C Merssedes manuaalivaihdeloota

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Savaloja
Viestit: 1138
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 4:36 pm
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Viesti:

C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja Savaloja »

Varmaan ainakin pari tonnia ajettu vähillä öljyillä. Viimeisimmällä 400km reissulla oli kuiva, nelonen jossain vaiheessa takelteli päälle menoa. Laitoin öljyt sisään, ei se kovin pahaa metakkaa pijä mutta vaihteensiirto on vähän nihkeähö.

Kauanko kestää, jättääkö välille vai pääseekö nilkuttamaan max 100km kotia jos hajoaa? Että hommaanko suosiolla verestä lootaa? autolla on elinkaarta jäljellä vuosi-pari, ruoste alkaa meitä erottamaan.
Se voittaa kellä on kuollessaan eniten romua
Avatar
Matsikka
Viestit: 16179
Liittynyt: Ke Joulu 21, 2005 11:21 pm
Paikkakunta: Ylistaro
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja Matsikka »

Meillä petti S40 Volvon vetoaksilan stefa. Öljyt pihalle. Emäntä ajoo niin kauan kun ilkes, sitten hinattihin korjaamolle, loppumatkasta vetävään autoon kuului kaamee krahina.

Uusi stefa ja öljyt. Sitten monta vuotta ajoa, ja vielä monen vuoden jälkeen toisella omistajalla liikenteessä. 3 vaihteen synkronointi menetettiin, ei muuta.

Mikkeli-Oulu-säteellä sillä tehtiin reissuja..täältä kotoa käsin.
M-F 165 MP -68
M-F 399 TURBO 12/12 -96
M-F 4255 24/24 -01
Sampo 680 -86

YouTube: Luttisaari http://bot.fi/24g3
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Savaloja kirjoitti: Pe Loka 11, 2019 8:16 pm Varmaan ainakin pari tonnia ajettu vähillä öljyillä. Viimeisimmällä 400km reissulla oli kuiva, nelonen jossain vaiheessa takelteli päälle menoa. Laitoin öljyt sisään, ei se kovin pahaa metakkaa pijä mutta vaihteensiirto on vähän nihkeähö.

Kauanko kestää, jättääkö välille vai pääseekö nilkuttamaan max 100km kotia jos hajoaa? Että hommaanko suosiolla verestä lootaa? autolla on elinkaarta jäljellä vuosi-pari, ruoste alkaa meitä erottamaan.
Viimenen keino tuollaiselle vahdelaatikolle taitaa olla se,et 10W/30 mineraaliöljyt sisään,ajoa muutama 100km ja vaihto uudelleen samaan mineraaliöljyyn.
Kestää sitten minkä kestää.
En sano asiaa mersun kannalta,mut muuten kokeiltuna.
Saabin (ysitonninnen) laatikko kesti toimenpiteen jälkeen reilut 30 000km samoilla äänillä ja kait senkin jälkeen seuraavalla (asian tietäneellä) omistajalla --> Saab-harrastajalla.
Pientä ääntä se piti em. jälkeenkin,mutta ei sentään hajonnut ja ne pienet laakeriulinat pysyivät samalla tasolla vuosia/ei pahenneet.

Em. sanottu koskee ainoastaan Saabin laatikoita; mut jos se mersun sellainen hajoaa joka tapauksessa,niin kokelussa ei varmaan menetä kuin vaivan ja öljyn hinnan?

Ainoa haitta asiasta oli se,että -30 asteen pakkasilla ja sillä öljyllä laatikkoa piti "lämmittää" 5min ennen liikkeelle lähtöä ja toiminta oli hetken aikaa tahmeaa.
Muutoin se toimi itseasissa paremmin kuin ohjekirjan määräämä öljy.
Saabissa.
Jotkut autothan saattavat olla hyvinkin tarkkoja sen öljylaadun suhteen; esim. nelikko Sierraan laitettuna/vaihdettuna muu kuin valmistajan määräämä öljy tarkoittaa sitä,et vaihteet eivät mene päälle enää ollenkaan/hyvin huonosti.
Asian huomaa jo 50-500m ajon jälkeen...
Viimeksi muokannut tippiwatti, Su Loka 13, 2019 12:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajomies
Viestit: 28021
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Taitaa tuossa mersussa olla , kuten monissa muissakin ATF öljyt laatikossa. Moottoriöljy on niihin yleensä liian "tökköjä". Tyhjennys ropusta kyllä näkee jos on isompaa vahinkoa tullut, niin on sitä "silppua" siinä ropussa, tai sitten jos ne öljyt päästää puhtaaseen astiaan niin näkyy sitten öljystä, onko syytä huoleen. Kerran tuli huoltoon yhden opettajan mersu, johonka oli tehty laatikko remontti vuotta aikaisemmin. Piti vaihtaa siihen lootaan öljyt mutta se oli aivan kuiva, ei edes ropussa ollut öljyn tippaa. Väitti kuitenkin kiven kovaan että remontin yhteydessä oli laitettu öljyt sinne. No sinne laitettiin uudet öljyt ja ei mistään ulos tullut, eikä sen koommin siitä mitään kuulunut vai siirtyikö toiselle onnelliselle omistajalle?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Muokkasin tuota sanomaami kilometrien suhteen; 30tkm kun oli alakanttiin.
En muistanut "heittämällä" asiaa.
Sen jälkeen kun laatikko (autoliikkeestä oston jälkeen) alkoi pitämään ääntä/otin selvää asiasta/öljyn vaihto mineraaliöljyyn,ni ajettiin sillä 330 000-370 000tkm väli.

Mut mittakaava ja itse asiahan on oikein.
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Ajomies kirjoitti: Su Loka 13, 2019 12:29 am Taitaa tuossa mersussa olla , kuten monissa muissakin ATF öljyt laatikossa. Moottoriöljy on niihin yleensä liian "tökköjä". Tyhjennys ropusta kyllä näkee jos on isompaa vahinkoa tullut, niin on sitä "silppua" siinä ropussa, tai sitten jos ne öljyt päästää puhtaaseen astiaan niin näkyy sitten öljystä, onko syytä huoleen. Kerran tuli huoltoon yhden opettajan mersu, johonka oli tehty laatikko remontti vuotta aikaisemmin. Piti vaihtaa siihen lootaan öljyt mutta se oli aivan kuiva, ei edes ropussa ollut öljyn tippaa. Väitti kuitenkin kiven kovaan että remontin yhteydessä oli laitettu öljyt sinne. No sinne laitettiin uudet öljyt ja ei mistään ulos tullut, eikä sen koommin siitä mitään kuulunut vai siirtyikö toiselle onnelliselle omistajalle?
Arvaus,mutta; vaatiiko se välttämättä sen ATF:n muualle kuin siihen lukkoperään?
Se kait alkaa "luistamaan" jollei siellä ole nimenomaan sitä?
Ja jos se sattuu olemaan ehjä,niin sen saa hajotettua/ulisemaan muilla öljyillä.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja manner »

Atf.ää ei kannata laittaa vaikka laitetaan ja suositellaan. Tässä on juuri yksi tapaus kesken kun tuli ulos...
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja 8400 »

tippiwatti kirjoitti: Su Loka 13, 2019 1:24 am
Ajomies kirjoitti: Su Loka 13, 2019 12:29 am Taitaa tuossa mersussa olla , kuten monissa muissakin ATF öljyt laatikossa. Moottoriöljy on niihin yleensä liian "tökköjä". Tyhjennys ropusta kyllä näkee jos on isompaa vahinkoa tullut, niin on sitä "silppua" siinä ropussa, tai sitten jos ne öljyt päästää puhtaaseen astiaan niin näkyy sitten öljystä, onko syytä huoleen. Kerran tuli huoltoon yhden opettajan mersu, johonka oli tehty laatikko remontti vuotta aikaisemmin. Piti vaihtaa siihen lootaan öljyt mutta se oli aivan kuiva, ei edes ropussa ollut öljyn tippaa. Väitti kuitenkin kiven kovaan että remontin yhteydessä oli laitettu öljyt sinne. No sinne laitettiin uudet öljyt ja ei mistään ulos tullut, eikä sen koommin siitä mitään kuulunut vai siirtyikö toiselle onnelliselle omistajalle?
Arvaus,mutta; vaatiiko se välttämättä sen ATF:n muualle kuin siihen lukkoperään?
Se kait alkaa "luistamaan" jollei siellä ole nimenomaan sitä?
Ja jos se sattuu olemaan ehjä,niin sen saa hajotettua/ulisemaan muilla öljyillä.
Whaaat?? Miten lukkoperä ja vaihteisto liittyy toisiinsa? Ja toisekseen jos perään laittaa atf:ää niin se ei kauaa kestä, vaatii GL5 luokan öljyn. Kolmanneksi tässä mallissa ei koskaan ole ollut tasauspyörästön lukkoa.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Ainakin 124 korimallin Mersussa tehtaan öljysuositus on ATF. Hyvin pelaa sillä öljyllä. Kait siinä joku syy on, miksi tehdas on sen tyypin öljyn sinne halunnut. Mulla on ollu auki semmonen Mersun loota, mutta en muista oliko siellä neulalaakereita muualla, kuin kytkinakselin ja pääakselin välisessä saumassa. Varsinaiset akselien laakerit on kartiorullalaakereita.
Tärkeintä tietysti, että öljyä on. Mulla on yks 124-korinen huoltovastuulla. Mittarissa kohta 600 tonnia. Pittääkin kattoa sen lootan öljytaso, kun 100 tonnia ajettu niillä öljyillä. Aika pieni öljymäärä, että siitä kannattaa pittää huolta ja vaihtaa ne kans vaikka tehtaan ukon mielestä ei tarvii.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
DexMasZet
Viestit: 7751
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2011 6:22 pm
Paikkakunta: Vieremä
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja DexMasZet »

Kokeilkaapa laittaa w124 tai w202 mersun manuaaliin 80w-90 vaihteistoöljyä, tai mitä tahansa muuta kuin atf öljyä. -15 pakkasta niin ette saa vaihdetta päälle (takertelee jo aijemmin). Jos valmistaja käskee laittamaan atf öljyä, miksi sinne pitää keneenkään silloin muuta laittaa.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja manner »

Juuri tuon vuoksi laitettiin atf ja niiltä osin auttoi. Nyt ei pysy rasvat sisällä ja atf.n käyttöä kritisoitiin. Prosessi kesken...
jiba

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja jiba »

mersussa on niin hyvin tehty loota etteise kaipaa mitään valanrasvoja äänen vaimennukseen ja väljyyksien tiukennuksiin.
atf lootaan niin voi vaihteita vaihtaa pakkasellakin.
ja kulutuskin pysyy normeissa.eikä tarvii tyhjäkäyntiä nostaa.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja manner »

Niin voi olla että vika oli jo kun atf laitettiin. (Epäilen pääakselin laakeria) Mutta notkeampana kurana se tuli vaan helpommin ulos mutta parempi näin. Paksumpi kura ois sekin tullut mutta myöhemmin ja varsinainen vika ois pysynyt piilossa.
Mutta mikä noita mersuja vaivaa? Tätäkin vähän ajettua yksilöä korjataan joka vuosi katsastukseen enemmän kuin tojotaa kymmenessä. Ja pitäisi olla vielä mersun hyvältä kaudelta..
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja 8400 »

No minkämallinen se sitten on? Tietysti joku w124 saattaa olla 700 tuhatta ajettu ja mittarissa 300.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja manner »

201. Nelilovinen. Alle sata ja kaikki taulussa. Laatikko huutaa pakilla ja nyt vuotaa, Alustava arvio laakerivika mutta huuto kuulostaa hammaskosketus ulinalta. Asentovirhe? Ideoita?
Viimeksi muokannut manner, Su Loka 13, 2019 12:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mattiolavi
Viestit: 299
Liittynyt: Ma Kesä 27, 2011 6:12 pm
Paikkakunta: Jyväskylä Mlk.
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja mattiolavi »

Atf on mersun laatikon öljy ollut jo -60 luvulta,turha sitä on jäykemmillä öljyillä väljän kytkinakselin laakerin ääniä peittää kun lämpiää kolisee kuitenkin.Eikä se siitä äänestä hajoakaan "naapurin akalla"on noin 1,5miljkm ajettu 124 250d ja laakeri rallatellut vuosia,on siis jatkuvassa ajossa tämäkin peli ja atf laatikossa.Mulla on vasta 40v kokemus noista mersuista niin jotain jäänyt mieleen.
jiba

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja jiba »

kyllä jos mersu pienillä kilometreillä hajoo .niin auto on päätyny väärän laiselle käyttajälle.tuskin kestäis se tojotakaan.
mersuissa tarvii tehä ensimmäinen isompi huolto vasta 500 000 km kohilla.ja 800 000km kohilla voi ilmetä jotain laitettavaa.
Mika 82
Viestit: 7867
Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
Paikkakunta: Karuna
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja Mika 82 »

manner kirjoitti: Su Loka 13, 2019 12:42 pm 201. Nelilovinen. Alle sata ja kaikki taulussa. Laatikko huutaa pakilla ja nyt vuotaa, Alustava arvio laakerivika mutta huuto kuulostaa hammaskosketus ulinalta. Asentovirhe? Ideoita?
Siellä voi olla peräytysrattaina suorahampaiset, verrattuna muiden vaihteiden vinohampaisiin rattaisiin, pitää enemmän ääntä :)
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja manner »

Juu. Tiedossa on että suorat on hampulit ja suorat huutaa mutkun huutaa enemmän mitä suorienkaan kuuluu..
Netti on pullollan tarinoita mersun ``vääränlaisesta`` käytöstä. Varmaan mm. ne valeon kuuluisat syyläritkin on vaan väärinkäytöstä...
Mun mielestä auton ei kuulu seistä kauempaa korjaamolla kuin ajossa. Tämä nyt näyttäisi menevän ihan BMW tasolle.
kalvaana
Viestit: 7330
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
Paikkakunta: Lounainen Suomi
Viesti:

Re: C Merssedes manuaalivaihdeloota

Viesti Kirjoittaja kalvaana »

Minulla kokemusta 123-korissesta ja 124 korisesta, 508:sta ja 212 Sprintteristä. On niissä jokaisessa ollu korjattavaa. 124 tais olla paras, kun sillä ajettiin 20 vuotta. Se tosin jätti minut jalkamieheksi kun vetoakseli katkesi ruostumisen takia (tyyppivika). Mesestä meni laturi 300 tonnin kohalla, kansipahvi 470 tonnin kohalla, nelosen synkronointi petti vajaassa 500 tonnissa, takapään hydrauliikan sylintereitä ja kaasupalloja ostettu useita, takapyörän laakerit 400 tonnissa, takaäänenvaimentimia useita, lämmityslaitteen moottori, lasinpyyhkimen moottori, takatukivarren ulkopään heloja useita, etupallonivelet kaksi kertaa, keskuslukon alipainepumppu, moottorin kumityynyt, kardaanin keskilaakeri ja rättinivelet. Kytkin levy ja asetelma alkuperäiset, samoin etuiskarit. Ekat jarrulevytkin keski 300 tonnia.
Nää kaikki siis reilusti alle 600 tonnin, että ei se hyvän aikakauden Mersukaan ilman korjaamista kule.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot], trantor ja 47 vierailijaa