Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Kaikkea maan ja taivaan väliltä, mutta järjen käyttäminen on sallittua! Asiattomat viestit poistetaan kyselemättä.
Uskonnoista, etnisistä kysymyksistä, petoeläinkysymyksistä ja politiikasta keskusteleminen jätetään muille foorumeille.

Valvojat: Jammu, sohvi

Vastaa Viestiin
imppu
Viestit: 8699
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 4:15 pm
Paikkakunta: Cat shaisse Hill
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja imppu »

93km/h saa rajoitin antaa kulkea.
..kesäaika on iltaharrastajan parasta aikaa...
Perceiver
Viestit: 1080
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Perceiver »

Jos rekkojen suurin sallittu nopeus olisi 90km/t, niin ne ajaisivat satasta.
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

imppu kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 1:55 pm 93km/h saa rajoitin antaa kulkea.
89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään? :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ajomies kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:21 pm 89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään? :(
No onhan se reservi olemassa, jos ajaa sitä 80km/h.
Itse en kuitenkaan tuohon resrviselitykseen juurikaan usko. Pienemmissä nopeuksissa saattaa veto hieman oikaistakin.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Aakku kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:26 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:21 pm 89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään? :(
No onhan se reservi olemassa, jos ajaa sitä 80km/h.
Itse en kuitenkaan tuohon resrviselitykseen juurikaan usko. Pienemmissä nopeuksissa saattaa veto hieman oikaistakin.
Kyllä se vakuuttavasti näin esitettiin, kun Konginkankaan raporttiin niitä 80 km/h rajoittimia esittivät. :) Kyllähän aina kaikkeen keksitään "hyvä" peruste, vaikka laissa lukisi mitä. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Esa Markku
Viestit: 987
Liittynyt: La Syys 05, 2015 12:59 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Esa Markku »

Kauas tarvii keretä hopusti. Aika on rahaa. Sakotusrajahan on 7 km/h ylitys joten huoletta voi 86+ tarkistusvähennys= 89 ajella. Nyt olen jo vuoden ajan säädättynyt rajoittimet 90 km/h ja laput kelpaa katsastusmiehellekin rutisematta.
Bj Andy
Viestit: 3113
Liittynyt: To Kesä 10, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Lemi. Land of the Red Neck's and Red Potatoes
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Bj Andy »

Ajomies kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:29 pm
Aakku kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:26 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:21 pm 89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään? :(
No onhan se reservi olemassa, jos ajaa sitä 80km/h.
Itse en kuitenkaan tuohon resrviselitykseen juurikaan usko. Pienemmissä nopeuksissa saattaa veto hieman oikaistakin.
Kyllä se vakuuttavasti näin esitettiin, kun Konginkankaan raporttiin niitä 80 km/h rajoittimia esittivät. :) Kyllähän aina kaikkeen keksitään "hyvä" peruste, vaikka laissa lukisi mitä. :(
Tuon rytinän jälkeen Onnikoiden rajoittimet ruuvattiin tasan satkuun. Myös tuo ryntäysnopeus eli vanhan rajøttimen autot meni 97-98 tasaisella ja hetkellisesti sen satkun. Uudemmat piti sitten sen tasan satasen.
Ei tuon muutoksen jälkeen enää ohituskaistat riittänyt niinkuin aiemmin. Eikä tosin ko.tapauksen jälkeen enää ollut niin kiirekkään...

Oli joku vuosi sitten tilanne että vt13 Lemin ja Savitaipaleen rajalla eli linksillan suora?lla tuli vastaan rekka jota lähti onnikka ohittamaan. Rekkamies ei antanu yhtään helppoa ja aika äkkiä tuli selväksi että ny ei onnistu, ei muuta kun Saabilla penkalle ja pysäyksiin valmiina ajamaan niin pitkälle kun pääsee jos peiliin ilmestyy esim.sininen hake scania. belsebuubi sen suoran päässä on aika pimeä kurvi ja sinne ne paino rinnakkain.

Harvoin tulee annettua kenenkään suorituksista palautetta mutta tuolloin soitin molempiin firmoihin. Onnikkafirman dirikka pahoitteli asiaa ja sanoi ottavansa asian puheeksi. Mutta rekkafirman pamppu änkytti ettei autot mee ku 90 ja siinä o 80 rajoitus ym.sontaa. Heräsi viimein kun muistutin mitä olisi käynyt jos perässäni olisi tullut ketään. Esim. Joku toinen rekka.

Ja ennen soittoa ko.puljihin, lausuin ensin isommat fontit ex työnantajalle joka joutui asiassa sijaiskärsijäksi.
Meitsin Tuubi
https://www.youtube.com/channel/UCOnbDk ... syjFA74_sQ

Piikataan lattiat, jyrsitään kannot, kaivetaan ja kuormataan Bobcatilla. Ajetaan risut ja pöllit Mönkkärillä...

0500-752101 / Antsa
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Bj Andy kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 9:15 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:29 pm
Aakku kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:26 pm
Ajomies kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 6:21 pm 89 km/h väittivät minulle, että saa enintään mittariin kertyä lukemaa. Sitä aikanaan perusteltiin sillä että on reserviä jos ja kun sattuu tilanne että pitää vetoja löytyä. Ihmettelen vaan että kuinka se käytännössä toimii, kun sitä rajoitinta vasten mennään? :(
No onhan se reservi olemassa, jos ajaa sitä 80km/h.
Itse en kuitenkaan tuohon resrviselitykseen juurikaan usko. Pienemmissä nopeuksissa saattaa veto hieman oikaistakin.
Kyllä se vakuuttavasti näin esitettiin, kun Konginkankaan raporttiin niitä 80 km/h rajoittimia esittivät. :) Kyllähän aina kaikkeen keksitään "hyvä" peruste, vaikka laissa lukisi mitä. :(
Tuon rytinän jälkeen Onnikoiden rajoittimet ruuvattiin tasan satkuun. Myös tuo ryntäysnopeus eli vanhan rajøttimen autot meni 97-98 tasaisella ja hetkellisesti sen satkun. Uudemmat piti sitten sen tasan satasen.
Ei tuon muutoksen jälkeen enää ohituskaistat riittänyt niinkuin aiemmin. Eikä tosin ko.tapauksen jälkeen enää ollut niin kiirekkään...

Oli joku vuosi sitten tilanne että vt13 Lemin ja Savitaipaleen rajalla eli linksillan suora?lla tuli vastaan rekka jota lähti onnikka ohittamaan. Rekkamies ei antanu yhtään helppoa ja aika äkkiä tuli selväksi että ny ei onnistu, ei muuta kun Saabilla penkalle ja pysäyksiin valmiina ajamaan niin pitkälle kun pääsee jos peiliin ilmestyy esim.sininen hake scania. belsebuubi sen suoran päässä on aika pimeä kurvi ja sinne ne paino rinnakkain.

Harvoin tulee annettua kenenkään suorituksista palautetta mutta tuolloin soitin molempiin firmoihin. Onnikkafirman dirikka pahoitteli asiaa ja sanoi ottavansa asian puheeksi. Mutta rekkafirman pamppu änkytti ettei autot mee ku 90 ja siinä o 80 rajoitus ym.sontaa. Heräsi viimein kun muistutin mitä olisi käynyt jos perässäni olisi tullut ketään. Esim. Joku toinen rekka.

Ja ennen soittoa ko.puljihin, lausuin ensin isommat fontit ex työnantajalle joka joutui asiassa sijaiskärsijäksi.
Ne ajat on enää muistoja jolloin vielä ammattikuljettajilla oli yhteispeli toimintaa, osattiin näyttää ohittamiseen merkkiä ja vielä helpotettiin sitä tarpeen mukaan. Nykyään ei enää näitä ritareita tapaa kuin todella harvoin. Kyllä osataan esiintyä täysammattilaisina ja peruutettukin viisikertaa pitempään kärryn kanssa kuin mitä tavan pulliaiset ajanut eteenpäin. Mutta siihen retosteluun se jääkin, kännykkä on heti kourassa jos pienikin vika ajopelissä ilmenee, renkaat vaihtaa rengasukot, kun puukenkä pentti istuu kopissa, eikä edes valoa voi näyttää saati että kävelisi jotain varoitukolmiota viemään peräkärryn nurkkaa pidemmälle. Mutta osaavat kyllä jaella viisauksia varsinkin ulkomaisille kuljettajille, näiden hankaluuksista ja tapahtumista. No onhan ne muutenkin nuo ajosysteemit menneet "persiilleen", ettei kai sitä muuta voi odottaakaan. :(
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Nuffield
Viestit: 1441
Liittynyt: La Joulu 17, 2005 3:39 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Nuffield »

Mutta siihen retosteluun se jääkin, kännykkä on heti kourassa jos pienikin vika ajopelissä ilmenee
Se on nykyään niin että parempi antaa ammattilaisten tehdä. Ajomies ajaa ja korjaaja korjaa. Tehokkaampaa se on että sellanen kaveri korjaa joka oikeasti osaa ja tietää mitä tehdä ja jolla on vieläpä kunnon työkalut.
VALLU ON PARAS!
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

Nuffield kirjoitti: Pe Syys 13, 2019 11:12 pm
Mutta siihen retosteluun se jääkin, kännykkä on heti kourassa jos pienikin vika ajopelissä ilmenee
Se on nykyään niin että parempi antaa ammattilaisten tehdä. Ajomies ajaa ja korjaaja korjaa. Tehokkaampaa se on että sellanen kaveri korjaa joka oikeasti osaa ja tietää mitä tehdä ja jolla on vieläpä kunnon työkalut.
Kyllä jos ei polttimoa osata vaihtaa, eikä renkaan vaihtaminenkaan pitäisi ylivoimainen tehtävä olla, paitsi kun ne vararenkaat on jätetty pois kustannussyistä. Jos tuolla maailmalla liikkuu, vaikka Norjassa, niin siellä kun toppaa ajo siihen mikäli enemmän kuin kaksi valoa on pimeänä ( näsäviisaille: niistä joiden kuuluu palaa) . Olihan tuo viimeiseksi jääneessä työpaikassakin niin että itse ei saanut korjata, mutta se kyllä johtui siitä että innokkaita "asentajia" joiden korjaukset sitten teetti vähintään tuplatyön, kun niitä parsittiin. Muissa firmoissa kyllä ajoon lähtötarkastuksessa havaitut palaneet polttimot piti vaihtaa, joskus joutui vaihtamaan renkaankin ennen kuin pääsi lähdölle. Mutta nekin hommat oli ainakin koulutuksen yhteydessä jokaisen tehtävä. Tosin kolmen hengen ryhmissä aina joku onnistui luistelemaan. :( Selvisi sitten mm. tilausajossa kun soitti että nyt on ongelmia eikä osaa tehdä mitään. No ei jos ei ollut haluakaan opetella. Laturin remmikin on yksi sellainen mikä näissä uudemmissa perätuuppari busseissa pitäisi hallita, kun muutaman minuutin homman takia lähettää jonnekin jumalan selän taakse ukkoa sitä tekemään. sekin kun onnistuu autossa mukana tulevilla välineillä, kun vaan vähänkään on halua perehtyä asiaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Juhis.T kirjoitti: Su Joulu 11, 2016 3:50 pm Itse tulee pidettyä rekalla marssivauhtina 83-84, kun kulkee sen taloudellisesti ja ei puudu joka mäkeen. Aika moni henkilöauto vain tahtoo tulla tuolla nopeudella peräedellä vastaan, kun heillä monesti vauhti 76-78, kun gps:stä kahtoo. Toki itse ohitan vain turvallisessa paikassa, mutta moni valitettavasti lähtee ohittaessa nostamaan nopeutta.
Enemmän tai vähemmän vanhat (omalla kokemuksella varmuudella sanottuna 80-90-luku) henkilöautotkin on suunniteltu niin,että se paras vääntömomentti suhteessa pienimpään polttoaineen kulutukseen tulee n. 85km/h nopeudella.
Siis ainakin Saab/Volvo/Audi/saksalaiset Fordit missä nopeusmittari pitää paikkansa.

Siihen on syykin; täys-puolperävaunun vetäjät/niiden koneet/vaihdelaatikot/välitykset ja henkilöautotkin em. osalta on suunniteltu Suomea isommille myyntimarkkinoille,missä nopeusrajoitus on pääsääntöisesti 90 km/h.

Toyjotista tms. ei ole isommin kokemusta,mutta niissähän näkyy olevan järjestään 10km/h mittarivirhe.
Ei tietenkään ajettaessa kolmeakymppiä,mutta prosenteissa kulkunopeudesta.
Siks tuntuukin muulla autolla ajaessa,että ne jäävät "jalkoihin"...
Ajomies
Viestit: 28017
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Ajomies »

tippiwatti kirjoitti: La Syys 14, 2019 12:17 am
Juhis.T kirjoitti: Su Joulu 11, 2016 3:50 pm Itse tulee pidettyä rekalla marssivauhtina 83-84, kun kulkee sen taloudellisesti ja ei puudu joka mäkeen. Aika moni henkilöauto vain tahtoo tulla tuolla nopeudella peräedellä vastaan, kun heillä monesti vauhti 76-78, kun gps:stä kahtoo. Toki itse ohitan vain turvallisessa paikassa, mutta moni valitettavasti lähtee ohittaessa nostamaan nopeutta.
Enemmän tai vähemmän vanhat (omalla kokemuksella varmuudella sanottuna 80-90-luku) henkilöautotkin on suunniteltu niin,että se paras vääntömomentti suhteessa pienimpään polttoaineen kulutukseen tulee n. 85km/h nopeudella.
Siis ainakin Saab/Volvo/Audi/saksalaiset Fordit missä nopeusmittari pitää paikkansa.

Siihen on syykin; täys-puolperävaunun vetäjät/niiden koneet/vaihdelaatikot/välitykset ja henkilöautotkin em. osalta on suunniteltu Suomea isommille myyntimarkkinoille,missä nopeusrajoitus on pääsääntöisesti 90 km/h.

Toyjotista tms. ei ole isommin kokemusta,mutta niissähän näkyy olevan järjestään 10km/h mittarivirhe.
Ei tietenkään ajettaessa kolmeakymppiä,mutta prosenteissa kulkunopeudesta.
Siks tuntuukin muulla autolla ajaessa,että ne jäävät "jalkoihin"...
Mitenhän niillä selviää sitten paikoissa joissa on 70 km/h rajoitukset tai vieläkin pienemmät? Volvo ja Scaniat on tehty Ruotsissa, ja tietääkseni sielläkin on tuo 80 km/h rajoitus? :shock: :?:
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

steami kirjoitti: To Syys 12, 2019 8:31 pm
PuuhaPate kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 9:03 pm
steami kirjoitti: Ke Syys 11, 2019 8:53 pm eikä kukaan tarpeettomasti lähde ohittelemaan..
Eikait kukaan tarpeettomasti ohita? :?
Ajelin tänään tietä taajamien välissä. 4 km 80 km rajoitus. Wanhan Carinan mittari näytti 90 km (todellinen nopeus jotain 84 km). Eikös joku "kiireinen" lähtenyt mersullaan ohittamaan ja ajoi ohi noin 500 m ennen kuin nopeusrajoitus muuttui 60 km. Siinä sitä ajeltiin peräkkäin loppumatka. Herää kysymys: Oliko tämä tarpeellinen vai tarpeeton ohitus? Hän oli taajamassa 5 sekuntia minua ennen..

Ymmärrän, että onhan se alentavaa ajella vanhan Carinan perässä mersulla. Joku saattaa kuvitella, että eikö mersu kovempaa kulje.. Tosin se mersukin oli vanha. Lykkäsi ihan komeat savut kiihdyttäessä ohi..
No tuollaisiahan riittää loputtomiin jo pelkästään tässä 2km matkalla kauppaan.
Jos lähden moposkootterilla liikkeelle ja ajan 40km/h rajoituksella varmuudella 45km/h,niin jo sillä matkalla tulee ohituksia.
Melkein jokaisella ajokerralla.
Siltikin,vaikka ollaan usein siellä kaupan pihassa tai kadun toisella puolen parkkipaikalla samaan aikaan...
Kerran yks ajoi risteysalueella jakajan väärältä puolen ohi; oltiin kyllä Lidlin pihassa samanaikaisesti niin,et parkkiin laiton /kypärän pois oton jälkeen morjestin piruuttani sille äijälle.
Tosin en usko,että sitä edes hävetti yhtään...

Suurin osa autoilijoista ajaa sitä samaa vauhtia (eli pientä ylinopeutta) kuin minä; olen sitten auton edessä tai takana,mutta...

Mut joidenkin on pakko päästä ohi.
Varsinkin siitä kuka NÄYTTÄÄ hitaammalta siltikin,vaikka sellaisessa ohi menevässä autossa on 90% varmuudella GPS mikä näyttää todellisen ajonopeuden; ne ohi menevät kun eivät ole ihan sitä vanhinta autokalustoa.
tippiwatti
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Loka 14, 2016 10:44 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja tippiwatti »

Ei ne silloin kehtaa ohittaa jos edessä on auto tai autoja,mutta siinä tapauksessa kyllä jollei ole.

Olen "kiusannut" kaikenlaisia bemari-mersu-katumaasturikuskeja sillä,että ajan siellä kaupan pihalla viereen.
Tai jos olen ensin siellä,ni en näytä keskisormea,vaan nostan kättä "morjestuksena"...
Ja näytän sillä,että kuinka paljon se ohittajan kauppamatka nopeutui sillä ohituksella.
Jostain syystä ne autokuskit eivät moikkaa takaisin :wink:

Osa niistä tuolla 2km matkalla tehdyistä ohituksista osuu vielä pakostikin noiden koulujen kohdalle tai ainakin lähialueelle.
Eikä sitä "suoraa" ole kuin 1,5km ja siinäkin on kolme suojatietä plus tasa-arvoiset risteykset.

Kaikkein eniten niitä tuntuu watuttavan se,et skootteri "lähtee" ja kiihtyy yllättäen (?) risteyksestä nopeammin kuin em. kulkuneuvo.
Etenkin risteyksestä missä on suojatiekorokkeet.
Ottaa ilmeisesti itsetunnon päälle aikas pahasti...

Isommilla autoilla eli puol-tai täysperävaunuilla ajavillahan ei ole isommin tekemistä noiden minun kommenttien kanssa,mutta asenteiden osalta on.
Ja vaiks niin,et kalaan mennessä isommalla tiellä ja monen kilometrin suoralla (ilman vastaan tulevaa liikennettä) ei varmaankaan ole ihan pakko ajaa täysperällä skootterin peilejä hipoen ohi,eikä ainakaan ajamalla ihan selkeästi lähempänä tien laitaa kuin keskiviivaa?
Eikä varsinkaan silloin silloin jos skootteri on pientareen puuttuessa (Pohjois-Karjalan tiet) valkoisen viivan päällä ja/tai sen oikealla puolen.

Eli sama asennevamma koskee isommilla vehkeillä ajavia ammattikuskejakin.

Suurin osahan antaa tilaa/ohittaa turvalliselta etäisyydeltä,mut etenkin noi päivittäin samaa 70km väliä edestakaisin sahaavat hakeautot eivät...
Avatar
ihmehitsari
Viestit: 18565
Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
Paikkakunta: Kainuu
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja ihmehitsari »

tippiwatti kirjoitti: La Syys 14, 2019 12:17 am
Toyjotista tms. ei ole isommin kokemusta,mutta niissähän näkyy olevan järjestään 10km/h mittarivirhe.
Ei tietenkään ajettaessa kolmeakymppiä,mutta prosenteissa kulkunopeudesta.
Siks tuntuukin muulla autolla ajaessa,että ne jäävät "jalkoihin"...
Kannattaa varmaan päivittää näkemyksensä ettei vallan hupipuheiksi menisi.


Liikenne on sujuvaa kun toisetkin kulkijat otetaan huomioon. Tuonnottaisella vuoristomaan reissulla tuli huomioitua että suomalainen liikennekulttuuri on tiukkapipoisen minäkeskeistä. Teiden väljyyskö vai mikä sen tehnee?
säästellen sippiin
8400
Viestit: 9772
Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja 8400 »

Kaverin hiace näyttää 90 kun todellinen 80. Tiedä sitten kun romina hytissä melkoinen että onko ihan silläkin laitettu virhettä vähän ronskimmin että ees tuntuis kulkevan jotenkin. Joka autossa se 3-4 vähintään, siitä on helppo kattoa että iso ajaa sitä lähemmäs 90 kun ottaa mittarivirheen huomioon ja sitten vielä oma nopeus on sen 1-2 nopeampi, jota ei helposti huomaa. Tottakai tuola tien päällä liikkuu kaikenmoista kuljetusta, mutta itse huomaan monesti niitä säntillisesti "80kmh" ajavia pikkuautokuskeja, ja kuormurin kalibroitu mittari näyttää sen 75 :roll: Sielä edellä sitten kirotaan kun ajetaan ku hullut rajoitinta vasten ja märistään masinistipalstalla tai muualla.
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

Ei rekoista yleensä ole haittaa, kun lukitsee vakkarin nopeuteen 89km/h. Pysyvät turvamatkan päässä takana.
Mikäli saavuttaa rekan, joka ajaa hiljempaa, niin lukitsee vakkarin edellämenevän nopeuteen turvavälin päähän. Silloin harva ohittaja tunkee siihen väliin. Ei ainakaan motarilla monikaan halua rekan taakse jäädä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
V361
Viestit: 6663
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 8:17 pm
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja V361 »

On se niin väärin, millon rekat ajaa ylinopeutta tai milloin käkkii edessä ja tukkoo tien....

Kyllähän asia silleen on, että enempi harmia ja läheltäpititilanteita kuin myös kusipäisiä ohituksia tekevät henkilöautoilijat ja niissäkin on ihan selkeitä automerkkikohtaisia trendejä.
Sillä ikivanhalla hiasella, niikuin monella muullakin kyseisen automerkin eri mallien edustajalla, ajellaa oman mittarin mukaan se 80 tai varmuuden vuoksi neulanleveys alle.
Bemut, audit ja volvot ei kauaa siellä takan sitte kupeksi vaan menevät ohi, oli sitte perässä kärry tai matkailuvaunu eli ei.
Jaa taas itketään.....

No tää ny oli tosi karkee jako, tarttee vaan todeta että on rekkamiehissä kuskeja, mutta on muutama "minäitte makaan rattinpäällä ja paskat välitän muista" ajajiakin, toki nämä ovat selkee vähemmistö mutta niiden toimintaanhan se huomio kiinnitty, kuka kommentoi kertaakaan että "jopas ajoi tänään rekka nätisti, näytti oikein vilkulla että edestä ei tuu ketään, ohita vaan, kiitokset sille kuskille"

Näitäkin on, useemman kerran kuukaudessa minullekin ohitusmerkkiä näytetään ku oon kytiksellä rekan takana...ja muistan myös kiittää takaisin, ny kun vilkut vilkuttelee uudemmissa autoissa sarjan, oon alkanu käyttämään "kiitosvinnkarina" kertavilautusta hätävilkuilla...
-SS-
Viestit: 15608
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja -SS- »

Aakku kirjoitti: La Syys 14, 2019 8:10 am Ei rekoista yleensä ole haittaa, kun lukitsee vakkarin nopeuteen 89km/h. Pysyvät turvamatkan päässä takana.
Mikäli saavuttaa rekan, joka ajaa hiljempaa, niin lukitsee vakkarin edellämenevän nopeuteen turvavälin päähän. Silloin harva ohittaja tunkee siihen väliin. Ei ainakaan motarilla monikaan halua rekan taakse jäädä.
Paitsi sade- ja rapakelillä reipasta vauhtia kulkevat peippailijat aiva käväisevät roiskuttamassa kurat ennen kuin jatkavat eteen päin. Ihan sama, ajatko metrin vai kolmenkymmenen metrin päässä. Aina ängetään siihen väliin. Onko se sitten joku statementti meikäläiselle siinä rekan takana. Se jatkuva siksakin ajo ihmetyttää.

-SS-
Avatar
Aakku
Viestit: 8253
Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?

Viesti Kirjoittaja Aakku »

-SS- kirjoitti: La Syys 14, 2019 8:59 am
Aakku kirjoitti: La Syys 14, 2019 8:10 am Ei rekoista yleensä ole haittaa, kun lukitsee vakkarin nopeuteen 89km/h. Pysyvät turvamatkan päässä takana.
Mikäli saavuttaa rekan, joka ajaa hiljempaa, niin lukitsee vakkarin edellämenevän nopeuteen turvavälin päähän. Silloin harva ohittaja tunkee siihen väliin. Ei ainakaan motarilla monikaan halua rekan taakse jäädä.
Paitsi sade- ja rapakelillä reipasta vauhtia kulkevat peippailijat aiva käväisevät roiskuttamassa kurat ennen kuin jatkavat eteen päin. Ihan sama, ajatko metrin vai kolmenkymmenen metrin päässä. Aina ängetään siihen väliin. Onko se sitten joku statementti meikäläiselle siinä rekan takana. Se jatkuva siksakin ajo ihmetyttää.

-SS-
Ootko oikeasti kokeillut?
Rekan takana ajaessa useimmiten pyrkivät sen rekankin ohi. Jos ei pääse, niin joutuvat kuolettamaan vauhtinsa siihen väliin ja tuulilasi kiittää.
Oikeastaan eniten ketuttaa nuo takana roikkujat. Äkkitilanteessa ei siellä takana ehdi kissaakaan sanoa. Usein tyhjällä tiellä roikkuvat puskurissa kiinni kymmeniä kilometrejä, mutta ei aikomustakaan ohittaa. Mikä näitä mahtaa vaivata. Kurakelilläkin pyyhkijät hakkaavat peilistä katsottuna vimmatusti, mutta silti vain kurasuihkuun halutaan. Oma ajo kärsii, kun pitää vahdata eteen ja taakse koko ajan.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: 8400, EKo, Harri S ja 27 vierailijaa