Valintani on Kitkarengas

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

Millonka sitä on suutarin lapsilla kenkiä nähty? Älkää tehkö niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon. Hyvät nuo Semperitit oli ajaa helteilläkin, vaikka kaikki nastat oli melkein katkenneet tai pudonneet.
Tekemällä virheistä oppii.
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Mutta onneksi lainlaatija alkaa pikkuhiljaa ymmärtämään ettei kaikki talvet ole veljiä keskenään, ja vähän omaa harkintaakin saa käyttää. Vaikka taisi nyt olla niin että se talvirengaspakko aikaa pitenee? Vai muistanko väärin? Suomi on olosuhteiltaan kuitenkin erilainen, kun etelässä on liukkaita kelejä useampina päivinä talvessa, voi pohjoisessa selvitä parilla liukastelu päivällä. Onkohan jo palolaitoksen ajoneuvot varustettu kitkarenkain, kun ainakin jokunen aika takaperin siellä oli nastat alla ympäri vuoden?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Eikös se laki nyt muuttunut niin, että oman harkinnan mukaan laitetaan talvirenkaat, mutta niitä pitää käyttää kun keliolot niin vaatii.. mielenkiintoista tulee olemaan,kuka määrittää sen, milloin on talvirenkaille vaadittava keliolosuhde. Se kun riippuu kuskista aika paljon..
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
EKo
Viestit: 4495
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

LasseE kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 4:41 pm Eikös se laki nyt muuttunut niin, että oman harkinnan mukaan laitetaan talvirenkaat, mutta niitä pitää käyttää kun keliolot niin vaatii.. mielenkiintoista tulee olemaan,kuka määrittää sen, milloin on talvirenkaille vaadittava keliolosuhde. Se kun riippuu kuskista aika paljon..
Eiköhän se konstaapeli määrittele viran puolesta. Jos tulee sanomista, niin sitten käräjäoikeus.
Laissahan on paljon vastaavia määrittelyjä. Nytkin itse asiassa nastarenkaat on saanut laittaa alle varsinaisen nastarengasajan ulkopuolella vastaavasta syystä.
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Eikös ne keskivertoa paremmat pärjää renkailla kuin renkailla, kelillä kuin kelillä? Me huonommat (10 %) sitten tarvitaan pitävät renkaat! :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
LasseE
Viestit: 976
Liittynyt: Su Elo 31, 2014 9:13 pm
Paikkakunta: Kontiolahti/Joensuu
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja LasseE »

Ajomies kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 5:17 pm Eikös ne keskivertoa paremmat pärjää renkailla kuin renkailla, kelillä kuin kelillä? Me huonommat (10 %) sitten tarvitaan pitävät renkaat! :(
Eikös sitä ennen vanhaan ajettu kesät talvet samoilla renkailla.
Doosan 140 dx -18
Deutz-Fahr 120mk3 -02
Valmet 605 -85
International 453
Vm -61
Viestit: 1191
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 7:22 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Vm -61 »

Nastarenkaat tuli käyttöön vähitellen, muistan nähneeni autoja missä oli vetävissä pyörissä (silloin enimmäkseen takana) nastat ja edessä ympärivuotiset suvikummit.
joskus tekis
ja toisinaan sitten taas ei
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

LasseE kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 7:10 pm
Ajomies kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 5:17 pm Eikös ne keskivertoa paremmat pärjää renkailla kuin renkailla, kelillä kuin kelillä? Me huonommat (10 %) sitten tarvitaan pitävät renkaat! :(
Eikös sitä ennen vanhaan ajettu kesät talvet samoilla renkailla.
Noin vuonna -82 piti Minillä ajaa kesärenkailla läpi vuoden,
kun talvirenkaita ei ollut myynnissä.
Kyllä oli Dunlopit liukkaat ajella!!! :shock:
dunlop
Viestit: 464
Liittynyt: Su Kesä 07, 2009 8:50 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja dunlop »

LasseE kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 4:41 pm Eikös se laki nyt muuttunut niin, että oman harkinnan mukaan laitetaan talvirenkaat, mutta niitä pitää käyttää kun keliolot niin vaatii.. mielenkiintoista tulee olemaan,kuka määrittää sen, milloin on talvirenkaille vaadittava keliolosuhde. Se kun riippuu kuskista aika paljon..
En tiedä onko harkintaa vai ei,mutta vähän tuntuisi aikaiselta kun tänään rapisi nastat alla ainakin kolmessa autossa,ja tämä kuitenkin Suomen eteläisimmässä osassa... :shock: Naapurin peltikatolla näkyi kylläkin varjon puolella kuuraa,niin parempi ottaa varman päälle. Joku onneton "kitkamies" olisi voinut mennä jo metsähallituksen puolelle jos olisi ollut liikenteessä :twisted:
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

dunlop kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 8:17 pm
LasseE kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 4:41 pm Eikös se laki nyt muuttunut niin, että oman harkinnan mukaan laitetaan talvirenkaat, mutta niitä pitää käyttää kun keliolot niin vaatii.. mielenkiintoista tulee olemaan,kuka määrittää sen, milloin on talvirenkaille vaadittava keliolosuhde. Se kun riippuu kuskista aika paljon..
En tiedä onko harkintaa vai ei,mutta vähän tuntuisi aikaiselta kun tänään rapisi nastat alla ainakin kolmessa autossa,ja tämä kuitenkin Suomen eteläisimmässä osassa... :shock: Naapurin peltikatolla näkyi kylläkin varjon puolella kuuraa,niin parempi ottaa varman päälle. Joku onneton "kitkamies" olisi voinut mennä jo metsähallituksen puolelle jos olisi ollut liikenteessä :twisted:
Onhan sitä hyvä varautua, kun kaikki ei osaa edes niitä renkaita vaihtaa ja sitten kun se sesonki on pahimmillaan voi mennä tovi ennen kuin pääsee vaihdattamaan!
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Ajomies
Viestit: 28018
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

LasseE kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 7:10 pm
Ajomies kirjoitti: Ma Syys 23, 2019 5:17 pm Eikös ne keskivertoa paremmat pärjää renkailla kuin renkailla, kelillä kuin kelillä? Me huonommat (10 %) sitten tarvitaan pitävät renkaat! :(
Eikös sitä ennen vanhaan ajettu kesät talvet samoilla renkailla.
Ajettiin kyllä, itse ostin ensimmäiseen autoon nastattomat nokian hakkikset, ja toiseen autoon sitten puolikuntoiset hakkapeliitan nastarenkaat joilla ajettiin sitten 7 talvea, ja myin ne vielä eteenpäin samalla hinnalla mitä niistä olin maksanut. Eihän ne tuntunut kuluvan ollenkaan, eikä kyllä pitokaan mikään hyvä ollut. Mutta sitten yhden kerran kun kelit yllätti eikä huvittanut aamutuimaan alkaa rengas hommiin, niin kesärenkailla koitin selviytyä, kun oli uuden karheat, mutta tuskien taival oli 20 km työmatka. Piti sitten poika pyytää tuomaan talvirenkaat, mitkä työpäivän jälkeen ruuvasin alle. Siitä alkoi sitten tämä arkailu näiden renkaiden kanssa, varmaan menty tuurilla aiemmin, kun ei osannut noilla liposilla kummeilla ajaa? :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Hollo
Viestit: 999
Liittynyt: Ti Loka 29, 2013 8:33 am
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Hollo »

Nyt on jo Kauppalehdenkin toimittaja syyllistynyt valeuutisten levitykseen:https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toim ... 1549199194
Manner-Euroopassa ei ajeta nastoilla edes alpeilla. Ero teiden kunnossa Suomeen on valtava, vaikka meillä vilkkaita pääteitä päällystetään vähän väliä. Saksassa asfalttipäällyste kestää normaalikäytössä noin 15 vuotta ja kun moottoritie korjataan, se korjataan yleensä perustuksia myöten.
Eihän ne nastarenkaat tunnetusti tee mitään vahinkoa asfalttipäällysteelle, joka muuta väittää, syyllistyy valeuutisten levitykseen :mrgreen:
Valmet 361 -63 (ex)
David Brown 885 -73
Hollola
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Hollo kirjoitti: Pe Syys 27, 2019 10:29 am Nyt on jo Kauppalehdenkin toimittaja syyllistynyt valeuutisten levitykseen:https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toim ... 1549199194
Manner-Euroopassa ei ajeta nastoilla edes alpeilla. Ero teiden kunnossa Suomeen on valtava, vaikka meillä vilkkaita pääteitä päällystetään vähän väliä. Saksassa asfalttipäällyste kestää normaalikäytössä noin 15 vuotta ja kun moottoritie korjataan, se korjataan yleensä perustuksia myöten.
Eihän ne nastarenkaat tunnetusti tee mitään vahinkoa asfalttipäällysteelle, joka muuta väittää, syyllistyy valeuutisten levitykseen :mrgreen:
Juu ei :roll: Kieltoon vaan.
PuuhaPate
Viestit: 10657
Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja PuuhaPate »

Hollo kirjoitti: Pe Syys 27, 2019 10:29 am Nyt on jo Kauppalehdenkin toimittaja syyllistynyt valeuutisten levitykseen:https://www.kauppalehti.fi/uutiset/toim ... 1549199194
Manner-Euroopassa ei ajeta nastoilla edes alpeilla. Ero teiden kunnossa Suomeen on valtava, vaikka meillä vilkkaita pääteitä päällystetään vähän väliä. Saksassa asfalttipäällyste kestää normaalikäytössä noin 15 vuotta ja kun moottoritie korjataan, se korjataan yleensä perustuksia myöten.
Eihän ne nastarenkaat tunnetusti tee mitään vahinkoa asfalttipäällysteelle, joka muuta väittää, syyllistyy valeuutisten levitykseen :mrgreen:
Valeuutinen tosiaan! Alpeilla ajetaan myös nastarenkailla. Mutta ei Saksassa. Itävallassa, Italiassa ja Ranskassa nastarenkaat ovat sallitut.
https://www.continental-tires.com/trans ... egulations
"Tiet Keski-Euroopassa ja Pohjois-Saksassa ovat todella hyviä. Ne tehdään betoniperustalle toisin kuin Suomessa. "
Kaikenlaista kestävää voi tehdä, kun ei ole routaa vaivana ja kun rahaa riittää.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Aakku »

PuuhaPate kirjoitti: Pe Syys 27, 2019 10:50 am "Tiet Keski-Euroopassa ja Pohjois-Saksassa ovat todella hyviä. Ne tehdään betoniperustalle toisin kuin Suomessa. "
Kaikenlaista kestävää voi tehdä, kun ei ole routaa vaivana ja kun rahaa riittää.
Ne Aatun aikaiset betonitiet ovat kyllä aika kauheita ajettavia.
Suomessa niitä oli aikoinaan ainakin Paraisilla. raaka-ainetta kun oli lähellä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
poweri
Viestit: 3110
Liittynyt: Ke Loka 30, 2013 4:10 pm
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja poweri »

No niin nyt on tilattu virosta premium Continentalit ja ootellaan koska halliin kannetaan. Hyppään tuntemattomaan takki kiinni, aiempi kitkakokemus huono. Raportoin tulevien liukkaiden ja talven mittaan kokemuksia kaunistelematta rehellisesti kuten teen muutenkin.
Virossa hinnat kohdallaan, alle 70e kpl on ookoo. Otin auton vakiokokoisen renkaan.
Jos auto menee paaliin selkeesti yllättävän hallitsemattoman pidon menetyksen vuoksi, tulen myöntämään että kädet loppui eikä kitkoja voi suositella.
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Aakku kirjoitti: Pe Syys 27, 2019 11:14 am
PuuhaPate kirjoitti: Pe Syys 27, 2019 10:50 am "Tiet Keski-Euroopassa ja Pohjois-Saksassa ovat todella hyviä. Ne tehdään betoniperustalle toisin kuin Suomessa. "
Kaikenlaista kestävää voi tehdä, kun ei ole routaa vaivana ja kun rahaa riittää.
Ne Aatun aikaiset betonitiet ovat kyllä aika kauheita ajettavia.
Suomessa niitä oli aikoinaan ainakin Paraisilla. raaka-ainetta kun oli lähellä.
Niitä pitää kunnostaa, eikä kyse ole pelkästä betonipäälllysteestä. Ne Autobahnit on tehty semmoisista jotain lähes metrin paksuisista linja-auton pituisista laatoista, jotka on yhdistetty raudoilla toisiinsa ja massattu välistä. Kun laatat irtoavat toisistaan korroosion tai maan liikkumisen takia, tulee saumaan korkeusero, ja ajosta muodostuu tuttua tumps tumps tumps töykkinää.

Itä-Saksan puolella vanhat autobahnit olivat 1990-luvulle tullessa todella epätasaisia, se epätasaisuus ei parane asfaltoimalla vaan tien runko pitää avata ja laatat korjata ja oikaista. Seurasin sivusta 1980-luvulla silloisessa kotikaupungissa niitä vanhan autobahnin saneeraustöitä, olivat todella työläitä ja avattuna se tien perusta on vierestä katseltuna järeä.

-SS-
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja -SS- »

poweri kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 9:20 am No niin nyt on tilattu virosta premium Continentalit ja ootellaan koska halliin kannetaan. Hyppään tuntemattomaan takki kiinni, aiempi kitkakokemus huono. Raportoin tulevien liukkaiden ja talven mittaan kokemuksia kaunistelematta rehellisesti kuten teen muutenkin.
Virossa hinnat kohdallaan, alle 70e kpl on ookoo. Otin auton vakiokokoisen renkaan.
Jos auto menee paaliin selkeesti yllättävän hallitsemattoman pidon menetyksen vuoksi, tulen myöntämään että kädet loppui eikä kitkoja voi suositella.
Kyllä se kitka menettelee, siitä mennään kun raskas liikennekin, jos vasemmalla oikealla on kaatuneita puolanrekkoja ojat täynnään, silloin ehkä pitää himmata ja odottaa hiekoitusta.

-SS-
Superdextaaja
Viestit: 12929
Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja Superdextaaja »

poweri kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 9:20 am No niin nyt on tilattu virosta premium Continentalit ja ootellaan koska halliin kannetaan. Hyppään tuntemattomaan takki kiinni, aiempi kitkakokemus huono. Raportoin tulevien liukkaiden ja talven mittaan kokemuksia kaunistelematta rehellisesti kuten teen muutenkin.
Virossa hinnat kohdallaan, alle 70e kpl on ookoo. Otin auton vakiokokoisen renkaan.
Jos auto menee paaliin selkeesti yllättävän hallitsemattoman pidon menetyksen vuoksi, tulen myöntämään että kädet loppui eikä kitkoja voi suositella.
Kunhan sulla on autossa kaikki mahdolliset luistonesto ja abs järjestelmät, et joudu vedättämään lumisateessa jyrkkään ylämäkeen tai äkkijarruttamaan alas päin ajaessa, et joudu äkkipysähtymään liukkaassa risteyksessä jonkun toisen tehtyä nastoilla edessäsi äkkijarrutus, jarruttamaan äkillisesti kuuraisella asfalttitiellä matkavauhdista tai tekemään samaa mustalla ja märällä jäällä samasta syystä kuin edellä etkä tule Lahtea pohjoisemmaksi leikkimään niin ihan saattaa hyvin talvesta selvitä vähin vaurioin.
Tekemällä virheistä oppii.
EKo
Viestit: 4495
Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
Paikkakunta: Tyrwää city
Viesti:

Re: Valintani on Kitkarengas

Viesti Kirjoittaja EKo »

Superdextaaja kirjoitti: Ke Loka 02, 2019 9:30 am Kunhan sulla on autossa kaikki mahdolliset luistonesto ja abs järjestelmät, et joudu vedättämään lumisateessa jyrkkään ylämäkeen tai äkkijarruttamaan alas päin ajaessa, et joudu äkkipysähtymään liukkaassa risteyksessä jonkun toisen tehtyä nastoilla edessäsi äkkijarrutus, jarruttamaan äkillisesti kuuraisella asfalttitiellä matkavauhdista tai tekemään samaa mustalla ja märällä jäällä samasta syystä kuin edellä etkä tule Lahtea pohjoisemmaksi leikkimään niin ihan saattaa hyvin talvesta selvitä vähin vaurioin.
:D :D :D

Huumoria tai täydellistä uusavuttomuutta. En osaa sanoa, että kumpaa :shock:
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: hamsteri, Lurkus, Punkero, Sami88, SPS1975 ja 51 vierailijaa