Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
-
- Viestit: 6463
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2012 9:11 pm
- Viesti:
-
- Viestit: 28141
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
tai kuitti?
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 12978
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bf9a ... 1d24124ce3
Alkaiskohan virkavalta vihdoinkin puuttumaan tähän rekkojen ja kuorma-autojen itse itselleen omimaan oikeuteen ajella 90:iä 80 kmh rajoitusalueilla? Ja vaikka yleinen tienopeusrajoitus on vaikka 120 kmh niin rekkojen ja kuorma-autojen kuuluisi silloinkin ajaa 80 kmh lakien mukaan. Itseoikeudella ajavat kuitenkin 90 kmh nopeutta aina ja ihan jokainen.
Alkaiskohan virkavalta vihdoinkin puuttumaan tähän rekkojen ja kuorma-autojen itse itselleen omimaan oikeuteen ajella 90:iä 80 kmh rajoitusalueilla? Ja vaikka yleinen tienopeusrajoitus on vaikka 120 kmh niin rekkojen ja kuorma-autojen kuuluisi silloinkin ajaa 80 kmh lakien mukaan. Itseoikeudella ajavat kuitenkin 90 kmh nopeutta aina ja ihan jokainen.
Tekemällä virheistä oppii.
- Aakku
- Viestit: 8284
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 11:35 am
- Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Todellisuudessa tuo rekkakuski on ajanut 91km/h, kun varmuusvähennys lasketaan päälle.Superdextaaja kirjoitti: ↑Ke Syys 11, 2019 2:28 am https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/bf9a ... 1d24124ce3
Alkaiskohan virkavalta vihdoinkin puuttumaan tähän rekkojen ja kuorma-autojen itse itselleen omimaan oikeuteen ajella 90:iä 80 kmh rajoitusalueilla? Ja vaikka yleinen tienopeusrajoitus on vaikka 120 kmh niin rekkojen ja kuorma-autojen kuuluisi silloinkin ajaa 80 kmh lakien mukaan. Itseoikeudella ajavat kuitenkin 90 kmh nopeutta aina ja ihan jokainen.
Terapiatraktori MF-135 1972 + Ålö etukuormaaja
-
- Viestit: 10594
- Liittynyt: To Maalis 15, 2007 1:36 pm
- Paikkakunta: Uusimaa
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Joo ja kun kaikki rekat eivät tyydy siihen 89:n, vaan yllättävän monella, myös kotimaisella, tuntuu olevan se Iso-Britannian 60mailin ( n 95 km/t) rajoitin surutta käytössä. Tai sitten rajoitinjärjestelmän "sulake" on vain palanut.
-
- Viestit: 1127
- Liittynyt: Ma Helmi 09, 2009 8:56 pm
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Ei raskaan kaluston ammattilaista kiinnosta nopeusrajoitukset. Nehän on vain henkilöautoja varten.
Rekkapetteri saa aina ajaa rajoitinta vasten, jos sellainen on käytössä. Kapeallakin kylätiellä voi
leikata mutkat vasenta kaistaa, muut väistää kuningasta. Kiire on aina kova, essonbaariin porhaamaan.
Rekkapetteri saa aina ajaa rajoitinta vasten, jos sellainen on käytössä. Kapeallakin kylätiellä voi
leikata mutkat vasenta kaistaa, muut väistää kuningasta. Kiire on aina kova, essonbaariin porhaamaan.
-
- Viestit: 6374
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2014 10:35 am
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Eivät paljon hiljentele edes risteysalueilla missä 60km/h. Ykskin tuollainen missä monikaistainen liittymä mutta siitä läpi rajoitinta vasten mennään...meijerikkö kirjoitti: ↑Ke Syys 11, 2019 7:57 am Ei raskaan kaluston ammattilaista kiinnosta nopeusrajoitukset. Nehän on vain henkilöautoja varten.
Rekkapetteri saa aina ajaa rajoitinta vasten, jos sellainen on käytössä. Kapeallakin kylätiellä voi
leikata mutkat vasenta kaistaa, muut väistää kuningasta. Kiire on aina kova, essonbaariin porhaamaan.
Talviaika on NORMAALIAIKA, kesä aika ryssänaika!
-
- Viestit: 1127
- Liittynyt: Ma Helmi 09, 2009 8:56 pm
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Ainakaan hämeenpoliisia ei kiinnosta rekkapettereiden ajotavat ja vielä vähemmän
nopeuksien mittaaminen tai ajo-aikojen toteaminen. Liekö sillä vaikutusta, kun jotkut
poliisit käyttävät pitkiä vapaitaan kuormurin ratin takana?
nopeuksien mittaaminen tai ajo-aikojen toteaminen. Liekö sillä vaikutusta, kun jotkut
poliisit käyttävät pitkiä vapaitaan kuormurin ratin takana?
-
- Viestit: 4545
- Liittynyt: La Syys 05, 2015 2:26 pm
- Paikkakunta: Tyrwää city
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Höpöhöpömeijerikkö kirjoitti: ↑Ke Syys 11, 2019 10:13 am Ainakaan hämeenpoliisia ei kiinnosta rekkapettereiden ajotavat ja vielä vähemmän
nopeuksien mittaaminen tai ajo-aikojen toteaminen. Liekö sillä vaikutusta, kun jotkut
poliisit käyttävät pitkiä vapaitaan kuormurin ratin takana?
Porakorven Akseli se pornokuvan näytti siinä oli hämähäkki väärin päin.
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
Samperi kun marraskuukin meni risaseksi, Tupakkia poltettiin ja kiroiltiin . . .
-
- Viestit: 28141
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Kuljetusala on niin villiä meininkiä, tuntuu että mitä enemmän tulee lakeja ja säädöksiä sen enempi tapahtuu näitä rikkomuksia. Se kun on niin helppoa tehdä paperilla reitti- ja aikataulusuunnitelmat, mutta käytännössä ne ei toimi alkuunkaan. Kilpailu on ankaraa ja vekselit pyörii monilla yrittäjillä samaan tahtiin kuin valtion velkakello, niin sitä koitetaan sitten tehdä tulosta ja pykälät on sivuseikka. Eihän näin tietenkään ole kaikkien kohdalla, mutta haastavaa on pystyä pitämään ajonsa jos joku toinen ajaa halvemmalla, vaikka sitten #kepulikonsteja" käyttämällä. Valvontaa pitäisi suorittaa enemmän noiden yritysten konttoreissa ja selvittää autojen ajot ja kuljettajien ajo- ja lepoaikojen toimivuus. Kun ei ne näihin maantieratsijoihin tartu, "langat" laulaa viestejä heti kun jossain partio niitä toppuuttelee, ja silloin poiketaan kahville tai koukataan toista reittiä! Täällä suomessa vaan nuo turvallisuus höpinät on jonkun sulankerjäämistä hattuunsa, ilman että mitään konkreettista tapahtuu! Raha se sielläkin taustalla sanelee ne pelisäännöt ja keinot, ikävä kyllä.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
-
- Viestit: 10734
- Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 5:01 pm
- Paikkakunta: Kanta-Häme
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Joskus 70/80-lukujen taitteessa 2CV-letka eteni tien päällä huimaa vauhtia jonnekin kokoontumiseen. Siihen aikaan aika monella oli LA-radio autossa ja porukka viesti niillä, kun ei mitään kännyköitäkään ollut. Jossakin vaiheessa lälläristä kuului varoitus: "kymppi-seitenkolme pysäkillä mutkan jälkeen". "Pekka kuittaa". "Mimmi kuittaa". "Joo, selvä homma, Jaska kuittaa". Hetken hiljaisuuden jälkeen kuului radiosta: "10-73 kuittaa ja vaihtaa paikkaa".
Tuttu rättärimies kerran tämän kertoi, kun tutkittiin isolohkon katkojan kärkiväliä. Nimet muutettu asianosaisten yksityisyyden suojaamiseksi
Valtra-Valmet-Massey-Ferguson-Mercedes-Benz
-
- Viestit: 15650
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 7:57 pm
- Paikkakunta: LOHJA, MUURLA
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Kuorma-autoon saanevat helpotusta muihin nopeusrajoituksiinkin ehkä sen takia, että joutuvat vapaudeltaan rajoittimen kahlitsemaksi. Vähän niin kuin mielipahan sovittelua.
Esimerkiksi peräkärryllinen henkilöauto ei saa mitään helpotuksia, siksi monesta tuntuukin, että kärrynvetäjät tekevät tahallaan kiusaa muille tielläliikkujille, etenkin tavaraliikenteelle, koska pinnistelevät tarkemmin siinä 80 km/h nopeudessa. Pelkäävät kuitenkin rahanmenoa, sakkoja ja sellaisia. Vilkkaassa liikenteessä ainoa vaihtoehto on jäädä kulkematta siihen aikaan vuorokaudesta, tai sillä väylällä ollenkaan, koska on melko hankalaa pysähtyä lähes jokaiselle pysäkille päästämään yhdeksääkymppiä kulkevia rajoitinautoja ohi.
Myös yksityiskäyttöön myydyt GPS-laitteet nähtävästi näyttävät karkeasti väärin, monet kun eivät luota henkilöauton nopeusmittariin, niin toivovat, että voisivat seurata todellisempaa nopeutta siitä navigaattorin näytöltä, mutta sama taitaa päteä myös näihin navigaattoreihin ja muihin, raskaalla liikenteelle myydään oikein näyttävät, ja yksityisille 10 km/h liian paljon näyttävät ?
Tämä ehkä on syy siihen, että perusteettomasti tietä tukkivia pienautoilijoita hiillostetaan liikenteessä niin kiukkuisesti.
-SS-
Esimerkiksi peräkärryllinen henkilöauto ei saa mitään helpotuksia, siksi monesta tuntuukin, että kärrynvetäjät tekevät tahallaan kiusaa muille tielläliikkujille, etenkin tavaraliikenteelle, koska pinnistelevät tarkemmin siinä 80 km/h nopeudessa. Pelkäävät kuitenkin rahanmenoa, sakkoja ja sellaisia. Vilkkaassa liikenteessä ainoa vaihtoehto on jäädä kulkematta siihen aikaan vuorokaudesta, tai sillä väylällä ollenkaan, koska on melko hankalaa pysähtyä lähes jokaiselle pysäkille päästämään yhdeksääkymppiä kulkevia rajoitinautoja ohi.
Myös yksityiskäyttöön myydyt GPS-laitteet nähtävästi näyttävät karkeasti väärin, monet kun eivät luota henkilöauton nopeusmittariin, niin toivovat, että voisivat seurata todellisempaa nopeutta siitä navigaattorin näytöltä, mutta sama taitaa päteä myös näihin navigaattoreihin ja muihin, raskaalla liikenteelle myydään oikein näyttävät, ja yksityisille 10 km/h liian paljon näyttävät ?
Tämä ehkä on syy siihen, että perusteettomasti tietä tukkivia pienautoilijoita hiillostetaan liikenteessä niin kiukkuisesti.
-SS-
-
- Viestit: 9810
- Liittynyt: La Marras 24, 2007 1:44 pm
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Miksi minä en oo vielä tähänpäivään mennessä törmännyt tuollaisiin 90 ja lujempaa ajaviin yhdistelmiin? Sunnuntaisuharit jollain vaihtolavanupilla nyt ajelee rajoitinta vasten mutta itse oon kyllä tehny havainnon että yhdistelmät ajaa säntillisesti kahdeksaakymppiä. Ja miksei ajais, kulutus kasvaa rajusti kun mennään 80kmh yli eikä se 60t -> ole mitenkään kiva ajaa rajoitinta vasten edes tyhjänä. Että onko tässä nyt pikkuautokuskit alemmuuskompleksissaan kattoneet sitä 6kmh liikaa näyttävää mittariansa ja todenneet että joo o rajoitinta vasten tullaan kun todellinen nopeus on se 82?
-
- Viestit: 12978
- Liittynyt: Ma Loka 25, 2010 9:12 am
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Minusta se ei ole perusteetonta tien tukkimista, jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan missä vain. Yhtään nopeampi nopeus raskaan lastin kanssa henkilöautolla kärriä vetäen ei ole enää vakaa eikä turvallinen itselle eikä muille liikkujille. Asuntovaununkin vedossa lähtee vaunu helposti heijaamaan puolelta toiselle heti 80 kmh nopeammassa vauhdissa. On täysin sallittua ajaa asetettua tienopeusrajoitusta hieman hitaamminkin. Jos ajaa yli rajoituksen tahallaan ja jatkuvasti käytäntönä ja tapana, se on rikos. Kyllä tästä vähintään 90 kmh joka paikassa matkanopeutena on tullut hiljalleen yleinen alan käytäntö ilman mitään tekosyitä. Täysin tarkoituksella ajavat ja rikkovat lakeja samalla noin.
8400:sen kannattaa tarkistaa autonsa nopeusmittari, jos noin näyttää.
8400:sen kannattaa tarkistaa autonsa nopeusmittari, jos noin näyttää.
Tekemällä virheistä oppii.
-
- Viestit: 207
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 8:43 pm
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Se on kyllä ihme, miten just meille suomalaisille on sattunut niin viisaat päättäjät, että ovat joka kohtaan osanneet kansalaisten parhaaksi laittaa rajoitukseksi just sen mikä on vielä turvallinen, mutta ei yhtään yli!
Ei sillä, hyvinhän tuota on nilläkin ehtinyt tähän asti
Ei sillä, hyvinhän tuota on nilläkin ehtinyt tähän asti
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Aika samoilla linjoilla ovat viisaat päättäjät muuallakin EU-alueella. Ja monellakaan EUn viisaallamiehellä ei ole talviolosuhteita mietittävänä kuin meidän kotoisilla viisaillamiehillä.lyytinen kirjoitti: ↑Ke Syys 11, 2019 3:44 pm Se on kyllä ihme, miten just meille suomalaisille on sattunut niin viisaat päättäjät, että ovat joka kohtaan osanneet kansalaisten parhaaksi laittaa rajoitukseksi just sen mikä on vielä turvallinen, mutta ei yhtään yli!
Ei sillä, hyvinhän tuota on nilläkin ehtinyt tähän asti
"Henkilö- ja pakettiautot, joihin on kytketty perävaunu
Kokonaismassa alle 3,5 tonnia
Yleiset nopeusrajoitukset (voimassa, jollei liikennemerkein ole osoitettu muuta nopeusrajoitusta) [km/h]
Speed 50 Taajamat
Speed 80 Haja-asutusalueet
Speed 90 Moottoritiet/moottoriliikennetiet
Raskaat tavarankuljetusajoneuvot
Kokonaismassa yli 3,5 tonnia
Samat kuin edellä."
http://ec.europa.eu/transport/road_safe ... its_fi.htm
Saksan nopeudet https://ec.europa.eu/transport/road_saf ... its_fi.htm
Tuo 90 moottori- ja moottoriliikennetiellä ei kyllä Suomessa paljonkaan vaikuta mihkään, koska tuollaisia teitä nyt vaan on niin vähän.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_moottoritieverkko
Viimeksi muokannut PuuhaPate, Ke Syys 11, 2019 4:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- rattori
- Viestit: 11121
- Liittynyt: Su Joulu 18, 2005 12:11 pm
- Paikkakunta: Ylä-Savo
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Sen tähden ollaan korkealla PISAlistalla ja FIS listalla ja CIS listalla ja mitänäitänytonkaan
------------
tractors
tractors
-
- Viestit: 5529
- Liittynyt: Ke Syys 21, 2016 9:11 pm
- Paikkakunta: Länsi-Suomi
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Enpä tiedä, mutta muutama vuosi sitten oli jossain lehdessä joku konstaapeli haastattelussa ja hän ainakin sanoi että henkilöauton kevytperävaunu alkaa heittelehtiä jos sillä ajetaan yli 80 km/h nopeuksia.
Mikä on mahtanut muuttaa tilanteen että tulevaisuudessa vaikka samoilla kärryillä ajetaan satasta niin ne ei heittelehdikään? Varmaan ilmastonmuutos tai jotain muuta
Mikä on mahtanut muuttaa tilanteen että tulevaisuudessa vaikka samoilla kärryillä ajetaan satasta niin ne ei heittelehdikään? Varmaan ilmastonmuutos tai jotain muuta
"Harrastelijan vika: halu oikopäätä yhdistää toisiinsa mielikuvitus ja tekniikka."
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
Johann Wolfgang von Goethe
Etiam si omnes, ego non
-
- Viestit: 10657
- Liittynyt: To Syys 04, 2014 6:34 pm
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Olisiko tuo konstaapeli sanonut jotta kärri VOI alkaa heittelehtimään? Ja toimittaja kirjoittanut että ALKAA?korjailija kirjoitti: ↑Ke Syys 11, 2019 4:19 pm Enpä tiedä, mutta muutama vuosi sitten oli jossain lehdessä joku konstaapeli haastattelussa ja hän ainakin sanoi että henkilöauton kevytperävaunu alkaa heittelehtiä jos sillä ajetaan yli 80 km/h nopeuksia.
Mikä on mahtanut muuttaa tilanteen että tulevaisuudessa vaikka samoilla kärryillä ajetaan satasta niin ne ei heittelehdikään? Varmaan ilmastonmuutos tai jotain muuta
Tällaisia virheitä näkee lähes aina, kun omasta entisestä toimenkuvasta kirjoittavat.
Kevyehkösti kuormattu kärri maasturin perässä kulkee ihan kivasta. Kuten raskaamminkin kuormattu.
Mutta kun rimpula jarrutonkärri kuormataan maksimiin ja vielä lähes takapainoiseksi jonkin kevyen etuvedon perään,
on jo 80-nopeus riskialtista, varsinkin kun kuskina on kokematon kärrinvetäjä. Ja talviolosuhteet.
Kauheen vaikea selkoista olisi kirjoittaa laki jossa huomioitais
kärry,
vetoauto,
kuljettajan kokemus,
ajo-olosuhteet,
vuodenaika
yms.
Valvontakin on helpompaa kun kaikille on sama rajoitus, jonka puitteissa myös heikommilla spekseillä
varustettu yhdistelmä kuljettajineen voi suhteellisen turvallisesta pärjätä.
-
- Viestit: 28141
- Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 9:40 pm
- Paikkakunta: Äänekoski
- Viesti:
Re: Miksi rekat ei noudata 80 rajoitusta?
Kyllä varmasti ne rekat kulkee vakaasti vielä noilla kovemmillakin vauhdeilla, mutta se pysähtyminen se ongelma on. Tosin nykyään jarrutkin ovat kehittyneet huimasti, mutta kun ainakin silloin ollaan ongelmissa kun se kärry saattaa olla minkälainen rähjä, ja se voi sitten jo hankaloittaa tilannetta. Mutta taivaan tosi se vaan on että aina ei se 100 km/h riitä mitä ne "pahimmillaan" kulkee. Linja-autoissa säädetään rajoitin tasan sataseen, ei kilometriäkään yli, tai leimalla tulee hylky. Ja jos tällaisella sitten lähdetään tuollaista satasen pintaan kulkevaa yhdistelmää ohittelemaan, niin tuskaista on. Kerran oli Kuopiosta tulossa ja edellä meni joku "juna" josta sitten motarille päästyäni lähdin ohittamaan. No ei onnistunut, vaikka sitä moottoritietä nyt aika pitkästi onkin. Periksi oli annettava. Samoin usein erään pohjoisen kaupungin kuljetusliikkeen autoja nelostiellä tullut havaittua että kyllä niillä vauhti lähempänä satasta, kuin sitä kasikymppiä on. Silti minun päänsärky se ei ole, antaa poikien mennä, mutta turha väittää ettei näitä laittomia nopeuksia kulkevia kuorma-autoja ja yhdistelmiä olisi! Olihan tuosta joskus juttua jossain lehdessä ja siinä oli hienosti maininta nopeuden rajoittimen ohittamisesta, kytkeytyy pois päältä, kun laittaa "peilinvarren" lämmittimen toimimaan.
Kaikki on turhaa jopa turha tietokin.
Konekansa.fi
Konekansa.fi
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jussi77, SPS1975 ja 41 vierailijaa