatti mutta muuten ei mitenkään käyntiin.
dexta special
Viestit: 566
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja dexta special »

Osaako joku sanoa sopiiko Jonsered CS2240S:n startteri heittämällä CS2240:ään? Mitä kokemuksia masinisteilla on tuosta kevennetystä startterista?
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja manner »

Muistaakseni niissä on eri vauhtipyörä tai kynnet. Sopii paikalleen ja on toimivinaan ja voi toimiakkin mutta voi takellella. Voi olla että saa virittämällä hyväksi ja voi olla että muistan väärin. Se ei ole varsinainen kevennin, enemmänkin pehmuste. Ei mitenkään välttämätön. En lähtisi erikseen hakemaan osia ja vaihtaisi mutta miten vaan.
dexta special
Viestit: 566
Liittynyt: Su Tammi 30, 2011 6:50 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja dexta special »

manner kirjoitti: Ke Loka 16, 2019 6:07 pm Muistaakseni niissä on eri vauhtipyörä tai kynnet. Sopii paikalleen ja on toimivinaan ja voi toimiakkin mutta voi takellella. Voi olla että saa virittämällä hyväksi ja voi olla että muistan väärin. Se ei ole varsinainen kevennin, enemmänkin pehmuste. Ei mitenkään välttämätön. En lähtisi erikseen hakemaan osia ja vaihtaisi mutta miten vaan.
Vanha startteri on niin hajalla ettei kannatakkaan vaihtaa siihen osia. Oli ajatus uusia koko startteri jos se sopii tekemättä muutoksia vauhtipyörällä.
KapteeniValpas
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2021 1:49 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja KapteeniValpas »

Kymmeniä tunteja sahattu vm. 2009 (?) Jonsered CS2240S pyörii vain ryyppy päällä. Kaasua antaessa ryyppy tietenkin putoaa pois, saha käy kovilla kierroksilla joitain sekunteja ja sammuu.

Primerin letkut ehjät ja liitokset kunnossa.

Olisiko vinkkiä mitä tsekata seuraavaksi?
klm

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja klm »

Tuo hetken kovilla kieroksilla viittaa, kone saa ilmaa jostakin luvattomasta kohtaa.
Tumppi 865
Viestit: 8135
Liittynyt: Su Loka 30, 2011 7:09 pm
Paikkakunta: E-karjala
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja Tumppi 865 »

klm kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 9:43 am Tuo hetken kovilla kieroksilla viittaa, kone saa ilmaa jostakin luvattomasta kohtaa.
Niin, tai sitten ei vaan saa pensaa!? Onko suuttimia ruuvattu, onko vaikutusta?!
KapteeniValpas
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2021 1:49 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja KapteeniValpas »

Suuttimia ruuvattu pienin askelin ääripäästä toiseen. Ei vaikutusta käyntiin. Paitsi tietysti ei edes käynnistynyt joissain asennoissa.
klm

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja klm »

KapteeniValpas kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 10:45 am Suuttimia ruuvattu pienin askelin ääripäästä toiseen. Ei vaikutusta käyntiin. Paitsi tietysti ei edes käynnistynyt joissain asennoissa.
Tarkistappa liikkuuko, sulkeutuuko kunnolla se ylempi kaasarin läppä, tuossahan on vissiin se ilmahuuhtelu systeemi. Jos se ilmahuuhtelu läppä ei kunnolla sulkeutu tekee kaikenaista. Ensiavuksi vaikka VD40 tai vastaavaa sujauttaa siihen akselin juureen. Tuliko tuo käyntihäiriö sahatessa , vai seisokkiaikana :?:
KapteeniValpas
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2021 1:49 pm
Viesti:

Re: Jonseredin halpissahat ( CS 2234 S & CS 2240)

Viesti Kirjoittaja KapteeniValpas »

klm kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 11:11 am
KapteeniValpas kirjoitti: Ke Joulu 22, 2021 10:45 am Suuttimia ruuvattu pienin askelin ääripäästä toiseen. Ei vaikutusta käyntiin. Paitsi tietysti ei edes käynnistynyt joissain asennoissa.
Tarkistappa liikkuuko, sulkeutuuko kunnolla se ylempi kaasarin läppä, tuossahan on vissiin se ilmahuuhtelu systeemi. Jos se ilmahuuhtelu läppä ei kunnolla sulkeutu tekee kaikenaista. Ensiavuksi vaikka VD40 tai vastaavaa sujauttaa siihen akselin juureen. Tuliko tuo käyntihäiriö sahatessa , vai seisokkiaikana :?:
Näyttäisi sulkeutuvan kunnolla. Käyntihäiriö ilmestyi hyvän sahauspäivän jälkeisen yön aikana.

Mikäs säätöruuvi (talttapää avaimella) tuossa primerin alla on? Jos sitä vähä...
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot], Semrush [Bot], SPS1975, tikka ja 51 vierailijaa