No eipä tuo nyt kyllä ole kajonnut vuosiin …….. traktoreihin.
Havaintoja nyky liikenteestä
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Traktorin kuljettajista en ole niin varma mutta ainakin henkilöautojen kuljettajista silloin tällöin joku tulee vastaan keskimmäistä keppiä käytellen. Korkeammalta katsellessa sen vaan huomaa liiankin hyvin. Joskus mietin eräitä ongelmia ko. toiminnassa ja totesin ettei ehkä kannata liikaa miettiä asiaa. Muuten ei voi kohta enää ostaa käytettyä autoa. Ja uuteen ei oikein olisi varaa.
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Tas työmatkalla tuli huvikseen mitatuksi GPS:llä kolme tavaraliikenteen autoa: 88 , 88 ja 91 km/h. 91 km vauhti oli Ahola Transport. Kumma jos itse ajaa kahdeksankympin alueella 91 km/h todellista nopeutta ihan missä vaan, aina osuu viranomainen kohta kämmen pystyssä meikäläistä kurmoottamaan.
-SS-
-SS-
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Ei voi olla, mittausvirhe ……… tai jokin muu juttu. Ainakin jos näiltä alan ammattilaisilta kysytään.-SS- kirjoitti: ↑La Syys 14, 2019 5:59 am Tas työmatkalla tuli huvikseen mitatuksi GPS:llä kolme tavaraliikenteen autoa: 88 , 88 ja 91 km/h. 91 km vauhti oli Ahola Transport. Kumma jos itse ajaa kahdeksankympin alueella 91 km/h todellista nopeutta ihan missä vaan, aina osuu viranomainen kohta kämmen pystyssä meikäläistä kurmoottamaan.
-SS-
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 5523
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Tänään kun ajelin kotiin niin viimeiset kymmenet kilometrit ajan sellaista pientä paikallistietä joka on kyllä asvaltoitu, mutta pelkkää mutkaa toisensa perään, pituutta pätkällä noin 25 kilometriä ja turvallisia ohituspaikkoja koko matkalla suunnilleen kaksi.
Alkumatkasta olin jo jonossa kolmantena, nopeusrajoitus on 80, no etummainen ajoi suunnilleen 60-65 koko matkan, ajattelin että ok mennään sitten näin kun ei ole kiire, mentiinkin vajaa kymmenen kilometriä kunnes pieneltä sivutieltä etummaiseksi kiilasi uudehko skoda, sitten ajettiin noin 45-50 vauhtia viitisen kilometriä, itse olin letkassa kolmantena ja minun perääni oli tullut vielä neljä autoa.
Sitten tuli toinen näistä mainituista ohituspaikoista niin onneksi jonossa toisena ollut väisti pysäkille, samalla oli vastaantulijoita, mutta minä ja jonossa kolmantena olleet päästiin ohi, ne muut näkyi jäävän sen skodan perään.
Lisäksi nyt olen päivittäin huomannut taas sen että todella monet autot tekee sen koukkauksen kääntyessään eli jos käännytään oikealle niin jostain syystä ihan siinä kääntyessä pitää tehdä kunnon koukkaus vasemmalle ja melkein pysähtyä, ei ymmärrä
Alkumatkasta olin jo jonossa kolmantena, nopeusrajoitus on 80, no etummainen ajoi suunnilleen 60-65 koko matkan, ajattelin että ok mennään sitten näin kun ei ole kiire, mentiinkin vajaa kymmenen kilometriä kunnes pieneltä sivutieltä etummaiseksi kiilasi uudehko skoda, sitten ajettiin noin 45-50 vauhtia viitisen kilometriä, itse olin letkassa kolmantena ja minun perääni oli tullut vielä neljä autoa.
Sitten tuli toinen näistä mainituista ohituspaikoista niin onneksi jonossa toisena ollut väisti pysäkille, samalla oli vastaantulijoita, mutta minä ja jonossa kolmantena olleet päästiin ohi, ne muut näkyi jäävän sen skodan perään.
Lisäksi nyt olen päivittäin huomannut taas sen että todella monet autot tekee sen koukkauksen kääntyessään eli jos käännytään oikealle niin jostain syystä ihan siinä kääntyessä pitää tehdä kunnon koukkaus vasemmalle ja melkein pysähtyä, ei ymmärrä
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Kyllä olisi paljon helpompaa tiellä liikkuminen kun osaisi ennakoida muiden oikut ja temput. Ja joskus on tilanteita joissa tulee miettineeksi kaikki mahdolliset temput jota voi tapahtua, niin heh ….. jollakin löytyy vielä ihan uusi kuje. Tänään kun poikkesin kylillä niin kaupan parkkipaikalla jossa myös jätteiden keräys on, niin siihen pönttöjen kohdalle oli pari autoa pysäköitynä ja jätteiden vieminen käynnissä. Paikalle tuli sitten pako kärry perässä ja kuski ilmeisesti totesi ettei kärryn kanssa siihen sovi. Ilman muuta oletin että se jää siihen odottamaan että tulee tilaa siihen jätepisteelle. Vaan ei se nyt niin vaan mennyt. Lähti sitten peruuttamaan ja kohti parkissa olevia autoja. Pomppasin omasta kotterosta pihalle että menisin näyttämään ja helpottamaan sitä peruuttamista. En ehtinyt kun alkoikin paku menemään eteen päin ja täysi käännös ilmeisesti mielessä mutta kun ei siinä tilassa henkilöautokaan käänny, niin ei se pakulla kärry perässä ainakaan. No huomasi sitten kuljettaja ettei se onnistu, ja pakki päälle, ja sitten täysillä peruuttamaan renkaat linkussa ja sitten alkoi aisaa ahdistamaan ja muulin lavan etukulma painui pakun kupeeseen. Näki sitten pakun kuski tilanteen, mutta mitä sitten tapahtui, otti kärryn irti koukusta ja lähti sitten sitä työntämään, mutta jäi vaan pistoke irrottamatta. Sitten alkoi sellainen mekkala että ei enää huvittanut mennä neuvoja ja apua tarjoamaan. Olihan siellä pakussa joku sisällä joka sitten sai kuulla kunniansa. ?korjailija kirjoitti: ↑To Syys 26, 2019 8:05 pm Tänään kun ajelin kotiin niin viimeiset kymmenet kilometrit ajan sellaista pientä paikallistietä joka on kyllä asvaltoitu, mutta pelkkää mutkaa toisensa perään, pituutta pätkällä noin 25 kilometriä ja turvallisia ohituspaikkoja koko matkalla suunnilleen kaksi.
Alkumatkasta olin jo jonossa kolmantena, nopeusrajoitus on 80, no etummainen ajoi suunnilleen 60-65 koko matkan, ajattelin että ok mennään sitten näin kun ei ole kiire, mentiinkin vajaa kymmenen kilometriä kunnes pieneltä sivutieltä etummaiseksi kiilasi uudehko skoda, sitten ajettiin noin 45-50 vauhtia viitisen kilometriä, itse olin letkassa kolmantena ja minun perääni oli tullut vielä neljä autoa.
Sitten tuli toinen näistä mainituista ohituspaikoista niin onneksi jonossa toisena ollut väisti pysäkille, samalla oli vastaantulijoita, mutta minä ja jonossa kolmantena olleet päästiin ohi, ne muut näkyi jäävän sen skodan perään.
Lisäksi nyt olen päivittäin huomannut taas sen että todella monet autot tekee sen koukkauksen kääntyessään eli jos käännytään oikealle niin jostain syystä ihan siinä kääntyessä pitää tehdä kunnon koukkaus vasemmalle ja melkein pysähtyä, ei ymmärrä
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 2046
- Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Juuri nämä kummallisesti kääntyjät ovat aiheuttaneet minullekin useita vaaratilanteita.
Eikö autokoulussa opeteta, että oikealle käännyttyessa ryhmitytään ajokaistan oikeaan reunaan. Ja siitä edetään.
Mutta jotkut tootiskot/ääliöt/yksinkertaiset luulevat olevansa liikkeellä yksinään ja tekevät REILUN koukkauksen vasemmalle ennen sinne oikealle menoa! Kaksikin kertaa olen joutunut jarruttamaan todella, ettei lähde vähintään peili, tai tule pahasti peltiromua.
Vielä kun nuo koukkaukset ovat metrin luokkaa, niin ihmettelen kyllä ajatusmaailmaa kuskin kohdalla.
Tai perässä täytyisi ajaa iso rekka, eikä sille tilaa väistää tällaisessa tilanteessa. Oppisi jotain.
Eikö autokoulussa opeteta, että oikealle käännyttyessa ryhmitytään ajokaistan oikeaan reunaan. Ja siitä edetään.
Mutta jotkut tootiskot/ääliöt/yksinkertaiset luulevat olevansa liikkeellä yksinään ja tekevät REILUN koukkauksen vasemmalle ennen sinne oikealle menoa! Kaksikin kertaa olen joutunut jarruttamaan todella, ettei lähde vähintään peili, tai tule pahasti peltiromua.
Vielä kun nuo koukkaukset ovat metrin luokkaa, niin ihmettelen kyllä ajatusmaailmaa kuskin kohdalla.
Tai perässä täytyisi ajaa iso rekka, eikä sille tilaa väistää tällaisessa tilanteessa. Oppisi jotain.
-
- Viestit: 415
- Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 1:20 am
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Tämä. Aiheuttaa harmaita hiuksia muuallakin kuin varsinaisesti tien päällä. Erään taloyhtiön pihalla on paikallisen lämpöyhtiön pesutupa. No, tottahan pyykkärit ajavat pihaan. Ja kääntäessään ajavat nurmikot rullalle. Kun se micra on niin iso auto. Tässä taannoin paikallinen liikennöitsijä toi siihen nurmikolle uutta multaa jotta saatiin korjattua talven vaurioita. Kuljettimena pieni 4-akselinen Scania. Kyllä se kääntyi ajamatta yhtään pyörää nurmikolle. Mutta sehän onkin pikkuauto Micraan verrattuna.mrjb425 kirjoitti: ↑To Syys 26, 2019 9:23 pm Juuri nämä kummallisesti kääntyjät ovat aiheuttaneet minullekin useita vaaratilanteita.
Eikö autokoulussa opeteta, että oikealle käännyttyessa ryhmitytään ajokaistan oikeaan reunaan. Ja siitä edetään.
Mutta jotkut tootiskot/ääliöt/yksinkertaiset luulevat olevansa liikkeellä yksinään ja tekevät REILUN koukkauksen vasemmalle ennen sinne oikealle menoa! Kaksikin kertaa olen joutunut jarruttamaan todella, ettei lähde vähintään peili, tai tule pahasti peltiromua.
Vielä kun nuo koukkaukset ovat metrin luokkaa, niin ihmettelen kyllä ajatusmaailmaa kuskin kohdalla.
Tai perässä täytyisi ajaa iso rekka, eikä sille tilaa väistää tällaisessa tilanteessa. Oppisi jotain.
-
- Viestit: 4455
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Tähän kiinnitin huomiota jo 90-luvulla kaverin kyydissä. Oletin silloin tehostamattoman ohjauksen aiheuttavan hankaluuksia kääntää rattia riittävästi riittävä nopeasti. Risteykset mentiin aika laajalla kaarella. Tiedä sitten miksi se oli niin hankalaa tehdä tiukkaa käännöstä. Itse taas koitan pitää kurinalaisesti auton omalla puolella, jarrutus ja tiukka käännös.mrjb425 kirjoitti: ↑To Syys 26, 2019 9:23 pm Juuri nämä kummallisesti kääntyjät ovat aiheuttaneet minullekin useita vaaratilanteita.
Eikö autokoulussa opeteta, että oikealle käännyttyessa ryhmitytään ajokaistan oikeaan reunaan. Ja siitä edetään.
Mutta jotkut tootiskot/ääliöt/yksinkertaiset luulevat olevansa liikkeellä yksinään ja tekevät REILUN koukkauksen vasemmalle ennen sinne oikealle menoa! Kaksikin kertaa olen joutunut jarruttamaan todella, ettei lähde vähintään peili, tai tule pahasti peltiromua.
Vielä kun nuo koukkaukset ovat metrin luokkaa, niin ihmettelen kyllä ajatusmaailmaa kuskin kohdalla.
Tai perässä täytyisi ajaa iso rekka, eikä sille tilaa väistää tällaisessa tilanteessa. Oppisi jotain.
Tässä ihan vasta kun laturi hajosi ja olin jo ajanut yli 100 kilsaa akun ilman tuli eteen poistuminen isolta tieltä rampille. Siinä ei sitten riittänytkään virtaa sähköiselle tehostimenpumpille ja saikin ihan tosissaan kääntää. Piti ihan hillitä vauhtia kun kääntäminen olikin aika raskasta. Yhdellä kädellä kämmenellä ei enää käännyttykään.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Onko se kääntyjä todella ajanut vierekkäiselle samaan suuntaan kulkevalle kaistalle, vai oletko muuten vain yrittänyt ohittaa risteysalueella. Muistaakseni risteysalueella noin yleisesti ottaen ei saanut ohittaa.mrjb425 kirjoitti: ↑To Syys 26, 2019 9:23 pm Juuri nämä kummallisesti kääntyjät ovat aiheuttaneet minullekin useita vaaratilanteita.
Eikö autokoulussa opeteta, että oikealle käännyttyessa ryhmitytään ajokaistan oikeaan reunaan. Ja siitä edetään.
Mutta jotkut tootiskot/ääliöt/yksinkertaiset luulevat olevansa liikkeellä yksinään ja tekevät REILUN koukkauksen vasemmalle ennen sinne oikealle menoa! Kaksikin kertaa olen joutunut jarruttamaan todella, ettei lähde vähintään peili, tai tule pahasti peltiromua.
Vielä kun nuo koukkaukset ovat metrin luokkaa, niin ihmettelen kyllä ajatusmaailmaa kuskin kohdalla.
Tai perässä täytyisi ajaa iso rekka, eikä sille tilaa väistää tällaisessa tilanteessa. Oppisi jotain.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 8703
- Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
- Paikkakunta: Cat shaisse Hill
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Just tänään näin kun mittavan pitkä kitimaattuli kääntyi oikealle mennäkseen rampille ni eikö ottanu ja koukannu vasemmalta ikkääniiku vauhtia. Ja akseliväli ehkä sen 1,6 metriä.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
-
- Viestit: 3582
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
No ainakin omalle kohdalle on osunut näitä "vastaheiton" ottajia ihan niissäkin liittymissä, missä on ihan oma kaistansa kääntyjille....niin perkule vielä sieltäkin pitää ottaa vauhtia toiselta kaistalta että mahtuu kääntymään hlö autolla, vaikka samoista paikoista koukkimatta kääntyy täysperät ym. oikeasti pitkät yhdistelmät ja usein tosiaan näitä yhdistää vielä sellainen ominaisuus, että kääntyminen suoritetaan todella hitaastiAakku kirjoitti: ↑To Syys 26, 2019 10:13 pmOnko se kääntyjä todella ajanut vierekkäiselle samaan suuntaan kulkevalle kaistalle, vai oletko muuten vain yrittänyt ohittaa risteysalueella. Muistaakseni risteysalueella noin yleisesti ottaen ei saanut ohittaa.mrjb425 kirjoitti: ↑To Syys 26, 2019 9:23 pm Juuri nämä kummallisesti kääntyjät ovat aiheuttaneet minullekin useita vaaratilanteita.
Eikö autokoulussa opeteta, että oikealle käännyttyessa ryhmitytään ajokaistan oikeaan reunaan. Ja siitä edetään.
Mutta jotkut tootiskot/ääliöt/yksinkertaiset luulevat olevansa liikkeellä yksinään ja tekevät REILUN koukkauksen vasemmalle ennen sinne oikealle menoa! Kaksikin kertaa olen joutunut jarruttamaan todella, ettei lähde vähintään peili, tai tule pahasti peltiromua.
Vielä kun nuo koukkaukset ovat metrin luokkaa, niin ihmettelen kyllä ajatusmaailmaa kuskin kohdalla.
Tai perässä täytyisi ajaa iso rekka, eikä sille tilaa väistää tällaisessa tilanteessa. Oppisi jotain.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Tässä koukkauksessa varmaan lienee laittomuutta.korsteeni kirjoitti: ↑To Syys 26, 2019 11:28 pm No ainakin omalle kohdalle on osunut näitä "vastaheiton" ottajia ihan niissäkin liittymissä, missä on ihan oma kaistansa kääntyjille....niin perkule vielä sieltäkin pitää ottaa vauhtia toiselta kaistalta että mahtuu kääntymään hlö autolla, vaikka samoista paikoista koukkimatta kääntyy täysperät ym. oikeasti pitkät yhdistelmät ja usein tosiaan näitä yhdistää vielä sellainen ominaisuus, että kääntyminen suoritetaan todella hitaasti
Lähinnä alkoi kiinnostaa se mahdollinen risteyksessä ohittaminen ja millä edellytyksellä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 2046
- Liittynyt: Pe Maalis 06, 2009 4:29 pm
- Paikkakunta: Oulu
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Kyllä oli kyseessä risteysalue, kaksi kaistaa eteenpäin ja yksi kääntyvälle liikenteelle. Suoraan ajavien kaistan kautta koukkasi sinne kääntyvälle kaistalleen. Jäi alussa mainitsematta.
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Ok. Silloin asiassa ei ole mitään epäselvää. Ilmeisesti kaistanvaihtovirhe ryhmitysalueella.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 7892
- Liittynyt: Su Marras 09, 2014 5:39 pm
- Paikkakunta: Karuna
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Pari päivää sitten oli eräällä papalla hengellähtö aika lähellä. Menin turun ohikulkutietä raisioon päin, helsinkiin päin menevän kaistan sivussa oli auto seisahtunut, vilkku vasemmalle. Ihmettelin, että mitä se siinä seisoo, ja miksei mene, kun kaista on tyhjä. No kun olin ohittanut kohdan, huomasin että tekeekin u-käännöksen. Kahden kaistan ja tupla sulkuviivan yli. Samaan aikaa tankkiauto tulee vastakkaisesta suunnasta vasenta kaistaa. Peilistä seurasin, kun tankkiauto teki täysjarrutuksen, eikä sen perässä ajava rekkakaan tainnut osua mihinkään.
Mitä mahtoi päässä liikkua.
Jos on ajanut harhaan, olisi vain ajanut seuraavasta rampista ylös ja ottanut oikean kurssin.
Mitä mahtoi päässä liikkua.
Jos on ajanut harhaan, olisi vain ajanut seuraavasta rampista ylös ja ottanut oikean kurssin.
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
I see something wrong and fix it with
my hands (Anthrax)
Fordson major diesel -56
Case IH 685 XL -87
Joitakin 2 pyöräisiä, veneitä ja pienkoneita.
-
- Viestit: 15638
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Me vanhemmat autoilijat emme ole kovin tottuneet yhteen uuteen ryhmityssääntöön, jota sovelletaan varsin vapaasti nykyään. Ennen piti todellakin kääntyä tiukasti sen reunan kaistalle, jolta oli tullut risteävältä tieltä. Oikeasta reunasta oikeaan reunaan, vasemmalle käännyttäessä vasemmanpuolimmaiselle kaistalle. Siitä sitten jos edelleen kääntyi seuraavassa risteyksessä, piti vilkkua käyttää ja sitten vasta ryhmittyä ja sitten vasta kääntyä.
Tämän melko tuoreen säännöksen nimi on "poikkeuskäännös". Eli nyt saa leikata kääntyessä risteyksessä heti sinne laitimmaiselle, jos meinaa kääntyä sieltä välittömästi jonnekin. Sen välittömyyyden aste kuitenkaan ei ole metreissä määritelty, joillekin riittää, että vaikkapa viiden risteyksen päässä on käännös toiseen suuntaan. Tämä aiheuttaa aika usein hämminkiä sellaisissa risteyksissä, joissa nokat vastakkain oleva liikenne kääntyy samalle ajoradalle, nyt poikkeuskäännöksien tekijät aiheuttavat ylimääräistä hämminkiä, koska vastakkaisesta suunnasta "omalle kaistalleen" kääntyjät joutuvat varomaan myös niitä vastakkaisesta suunnasta tulijoita, jotka voivatkin loikata leikkaamalla sille kaistalle suoraan.
Jotkut poikkeuskääntyjät tietävät muille aiheutuvan otaksunta-ongelman, ja pitävätkin poikkeuskäännöstä valmistelleessaan vilkkua toisin päin suunnattuna kuin siihen, mihin kääntyvät. Onhan se oudon näköistä sekin. Mutta yhtä kaikki melko paljon näkyy sellaista, että kääntymisessä tulee ahdasta jollekin kaistalle, ja kaikki olettavat olevansa oikeassa.
-SS-
Tämän melko tuoreen säännöksen nimi on "poikkeuskäännös". Eli nyt saa leikata kääntyessä risteyksessä heti sinne laitimmaiselle, jos meinaa kääntyä sieltä välittömästi jonnekin. Sen välittömyyyden aste kuitenkaan ei ole metreissä määritelty, joillekin riittää, että vaikkapa viiden risteyksen päässä on käännös toiseen suuntaan. Tämä aiheuttaa aika usein hämminkiä sellaisissa risteyksissä, joissa nokat vastakkain oleva liikenne kääntyy samalle ajoradalle, nyt poikkeuskäännöksien tekijät aiheuttavat ylimääräistä hämminkiä, koska vastakkaisesta suunnasta "omalle kaistalleen" kääntyjät joutuvat varomaan myös niitä vastakkaisesta suunnasta tulijoita, jotka voivatkin loikata leikkaamalla sille kaistalle suoraan.
Jotkut poikkeuskääntyjät tietävät muille aiheutuvan otaksunta-ongelman, ja pitävätkin poikkeuskäännöstä valmistelleessaan vilkkua toisin päin suunnattuna kuin siihen, mihin kääntyvät. Onhan se oudon näköistä sekin. Mutta yhtä kaikki melko paljon näkyy sellaista, että kääntymisessä tulee ahdasta jollekin kaistalle, ja kaikki olettavat olevansa oikeassa.
-SS-
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Poikkeuskäännös on ollut jo iät ja ajat.
Ensi kesänä sitten saa jättää risteyksen ihan mille kaistalle hyvänsä, kunhan muistaa kaistanvaihdossa väistämissäännöt. Tämä käytäntö on Euroopassa yleisesti käytännössä ja nyt se harmonisoidaan Suomen kansalliseen tieliikennelakiin.
Ensi kesänä sitten saa jättää risteyksen ihan mille kaistalle hyvänsä, kunhan muistaa kaistanvaihdossa väistämissäännöt. Tämä käytäntö on Euroopassa yleisesti käytännössä ja nyt se harmonisoidaan Suomen kansalliseen tieliikennelakiin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 28109
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
- Aakku
- Viestit: 8281
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Havaintoja nyky liikenteestä
Ei toimi, kun se ei tuota rahaa valtion kassaan.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Syys 27, 2019 4:39 pm https://www.helsinginuutiset.fi/artikke ... loaZ4SDyEU
Olisiko tuo hyvä konsti Suomessakin?
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 35 vierailijaa