Tein tänään verstaalla...
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Hankalin nokkaremmin vaihto jonka olen kone paikallaan tehnyt.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10753
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Laitoin verstaan vessaan käsienpesualtaan paikalleen. Vähän tuli suunniteltua väärin viemäriputken noston paikka ennen lattiavalua ja nyt joutui sitten vähän siirtämään pinnassa sivummalle. Vesi pitää vielä tuoda seinän takaa ja sekoittaja laittaa.
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 1150
- Liittynyt: Ti Loka 02, 2007 8:55 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
tuohan menee ihan timpureiden toleransseihin, oli sentään samassa huoneess
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kottikärrystä tyhjeni rengas, ja piti paikata …… mutta eihän se onnistu, kun tuo kiinalainen tekele vuotaa saumoistaan. Piti sitten kylällä pyörähtää mutta eihän tuon koon rengasta ollut. Miten se on nyt kun ei minuuttien hommista selviä viikossakaan? Aina jotain "kiusaa" ettei vahingossakaan mene "putkeen". No joutessani sitten aloin korjailemaan sellaista käsin pumpattavaa painepurkkia, jolla liuotinta ruiskutellut. No kumithan siellä oli lähes tuplakoossa, eli turvonneet melkoisesti. Sitten kaikki o- rengas lajitelmat joita kotona löytyy, niin eihän sellaista kumia joka olisi käynyt, niissä ollut. No sitten vaan pienentämään ja pikaliimalla kokoon, isommasta renkaasta. Joskus noita tuli tehtyä paljonkin, mutta nyt tärisee kourat ja silmät "harittaa" niin ei sekään ihan helposti onnistunut. Mutta onnistui lopulta ja kyllä nyt pumppaa, saa nähdä kuinka kauan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
No mahtuu sentään jotain hyvää tähän päivään, yksi tähtinokka meni uudelle omistajalle.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1697
- Liittynyt: To Kesä 03, 2010 9:29 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Vähän tuntui hölmön hommalta täytehitsata ja sorvata Volkkarin takajarrujen liukutappeja ja porata tapin reikiä ylikokoon, vaan ei kolise enää. Jumivia olen tavannut monta mutta tuo pönttö on eka jossa oli niin väljät että piti meteliä. Nyt on hiljaista.
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
- Paikkakunta: saarijärvi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tuohon 409:sin asuntoautoon pistelin moottoriin uudet kurat kera kaikkien suodattimien,ensi viikolla sitten pitää alkaa takajarruja tutkimaan siitä että pääsisi leiman hakuun autolla joka seissyt viimeist 8vuotta ilman leimaa mutta onneksi tosin tallissa
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Mb ML280CDI -07
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: Ti Syys 04, 2012 10:13 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Samat talkoot tehty tyttären autoon, onneksi ei tarvii näitä hommia tehdä kuin harrastuksena.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Syys 20, 2019 8:38 pm Piti tehdä pikainen nokkahihnan vaihto Mitsu Carismaan ……….. Mutta olihan sekin kokemus. Miten onkin osattu yksinkertainen asia tehdä vaikeaksi. Ilmeisesti joku älykkö japsisuunnittelija on käyttänyt kaiken kykynsä että on saanut systeemin edes paperilla toimivaksi. No jäihän sitä huomiseksi kun pimeys yllätti.
Autoasentajakaveri kertoi että carismassa on hyvin tilaa ja helppo homma nykyautoihin verrattuna
t. Tapsa
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
No omalla kohdalla ei noita hankalia hihnanvaihto projekteja ole kovin montaa ollut, kun nuo vanhemmat Opelit, Fordit, Ladat ja Volvot on tutuimmat vehkeet. Sitten erilaisia tojoja on kanssa ollut remmin vaihdossa, ja näiden kanssa ei ole tarvinnut juurikaan miettiä kuinka se purku ja kasaaminen tapahtuu. Mitsun tapauksessa nyt meni opetellessa ja kun jo muutenkin alkaa kyvyt ja taidot ruostumaan, niin onhan se sitten hankalaa. Se vaan aina mietityttää kun tuo homma kuuluu auton huoltamiseen ja määrä ajoin tehtäviin asioihin, niin kyllä senkin voisi jo suunnitteluvaiheessa huomioida. Toki näiden joidenkin tuoreempien autojen kohdalla se onnistuukin sitten helpoiten kun se voimapaketti on irrallaan. Sellaiset laitteet kyllä tuolta osin jää jo sitten muiden harmiksi.cortina69 kirjoitti: ↑Ma Syys 23, 2019 10:08 amSamat talkoot tehty tyttären autoon, onneksi ei tarvii näitä hommia tehdä kuin harrastuksena.Ajomies kirjoitti: ↑Pe Syys 20, 2019 8:38 pm Piti tehdä pikainen nokkahihnan vaihto Mitsu Carismaan ……….. Mutta olihan sekin kokemus. Miten onkin osattu yksinkertainen asia tehdä vaikeaksi. Ilmeisesti joku älykkö japsisuunnittelija on käyttänyt kaiken kykynsä että on saanut systeemin edes paperilla toimivaksi. No jäihän sitä huomiseksi kun pimeys yllätti.
Autoasentajakaveri kertoi että carismassa on hyvin tilaa ja helppo homma nykyautoihin verrattuna
t. Tapsa
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 4477
- Liittynyt: Ti Loka 14, 2008 12:18 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Muistuu mieleen kun nykyisen vaimon kanssa oltiin käymässä appiukolla ja ajettiin siis hänen entisellä aconalla. Tuumasi, että siihen vois vaihtaa jakoremmin. Meni ja vaihtoi hetikohta, ei kai siinä menny edes puolta tuntia ja tilaakin oli ihan kivasti.
-
- Viestit: 175
- Liittynyt: Ti Syys 04, 2012 10:13 pm
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kyllä mullakin se eka hihnanvaihto kävi joutuisasti: -88 Nissan Micran moottori oli työpöydällä odottamassa konehuoneeseen lusikointia ja päätin vaihtaa hihnan kun oli hyvin tilaa
Enkä ole muihin laitteisiin itse uskaltanut hihnoja vaihdella.
-
- Viestit: 6383
- Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 10:13 am
- Paikkakunta: Keski-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Ennen kakkoskoppaisen Golfin 1,8 litraiseen vaihdoin nokkahihnan parikin kertaa ja ei ollut vaikeaa se. Vaan nykyisen auton konehuone viestittää selkeästi "tarkista öljy, jarru- ja jäähdytinneste, tuossa on sulakkeet, lisää pissapoikaan, muuta et osaa" .
The idea is to die young as late as possible
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Neljään autoon tuon remmin vaihdon tein kesän aikana, tai oikeasti kolme itse, mutta neljänteen eli Pajeroon vaihdossa olin apupoikana. On toden näköistä että nämä jäi ainakin noiden autojen kohdalla viimeisiksi. Eihän noissa kilometrejä muutenkaan paljoa ollut hihnalle kertynyt mutta 5 - 7 vuotta on kyllä jo ikä jolloin on hyvä varmuuden vuoksi ne uusia.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
-
- Viestit: 4036
- Liittynyt: Ti Maalis 24, 2009 9:05 am
- Paikkakunta: Wetenpää
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Kyllä jos kelloa vastaan pitäisi vaihtaa, niin opelin 8-tappinen kone. Vaikkapa 1,3s Kadett. Kun vesipumppuun ei kosketa, niin viiteen minuuttiin menee.
Nopea se on vesipumpun vaihdollakin.
Nopea se on vesipumpun vaihdollakin.
Tyhmyytensä voi paljastaa vain avaamalla suunsa...
-
- Viestit: 28167
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
1,3 ja 1,6 Opelin remmejä tuli vaihdeltua monia, muutamia tien päälläkin. Eihän siinä aikaa mene, kuin juuri vesipumpun ruuvien availuun, ellei satu sopivaa kuusiokoloavainta olemaan hollilla. Mutta kyllä noihin niitä saikin vaihtaa melko tiheään, 30 000km välein. Taisi olla aluksi 60 000 km se vaihtoväli, mutta kutistui sitten tuohon em. lukemaan. Samara ja lada missä oli remmi, oliko nyt 2015? niin niissäkin oli lyhyt vaihtoväli. sitä vaan joskus ihmetteli mikä se ero oli ja mistä johtuu, että samanlaisella remelillä toisella automerkillä pääsee 100 000 km ja jopa ylikin? Tuli sitä muutaman kerran kokeiltua ja todettua että kyllä ne Opelin remelit aika usein poiki reilusti alle 50 000 km, jotkut jo ennen sitä 30 000 km:ä. Mikähän oli sen Glassin 1300:n hihnanvaihtoväli, joka taisi olla ensimmäisiä sarjavalmisteisia autoja joissa tuo nokkahihna otettiin käyttöön?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 1737
- Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 3:15 am
- Paikkakunta: ii/oulu
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
enolla oli dieseli ascoona ja siinä loppuajasta ei remmi kestänyt jotain 15tkm ajaa. monet keinut siihen vaihettiin ku remmi katkes. lada 2105 1300 moottorilla on jakopääremmilla ja sama remmi on ford 2.0 ohc moottorissa.Ajomies kirjoitti: ↑Ma Syys 23, 2019 2:54 pm1,3 ja 1,6 Opelin remmejä tuli vaihdeltua monia, muutamia tien päälläkin. Eihän siinä aikaa mene, kuin juuri vesipumpun ruuvien availuun, ellei satu sopivaa kuusiokoloavainta olemaan hollilla. Mutta kyllä noihin niitä saikin vaihtaa melko tiheään, 30 000km välein. Taisi olla aluksi 60 000 km se vaihtoväli, mutta kutistui sitten tuohon em. lukemaan. Samara ja lada missä oli remmi, oliko nyt 2015? niin niissäkin oli lyhyt vaihtoväli. sitä vaan joskus ihmetteli mikä se ero oli ja mistä johtuu, että samanlaisella remelillä toisella automerkillä pääsee 100 000 km ja jopa ylikin? Tuli sitä muutaman kerran kokeiltua ja todettua että kyllä ne Opelin remelit aika usein poiki reilusti alle 50 000 km, jotkut jo ennen sitä 30 000 km:ä. Mikähän oli sen Glassin 1300:n hihnanvaihtoväli, joka taisi olla ensimmäisiä sarjavalmisteisia autoja joissa tuo nokkahihna otettiin käyttöön?
-
- Viestit: 773
- Liittynyt: Ma Elo 30, 2010 11:19 am
- Paikkakunta: saarijärvi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Tuohon 409:siin aloin metsästämään takajarruja kun toinen puoli oli pitojen puolesta kadoksissa Oli vaan niin mielenkiintoinen rumpupaketti tuollaisessa vanhassa paripyörä kamppeessa etten viitsinnyt alkaa purkamaan vetoakselia irti kun ei ole mitään hajua minkälainen rakenne siinä on niin ryömin auton alle ja säädin hihnat lähemmäksi rumpuja ja ilmasin jarrut niin löytyi kadonneet pidot jarruihin Ensi viikon perjantaille sitten varattava katsastus aika autolle ja jännä nähdä miten käy autolle joka kuitenkin sen 8vuotta seisonnut hallissa
Mb Sprinter 312D Rimor Brig Super748 -98
Mb ML280CDI -07
Mb ML280CDI -07
-
- Viestit: 5528
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Ensin pitää irroittaa ne pultit siitä laipasta ja vetää vetoakseli pois, sitten se iso mutteri irti ja silloin lähtee koko rumpu laakereineen pois. Ihan helppo homma kun sen on kerran tehnyt ja ei tarvitse edes paljoa nostaa ylös niin ei tule ne peräöljytkään ulos.häkkyrä kirjoitti: ↑Pe Syys 27, 2019 6:50 pm Tuohon 409:siin aloin metsästämään takajarruja kun toinen puoli oli pitojen puolesta kadoksissa Oli vaan niin mielenkiintoinen rumpupaketti tuollaisessa vanhassa paripyörä kamppeessa etten viitsinnyt alkaa purkamaan vetoakselia irti kun ei ole mitään hajua minkälainen rakenne siinä on niin ryömin auton alle ja säädin hihnat lähemmäksi rumpuja ja ilmasin jarrut niin löytyi kadonneet pidot jarruihin Ensi viikon perjantaille sitten varattava katsastus aika autolle ja jännä nähdä miten käy autolle joka kuitenkin sen 8vuotta seisonnut hallissa
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 119
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2014 9:41 pm
- Paikkakunta: Nokia
- Viesti:
Re: Tein tänään verstaalla...
Korjasin Fordin lämppärin puhaltimen avarassa Pohjolan tallissa. Eilisiltana alottelin, sain irti katon ruuvit, joista 1 piti porata pois. Oli joko tylsiä poria tai erikoisen kova ruuvi. Tänään meinasin lähteä ajoissa töistä korjausta jatkamaan. No, pimeässähän tuo tuli loppuun tehtyä..
IKH:lta tilattu siivellinen puhallin oli n. 3 senttiä liian pitkä. Onneksi vanha lähti pyörimään, kun nitkutti toisen pään siipiä irti rungosta. Olisiko edellinen seppä vaihtanut vanhoihin siipiin uuden moottorin ja painanut siivet liian sisään? Huomenna voisi koeajaa sen verran, että selviää, puhaltaako lämppäri myös lämmintä.
IKH:lta tilattu siivellinen puhallin oli n. 3 senttiä liian pitkä. Onneksi vanha lähti pyörimään, kun nitkutti toisen pään siipiä irti rungosta. Olisiko edellinen seppä vaihtanut vanhoihin siipiin uuden moottorin ja painanut siivet liian sisään? Huomenna voisi koeajaa sen verran, että selviää, puhaltaako lämppäri myös lämmintä.
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Matsikka ja 45 vierailijaa