HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Tänne kaikki aiheeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset

Valvojat: Jammu, sohvi

OPH
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Syys 13, 2019 8:53 pm
Viesti:

HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja OPH »

Minulla on Honda F800 sarvitraktori. Pitäisi pistää lumilinko eteen. Koneessa ei kuitenkaan ole hihnapyörää voiman ulosottoa varten. Lienee aikoinaan ollut tuokin lisävaruste.
Nyt pyytäisin ko. Koneen omistajilta apua.
Saisinko kuvan millainen hihnapyörä niissä on ja mitoista ainakin halkaisijan.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja manner »

Mitsussa voa on samalla halkaisijalla kuin voimansiirron siivat, varmaan samoin hondassa. Selkäleveys saattaa olla suurempi mutta sen saa siitä lingosta. Tuskin siinä muuta ihmeellistä on koska kiristyspyörällä se kytketään. Sama minkä siivan siihen sovittaa kunhan mitat sopii, keskittää ja kiinnitykset kestää.
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Edellisessä viestissä varmaan tuli jo kaikki oleellinen tieto.

Minulla on Hondan F560:ssä hihnapyörä linkoa varten kiinni. Linko on muistaakseni F400:sta peräisin, sitä ei ole tullut vielä käytettyä. Hihnapyörä tuli muistaakseni kolmella pultilla ennestään paikallaan olevan hihnapyörän kylkeen, pyörä oli parisen senttiä pienempi kuin ennestään paikallaan oleva pyörä. Hihna on kapeampi kuin muut hihnat, mutta on linkokin pieni. F800:ssa luultavasti leveämpi hihna.

Ei se tosiaan ole niin nuukaa halkaisijan suhteen, niittokonetta varten pistin hieman pienemmän hihnapyörän hitsaamalla kiinni entisen hihnapyörän viereen, ne irtoaa nyt yhtenä pakettina ja hyvin pelaa. Jos tarvii lisää nopeutta heittoon, lisää vaan kaasua tai voi hihnapyörääkin tietty isontaa.

Onko sinulla käypänen hihna lingon mukana, sen kanssa menet hihnapyöräkauppaan. Suunnilleen saman kokonen pyörä kuin entiset, sitte pulttaamalla tai hitsillä toiseen kiinni, keskireikää voi joutua avartamaan, ainakin minun piti se tehdä.
manner
Viestit: 1435
Liittynyt: Pe Joulu 28, 2018 12:00 am

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja manner »

800.ssa näytti olevan kolme reikää ulostulon siivoissa. Varmaan tosiaan voa tulee pulttikiinnityksellä kylkeen. Jos näin niin tuskin enää keskipultilla lisäksi vaikka on sekin mahdollista. Mitsussa on eräänlainen maljakiinnitys ja kitkalukitus pelkästään keskipultilla.
Siivoissa kannattaa huomioida,että valuraudan hitsaus on vaikeahkoa. Katsoo semmosen ettei tarvisi hitsailla tai ei olisi valurautaa.
bm605
Viestit: 117
Liittynyt: Pe Maalis 16, 2012 2:31 pm
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja bm605 »

Ei ole käsitystä vetohihnapyörien lukumäärästä Hondassa, mutta jos on kahdet, kuten Mitsubishissä on, niin toisenhan voisi uhrata ulosottoon. Huomioitava ettei vetohihnan linjaus ole liian vinossa.
Smirkelimies
Viestit: 1466
Liittynyt: Ma Kesä 10, 2019 3:12 pm
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Smirkelimies »

Minä käytin jonkun aikaa niittokonetta alkuperäsellä pyörällä vaikka hihnan linjaus meni 2-3 cm vinoon, kyllä se niinkin toimi, mutta hieman pahaa teki kattoa sitä hommaa. Niittokoneen asennusta varten aisa käännetään ympäri ja konetta ajetaan pakilla eteenpäin.

Mutta muistaakseni etupäähän asennattavan työkoneen ollessa kyseessä, on käytettävissä vain yksi hihnapyörä joka on jo varattu koneen omalle vetohihnalle. Joten lienee pakko laittaa lisäpyörä pyörimään.
Mauski
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Loka 20, 2021 2:53 pm
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Mauski »

Smirkelimies kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 10:50 am Edellisessä viestissä varmaan tuli jo kaikki oleellinen tieto.

Minulla on Hondan F560:ssä hihnapyörä linkoa varten kiinni. Linko on muistaakseni F400:sta peräisin, sitä ei ole tullut vielä käytettyä. Hihnapyörä tuli muistaakseni kolmella pultilla ennestään paikallaan olevan hihnapyörän kylkeen, pyörä oli parisen senttiä pienempi kuin ennestään paikallaan oleva pyörä. Hihna on kapeampi kuin muut hihnat, mutta on linkokin pieni. F800:ssa luultavasti leveämpi hihna.

Ei se tosiaan ole niin nuukaa halkaisijan suhteen, niittokonetta varten pistin hieman pienemmän hihnapyörän hitsaamalla kiinni entisen hihnapyörän viereen, ne irtoaa nyt yhtenä pakettina ja hyvin pelaa. Jos tarvii lisää nopeutta heittoon, lisää vaan kaasua tai voi hihnapyörääkin tietty isontaa.

Onko sinulla käypänen hihna lingon mukana, sen kanssa menet hihnapyöräkauppaan. Suunnilleen saman kokonen pyörä kuin entiset, sitte pulttaamalla tai hitsillä toiseen kiinni, keskireikää voi joutua avartamaan, ainakin minun piti se tehdä.
Itsellänikin on hakusessa Honda F560:n hihnapyörä ulosottoon, mutta tällaista ei löydy sitten kirveelläkään mistään. Ei Brandtilta eikä jälleenmyyjiltä edes ulkomailta. Tai no, olen ehkä löytänyt alkup. Hondan osan briteistä, mutta 100 puntaa ilman alveja ja tulleja on liikaa kympin osasta. Luulen, etten vaan osaa pyytää laakerifirmoista oikeaa osaa :P :oops:

Mistähän tällaisen hihnapyörän saisi? Kovan lumilinko tarkoitus laittaa tähän, mutta Kovalla nyt ainakaan ole minkään valtakunnan nettisivuja.

Kuva
Paalari
Viestit: 2006
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Ettei se hihnapyörä ole etupäässä moottorin puoleisen voimansiirtopyörän (moottori/vaihteisto) kyljessä.
Tuolta ainakin F800 voima otetaan etutyölaitteelle. Näkyy etupäästä hihnasuojan alta.
Vaihteistossa törröttävä booritappi kaiketikkin takatyölaitteen pyöritykseen.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Mauski
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Loka 20, 2021 2:53 pm
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Mauski »

Paalari kirjoitti: To Loka 21, 2021 7:31 pm Ettei se hihnapyörä ole etupäässä moottorin puoleisen voimansiirtopyörän (moottori/vaihteisto) kyljessä.
Tuolta ainakin F800 voima otetaan etutyölaitteelle. Näkyy etupäästä hihnasuojan alta.
Vaihteistossa törröttävä booritappi kaiketikkin takatyölaitteen pyöritykseen.
Aisahan on käännettävissä, ajattelin kokeilla tuohon ns. booritappiin, koska laite olisi näin kompaktimpi.

Tuossa toisessa paikassa tosiaankin voimansiirtopyörä on tietenkin, mutta siinä se ainoa ura on jo koneen itsensä käytössä. Tuplaurapyörä pitäisi sitten löytää ja kelpaa kyllä sellainenkin, kunhan tuon vehkeen saisi vain viimein käyttöön ennen lumia :lol:
Paalari
Viestit: 2006
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Paalari »

F800 on tuplahihnapyörät ajolle (hidas/nopea) ja niiden kyljessä pulttikiinnitteinen (3kpl+keskipultti) n. 100mm siiva etu ulosotolle.
Onko siinä nykyisessä siivassa reiät/jenkat lisäpyörän pulttausta varten.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Mauski
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Loka 20, 2021 2:53 pm
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Mauski »

Paalari kirjoitti: To Loka 21, 2021 8:01 pm F800 on tuplahihnapyörät ajolle (hidas/nopea) ja niiden kyljessä pulttikiinnitteinen (3kpl+keskipultti) n. 100mm siiva etu ulosotolle.
Onko siinä nykyisessä siivassa reiät/jenkat lisäpyörän pulttausta varten.
Hmm, pitääpä huomenna katsastaa! Aiemmin muistaakseni katselin ja mitään tuohon ei kiinni saanut, mutta muisti voi olla mitä on.
Paalari
Viestit: 2006
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Onko siinä hihnasuoja, jos niin onko päässä aukkoa josta remmi sopii kulkemaan. Jos umpinainen niin tuskin suunniteltu remmikäyttöä sinne.
Kaipa siihen booritappiin saisi tapperlocin kiinni. Ehkä jopa kiilaurallisen holkin joka tietty pitäisi saada elämättömäksi ettei syö paikkoja.
Sekin kannattaa tarkistaa kumpaan suuntaan se tappi pyörii että saa lingon pyörimään oikeinpäin jos sillä on merkitystä.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
herby
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja herby »

Hihnapyörä tuohon moniura-akselille löytyy ainakin Saksasta.
Osoite: https://www.ersatzteilplan.de
Sivulta löytyy haku-toiminto (Suche).
Anna haettavan osan numero: AZ-014-025-9005
Löytyy kahta variaatiota, valitse az-014-025-9005-tib
Sitä on hyllyssä, toimitusajaksi luvataan 5-10 työpäivää.
Hinta 49,05€ + pakkaus ja posti.

Tuo pyörä sopii Honda-sarvikkaiden 6-uraiselle VOA-akselille, jonka ulkohalkaisija on 17 mm, pienempi halkaisija 15 mm ja muodon harjan leveys 4 mm. Itse olen kokeillut sopivuuden F400 ja F560-malleihin. Mittaa ensin se F800-mallin akseli, onko myös siinä samalla mitalla (luultavasti, mutta eihän 100% varma muuten ole).

Em. pyörän suurin halkaisija 0n 110 mm, hihnaprofiilille B. Mutta, hihnapyörä on levypuolikkaista tehty, eli kiilavasti kapeneva kohti keskustaa. Siten myös A- ja Z-profiilin hihnat toimivat, efektiivinen halkaisija vain on pienempi.

KOVA-lumilingon ulosotto kylläkin pitäisi olla suoraan moottorin akselilta, 3:lla M6-ruuvilla kiinni pistettävällä lisähihnapyörällä (tulee kytkinhihnan rattaan ulkopuolelle). Sitä ei valmiina taida saada enää mistään, mutta sopiva peltipyörä vaikka puimurin raadosta ja siitä sovitellen, ei ole mahdoton rasti. KOVAn oman pyörän halkaisija oli noin 125 mm ja hihnaprofiili A.
Paalari
Viestit: 2006
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Paalari »

Onko hajua saako 800 päristimestä jostain sähköä ulos ja jos niin millä jännitteellä.
Noissa jossain jälkiasennetut työvalot.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
herby
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja herby »

F800 on alunperin Honda G300-moottorilla, latauspuola lisävaruste. Latauspuola on vauhtipyörän sisäpuolella, katso onko paikallaan. Ellei ole, pitää lisätä. Latauspuola (nimike Paikallismoottorin Latauskäämi) Tuontitukusta, 36€.

Lisäksi tarvitaan jännitesäädin. Jos laittaa ilman akkua, pelkällä jännitetasaimella (=1/2-johtoinen säädin), pitää valojen olla hehkulampulla/halogeenilla, ei LED. Melko vilkkuva valo tulee silti. Säädin Wandamotor AC-12V. 25,50€. Jännite vaihtelee kovin, 10...15 V AC.

Parempi systeemi on 4-johtoinen tasasuuntaaja/säädin + akku, silloin pelaavat myös LED-valot. Säädin Tuontitukku tuotenro BT22011. 9,50€. Jännite melko vakaa noin 13..14 V DC.

Akku Motonetista, 12 V 8...10 Ah, parisen kymppiä.

Pakettivaihtoehto saattaisi olla GX270-moottorin starttisarja. Sarjassa mukana vauhtipyörä, latauspuola, säädin ja kytkinpaneli ja starttimoottori 12V. Lisäksi pitää ostaa akku, josta valot voi sitten ottaa. Startin sopivuus G300-moottoriin (joka on lisäksi kiinni ahtaalla F800-koneessa) on arvoitus, ei ole kokeiltu. Tuontitukku veloittaa sarjasta 99€.

Osia voi kysyä tuontitukku.fi tai pihakone.fi tai wandamotor.com

Tämmöisiä virityksiä. Osa on kokeiltu, osa jopa onnistunut...
Tiimo
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2019 11:15 am
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Tiimo »

Mauski kirjoitti: To Loka 21, 2021 7:06 pm
Smirkelimies kirjoitti: Pe Syys 20, 2019 10:50 am Edellisessä viestissä varmaan tuli jo kaikki oleellinen tieto.

Minulla on Hondan F560:ssä hihnapyörä linkoa varten kiinni. Linko on muistaakseni F400:sta peräisin, sitä ei ole tullut vielä käytettyä. Hihnapyörä tuli muistaakseni kolmella pultilla ennestään paikallaan olevan hihnapyörän kylkeen, pyörä oli parisen senttiä pienempi kuin ennestään paikallaan oleva pyörä. Hihna on kapeampi kuin muut hihnat, mutta on linkokin pieni. F800:ssa luultavasti leveämpi hihna.

Ei se tosiaan ole niin nuukaa halkaisijan suhteen, niittokonetta varten pistin hieman pienemmän hihnapyörän hitsaamalla kiinni entisen hihnapyörän viereen, ne irtoaa nyt yhtenä pakettina ja hyvin pelaa. Jos tarvii lisää nopeutta heittoon, lisää vaan kaasua tai voi hihnapyörääkin tietty isontaa.

Onko sinulla käypänen hihna lingon mukana, sen kanssa menet hihnapyöräkauppaan. Suunnilleen saman kokonen pyörä kuin entiset, sitte pulttaamalla tai hitsillä toiseen kiinni, keskireikää voi joutua avartamaan, ainakin minun piti se tehdä.
Itsellänikin on hakusessa Honda F560:n hihnapyörä ulosottoon, mutta tällaista ei löydy sitten kirveelläkään mistään. Ei Brandtilta eikä jälleenmyyjiltä edes ulkomailta. Tai no, olen ehkä löytänyt alkup. Hondan osan briteistä, mutta 100 puntaa ilman alveja ja tulleja on liikaa kympin osasta. Luulen, etten vaan osaa pyytää laakerifirmoista oikeaa osaa :P :oops:

Mistähän tällaisen hihnapyörän saisi? Kovan lumilinko tarkoitus laittaa tähän, mutta Kovalla nyt ainakaan ole minkään valtakunnan nettisivuja.

Kuva
Omaan F800 laitoin Tapper Lock kiinnitteisen hihnapöyrän jyrsimen käyttöä varten. Hyvin on kestänyt vaikka on vain yksi kiila koska TapperLock kiristyy täysin välyksettömäksi. https://www.youtube.com/watch?v=fT4axK3haQ0
SSe
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Elo 21, 2012 10:48 pm
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja SSe »

Paalari kirjoitti: To Marras 04, 2021 4:39 pm Onko hajua saako 800 päristimestä jostain sähköä ulos ja jos niin millä jännitteellä.
Noissa jossain jälkiasennetut työvalot.
Mitsu CT351 laitoin LED työvalon niin, että ensin tasasuuntaussilta ja perään isohko konkkapatteri. Mittasin ettei jännite nouse liian suureksi konkille tai valolle. Käyttöjännite LED työvaloissa on usein melko laaja, luokkaa 10...36V. Tasaisesti palaa isommilla kierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä hieman vilkkuu. Käämi tuossa onkin jo alunperin kun keulalla on joku pienehkö hehkulankapolttimo.
Paalari
Viestit: 2006
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Paalari »

SSe kirjoitti: To Marras 04, 2021 9:38 pm
Paalari kirjoitti: To Marras 04, 2021 4:39 pm Onko hajua saako 800 päristimestä jostain sähköä ulos ja jos niin millä jännitteellä.
Noissa jossain jälkiasennetut työvalot.
Mitsu CT351 laitoin LED työvalon niin, että ensin tasasuuntaussilta ja perään isohko konkkapatteri. Mittasin ettei jännite nouse liian suureksi konkille tai valolle. Käyttöjännite LED työvaloissa on usein melko laaja, luokkaa 10...36V. Tasaisesti palaa isommilla kierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä hieman vilkkuu. Käämi tuossa onkin jo alunperin kun keulalla on joku pienehkö hehkulankapolttimo.
Tuo virrantarve tulisi mahdollisesti työlaitteen 12V linearimoottoria varten ja enkä myös 12V kalvopumpun käyttöön.
Varsinaisesti valoja en tuohon kaipaa.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
herby
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Syys 24, 2014 3:29 pm
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja herby »

Jos linukan meinaat laittaa, niin silloin ehdottomasti akku (10...20 Ah) jota säädin-tasuri pitää varauksessa. Pienikin lineaarimoottori on sellaista 100...150 W luokkaa, eli toistakymmentä ampeeria pitää löytyä virtaa koko liikkeen ajaksi, päästä päähän jotkut 5 sek. Käynnistyspiikki siihen vielä noin 2x (0,3...0,5 sek). Ei irtoa sellaiset virrat pelkästä latauskäämistä. Käämi vain kärähtää...
Paalari
Viestit: 2006
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 3:36 pm
Paikkakunta: Satakunta, Köyliö
Viesti:

Re: HONDA F800 ulosotto eteen kytkettäville laitteille

Viesti Kirjoittaja Paalari »

herby kirjoitti: To Marras 04, 2021 10:15 pm Jos linukan meinaat laittaa, niin silloin ehdottomasti akku (10...20 Ah) jota säädin-tasuri pitää varauksessa. Pienikin lineaarimoottori on sellaista 100...150 W luokkaa, eli toistakymmentä ampeeria pitää löytyä virtaa koko liikkeen ajaksi, päästä päähän jotkut 5 sek. Käynnistyspiikki siihen vielä noin 2x (0,3...0,5 sek). Ei irtoa sellaiset virrat pelkästä latauskäämistä. Käämi vain kärähtää...
Joo akun tietty tarvii, jollei sitten laita niin suurta että selviää ilman latausta kulloisenkin tarpeen verran.
"työkone" muutenkin perässä vedettävä, joten isompikin patteri sopisi kyytiin.
Sellaista starttipakettia en tuohon kaipaa kun lähtee niin hyvin käyntiinkin tuo mylly, enkä saanut päähäni mihin startti edes kiinnitetään.
Entäs jos käyttää etupäässä olevaa joutilasta kiilahihnapyörää vähäsen vaihtovirtalaturin pyöritykseen.
Kuinka paljon nuo yleensä tarvii kierroksia ja pitääkö pyöriä oikeaan suuntaan että toimii.
Viritys voidaan katsoa onnituneeksi jollei teho laske enempää kuin 10%
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 450DT, MOP, SPS1975 ja 57 vierailijaa