Auton ruostesuojaus
-
- Viestit: 7604
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:37 pm
- Paikkakunta: Pöytyä
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
2001 Crysleriin ruiskutin vuonna 2002 ohutta öljyä reilusti hamepeltien koteloihin ja lisäilin muutaman kerran jälkeen päin. Kritiikkiä tuli, että ei saa laittaa. Liimasaumatkin aukeaa ja kaikkee muuta.
Nyt on vielä hamepellit 500,00km jälkeen ehjät, vaan noissa kahdessa muussa 2002 ja 2003 mallisissa on kämmen kokoiset reijät. Kaipa se kotelomassakin toimii.
Nyt on vielä hamepellit 500,00km jälkeen ehjät, vaan noissa kahdessa muussa 2002 ja 2003 mallisissa on kämmen kokoiset reijät. Kaipa se kotelomassakin toimii.
-
- Viestit: 7344
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 11:15 am
- Paikkakunta: Lounainen Suomi
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Ei sitä oiken saa mistään. Itse onnistuin saamaan vuosia sitten 20 litraa eläköityvältä säiliöautokuskilta, joka ajoi sitä tavaraa työkseen. Kotelosuojauksen lisäksi sitä kuluu pikkasen autoremontteja tehdessä, kun voitelen kaikki irrotetut pultit, holkit, kierteet sillä, niin saa sitten myöhemmin ilman taistelua auki. Jarrujen ilmaruuvitkin kun käsittelee tolla, niin ei jumiudu alumiinisatulaankaan.SamiT kirjoitti: ↑Ke Syys 04, 2019 8:48 pmMistä saa raskasta polttoöljyä pieniä määriä tähän tarkoitukseen hankittua?kalvaana kirjoitti: ↑Ke Syys 04, 2019 8:33 pm Uuden tai uudenkarhean auton ruostesuojaus liikkeessa Tectyylillä kannattaa, mutta jo koteloista ja kaksinkertaisita saumoista ruostuneen ei. Semmoseen autoon ei auta enää muu, kyin öljyllä kyllästäminen. Tectyyli ei vaan jaksa imeytyä ruosteen läpi kovaan peltiin asti ennen kuivumistaan. Se mun käyttämä raskas polttoöljy on osoittautunut parhaaksi ruosteen pysäyttäjäksi. Oon vasta 40 vuotta rassannut autoja ja aika monta ruosteen raiskaamaa oon pelastanu elämälle pysäyttämällä ruosteen etenemisen omalla konstillani.
Ei oo riemulla rajaa, ku Ferguilla ajaa
-
- Viestit: 762
- Liittynyt: Pe Elo 22, 2014 3:13 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Niin, osassa nykyautoissa on jotain ekologista vahaa kotelonsuoja-aineena ja muiden myrkkyjen ruiskiminen vie sen mennessään. No, luulisi ainakin ammattimaisen ruostesuojaajan tietävän mitä tehdä, joten ei liene suurikaan ongelma.
Ennen muovihelmat tiesivät pahoja ongelmia joiden alla ruoste pääsi muhimaan. Nyt taitaa asia olla päinvastoin, suunnitteluvaiheessa on jo hieman mietitty asiaa. Toki se tarkoittaa että muovin alta ei välttämättä löydy peltiä ollenkaan mutta sekään on tuskin suuri ongelma kun asia on näin mietitty.
Selailin jonkin ruotsalaislehden autovertailua ja siellä oli erikseen pisteet ruostesuojauksesta ja rakenteiden järkevyydestä ruostumista ajatellen. Mielestäni ihan hyvä ajatus että joku katsoo auton pohjan läpi ja miettii minne märkä kura jää muhimaan sekä tarkistaa miten pellit ja kotelot on suojattu. Eihän tuota yleensä mietitä kun uusia autoja vertaillaan. En tosin tiedä miten nuo pitävät myöhemmin paikkaansa, tuossakin voi tulla yllätyksiä.
Ennen muovihelmat tiesivät pahoja ongelmia joiden alla ruoste pääsi muhimaan. Nyt taitaa asia olla päinvastoin, suunnitteluvaiheessa on jo hieman mietitty asiaa. Toki se tarkoittaa että muovin alta ei välttämättä löydy peltiä ollenkaan mutta sekään on tuskin suuri ongelma kun asia on näin mietitty.
Selailin jonkin ruotsalaislehden autovertailua ja siellä oli erikseen pisteet ruostesuojauksesta ja rakenteiden järkevyydestä ruostumista ajatellen. Mielestäni ihan hyvä ajatus että joku katsoo auton pohjan läpi ja miettii minne märkä kura jää muhimaan sekä tarkistaa miten pellit ja kotelot on suojattu. Eihän tuota yleensä mietitä kun uusia autoja vertaillaan. En tosin tiedä miten nuo pitävät myöhemmin paikkaansa, tuossakin voi tulla yllätyksiä.
-
- Viestit: 1924
- Liittynyt: Su Touko 19, 2013 12:41 am
- Paikkakunta: JKL
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Jo -80 luvulla Volkkareille oli kielto tehdä jälkikäsittely ruostesuojausta takuun menettämisen uhalla -perusteena tuo että uudet mömmöt saattavat viedä alkuperäiset mennessään
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Nykyiset sinkityt ja hyvin kestävät autot on tarpeellista suojata vaan alustan osalta, koteloista vain alimmaiset eli lähinnä helmakotelot ja pohjassa olevat vahvikepalkit. Sellainen perinteinen koko auton suojaus on turhaa, esmes ovet on tehty niin hyvin ja sinkitystä pellistä ettei se sieltä sisältä ala ruostua. Monessa, ellei lähes kaikissa autoissa on jotain huonosti suunniteltuja kohtia pyöräkoteloissa tai pohjassa joihin paras ruostesuojaus on pitää ne puhtaana kurasta. Kaikenlaisia kurahyllyjä ja poteroita, niihin ei auta kotelon sisällä olevat vahat, tectylit tai raskaat polttoöljyt. Jos autossa on muovihelmat niin kannattaa silloin tällöin letkun kanssa huuhdella ne välit puhtaiksi. Sitä puhdasta vettä voi ruiskia huoletta, kyllä se sieltä pois valuu. Samaten sisälokarit pois ja vettä perään.
- ihmehitsari
- Viestit: 18663
- Liittynyt: Ti Joulu 26, 2006 8:56 pm
- Paikkakunta: Kainuu
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Kyllä se auto saa reilusti rippikouluikäisenä jo vähän kukkiakin.
Avensis T25 on osoittautunut yllättävän immuuniksi korroosiolle vaikka melko huonolla pidolla päällisin puolin ollut ja pelkät tehtaan suojaukset pinnassa. Pohjassa on kivisuihkun puhdistamia länttejä mutta nehän pysyy ajamalla kunnossa. Pannaan paikka jos puhki kuluu. Muualla on vielä tehtaan värit.
Vahauksia tai edes kunnon pesuja ei ole pilkuntarkasti joka vuosi tehty, sisäpuolelta ennemminkin kuurattu. Takapuskuri on kyllä innostunut maalista vapautumisen merkkejä osoittamaan, mutta muovi harvemmin maalittakaan ruostuu.
Avensis T25 on osoittautunut yllättävän immuuniksi korroosiolle vaikka melko huonolla pidolla päällisin puolin ollut ja pelkät tehtaan suojaukset pinnassa. Pohjassa on kivisuihkun puhdistamia länttejä mutta nehän pysyy ajamalla kunnossa. Pannaan paikka jos puhki kuluu. Muualla on vielä tehtaan värit.
Vahauksia tai edes kunnon pesuja ei ole pilkuntarkasti joka vuosi tehty, sisäpuolelta ennemminkin kuurattu. Takapuskuri on kyllä innostunut maalista vapautumisen merkkejä osoittamaan, mutta muovi harvemmin maalittakaan ruostuu.
säästellen sippiin
- Aakku
- Viestit: 8296
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Jokainen tyylillään.ihmehitsari kirjoitti: ↑Pe Syys 06, 2019 3:34 pm Kyllä se auto saa reilusti rippikouluikäisenä jo vähän kukkiakin.
Avensis T25 on osoittautunut yllättävän immuuniksi korroosiolle vaikka melko huonolla pidolla päällisin puolin ollut ja pelkät tehtaan suojaukset pinnassa. Pohjassa on kivisuihkun puhdistamia länttejä mutta nehän pysyy ajamalla kunnossa. Pannaan paikka jos puhki kuluu. Muualla on vielä tehtaan värit.
Vahauksia tai edes kunnon pesuja ei ole pilkuntarkasti joka vuosi tehty, sisäpuolelta ennemminkin kuurattu. Takapuskuri on kyllä innostunut maalista vapautumisen merkkejä osoittamaan, mutta muovi harvemmin maalittakaan ruostuu.
Omat vanhat autoni ovat yleensä puhtaat, pestyt ja vahatut. Eipä ole juuri ruostettakaan. Ei minusta auton ikä ratkaise siisteyttä.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Kaikkeahan ne kieltelee vaikka ei mitään korvaakkaan vaikka mätänee pellit pois.
Toki monessa uudessa autossa ei muuta ruosteenestoa sen sinkin ja pohjamaalin lisäksi olekkaan, ei muuta kun limua helmaan ja muihin koteloihin.
-
- Viestit: 3592
- Liittynyt: Ke Maalis 01, 2017 2:09 am
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Mitä on limu tässä tapauksessa?
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Viimesimmän auton kotelon käsittelin Tectylin 210 R " limulla" vaikkei enää ihan limua olekkaan melkoista siirappia. Ihan ensiksi primerinä 558 - AMC koteloissa kuin pohjassakin ja pohjaan ja muihin näkyviin osiin ruiskutin 120 - EH suojaa vähintäänkin riittävästi.
Dinitrolilta löytyy vastaavat kamat mutta pitävät jotakin ihme kartellia suojaamoidensa kanssa ettei mitään tietoa meinaa saada mistään aineista.
Toi http://www.tectylfinland.fi/tectyl-tuotteet/ on kenenkä vain katseltavana ja tutkittavana. Noi mun käyttämät limut on suojaamo luokan kamaa ja myynti tynnyreissä, saa sen pienemmän tynnyrin noin 50 l .
Ei tota 3 tynnyrin settiä yhteen autoon kannata ostaa mutta jos pari kolmekin uutta autoa on tiedossa niin sitten kyllä. Saapahan hölvätä niin paljon kun sielu sietää ja käryähän piisaa vielä kesän jälkeenkin.
Dinitrolilta löytyy vastaavat kamat mutta pitävät jotakin ihme kartellia suojaamoidensa kanssa ettei mitään tietoa meinaa saada mistään aineista.
Toi http://www.tectylfinland.fi/tectyl-tuotteet/ on kenenkä vain katseltavana ja tutkittavana. Noi mun käyttämät limut on suojaamo luokan kamaa ja myynti tynnyreissä, saa sen pienemmän tynnyrin noin 50 l .
Ei tota 3 tynnyrin settiä yhteen autoon kannata ostaa mutta jos pari kolmekin uutta autoa on tiedossa niin sitten kyllä. Saapahan hölvätä niin paljon kun sielu sietää ja käryähän piisaa vielä kesän jälkeenkin.
-
- Viestit: 1513
- Liittynyt: Su Maalis 14, 2010 6:13 am
- Paikkakunta: Mustasaari
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Ei muuta kuin vastukset teiden alle ja tuuli-/aurinkoenergialla teitä lämmittämään. Ei tulisi routavaurioitakaan..meijerikkö kirjoitti: ↑Ma Maalis 11, 2019 2:13 pmkorsteeni kirjoitti:Se olis meleko härskin näköisiä kaikki päätiemme jos suola korvattaisiin hiekalla (tai siis murskeella)...jos lähes jokapäivä talvenajan pyyhkäistäisiin matto asfaltille Luulen että suola-aikojen ruoste olisi enää pikkumurhe autoissamme. Koko maalipinta hiekkapuhallettu, alusta paljas hiekkapuhalluksesta ja joka autoon vaihdettaisiin 4 tuulilasia talvessa + umpiot ja jäähdyttimet päälle, ja miten hemmetin liukas se sora onkaan asfaltin päällä
Ihminen on keksliäs. Uskallan väittää, että liukkauden torjuntaan keksittäisiin kokonaan uusi
menetelmä hyvinkin nopeasti. Samalla voisi keksiä mitä tehdä papalta ja mammalta perinnöksi
saaduilla hehkulanka polttimoilla, joita riittää kaiklle perillisille vähintään sadan vuoden tarpeeksi.
Vinkvink.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Talvella ei paista aurinko, kevättalvella alkaa paistamaan ja se lämmittää asfalttia koko tehollaan. Mutta toi että jos suolaaminen vaihdettais hiekoittamiseen, sais autot hiekkapuhalletuksi ja neljä tuulilasia talveen niin sai kyllä hymyn naamalle
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Miksi normaalilaatuista henkilöautoa pitäisi ruostesuojata?
V70:n ja Avensis poistuivat kalustovahvuudesta noin 15 vuotiaina ja noin 200 000 ajettuina ilman mitään tehtaanjälkeisiä lisäsuojauksia.
Ainoa hylsy tai korjauskehoitus tuli yhden kerran Volvon takajarrujen takertelun takia ( RUOSTEHERKÄT jarrupalojen ohjuripellit ).
V70:n ja Avensis poistuivat kalustovahvuudesta noin 15 vuotiaina ja noin 200 000 ajettuina ilman mitään tehtaanjälkeisiä lisäsuojauksia.
Ainoa hylsy tai korjauskehoitus tuli yhden kerran Volvon takajarrujen takertelun takia ( RUOSTEHERKÄT jarrupalojen ohjuripellit ).
-
- Viestit: 1870
- Liittynyt: La Helmi 02, 2013 11:30 am
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Kurkkaapa muutaman uuden keskivertoauton alle niin näet miksi. Volvossa joka mielestäni on kuitenkin selkeästi keskiarvoauton hintahaarukan yläpäässä saattaa vielä nykyäänkin olla suojaus mutta hyvin monessa muussa ei.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Ihan samalta keskimäärin näyttivät niin 90-luvun loppuinen, 2000-lukuinen, kuin näyttävät nyt pihallaolevat 2010-luvun alusta ja lopusta olevat.
Vähän massaa, muovia ja lähinnä maalia. Ovat viisitoistavuotiaina alta pintaruosteessa, mutta kovia elleivät sitten ole tähtikeulaisia tai vastaavia umpiruosteisia laatuautoja.
Vähän massaa, muovia ja lähinnä maalia. Ovat viisitoistavuotiaina alta pintaruosteessa, mutta kovia elleivät sitten ole tähtikeulaisia tai vastaavia umpiruosteisia laatuautoja.
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Volvoissa tosiaan hyvät korit. Tai ainakin oikeissa volvoissa. Hyvin ruostetta kestävään autoon halvin ja paras konsti on pitää se alusta puhtaana. Kävin joskus kysymässä alustan suojausta, koteloissa on tehtaan aineet eikä ne sieltä ruostu, vähän vajaa tonni. Voi arvata moniko käy käytetyn suojauttamassa, vaikka aikois ajaa pitkäänkin. Ajatus syksyllä purkaa pohjamuovit ja sisälokarit pois, pestä, käydä mahdolliset alut läpi pikkukannulla ja epoksilla. Jospa sinne jonkun suoja-aineen suihkis.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Kieltämättä itse korin osalta 15 vuotias oli vielä käytännössä moitteeton, mutta apurungot yms ihan yhtä pintaruosteisia kuin vaikka samanikäisessä Toyotassa.
Volvon kori oli kunnossa, mutta millä suojauksella olisi saanut 15v/ 200 000 km ajetun auton tekniikan siihen kuntoon, että remonttia ei olisi pitänyt tehdä jatkuvasti?
-
- Viestit: 15657
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Vaihtamalla konepellin etureunaan tähtikeulamerkin. Silloin ei edes ole olemassa mitään remontteja, kyseessä ovat vain normaalit ylläpitohuollot.NH kirjoitti: ↑Ke Syys 11, 2019 7:59 amKieltämättä itse korin osalta 15 vuotias oli vielä käytännössä moitteeton, mutta apurungot yms ihan yhtä pintaruosteisia kuin vaikka samanikäisessä Toyotassa.
Volvon kori oli kunnossa, mutta millä suojauksella olisi saanut 15v/ 200 000 km ajetun auton tekniikan siihen kuntoon, että remonttia ei olisi pitänyt tehdä jatkuvasti?
-SS-
-
- Viestit: 9814
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Tähtikeulamerkkiin ei itseasiassa tarvi tehdä remonttia hirveästi, kaukana ollaan 123-124 ajoista mutta silti. Ruostetta toki vanhemmissa on sitten senkin edestä. Sekin ongelma koskee nykyään enää sanotaanko hiukan huonommin toimeentulevia tai jos harrasteautoksi haluaa jonkun erikoismallin.
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Auton ruostesuojaus
Vai ainoastaan ryhtymällä oman auton merkkifaniksi?
Silloin tuntuu, että vikoja ei ole lainkaan ja polttoainettakin kuluu niin vähän, että se melkein lisääntyy tankissa!
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Semrush [Bot] ja 31 vierailijaa